دامپزشکی, نعلبندی

مراقبت از سم اسب‌ها

پوشش کمکی سم اسب
مراقبت از سم اسب‌ها و اطمینان از سلامت آن‌ها بسیار مهم است. شما ممکن است فکر کنید که اسب‌ها را می‌توان حدودا به تنهایی نگه‌داری کرد: برخی از مراقبت‌ها را خود شما باید انجام دهید و برخی به تخصص نیاز دارند که اغلب صاحبان اسب ندارند. اما مراقبت‌هایی که انجام می‌دهید و افراد حرفه‌ای که انتخاب می‌کنید، به شما کمک خواهد کرد تا سلامت سم اسب خود را تامین کنید. به عنوان یک فرد فعال در زندگی اسب، اولین مانعی که در برابر مشکلات سلامتی وجود دارد، شما هستید. مهم است که بدانید چگونه باید بررسی‌ها و روش‌های روزانه را انجام دهید تا بتوانید مشکلات احتمالی را تشخیص دهید و در صورت نیاز برای مراقبت از سم اسب از کمک متخصص استفاده کنید. بالا آوردن روزانه سم اسب کار خوبی است. امروز به تنهایی، من دو اسب با میخ در پا داشتم و صاحبان آن‌ها اگر هر روز سم اسب‌هایشان را بررسی نمی‌کردند متوجه آن‌ها نمی‌شدند. بررسی سم اسب به شما این امکان را می‌دهد که مشکلات احتمالی مانند چسبیدن یک سنگ به کف سم را بررسی کنید که می‌تواند باعث کبودی یا بیماری برفک در شیار میان سم شود. اگر اکنون مقداری گل به همراه لایه‌ای از باکتری و قارچ که بین لایه گل و سم اسب شما گیر کرده باشد، بلند کردن سم از زمین باعث برداشته شدن آن می‌شود. درباره روش‌های مراقبت از سم اسب بیشتر بخوانید. بعد از تمیز کردن هر نوع خاک یا گل با ابزار مخصوص سم، توصیه می‌شود که هرچند روز یکبار از یک برس سم یا برس سیمی استفاده کنید، شبیه به چیزی که در کباب‌پز خود استفاده می‌کنید، تا لایه باکتریایی و قارچی را از بین ببرید. مهم است که خاک یا برف را که می‌توانند در سم جمع شوند و باعث ترک خوردن کف آن شوند، را به خصوص اسب‌هایی با پوشش‌های نازک، پاک کنید. سپس، در صورت لزوم، برای جلوگیری از فشردگی، از یک نعل استفاده کنید. درباره نعلبندی و دلایل آن بیشتر بخوانید.

تنظیم یک برنامه

چه بخواهید اسب خود را نعل کنید و چه صرفا به سم اسب خود رسیدگی کنید، نیازهای شخصی او تعیین‌کننده برنامه خواهند بود. با برنامه معمول شش هفته‌ای شروع کنید و سپس بسته به نوع کاری که اسب شما انجام می‌دهد و نوع زمین با چه نوع محافظتی(‏پابرهنه، نعل و یا انواع دیگر) ‏و نسبت رشد به وزن او چگونه با این پارامترها حفظ می‌شود. این متغیرها می‌توانند بر زمان‌های بین مراقبت از سم اسب تاثیر بگذارند. مثلا اسب‌های جوان‌تر، ممکن است هر دو تا سه هفته نیازمند رسیدگی باشند. در زمستان، زمانی که رشد سم کند می‌شود، اسب‌های علفزار ممکن است با فواصل 8 هفته‌ای نیازمند مراقبت از سم باشند.

انتخاب متخصص‌ها

چگونه باید متخصصان مراقبت از سم اسب خود را انتخاب کنید؟ زمانی که متخصص خود را انتخاب می‌کنید، بدانید که آن‌ها خدمات مختلفی ارائه می‌دهند، از مراقبت از سم اسب‌ها تا نعل کردن آن‌ها تا پا تیماری.

پوشش کمکی روی سم برای اسب‌های پابرهنه

اگر اسب شما پابرهنه است و مشکلی ندارد، شما خوش‌شانس هستید. نعل کردن برای بسیاری از اسب‌ها خوب است، اما اگر اسب شما به دلیل مشکل لنگیدن و یا دیگر مشکلات به نیروی کششی و یا حفاظت بیشتری نیاز دارد، استفاده از پوشش کمکی روی سم می‌تواند برای اسب شما مناسب باشد. برخی از اسب‌ها به دلیل مشکلات دیواره سم به مراقبت‌های بیشتری نیاز دارند. پوشش کمکی سم اسب اگر یک اسب بسیار لنگ بزند و حتی برای کارهای عادی نیز به پوشش کمکی روی سم نیاز داشته باشد، آنگاه مساله مهم بهداشت این پوشش کمکی می‌شود. ما متوجه شده‌ایم که برای اسب‌هایی که در همه مواقع به استفاده از پوشش کمکی روی سم نیاز دارند، گذاشتن جوراب‌های ورزشی(مخصوص انسان‌ها) ‏در زیر آن‌ها تفاوت زیادی ایجاد می‌کند. زمانی که جوراب خیس می‌شود، پوشش کمکی و جوراب را بیرون بیاورید و زمانی که با حوله پای اسب را نیز خشک می‌کنید، پوشش کمکی را آویزان کنید تا خشک شود. به اسب اجازه دهید برای چند ساعت در محیط خشک بایستد، سپس پوشش کمکی مرطوب را روی یک لنگه‌جوراب خشک بگذارید. این کار را هر روز یا در صورت نیاز تکرار کنید. با این روش، پا و خط مو بسیار خوب خواهند ماند. برای مراقبت از سم اسب بهتر است بدون جوراب به صورت پیوسته پوشش کمکی را روی سم اسب قرار ندهید. بیشتر درباره دلایل استفاده از پوشش‌های کمکی بخوانید.

سخن آخر

با توجه به توصیه‌های ما و نظارت بر شرایط فردی اسب، شما کسی هستید از مراقبت از سم اسب خود را بر عهده دارید و سلامت کلی اسب خود را کنترل می‌کنید. سلامت اسب شما، برای شما نیز حال خوبی فراهم خواهد کرد. منبع  

11 دیدگاه در “مراقبت از سم اسب‌ها

  1. امیر حمیدی گفت:

    afarin matlab khobi bood

  2. عزیز کیانی گفت:

    مهندس جان عالی بود

  3. منصور سرمد گفت:

    لطفا آدرستون رو برای بنده ارسال کنینم چجوری باهاتون ارتباط بر قرار کنم

  4. ایمان صمدی گفت:

    دست مریضاد استاد

  5. علی اکبر رحمتی گفت:

    مشاوره آنلاین از چه طریقی صورت می گیره؟

  6. محمدحسین مستوفی گفت:

    خیلی سایت خوبی دارین

  7. مصطفی زارع گفت:

    متشکرم

  8. حسینعلی جمالی گفت:

    چرا اینقد زیاد؟

  9. علی محمد شریفی گفت:

    این موضوع یکی از موضوعات موردعلاقه منه

  10. یعقوب دهقان گفت:

    نویسنده این متن کیه؟

  11. امیر کلباسی گفت:

    سایتتون محشرههههه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *