دامپزشکی

تجزیه و تحلیل، شناسایی مدفوع اسب ها به منظور کسب اطمینان از صحت و سلامت او

همواره دامپزشکان در رابطه با پرورش اسب به صاحبان آن ها توصیه می کنند تا عادات اجابت مزاج اسب خود را بشناسند زیرا این عادات اطلاعات ارزشمندی در رابطه با سلامت اسب به آن ها ارائه می دهند. وقت آن فرا رسیده است تا مدفوع اسب خود را بشناسید و بدانید که به طور معمول چه مقدار کود تولید می کند، ثبت تمام تغییرات مربوطه بخشی از پرورش اسب به صورت صحیح محسوب می شوند. کود اسب که اغلب به عنوان مایع رنجش محسوب می شود نه تنها سرشار از انرژی و مواد مغذی سازنده خاک است بلکه به عنوان اطلاعاتی مفید در رابطه با سلامت اسب در نظر گرفته می شوند.

شناسایی مدفوع اسب

مایکل فوگارو مالک خدمات دامپزشکی در لانگ ولی نیوجرسی عنوان می کند که اسب موجودی سرشار از عادات است. لازم به ذکر است که این عادات شامل نحوه عملکرد دستگاه گوارش آن ها نیز می شود. تعداد دفعات و مکانی که اسب شما مدفوع می کند از اهمیت قابل توجهی برخوردار است. مایکل فوگارو همچنان عنوان می کند که رعایت عادات دفع مدفوع اسب و کیفیت کود دامی او می تواند تا حد زیادی به شما کمک کند تا درک کنید که چه چیزی در رابطه با اسب ها طبیعی است. در نهایت می توان ادعا کرد شناسایی عادات دفع مدفوع اسب در شناخت موارد غیرطبیعی گامی اساسی است.

فوگارو عنوان می کند در رابطه با عادات دفع مدفوع اسب آنچه باید در نظر گرفته شود ثبات و زمان بندی آن است از این رو به عنوان مثال می توان هر روز تعداد مشخصی دفع مدفوع را برای اسب خود در نظر داشته باشید.

تفاوت های جزئی را در اسب های مختلف باید انتظار داشته باشید به عنوان مثال در اسب های پونی و یا جوانان دفع مدفوع کوچک اما به صورت مکرر و توپ های کوچک کاملا طبیعی است.

لوکاس پانتالئون متخصص داخلی اسب در ورسای کنتاکی عنوان می کند که بررسی عادات دفع مدفوع اسب های موجود در مراتع امری دشوار و پیچیده است. هرچند ممکن است بررسی این موضوع که مدفوع به کدام اسب تعلق دارد برای شما چالش برانگیز باشد اما به طور کلی می توان مقدار، اندازه مدفوع و قوام آن را مورد بررسی دقیق قرار دهید.

شناسایی مدفوع اسب

شناسایی مدفوع اسب

لوکاس پانتالئون همچنین عنوان می کند که بهتر است اقدامات لازم را برای شناسایی عادات طبیعی اسب های گله خود انجام دهید. در صورتی که از لحاظ مصرف اسب های شما مرتع، منبع آب و غلات یکسان دریافت می کنند و از داروهایی که مدفوع آن ها را تحت تاثیر قرار می دهند استفاده نمی شود خروجی باید در بین اسب ها نسبتا یکسان و مطابق یکدیگر باشند.

برخی از داروها همانند آنتی بیوتیک ها، باکتری های طبیعی روده اسب را تحت تاثیر قرار می دهند در صورتی که برخی از دیگر داروها می توانند حرکت مواد غذایی از طریق دستگاه گوارش را تحت تاثیر قرار دهند زیرا در هر دو نوع دارو اثر ملین وجود دارد.

فوگارو عنوان می کند که لزوما ایجاد تغییرات جزئی نگران کننده نمی باشد. همانند انسان ها اسب ها نیز می توانند دارای تغییرات مدفوع خفیف و غیر قابل توجه باشند. وی همچنین افزوده است که عادات مدفوع اسب یکی از مواردی است که در بررسی صحت و سلامت اسب باید مورد بررسی قرار گیرد.

در بررسی های روزانه سلامت اسب خود باید مدفوع او را در نظر بگیرید

منابع موجود عنوان می کنند که پس از این که به چیزهای طبیعی و معمولی در رابطه با اسب خود پی بردید بهتر است بررسی مدفوع اسب خود را در برنامه بررسی سلامت روزانه او قرار دهید. بررسی مدفوع اسب به معنای تجزیه و تحلیل عمیق نمی باشد بلکه تنها یک بررسی مختصر است تا متوجه شوید که چیز غیر طبیعی در رابطه با اسب شما وجود ندارد.

فوگارو همچنین می افزاید که قطعا از بیماران خود می خواهم تا بررسی مدفوع اسب خود را به عنوان برنامه عمومی روزانه برای اسب های خود در نظر بگیرند.

پانتالئون عنوان می کند زمانی که در حال بررسی مدفوع اسب در اصطبل هستید می توانید مدفوع اسب خود را تنها به خوبی و به صورت دقیق شناسایی کنید.

وی همچنین می افزاید که هیچ نوع مشاهده و بررسی کار اضافه ای نخواهد بود بلکه وقتی اسب های خود را به نحو مطلوب بشناسید که روند و عادات دفع مدفوع آن ها را درک کرده باشید در صورت مشاهده هرگونه تغییر جزئی می توانید سریع تر اقدام نمایید و با دامپزشک خود تماس بگیرید همچنین در این صورت در رابطه با علائم بیماری همانند تب یا بی حالی اطلاعات بیشتری در دسترس خواهید داشت. این یک تمرین مفید محسوب می شود.

نسبت به مدفوع سخت و کوچک هوشیار باشید

منابع ما همچنین عنوان می کنند که چیزی که پس از بررسی مدفوع اسب باید مشاهده نمایید مقدار زیادی مدفوع مرطوب و اسفنجی است که اندازه آن ها از توپ گلف اندکی بزرگ تر است. در صورتی که ویژگی های مدفوع ممکن است در بین اسب های مختلف اندکی متفاوت باشد. در صورت مشاهده مدفوع کوچک و سخت تر باید هوشیار باشید و اقدامات لازم را در زمان مناسب انجام دهید. فوگارو عنوان می کند که مدفوع کوچک و سخت غیر طبیعی خواهد بود و این یک نشانه رایج کم آبی بدن اسب شما خواهد بود.

مدفوع آبکی اسب

مدفوع آبکی اسب

وی همچنین می افزاید مدفوع کوچک و سخت به طور معمول از روده اسب هایی خارج می شود که دچار شوک شده باشند. این امر به این دلیل رخ می دهد که روده بزرگ آب را از مدفوع خارج ساخته و باعث جذب مجدد آب در خون برای هیدراتاسیون اسب می گردد.

پانتالئون همچنین عنوان می کند که مدفوع خشک در اکثر موارد با قولنج اسب همراه می باشد اما در اغلب اوقات به دلیل کاهش مصرف آب اتفاق می افتد. گاهی اوقات مدفوع خشک و سخت می تواند ناشی از تغییر ناگهانی رژیم غذایی نیز باشد.

فوگارو عنوان می کند در صورت مشاهده علائم اولیه مدفوع سخت و کوچک بهتر است اسب خود را تحریک کنید تا آب بیشتری بنوشد. آب با دمای محیط و همراه با مواد افزودنی همانند گاتوراد رقیق شده و یا ملاس محلول می تواند اسب را وسوسه کند تا آب بیشتری بنوشد. هرچند آب همراه با مواد قندی برای اسب هایی که دچار مشکلات سوخت و ساز بدن هستند توصیه نمی شود. فوگارو همچنین عنوان می کند دسترسی مداوم به نمک و الکترولیت هایی که می توان آن را به غذا اضافه کرد ممکن است باعث شوند تا اسب بیشتر احساس تشنگی کرده و در نتیجه آب بیشتری بنوشد.

نسبت به مدفوع آبکی هوشیار باشید

فوگارو عنوان می کند برای مدفوع اندکی شل جای هیچ گونه نگرانی نیست. وی همچنین عنوان می کند که مدفوع آبکی ممکن است واکنش کوتاه مدت نسبت به تغییر در رژیم غذایی، ناراحتی خفیف دستگاه گوارش یا حتی اندکی استرس احساسی باشد. در این شرایط و موقعیت باید مدفوع اسب را تحت نظر قرار دارد تا تغییرات آن را متوجه شوید. این نکته را به خاطر داشته باشید که مدفوع در حالت ایده آل باید در طول 72 ساعت به حالت ایده آل خود باز گردد.

مدفوع سخت اسب

مدفوع سخت اسب

به طور کلی می توان گفت مدفوع کاملا مایع به صورت اسهال به توجه و اقدامات فوری نیاز دارد. فوگارو عنوان می کند بدترین موقعیت زمانی است که مدفوع به آب خالص تبدیل شود. این نوع اسهال در اسب ممکن است ناشی از کولیت در اثر عفونت و یا در موارد نادر به دلیل مصرف آنتی بیوتیک باشد. در این شرایط زندگی اسب در معرض خطر قرار خواهد گرفت و مالکان اسب باید اقدامات لازم را به منظور پیشگیری از رسیدن به این موقعیت را انجام دهند.

فوگارو همچنین عنوان می کند در صورتی که قوام مدفوع اسب مانند مدفوع گاو باشد به نظارت دامپزشک نیاز خواهید داشت. اسهال ممکن است گاهی اوقات از دو ساعت تا دو روز به حالت کاملا وخیم تبدیل شود.

پانتالئون عنوان می کند در صورتی که مدفوع آبکی اسب با مسائل دیگر همانند تب، بی حالی و امتناع اسب از غذا خوردن همراه باشد بدین معناست که اسب در حال مبارزه با یک عفونت باکتریایی یا ویروسی می باشد.

وی همچنین عنوان می کند که این علائم در موارد بسیار زیادی نشانه های بیماری های عفونی همچون سالمونلا، کلستریدیوم دیفیسیل، کرونا ویروس و یا تب در اسب هستند. در کره اسب این موقعیت همچنین ممکن است به معنای روتاویروس باشد. در این شرایط ممکن است دیواره روده کوچک کره اسب ضخیم شود.

وی همچنین عنوان می کند که وجود انگل های روده ای نیز ممکن است باعث ایجاد اسهال در اسب ها شود. مدفوع آبکی اسب همچنین ممکن است به بیماری های التهابی مزمن در دستگاه گوارش و یا بروز برخی از سرطان ها باشد. در این موقعیت اسب ممکن است برای مدت زمان طولانی به عنوان مثال چند هفته دارای مدفوع آبکی باشد. در این شرایط به دلیل کاهش توانایی در جذب مواد مغذی ممکن است بدن حالت طبیعی خود را از دست بدهد.

در صورتی که مدفوع اسب شما مشکوک باشد بهتر است اقدامات زیستی امنیتی را انجام دهید

همانطور که عنوان شد مدفوع شل همراه با تب ممکن است شما را بابت گسترش بیماری نگران سازد حتی اگر مدفوع شل دارای علت عفونی نباشد بهتر است ایمنی لازم را رعایت نمایید تا با مشکلات پیچیده تر مواجه نشوید.

مدفوع طبیعی اسب

مدفوع طبیعی اسب

پانتالئون عنوان می کند در صورتی که تصور می کنید اسب شما به بیماری عفونی مبتلا شده است بهتر است او را قرنطینه کنید و در اولین فرصت ممکن پروتکل های ایمنی زیستی را اجرا نمایید تا شیوع بیماری را به حداقل برسانید و به طور بالقوه از شیوع بیماری در بین دیگر اسب ها جلوگیری به عمل آورید.

همواره توصیه می شود از یک غرفه مجزا از پیش تعیین شده استفاده نمایید و یا در انتهای یک ردیف یک غرفه را انتخاب نمایید و غرفه کناری آن را خالی نگاه دارید. از این موضوع که افرادی که به غرفه وارد یا از آن خارج می شوند از وسایل حفاظتی همانند دستکش یکبار مصرف، چکمه های لاستیکی و قابل شستشو و حتی لباس های ایمن استفاده می کنند اطمینان حاصل نمایید. مراقب اسب در این شرایط باید قبل از این که لباس های خود را عوض نکرده و دوش نگرفته اسب از دست زدن به دیگر اسب ها خودداری نمایید. در شرایط ایده آل توصیه می شود مراقبان از اسب آسیب دیده تا پایان دوره بیماری به خوبی مراقبت کنند.

وی همچنین عنوان می کند که مراقبان باید از استفاده مشترک از وسایلی همانند هالتر، وسایل نظافت، وان های قهوه ای و دماسنج ها به شدت خودداری نمایند.

طول مدفوع اسب خود را نیز باید در نظر بگیرید

لازم به ذکر است که هر یک از توپ های مدفوع اسب سرشار از رشته های اسب می باشد. به طور کلی می توان گفت پس از گذشت 48 ساعت از هضم غذا در دستگاه گوارش 100 فوتی اسب این رشته های فیبر از شکم اسب شما خارج شده و روی سطح اصطبل شما قابل مشاهده خواهند بود.

فوگارو همچنین عنوان می کند که نحوه غذا خوردن اسب اطلاعات زیادی در رابطه با طول فیبر در مدفوع آن ها را به ما ارائه می دهد. به عنوان مثال در صورتی که طول این فیبرها به تدریج طولانی شوند اسب ممکن است با مشکلات دندانی که مانع از جویدن صحیح غذا می شوند مواجه شود.

مدفوع غیرطبیعی اسب

مدفوع غیرطبیعی اسب

در صورتی که این گونه به نظر برسد که الیاف با مقدار زیادی دانه مخلوط شده باشد ممکن است اسب شما شن یا ماسه خورده باشد به ویژه اگر در مناطق شنی زندگی کنید. فوگارو عنوان می کند خوشبختانه برای بررسی این شرایط یک آزمایش خانگی آسان وجود دارد.

فوگارو عنوان می کند برای بررسی این شرایط می توانید توپ های مدفوع اسب را داخل کیسه پلاستیکی در آب شناور سازید. در صورتی که در انتهای کیسه پلاستیکی دانه های شن و ماسه جمع شوند اسب شما ممکن است بیش از حد شن مصرف کرده باشد.

خوردن ماسه توسط اسب ممکن است باعث تحریک روده های او شود و باعث ایجاد انسداد در روده ها شود و در نهایت این امر ممکن است منجر به ایجاد قولنج در اسب شود. همواره توصیه می شود در رابطه با گزینه های درمانی با دامپزشک خود صحبت کنید تا در رفع آن ها در حد قابل توجهی به شما کمک کند.

7 دیدگاه در “تجزیه و تحلیل، شناسایی مدفوع اسب ها به منظور کسب اطمینان از صحت و سلامت او

  1. محمدعلی ملکی گفت:

    خرید آنلاین هم دارید

  2. محمود رضوی گفت:

    مثل همیشه عالی و کاربردی

  3. کریم زارع گفت:

    بسیار گویا و شفاف بیان کردید

  4. کریم رسولی گفت:

    خیلی ممنون از توضیحاتون خوبتون

  5. موسی خمسه گفت:

    Awli bood

  6. ناصر توسلی گفت:

    مشاورینتون قابل اعتمادن؟

  7. محسن زنگنه گفت:

    حرفتون خیلی عالیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *