دامپزشکی

آشنایی با سه نوع از بیماری های تنفسی اسب

بیماری های تنفسی اسب

در وب سایت کالج دامپزشکی داخلی آمریکایی طب داخللی به عنوان زمینه متمرکز بر سیستم اندام ها و مشکلات آن ها تعریف شده است. مشکلات خاص سیستم های اندامی اسب به سه دسته کلی مشکلات گوارشی، مشکلات سیستم عصبی و بیماری های تنفسی اسب طبقه بندی می شوند. که در ادامه قصد داریم انواع بیماری های تنفسی اسب که دارای طبیعت حاد هستند و به عنوان سرماخوردگی در انسان ها رایج هستند مورد بررسی قرار دهیم. انواع بیماری های تنفسی اسب به طور کلی به سه دسته طبقه بندی می شوند.

آسم یکی از رایج ترین بیماری های تنفسی اسب

اکثر عملکردهای اسب به طور کامل و دقیق تحت نظارت قرار دارند که این امر احتمال ابتلا به بیماری های مزمن تنفسی و یا بیماری های ریوی را در اسب ها تا حد بسیار زیادی کاهش داده است. در نتیجه مشکل تنفسی که بیشتر در اسب ها مشاهده می شود آسم اسب است.

این بیماری غیر عفونی دستگاه تنفسی اسب شباهت بسیار زیادی به بیماری آسم در انسان دارد. در واکنش به عوامل محرک در محیط مسیر خروج هوا از بینی را از طریق تورم مسدود ساخته و در نتیجه این امر باعث محدود شدن جریان هوا می شود. از این رو یک اسب ممکن است یک دقیقه به عنوان اسب حرفه ای و ورزشکار برتر ظاهر شود و یک ساعت، یک روز و یا یک هفته بعد محدودیت های واقعی ورزشی را تجربه نماید.

به عنوان مثال در ایالت فلوریدا جننوبی ممکن است دستگاه تنفسی اسب شما به هوای مرطوب، شوره، گرد و غبار و گرده ذاتی واکنش نشان داده و باعث ابتلا اسب به رایج ترین بیماری های تنفسی اسب که همان آسم است شود. خوشبختانه آسم به عنوان یکی از بیماری های تنفسی اسب قابل درمان می باشد. دامپزشکان می توانند با استفاده از ترکیب داروهای نبولیزه، خوراکی و یا تزریقی آسم را در اسب ها درمان کنند. این داروها باعث کاهش واکنش های التهابی اسب می شوند درست همانطور که یک دستگاه استنشاق کننده علائم آسم در انسان را کاهش می دهند.

انواع بیماری های تنفسی اسب

انواع بیماری های تنفسی اسب

عفونت های حاد

آن دسته از بیماری های تنفسی اسب که ویروسی هستند شامل آنفولانزا و رینوپتومونیت هستند که از طریق یکی از انواع ویروس تبخال اسب ایجاد می شوند. این بیماری های تنفسی اسب که عفونی هستند رایج می باشند. نتایج مطالعات حاکی از این موضوع است که 95% از اسب های بالغ که قبلا به این بیماری مبتلا شده بودند اکنون در برابر این بیماری از ایمنی قوی برخوردار می باشد. در اکثر موارد این عفونت ها باعث ایجاد گرفتگی خفیف در بینی می شوند و در طول زندگی اسب ها پایدار باقی می مانند.

ساده ترین راه به منظور پیشگیری از موارد آنفولانزا واکسیناسیون می باشد. از آنجا که این عفونت ها به راحتی گسترش می یابند همراه با واکسیناسیون پروتکل های ایمنی زیستی مناسب باید رعایت شوند. مهمترین گام کلیدی به منظور پیشگیری از شیوع بیماری های تنفسی اسب ایزوله سازی می باشد. به عنوان مثال در برخی از کلینیک های دامپزشکی اسب ها غرفه هایی همراه با سیستم های جریان هوای فیلتر شده به صورت جداگانه طراحی شده اند تا از قرار گرفتن اسب ها در معرض هوای آلوده جلوگیری به عمل آورده شود.

یکی دیگر از انواع بیماری های سیستم تنفسی اسب تب می باشد

14 دیدگاه در “آشنایی با سه نوع از بیماری های تنفسی اسب

  1. قربانعلی جاوید گفت:

    هزینه رپورتاژ آگهی توی سایت شما چنده؟

  2. حمیدرضا رحمانیان گفت:

    نویسنده این متن کیه؟

  3. حیدر نقدی گفت:

    حساب توییتری هم دارید؟

  4. حامد سرمد گفت:

    مطلب به درد بخوری بود

  5. یدالله روزبه گفت:

    خیلی زیبا بود مهندس

  6. علیرضا دهقانی گفت:

    احسنت عالی بود

  7. میثم شاکری گفت:

    سایتتون محشرههههه

  8. میلاد توفیق گفت:

    آدرس دفترتون کجاست

  9. عبدالله ایرانی گفت:

    لطفا آدرستون رو برای بنده ارسال کنین

  10. امین فراهانی گفت:

    خیلی خوشحالم که هستین

  11. امیرحسین سبزواری گفت:

    مقالاتتون عالین واقعا!

  12. سیدحسین لطفی گفت:

    شادکام و سلامت باشید

  13. بهروز رفیعی گفت:

    هزینه مشاوره آنلاین و حضوری باهم متفاوته

  14. مهران گودرزی گفت:

    میتونم شماره شما رو داشته باشم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *