دامپزشکی

اسب و میکروارگانیسم ها

اسب و میکروارگانیسم ها

اسب دارای یک رودة بزرگ بسیار حجیم است که با بسیاری از میکروارگانیسم­ها همزیستی دارد. این بخش از دستگاه گوارش، از قسمت­های رودة کور(Cecum)، کولون بزرگ، کولون کوچک و راست روده (Rectum) تشکیل شده است.

اسب رودة کور بزرگ و بسیار حجیمی دارد که تعداد بسیار زیادی از میکروارگانیسم­ها را در خود جای داده است. این میکروارگانیسم­ها قادر به آزاد کردن مواد مغذی انرژی­زای غیرقابل ­دسترس در مواد خوراکی برای اسب هستند.

میکروارگانیسم­ها علاوه بر هضم بخش­های الیافی خوراک، برخی از اسیدهای آمینه ضروری و ویتامین­های محلول در آب (ویتامین­های گروه ب) را نیز تولید می­کنند.

البته باید یادآور شد که به دلیل حجیم بودن رودة کور در دستگاه گوارش که عمدتاً نقش هضم میکروبی و تخمیرکنندگی مواد غذایی را ایفا می­کند اسب قادر است تا از جیره ­های غذایی حاوی فیبر هم استفاده نماید، ولی این جیره ­ها در مقایسه با نشخوارکنندگان محدودتر است.

میکروارگانیسم­های موجود در دستگاه گوارش اسب، نسبت به تغییرات جیره حساس ­اند و تغییر در نسبت علوفه به کنسانتره، اثر زیادی بر نوع باکتری­های موجود در رودة بزرگ دارد. به همین سبب، ثابت نگه داشتن ترکیب جیره، اهمیت زیادی دارد.

در واقع تغییرات ناگهانی جیرة غذایی به اختلالات گوارشی خطرناکی (کولیک) منجر می­شود و دلیل آن اینست که خوراک جدید به ­خوبی هضم نمی­شود. بنابراین تغییرات آهسته و تدریجی جیره، (حداقل به مدت یک هفته) برای سلامت حیوان ضروری است.

علی رادمنش کارشناس ارشد تغذیة دام

3 دیدگاه در “اسب و میکروارگانیسم ها

  1. همت گفت:

    دفتر مرکزیتون کجا قرار داره

  2. جعفر عابدی گفت:

    چقد خوبین شما

  3. مجتبی اسکندری گفت:

    خیلی ممنون از توضیحاتون خوبتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *