دامپزشکی, تغذیه

بهبود خشکی پوست و موی اسب با تغذیه

خشکی پوست و موی اسب

آیا شما نیز با مشکل خشکی پوست و موی اسب خود مواجه هستید؟ تغذیه مناسب ممکن است راه‌حل این مشکلات باشد.

سوال: در این زمان از سال، موی یال و دم اسب من خیلی خشک می‌شود. وقتی او را حمام می‌دهم از نرم‌کننده پوست استفاده می‌کنم، اما می‌خواهم بدانم که در زمینه تغذیه چه کاری از دستم برمی‌آید؟

پاسخ: ‏اگر در اقلیم گرم و خشک زندگی می‌کنید، جلوگیری از خشکی پوست و موی اسب می‌تواند کار دشواری باشد. به غیر از استفاده از محصولاتی که به حفظ کیفیت پوست کمک می‌کنند، بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که اطمینان حاصل کنید تغذیه اسب شما به شکلی است که تمام مواد مغذی مورد نیاز برای سلامت پوست و موی اسب را به او برساند. در این نوشته از وب‌سایت horse.com بیشتر درباره راه‌های بهبود سلامت پوست اسب خود بخوانید.

مواد معدنی

مهم‌ترین مواد مغذی در این زمینه، روی، مس، اسیدهای چرب و بیوتین هستند. روی برای برخی آنزیم‌های موجود در پوست بسیار مهم است. خصوصا سلول‌های اپیتلیال که پوست را می‌سازند برای تکثیر سلولی، سلامت و بهبود به روی نیاز دارند. علاوه بر این، سنتز کراتین‌ها(‏پروتئین‌هایی که از سلول‌های اپیتلیال حفاظت می‌کنند و در مو یافت می‌شوند) ‏و دیگر پروتئین‌های مشابه برای عملکرد مناسب به روی وابسته هستند. با این که روی در علوفه یافت می‌شود اما مقدار آن ممکن است نیاز اسب شما را برطرف نکند.

مس به طور کلی حتی کمتر از روی در علوفه وجود دارد. مس برای آنزیم لیزیل اکسیداز لازم است و باعث یکپارچگی پیوندهای زنجیره‌ای که باعث استحکام کلاژن در پوست می‌شود. مس و روی بر روی ملانین، پروتئین مربوط به رنگدانه مو تاثیر می‌گذارند. بنابراین مس و روی ناکافی ممکن است نه تنها بر کراتین مو بلکه بر رنگ آن نیز تاثیر بگذارد.

اگر تغذیه اسب شما تنها از علوفه است، یک منبع مس و روی نیز اضافه کنید تا در حدود نیمی از نیاز روزانه مس و روی را تامین کند، که برای یک اسب ۱۱۰۰ پوندی، ۵۰ میلی‌گرم مس و ۲۰۰ میلی‌گرم روی است. استفاده از یک غذای روزانه موجود در بازار است که دیگر مواد مغذی ضروری را که ممکن است در علوفه وجود نداشته باشد را نیز فراهم کند.

اگر در حال حاضر از غذاهای فرآوری‌شده استفاده می‌کنید، مطمئن شوید که از رژیم تغذیه مناسب پیروی می‌کنید و مقادیر کافی را فراهم می‌کنید، در غیر این صورت اسب شما ممکن است در دریافت مواد مغذی مورد نیاز برای سلامت پوست دچار مشکل باشد.

چربی

لایه‌های غشای سلولی که سلول‌هایی را به هم متصل می‌کنند که مو را می‌سازند، حاوی مقادیر زیادی اسید چرب هستند. چربی در سلول‌های کوتیکول، آن‌ها را آب‌گریز می‌کند به این معنی که آن‌ها آب را جذب نمی‌کنند. این کار باعث می‌شود ضد آب باشند اما رطوبت را نیز حفظ می‌کند. سلول‌های کوتیکول اگر آسیب ببینند، از مو جدا می‌شوند و رطوبت پوست از بین می‌رود.

بنابراین اطمینان از وجود مقدار کافی اسیدهای چرب در رژیم غذایی ممکن است به بهبود کیفیت و عدم خشکی پوست و موی اسب کمک کند. من به ویژه منابع چربی که اسیدهای چرب امگا ۳ بیشتری نسبت به امگا – ۶ دارند مانند کتان یا بابونه را ترجیح می‌دهم. برای بهبود خشکی پوست و موی اسب، منابع گیاهی کاملا مناسب هستند و حدود ۴ اونس دانه کتان یا ۲ اونس روغن کتان باید برای بهبود خشکی پوست و موی اسب متوسط کافی باشد.

بیوتین

با اینکه ما معمولا بیوتین را مربوط به سلامت سم در نظر می‌گیریم اما بیوتین در سلامت و عدم خشکی پوست و موی اسب نیز نقش دارد. بیوتین یک ویتامین B است که توسط باکتری‌های روده خلفی اسب ساخته می‌شود. به همین دلیل، کمبود بیوتین غیرمحتمل است.

درحالی که در گونه‌های دیگر کمبود بیوتین منجر به کیفیت پایین پوست و مو می‌شود. این موضوع زمانی منطقی به نظر می‌رسد که شما درگیری بیوتین در سنتز اسیدهای چرب، متابولیسم آمینو اسیدها و طیف وسیعی از متابولیسم‌های دیگر را در نظر بگیرید. در حالی که هیچ میزان مشخصی از بیوتین برای بهبود کیفیت پوست ذکر نمی‌شود، تحقیقات نشان می‌دهد که ۲۰ تا ۳۰ میلی‌گرم برای بهبود کیفیت سم یک اسب متوسط لازم است و می‌توان فرض کرد که مقادیر مشابهی برای بهبود خشکی پوست و موی اسب لازم است.

سخن آخر درباره بهبود خشکی پوست و موی اسب با تعذیه

اطمینان از این که مواد مغذی لازم برای بهبود خشکی پوست و موی اسب را فراهم کرده‌اید، بهترین راه است. در این مقاله از وب‌سایت thehorse.com بیشتر درباره مواد مغذی لازم برای سلامت اسب‌ها بخوانید. با این حال مطمئن شوید که بیش از اندازه شامپو به موی اسب خود نمی‌زنید چون می‌تواند روغن‌های طبیعی را از بین ببرد. علاوه بر این، از شامپو‌هایی که الکل دارند استفاده نکنید چون می‌توانند روغن‌های موی اسب را از بین ببرند.

منبع:

Improving Dry Equine Skin and Coats With Nutrition – The Horse

5 دیدگاه در “بهبود خشکی پوست و موی اسب با تغذیه

  1. نادر حسنی گفت:

    مطلبتون بسیار مفید بود

  2. محمدتقی زارعی گفت:

    مطالب بی نظیر بود

  3. رضا موحد گفت:

    حساب توییتری هم دارید؟

  4. میثم همت گفت:

    لطفا آدرستون رو برای بنده ارسال کنین بنده ارسال کنین

  5. محمدجواد فاطمی گفت:

    لطفا آدرستون رو برای بنده ارسال کنین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *