دامپزشکی, عمومی

آیا پروتئین آب پنیر باعث بهبودی اسب می شود؟

آیا پروتئین آب پنیر باعث بهبودی اسب می شود؟

نیاز به پروتئین و اینکه آیا آب پنیر از بروز بیماری ها و مشکلات جلوگیری می کند، از معدود مواردی است که مورد بحث پرورش دهندگان اسب قرار می گیرد. این بار یک متخصص تغذیه در این باره اظهار نظر کرده است و قبل از شروع به بررسی یک سوال می پردازیم.

آیا پروتئین آب پنیر باعث بهبودی اسب می شود؟

آیا پروتئین آب پنیر باعث بهبودی اسب می شود؟

 

سوال: من اسبم را برای مسابقات آماده کرده ام و با وجود اینکه به طور مرتب در حال آموزش پانسمان هستم، اما یکی از دوستانم به من پیشنهاد داده است که پروتئین آب پنیر به رژیم غذایی اسب اضافه کنم. حالا نمی دانم این ایده خوب است یا خیر ! و چگونه ممکن است کمک کننده باشد؟

پاسخ: داشتن عضله پشت قوی نقش مهمی در توانایی حمل اسب به عنوان سوارکار دارد به گونه ای که:

الف) از ستون فقرات و سایر بافت های او محافظت می کند.

ب) به او امکان می دهد تا خواسته های ورزشی را با موفقیت برآورده کند.

اسب ها به دلایل زیادی باید در مسابقات مقابله کنند و اگر چه تغذیه می تواند نقش مهمی داشته باشد، اما بهتر است سایر موارد بالقوه را کنار بگذاریم. به عنوان مثال؛ تناسب زین و روش های تمرینی می تواند توانایی اسب را برای استفاده صحیح از خود تحت تاثیر قرار دهد و عضلاتی قوی ایجاد کند.

درد همراه با مفاصل یا شرایطی مانند میوپاتی ذخیره پلی ساکارید نیز ممکن است تاثیر داشته باشد. به همین دلیل، من اکیدا به دامپزشک توصیه می کنم اسب را ارزیابی کند تا قبل از بررسی مغذی بودن مواد غذایی، سایر موارد را رد کند.

همچنین توصیه می شود که وضعیت بدن اسب را بررسی کنید تا مطمئن شوید که شرایط کمتری نداشته باشد. اگر تشخیص دهید که اسب به طور کلی کم وزن است، احتمالا باید کالری دریافتی را افزایش دهید؛ زیرا احتمالا این امر باعث کمبود استقامت آن خواهد شد. اگر اسب از پوشش چربی خوبی برخوردار باشد، اما استقامت او هنوز توسعه کافی پیدا نکرده است، باید پروتئین کافی در رژیم غذایی آن بگنجانید.

مقدار نیاز اسب به پروتئین

مقدار نیاز اسب به پروتئین چقدر است؟

مقدار نیاز اسب به پروتئین به این حیوان و حالت فیزیولوژیک بستگی دارد. من به ندرت کمبود این ماده مغذی به صورت خام در رژیم غذایی اسب بالغ پیدا می کنم. آنها معمولا در حد 10 یا 11 درصد به این ماده مغذی به صورت خام در رژیم غذایی نیاز دارند که اکثر منابع علوفه ای حاوی این ماده مغذی است. با این وجود  اسب های در حال رشد، حدودا به 12 الی 14 درصد پروتئین نیاز دارند و این ممکن است چالش بیشتری به همراه داشته باشد.

حقیقت حاکی از آن است که اسب شما به این ماده مغذی به صورت خام احتیاج ندارد، بلکه به یک اسید آمینه نیاز دارد. اسید های آمینه عناصر سازنده پروتئین ها هستند. حدود 21 اسید آمینه وجود دارد که 9 اسید از آنها (هیستیدین، ایزولوسین، لوسین، لیزین، متیونین، فنیل آلانین، ترئونین، تریپتوفان و والین) برای پستانداران ضروری است. یک ماده مغذی ضروری، ماده است که که باید از طریق رژیم غذایی تایم شود؛ زیرا حیوان نمی تواند خود آن ماده مغذی را تولید کند.

هر پروتئین حاوی طیف وسیعی از اسیدهای آمینه مختلف اند که برخی از آنها اسیدهای ضروری تری نسبت به بقیه تامین می کنند. هرچه نسبت اسیدهای آمینه ضروری در یک پروتئین بیشتر باشد، کیفیت آن نیز بهتر است.

در دنیای ایده آل، ترکیب اسیدهای آمینه رژیم غذایی که مصرف می کنید دقیقا مطابق با نیازهای اسید آمینه برای اسب است. متاسفانه، قبل از اینکه به این سطح از دقت در تغذیه اسب نزدیک شویم به تحقیقات بیشتری نیاز داریم.

کمترین مقدار اسید آمینه در مقایسه با نیاز حیوان بسیار محدود است. برای رژیم اسب، لیزین (یکی از 9 نوع اسید آمینه) بسیار محدود کننده است و به دنبال آن متیونین محدود است. به همین علت آنها را روی یک برچسب و با سطح های مناسب مشخص می کنند.

نکات مهم در طراحی رژیم غذایی اسب

نکات مهم در طراحی رژیم غذایی اسب کدامند؟

یونجه از مواردی است که حاوی پروتئین باکیفیت متوسط یا سطح پایین است و مقدار زیادی لیزین تولید نمی کند. اگر میزان یونجه را محدود کنید، این مسئله مشکل ساز می شود. از طرف دیگر، یونجه باکیفیت بالا لیزین بیشتری تولید می کند و در نهایت پروتئین باکیفیت تری در اختیار اسب قرار می دهد.

بسیاری از دارندگان اسب از یونجه به عنوان علوفه هایی غذایی استفاده می کنند و این امر را به عنوان یک مزیت می شناسند.

یکی دیگر از عوامل پیچیده مرتبط با پروتئین یونجه این است که هرچه یونجه رسیده تر باشد، حاوی این ماده مغذی بیشتری با بخش های کربوهیدرات ساختاری است. این امر بسیار مهم است؛ زیرا هضم پروتئین و جذب آمینو اسید در روده لازم است.

با این حال، کربوهیدرات ساختاری نیاز به تخمیر میکروبی دارند تا پروتئین موجود در آن آزاد شود. تخمیر میکروبی در پس روده رخ می دهد که بعد از روده کوچک ایجاد می شود. بنابراین، هر پروتئین و آمینو اسیدی که در آن مرحله آزاد می شود، فرصت جذب را از دست می دهد و توسط باکتری ها به آمونیاک تبدیل می شود.

بنابراین، در حالی که تجزیه و تحلیل یونجه نشان می دهد که یک علوفه خاص دارای مقدار کافی پروتئین است، ممکن است این ماده مغذی برای اسب در دسترس نباشد. این احتمالا نگرانی بیشتری برای گیاهان علفی و دانه ای است؛ زیرا یونجه دارای پروتئین بیشتری است و تمایل به هضم بیشتری دارد.

برای اینکه اسب بتواند پروتئین ها را سنتز کند، به اسید های آمینه با مقدار مناسبی نیاز دارد. اگر یکی از سطح های آمینه لازم در سطح ناکافی موجود باشد، بر سنتز پروتئین تاثیر منفی خواهد گذاشت. زمانی که شما کیفیت پروتئین، در دسترس بودن، مفهوم محدود کردن اسید آمینه و مقدار آنها را برای سنتز ترکیب کنید، همه این عوامل در توانایی اسب تاثیر خواهد گذاشت.

اگر کاهش رشد اسب به دلیل این ماده مغذی باشد، شما باید کیفیت کلی پروتئین را بهبود ببخشید تا بیشتر اسیدهای آمینه ضروری قابل هضم تامین شوند. اسیدهای آمینه باید به صورت متعادل وجود داشته باشند و قطعا با افزودن هر نوع اسید آمینه دیگری، این تعادل به هم می خورد. ترجیح ما بر این است که منبع پروتئین باکیفیتی که از طیف وسیعی از اسید های آمینه تشکیل می شود، تامین کنید.

به همین علت کنجاله سویا یکی از عناصر رایج در تغذیه اسب به شمار می رود. کنجاله سویا باکیفیت ترین منبع پروتئین گیاهی است که به عنوان ماده غذایی در دسترس است. این ماده حاوی 60 گرم لیزین  است. تامین خوراک و علوفه مناسب برای اسب سبب می شود که پروتئین و آمینو اسید ضروری را جذب کند.

 

حالا همه این موارد چه ربطی به پروتئین آب پنیر دارد؟

پروتئین آّب پنیر برای اسب

پروتئین آب پنیر از شیر تولید می شود و ماده ای است که در هنگام تولید پنیر باقی می ماند. پس از خشک شدن پودر، یک منبع پروتئین بسیار غلیظ باقی می ماند. این ماده مغذی بسیار باکیفیت بوده و حاوی 60 درصد اسید آمینه، به ویژه اسید آمینه زنجیره ای لوسین، ایزولوسین و والین، است.

از آنجایی که ساختار اصلی آن از غلظت بالایی از اسید های آمینه تشکیل شده است، در دسترس بودن مقدار کافی اسید آمینه زنجیره برای ترمیم عضلات پس از ورزش مهم است. مکمل اسب حاوی پروتئین آب پنیر ممکن است به رشد توده عضلانی بدون چربی کمک کند.

پروتئین آب پنیر به چندین شکل مختلف وجود دارد که غالبا به شکل کنسانتره و ایزوله موجود می باشند. کنسانتره همان آب پنیر است که حاوی لاکتوز، چربی، ویتامین ها و مواد معدنی است. محتوای پروتئین می تواند متفاوت باشد و باید مراقب باشید؛ زیرا این ماده برای اسب هایی که توانایی بیش از 3 سال برای هضم لاکتوز را ندارند منجر به ناراحتی گوارشی می شود.

شکا ایزوله محصول سازگارت راست و مقدار زیادی از چربی و لاکتوز را از بین می برد. در نتیجه این محصول تقریبا آب پنیر خالص (به اندازه 90%) است.

البته برخی اشکال دیگر از این نوع مکمل های پروتئینی وجود دارد که به دلیل وجود مواد و افزودنی های دیگر برای اسب توصیه نمی شوند و بهتر است از روش های توصیه شده در این مقاله برای تغذیه اسب استفاده نمایید.

اگر برای تقویت اسب خود تلاش می کنید و احساس می کنید که مشکلی در مسئله تغذیه وجود دارد، بهتر است رژیم غذایی آن را بررسی کنید و منابع پروتئین را در جیره غذایی آن در نظر بگیرید. در نهایت باید ارزیابی کنید و ببینید که آیا این اقدام برای بهبود کیفیت کلی پروتئین و قابلیت هضم آن مقرون به صرفه است یا خیر !

شاید در بررسی موارد شما متوجه شوید که نباید از پروتئین آب پنیر استفاده کنید.

https://thehorse.com/19652/will-whey-protein-improve-my-horses-topline/

15 دیدگاه در “آیا پروتئین آب پنیر باعث بهبودی اسب می شود؟

  1. وحید نوری گفت:

    چطوری میتونیم از آخرین مطالبتون باخبر بشیم

  2. یوسف شریفیان گفت:

    میشه مطلب رو توی وبلاگ خودم بزارم؟

  3. کاظم نامور گفت:

    Awli bood

  4. علی اکبر بزرگ نیا گفت:

    خیلی خوب بود

  5. محمدحسن جاوید گفت:

    شما همیشه امیدوارم کننده صحبت می کنید و این خیلی خوبه

  6. اسماعیل خمسه گفت:

    خیلی سایت خوبی دارین

  7. محمدحسین احمدی گفت:

    متشکرم

  8. علی محمد میرزایی گفت:

    مشاوره آنلاین از چه طریقی صورت می گیره؟

  9. رضا بیات گفت:

    حرفتون خیلی عالیه

  10. بهزاد حیدری گفت:

    کانال تلگرامی هم دارید ؟

  11. محمدعلی عزیزی گفت:

    هزینه مشاورتون چنده؟

  12. فرهاد شمس گفت:

    شماره تماستون برای خرید تلفنی چنده

  13. حبیب الله توفیق گفت:

    این مطلب حرف نداشت

  14. یعقوب کشاورز گفت:

    خیلی ممنون از توضیحاتون خوبتون

  15. سیّدمحمّدزعفرانچی گفت:

    امروزه قرصهای آمینو اسید یا پودر آن بسیاری از این موارد را در خود دارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *