دامپزشکی, عمومی

ترشحات بینی اسب به ما چه می گوید؟

بیماری های تنفسی اسب

دلایل ایجاد ترشحات بینی اسب گاهی اوقات ممکن است زیاد جدی نباشند در صورتی که در برخی از شرایط ممکن است مشکلات بسیار جدی را برای اسب به همراه داشته باشند. ترشحات بینی اسب ممکن است با یک قطره آغاز شود. گاهی اوقات ممکن است هوای بیرون خنک باشد و اندکی آبریزش بینی داشته باشید که به احتمال زیاد مشکل خاصی نخواهد بود.

در اکثر موارد جای هیچ گونه نگرانی نیست اما به هر حال هنگام مشاهده ترشحات بینی اسب بهتر است توجه کنید تا چه حد ممکن است مشکل ایجاد شود. همچنین بهتر است دلایل احتمالی ایجاد این ترشحات را مورد بررسی قرار دهید و با دامپزشک خود تماس بگیرید. ترشحات بینی اسب گاهی اوقات ممکن است به دلیل وجود گرد و خاک در محیط اطراف باشد که در این شرایط ممکن است زندگی اسب را تهدید کرده و موقعیت اضطراری برای او ایجاد کند. دلایل بسیار زیاد دیگری ممکن است باعث ایجاد ترشحات شدید بینی اسب شوند که در ادامه قصد داریم این دلایل را مورد بررسی قرار دهیم.

غشاهای مخاطی بینی اسب ممکن است درست همانند غشاهای مخاطی بینی شما از حساسیت بسیار زیادی برخوردار باشند. از این رو هر چیز عفونی ممکن است آن ها را تحت تاثیر قرار داده و باعث ایجاد التهاب در بینی اسب شود که در این شرایط مخاط یا مایع اضافه ایجاد خواهد شد و اسب ممکن است به مشکل آبریزش بینی مبتلا شود.

در ادامه چند موقعیت مختلف که ممکن است در آن ها ترشحات بینی اسب خود را مشاهده نمایید و دلایل احتمالی هر یک از موقعیت ها را مورد بررسی قرار خواهیم داد. برخی از این دلایل زیاد جدی نیستند در صورتی که برخی دیگر برای درمان به تماس با دامپزشک نیاز دارند. با این وجود برخی از این شرایط می توانند زندگی اسب را تهدید کنند.

توصیف ترشحات بینی اسب

هنگام مشاهده ترشحات بینی اسب برای صاحب اسب یا مراقبت کننده انجام مشاهدات خاص که قبل از این که با دامپزشک تماس بگیرد از اهمیت ویژه ای برخوردار است. ابتدا باید به توصیف ترشحات بینی اسب بر اساس موارد مهم زیر بپردازد:

  • رنگ
  • آبکی و یا ضخیم بودن آن
  • میزان
  • از هر دو سوراخ بینی است یا تنها از یکی از آن ها
  • بوی آن
  • وجود خون در ترشحات بینی اسب

درک و شناخت اصطلاحات رایج که دامپزشک ممکن است برای توصیف ترشحات بینی اسب مورد استفاده قرار دهد نیز در برقراری ارتباط موثر به مالکان و مراقبان اسب تا حد زیادی کمک می کند. این اصطلاحات شامل موارد زیر هستند:

  • سروز: ترشحات آبکی بینی اسب
  • موکوئید: ترشحات سفید رنگ و مات بینی اسب
  • چرکی: ترشحات زرد مایل به سبز و متراکم که در اکثر موارد نمایانگر عفونت است.
  • مخاط چرکی: ترکیبی از ترشحات مخاطی و چرکی بینی
  • چسبناک
  • سنگین: خونین
  • Epistaxis: خونریزی کامل از بینی
  • Fetid: بوی بد
  • یک طرفه: ترشح تنها از یک سوراخ بینی
  • دو طرفه: ترشح از هر دو سوراخ بینی

ملیسا مازان استاد طب داخلی، سیستم تنفسی اسب و عملکرد ریه در دانشکده دامپزشکی کامینگز دانشگاه تافتز در شمال گرافتون ماساچوست عنوان می کند که اکثر ترشحات بینی اسب دو طرفه هستند اما در صورتی که یک طرفه باشند شما می توانید دلایل ایجاد ترشحات بینی اسب را به صورت آناتومیک تعیین کنید.

دلایل ترشحات بینی اسب

دلایل ترشحات بینی اسب

دیگر مشاهدات که باید یادداشت شوند و با دامپزشک شما به اشتراک گذاشته شوند شامل موارد زیر هستند:

  • رفتار کلی اسب
  • تیره بودن و یا روشن بودن چشم اسب
  • میزان تحمل انجام فعالیت های ورزشی
  • این که آیا اسب شما طبق معمول غذای خود را می خورد و یا آب می نوشد.
  • وجود تغییرات در خروجی مدفوع و ادرار
  • دمای بدن اسب، به ویژه در مواردی که اسب شما تب داشته باشد.
  • مشاهده هرگونه علایم از قبیل قولنج و دردهای شکمی

مازان می گوید یک اسب بالغ با ضربان قلب 50 یا بالاتر در حالت استراحت به توجه فوری دامپزشک نیاز دارد. ضربان قلب طبیعی در حالت استراحت برای یک اسب بالغ حدود 28-44 بار در دقیقه است.

دلایل ایجاد ترشحات بینی اسب

مازان می گوید: شایع ترین دلایل ترشحات بینی اسب غیرعفونی هستند. در ادامه قصد داریم تا چند موقعیت مختلف را به صورت دقیق تر مورد بررسی قرار دهیم.

موقعیت اول: ترشحات بینی اسب شما سفید و آبکی است و اسب شما هیچ گونه علایم بالینی و پزشکی دیگر ندارد.

در صورتی که ترشحات بینی اسب از هر دو سوراخ و به صورت آبکی باشد ممکن است در برابر عوامل محرک محیطی قرار گرفته باشد و یا به بیماری هایی از قبیل آسم و یا آلرژی مبتلا باشد.

مازان عنوان می کند که قطعا اسب هایی که مدت زمان زیادی را در انبارها نگهداری می شوند بیشتر مستعد التهاباتی هستند که باعث ایجاد ترشحات بینی اسب می شوند. در صورتی که اسب ها در فصل بهار در محیط هایی با آلودگی زیاد قرار داشته باشند ممکن است با این مشکل مواجه شوند از این رو می توان گفت یکی از دلایل ایجاد ترشحات بینی اسب عوامل محرک بیرونی است.

درمان ترشحات بینی اسب

درمان ترشحات بینی اسب

همچنین مازان عنوان می کند که اسب های مبتلا به آسم سالم به نظر می رسند مگر این که با وجود ترشحات بینی به شدت تحت تاثیر قرار گیرند. همچنین ادعا می کند که این اسب ها دارای چشم های روشن هستند و تمایل به خوردن غذا دارند. این اسب ها در زمان بیرون رفتن از اصطبل و سواری بسیار خوشحال هستند و اصلا بیمار به نظر نمی رسند.

کارا لاسکولا استادیار طب داخلی اسب در دانشکده دامپزشکی از دانشگاه اوبرن در آلاباما می گوید در این شرایط دامپزشکان ممکن است به مالکان بگویند تا در صورتی که اسب آن ها سالم است بیشتر مراقب او باشند. دامپزشکان همچنین باید به مالکان توصیه کنند که اسب را برای تب و دیگر علائم بیماری برای چند روز تحت نظر قرار دهند.

ترشحات بینی اسب زرد رنگ و ضخیم هستند و از هر دو سوراخ بینی قابل مشاهده هستند، همچنین اسب نسبت به حالت عادی خود سرحال به نظر نمی رسد

اسب هایی که ترشحات ضخیم و زرد رنگ از هر دو سوراخ بینی خود دارند و دیگر علائم بیماری در آن ها مشاهده می شود ممکن است به عفونت ویروسی اسب و یا باکتریایی مبتلا باشند.

ویروس ها

لازم به ذکر است که عفونت ویروسی در اکثر موارد با ترشح سروز آغاز می شوند که به سرعت به رنگ زرد و یا سبز-زرد غلیظ تغییر رنگ می دهند.

در صورتی که در اسب خود علائم دیگری از بیماری تنفسی از قبیل سرفه، تنفس سخت، عدم تمایل به خوردن غذا، تب، وجود رنگ های عجیب در ترشحات بینی، مشاهده شود بهتر است از دامپزشک خود بخواهید تا به صورت دقیق وضعیت اسب شما را مورد بررسی قرار دهد. در صورتی که اسب شما به التهاب شدید ریه مبتلا شود( این مورد در اکثر موارد توسط باکتری ها ایجاد می شود و در موارد نادر ممکن است به دلیل ویروس و یا قارچ ایجاد شود.) هنگام مشاهده تنفس اسب ممکن است مشاهده کنید که با سرعت بالاتر نفس می کشد.

مازان می گوید از دیگر علائمی که بیانگر ابتلا اسب شما به عفونت های شدید و یا خفیف می باشد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

ترشحات عفونی بینی اسب

ترشحات عفونی بینی اسب

  • عدم تمایل در برقراری ارتباط با دیگران
  • تکیه دادن به دیواره اصطبل

رایج ترین دلایل ترشحات بینی اسب آنفولانزا، تورم غشاء مخاطی ناشی از هرپس ویروس هستند. یکی از دلایلی که نسبت به دیگر دلایل ایجاد ترشحات بینی اسب رایج است ویروسی است که شریان های وریدی اسب را تحت تاثیر قرار می دهد.

مازان همچنین عنوان می کند که هرپس ویروس 2 اسب که در همه جا وجود دارد و ما فکر می کردیم موضوع بی اهمیتی است از دیگر دلایل مهم ایجاد ترشحات بینی اسب می باشد. این ویروس در اسب های جوان بیشتر رایج است. برای این نوع ویروس هیچ گونه واکسنی وجود ندارد از این رو به تعداد دفعات زیاد ممکن است باعث ابتلا اسب شما به بیماری های ویروسی خفیف تر شود.

لاسکولا هشدار می دهد که اسب های مبتلا به ویروس هرپس می توانند با عوارض دیگر این ویروس مواجه شوند. بهبود دستگاه تنفس پس از ابتلا به عفونت و ویروس زمان بر است از این رو آن ها در این مدت در معرض خطر ابتلا به عفونت باکتریایی قرار خواهند داشت به ویژه اگر آن ها را انتقال دهید و یا از آن ها کار بکشید.

باکتری

از شایع ترین دلایل باکتریایی ترشحات بینی اسب می توان به Streptococcus، Zooepidemicus که ممکن است باعث ذات الریه شود و S.equi subsp که ممکن است باعث خفه شدن اسب شود اشاره کرد.

در اکثر اسب هایی که گلودرد دارند ترشحات بینی تا مراحل آخر ایجاد نمی شود مگر این که آبسه های داخلی پاره شوند. لاسکولا عنوان می کند که ترشحات چرکی موجود در روده ممکن است به مجاری بینی راه پیدا کنند و از طریق دو سوراخ بینی به راحتی خارج شوند.

از دیگر دلایل ایجاد این نوع از ترشحات می توان به سینوزیت اشاره کرد و یا حتی گاهی اوقات ممکن است عفونت ریشه دندان باعث ایجاد این مشکل شود.

ترشحات خونی بینی اسب

مازان عنوان می کند در صورتی که ترشحات بینی اسب شما خونی باشد باید بلافاصله با دامپزشک خود تماس بگیرید. گاهی اوقات ممکن است این خونریزی به دلیل انجام تمرینات سنگین ورزشی ایجاد گردد. همچنین عفونت های قارچی و یا باکتریایی موجود در کیسه های روده ممکن است باعث ایجاد ترشحات بینی اسب به صورت خونی شوند.

لازم به ذکر است که کیسه های گوارشی اسب در زیر گوش ها قرار گرفته اند و به اسب کمک می کنند تا اعصاب مرتبط با جمجمه و شریان کاروتید داخلی را که وظیفه انتقال خون به مغز را بر عهده دارد و همچنین فک بالا که خون را برای باقی بخش های سر تامین می کند کنترل می کند، خنک سازد.

همچنین مازان عنوان می کند که عفونت های قارچی می توانند در شریان کاروتید داخلی قرار گیرند. زمانی که عفونت در کیسه های روده ای قرار گیرد می توانید تپش شریان های کاروتید را مشاهده نمایید. در صورتی که عفونت قارچی موجود در کیسه های روده شریان کاروتید را فرسوده کند ممکن است با خونریزی مواجه شوید.

در چنین شرایطی یک قطره ترشحات خونی بینی اسب ممکن است تبدیل به یک فاجعه شود. در صورتی که صاحب اسب متوجه ترشحات خونی بینی اسب نشود نتایج بدی ممکن است بدست آید. به طور کلی می توان گفت اسبی که ترشحات خونی بینی داشته باشد در عرض چند دقیقه ممکن است دچار خونریزی شدید شود.

11 دیدگاه در “ترشحات بینی اسب به ما چه می گوید؟

  1. جواد اسماعیلی گفت:

    مطالب بی نظیر بود

  2. حسن نوروزی گفت:

    لطفا آدرستون رو برای بنده ارسال کنینم چجوری باهاتون ارتباط بر قرار کنم

  3. حسن هاشمیان گفت:

    دفتر مرکزیتون کجا قرار داره

  4. محسن تبریزی گفت:

    مطلبتون بسیار مفید بود

  5. نوروزی گفت:

    هزینه تبلیغات توی سایت شما چنده؟

  6. علی اصغر هدایت گفت:

    چه سایت قشنگی دارین

  7. اسماعیل طاهری گفت:

    این مطلب حرف نداشت

  8. ابوالقاسم اشکان گفت:

    چجوری می تونیم با کارشناسانتون در ارتباط باشیم

  9. علیرضا عظیمی گفت:

    شما پیج اینستا هم دارین؟

  10. منصور زنگنه گفت:

    چرا اینقد کم؟

  11. علیرضا عرب گفت:

    حرفتون خیلی عالیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *