دامپزشکی, جدیدترین مقالات, عمومی

آشنایی با مراحل کاهش وزن اسب

کاهش وزن اسب

چاقی خطرات بسیار زیادی را برای اسب ها به همراه دارد از این رو کمک کردن به آن ها به منظور کاهش وزن امری مهربانانه و دلسوزانه محسوب می شود. اما به جز نصب تردمیل در جایگاه چه روش هایی برای کاهش وزن اسب وجود دارد؟

به طور کلی می توان گفت مصرف کالری کمتر از آنچه بدن در فعالیت روزانه می سوزاند به امر کاهش وزن اسب کمک قابل توجهی می کند. از این رو اگر احساس می کنید اسب شما اضافه وزن دارد می توانید در طول روز به او غذای کمتری بدهید و یا او را تمرین و ورزش بدهید تا به وزن مطلوب خود دست یابد.

با این وجود قبل از این که جیره غذایی او را کاهش دهید بهتر است زمان اندکی را صرف کنید و علاوه بر این وزن و وضعیت بدن او را مورد ارزیابی قرار می دهید رژیم غذایی او را نیز مورد بررسی قرار دهید. در این شرایط شما می توانید برنامه غذایی برای او در نظر بگیرید و در مرحله بعد با دامپزشک و متخصص تغذیه اسب تماس بگیرید تا از مناسب بودن برنامه در نظر گرفته شده از لحاظ تغذیه ای اطمینان حاصل نمایید. با در نظر گرفتن وضعیت اسب و عوامل تغذیه ای او می توانید کار خود را آغاز کنید. در ادامه با مراحل کاهش وزن اسب بیشتر آشنا خواهیم شد.

ارزیابی وزن برای آغاز کاهش وزن اسب

دقیق ترین روش برای سنجش میزان موفقیت در کاهش وزن اسب به دست آوردن خط پایه و پیگیری اعداد در طول دوره زمانی مشخص است. در صورت عدم دسترسی به مقیاس مناسب می توانید از نوارهای وزنی شیر یا تغذیه اسب که ایده کلی را به شما ارائه می دهند استفاده کنید. مقیاس مناسب برای کاهش وزن اسب در برخی از کلینیک های دامپزشکی و شرکت های تغذیه دام در دسترس هستند.

کاتلین کراندل، متخصص تغذیه اسب در تحقیقات خود به این نتیجه رسیده است که نوارها هنگام استفاده روی اسب های بالغ حدود 100 پوند وزن را تخمین می زنند اما برای نمایش تغییرات نسبی اسب ابزارهای مفیدی هستند. نوارهای وزن برای برخی از اسب های بزرگ به اندازه کافی بزرگ و مناسب نیستند از این رو معادلات که برای توسعه نوارهای وزن مورد استفاده قرار گرفته اند می توانند برای برآورد و اندازه گیری وزن اسب مورد استفاده قرار گیرند. رایج ترین معادله که برای کاهش وزن اسب مورد استفاده قرار می گیرد دو برابر دور قلب در طول نوک شانه تا انتهای گردن تقسیم بر 330 است.

مراحل کاهش وزن اسب

مراحل کاهش وزن اسب

برای ارزیابی وزن بدن نمره گذاری وضعیت بدن نیز مفید واقع می شود. حرکت رو به بالا یا پایین BCS در دامنه بین 1-9 وضعیت بدن را نشان می دهد. در صورتی که عدد بدست آمده 9 باشد بدین معناست که بسته به اندازه بدن اسب بین 35-45 پوند اضافه وزن دارد. البته برای اسب های بزرگتر به 45 نزدیکتر است. برای کاهش وزن اسب انتظار می رود تا هر 60-180 روز حدود BCSکاهش داشته باشد.

ارزیابی رژیم غذایی

به منظور کاهش وزن اسب، ابتدا باید از میزان غذایی که او مصرف می کند آگاهی داشته باشید تا بتوانید آن را به نحو مطلوب کاهش دهید. اندازه و وزن مواد غذایی حتی در یک تکه متفاوت می باشد از این رو با وزن کردن وعده های غذایی معمولی و محاسبه میانگین می توانید کار خود را آغاز کنید. شما می توانید این کار را با قرار دادن اسب روی ترازو قبل و پس از مصرف یونجه انجام دهید و تفاوت این دو مقدار را با یکدیگر مورد بررسی قرار دهید. بر اساس اظهارات کراندل می توان یک سطل، کیسه یونجه و یا توری را از ترازو آویزان کنید قبل از این که خوراک را به سطل اضافه کنید توصیه می شود وزن ظرف خود را صفر کنید. از این روش می توان برای محاسبه میزان انواع خوراک که توسط اسب مصرف می شود استفاده کرد.

دور شکم اسب خود را اندازه گیری کنید

اندازه دور شکم بدون شک ممکن است شاخص بهتری در مقایسه با BCS برای کاهش وزن باشد. مطالعات نشان می دهند که در ماه های اولیه ممکن است متوجه شوید که  در BCS تغییرات زیادی مشاهده نمی شود اما تفاوت در دور شکم نشانگر خوبی برای میزان کاهش وزن محسوب می شود. پیگیری کردن تغییرات در شرایطی که BCS همواره ثابت باشد در ایجاد انگیزه به منظور مدیریت کاهش وزن تا حد قابل توجهی کمک خواهد کرد. برای پیگیری پیشرفت همواره توصیه می شود تا این اندازه گیری را به صورت مکرر و پیوسته انجام دهید.

راهکارهای کاهش وزن اسب

راهکارهای کاهش وزن اسب

انتخاب منابع علوفه به صورت عاقلانه

در حالت ایده آل همواره توصیه می شود یونجه ای که توسط اسب شما تغریه می شود مورد آزمایش قرار گیرد تا به طور قطع مطمئن شوید که حیوان شما چه چیزی را می خورد. هنگام محدودسازی میزان تغذیه حیوان این امر از اهمیت قابل توجهی برخوردار می باشد. یونجه خوب و یونجه ای که در مقایسه با ساقه برگ کمتری دارند به طور کلی ارزش غذایی پایین تری برای حیوانات با اضافه وزن دارند. کشاورز این گونه یونجه ها را در مراحل بعد برداشت خواهد کرد از این رو ارزش غذایی کمتری دارند. همواره توصیه می شود از این نوع یونجه که در مراحل اولیه برداشت شده اند به حیوان خود بدهید.

برای حیوانات با اضافه وزن یونجه های چمنی گزینه مناسب تری هستند. یونجه های علفی در مقایسه با یونجه های معمولی در هر پوند دارای کالری کمتری است از این رو همواره توصیه می شود از تغذیه حیوان خود ب این نوع یونجه خودداری نمایید. از خوراندن یونجه غلاتی نیز به حیوان خود بهتر است خودداری نمایید. اخیرا چندین یونجه تیموتی که کاملا بالغ بوده اند و ارزش تغذیه ای پایین دارند مورد آزمایش قرار گرفته اند و نتایج حاکی از آن است که آن ها برای اسب هایی با اضافه وزن گزینه های مناسبی محسوب می شوند. به طور کلی می توان گففت هیچ گونه یونجه علفی نسبت به دیگری دارای برتری نیست و این به بلوغ اسب بستگی دارد.

  1. https://thehorse.com/1100997/5-steps-for-equine-weight-loss/

 

5 دیدگاه در “آشنایی با مراحل کاهش وزن اسب

  1. عباس آدینه گفت:

    من زندگیمو مدیون شمام

  2. حسینعلی اسکندری گفت:

    مرسی

  3. عباس منصوری گفت:

    عاااااااااااالی

  4. ایمان شریف گفت:

    مثل همیشه عالی و کاربردی

  5. صادق نامور گفت:

    مطلب به درد بخوری بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *