پرشین هورس

حفظ وزن اسب با سابقه لامینیت

اسب مبتلا به لامینیت

متخصصین تغذیه اسب در مورد نحوه تغذیه یک اسب لاغر با سابقه لامینیت به پرسش‌های شما پاسخ می‌دهند:

 

پاسخ به یک سوال متداول درباره تغذیه اسب مبتلا به لامینیت

پرسش: من مسئولیت مراقبت از یک اسب 22 ساله را بر عهده دارم. این اسب، در یک دوره زمانی به خاطر دسترسی نامحدود به مرتع، یک دوره بیماری لامینیت (لنگش. نوعی بیماری که منجر به لنگ زدم حیوان موقع راه رفتن می‌شود.) را گذرانده است. از پنج سال پیش تا کنون، به دلیل مراقبت و کنترل رژیم غذایی او توسط مراقبان، دیگر دچار این بیماری نشده است. از آنجایی که نگران بودیم این مشکل ریشه متابولیکی (سوخت و ساز) داشته باشد، این اسب علوفه کمی همراه با متعادل کننده و مکمل پرچرب دریافت می‌کند. ماه گذشته وزن او به طور قابل توجهی کاهش یافت. من نگران سلامتی او هستم و قصد دارم رژیم غذایی او را به رژیم تغذیه اسب مسن تغییر دهم، تغذیه جدید او شامل تفاله چغندرقند، ملاس (molasses)  و روغن گیاهی است. فکر می‌کنم میزان انرژی رژیم غذایی جدید کمی بالا باشد. آیا این رژیم برای اسب مناسب است؟

پاسخ: حق دارید که نگران رژیم غذایی اسبی با سابقه لامینیت باشید. به نظر می‌رسد رژیم غذایی کنونی او دیگر نیازهای کالری او را برآورده نمی‌کند و برای حفظ وزن خود باید کالری بیشتری دریافت کند. فرض می‌کنیم که سایر علل رایج کاهش وزن مانند مشکلات دندانی یا انگلی را قبلا بررسی و رد کرده‌اید.

ترفند صحیح افزایش دادن کالری دریافتی اسب این است که تغذیه اسب را به روشی ایمن انجام دهید. روش ایمن برای اسب‌هایی که مشکل متابولیک دارند، به معنای افزایش کالری و حفظ سطح کربوهیدرات غیر ساختاری ( که از به بعد آن را NSC می‌نامیم) در رژیم غذایی است. در حالت ایده آل، ترکیبات موجود در رژیم غذایی اسب باید تا جای ممکن زیر 12 درصد حفظ شود.

تغذیه اسب‌های دچار لامینیت

تغذیه اسب‌های دچار لامینیت

 

تغذیه اسب‌های دچار لامینیت

میزان NSC تغذیه اسب باید مهم‌تر از افزایش میزان کالری آن باشد. برخی از غذاهای پرکالری موجود در بازار دارای سطوح NSC کمتر از آستانه 12 درصد بوده و حتی برخی هر سه ماد‌ه‌ای را که به آن اشاره کردید در بردارند. تفاله چغندرقند در واقع یک ماده غذایی با NSC پایین است و حاوی ملاس، لزوماً به این معنی نیست که قند آن بسیار زیاد است تا بی‌خطر باشد. تنها راه برای اطمینان از مناسب بودن غذا این است که با سازنده تماس بگیرید و در مورد محتوای NSC بپرسید.

همچنین باید دستورالعمل‌های تغذیه را دنبال کنید تا بتوانید تصمیم بگیرید که آیا این مقدار از تغذیه‌ای که پیشنهاد شده است برای این اسب با این سابقه بیماری مناسب است یا خیر. اگر تغذیه پیش بینی شده را کافی نمی‌دانید، می‌توانید از مکمل یا متعادل کننده استفاده کرده تا مطمئن شوید که اسب مواد معدنی و ویتامین کافی را دریافت می‌کند.

هر گونه تغییر رژیم غذایی اسب دچار لامینیت باید با مشورت دامپزشک باشد

از آنجا که مصرف یونجه این اسب به شدت محدود است، اولین اقدام شما افزایش دادن مقدار یونجه است. به نظر من به شرط اینکه NSC کمتر از 12 باشد، این بهترین شروع است. اما اگر سطح NSC تغذیه اسب را نمی‌دانید یا حدس می‌زنید که بالاتر از 12 درصد باشد، قبل از دادن یونجه به اسب، آن را به مدت 60 تا 30 خیس کنید. ضمنا حتی با وجود کم حجم بودن غذای او، یونجه را حتما خیس کنید. چرا که سطوح بالاتر NSC به طور بالقوه می‌تواند از آستانه 12 درصدی عبور کرده و باعث بروز بیماری لامینیت شوند.

یکی از مواردی که در مراقبت از این گروه سنی باید به خاطر داشت، احتمال بروز اختلال عملکرد هیپوفیز(PPID) که معمولا تحت عنوان کوشینگ شناخته می‌شود، از جمله مشکلات رایج اسب‌ مسن در اوایل فصل پاییز است (راهنمای نگه‌داری از اسب‌های مسن را از اینجا بخوانید) .

افزایش فصلی هورمون آدرنوکورتیکوتروپیک (ACTH) در اسب‌های دارای PPID ضعیف می‌تواند منجر به افزایش انسولین در گردش و به طور بالقوه اختلال لامینیت ناشی از غدد درون ریز شود. به نظر من ابتدا باید اطمینان پیدا کرد وزنی که اسب از دست داده است یک روند کلی یا به طور خاص‌تر از دست دادن توده عضلانی و وزن در قسمت بالاتنه است.

در تغذیه اسب‌های مبتلا به کوشینگ باید به شاخص PPID توجه ویژه‌ای داشته باشید، دامپزشک به راحتی می‌تواند دارویی برای کمک به تنظیم عملکرد هیپوفیز تجویز کند، که در روند بهبودی اسب تاثیر بسزایی خواهد داشت. بنابراین شک نکنید و از دامپزشک بخواهید در اولین فرصت عملکرد هیپوفیز را بررسی کرده و برای تغییر رژیم غذایی اسب، شما را راهنمایی کند.

اقدام برای افزایش نمره وضعیت بدن اسب قبل از فرارسیدن زمستان

افزایش نمره وضعیت بدن اسب قبل از فرارسیدن زمستان

اقدام برای افزایش نمره وضعیت بدن اسب قبل از فرارسیدن زمستان یکی از بهترین‌ کارهایی است که می‌توانید در این راستا انجام دهید. با افزایش دادن مصرف یونجه و علف او شروع کنید. اگر بعد از چند هفته در وضعیت او بهبودی حال نشد یا می‌خواهید سریع‌تر افزایش وزن داشته باشد، توصیه می‌کنم یک غذای مناسب با کالری بالاتر مانند غذاهای مناسب اسب مسن در اینجا پیدا کنید. فراموش نکنید که همواره به نسبت NSC توجه کنید. اسب‌هایی که سابقه لامینیت دارند، لازم نیست دوره گرسنگی بگذرانند. مانند هر اسب دیگری، آنها باید بسته به شرایط تغذیه شوند، به دقت تحت نظارت قرار گیرند تا اطمینان حاصل شود که آنها از نمره وضعیت بدنی 5 فراتر نمی‌روند و رژیم غذایی آنها با توجه به ابتلای آن‌ها به لامینیت مدیریت می‌شود.

 

 

لینک مورد استفاده:

https://thehorse.com/179372/help-keeping-weight-on-horse-with-a-laminitis-history/

خروج از نسخه موبایل