دامپزشکی

تسکین بخشیدن به حساسیت های اسب

حساسیت های اسب

حساسیت ها ممکن است در هر زمان، در هر اسب و به دلایل مختلف ایجاد شوند. بسیاری از واکنش های حساسیتی ممکن است به صورت خفیف و کهیر مشاهده شوند که به راحتی رفع می شوند. با این وجود واکنش های حساسیتی شدیدتر ممکن است سلامت اسب را تحت تاثیر قرار دهند و مشکلات بسیار زیادی را برای او ایجاد کنند. حساسیت های اسب در درجه نخست سیستم ایمنی، تنفسی و پوستی او را تحت تاثیر قرار می دهند و در صورت عدم کنترل ممکن است عملکرد و سلامت اسب را به طور جدی تحت تاثیر قرار دهند.

 

در ادامه سعی خواهیم کرد تا دلایل ایجاد حساسیت های اسب را مورد بررسی قرار دهیم و با روش های درمان آن  نیز آشنا خواهیم شد. همچنین روش های پیشگیری از ایجاد حساسیت های اسب را نیز مورد بررسی قرار خواهیم داد.

حساسیت های اسب و سیستم ایمنی بدن او

سیستم ایمنی در حقیقت شبکه قدرتمندی از سلول ها و آنتی بادی هایی می باشد عوامل خطرناک و بیماری زا را تشخیص می دهد و قبل از این که سلامت بدن شما را تحت تاثیر قرار دهد از بین خواهد برد. برای بقا این واکنش سیستم ایمنی بدن ضروری محسوب می شود. سیستم ایمنی بدن شما در برابر انواع باکتری ها، ویروس ها، قارچ ها و انگل ها از سلامت بدن شما حفاظت می کند. اما لازم به ذکر است که سیستم ایمنی بدن سیستم کاملی نیست. گاهی اوقات ممکن است نسبت به یک ماده کاملا بی ضرر واکنش نشان دهد و آن را به عنوان یک ماده حساسیت زا تشخیص دهد. در این شرایط شاهد واکنش های آلرژیک که ممکن است مشکلات زیادی برای شما ایجاد کنند خواهید بود.

"<yoastmark

ساموئل وایت، استاد علوم اسب در دانشگاه ناتینگهام ترنت کشور انگلیس، که به خاطر تحقیقات خود در زمینه شناسایی آلرژن ها و تشخیص آن ها به شهرت قابل توجهی دست یافته است عنوان می کند:” آنتی بادی به نام ایمونوگلوبین زمانی که بدن آلرژن ها را تشخیص دهد ایجاد می شود. زمانی که ایمونوگلوبین با سلول های بدن ترکیب می شود مولکول های متورم ایجاد می شوند. این مولکول ها مسئول بروز علائم بالینی که به طور معمول با حساسیت هایی همانند خارش همراه هستند، می باشند.

دوری از عوامل ایجاد کننده آلرژن ها

محیط اسب ها سرشار از موادی است که ممکن است سیستم ایمنی بدن اسب را تحریک کنند و حساسیت ایجاد کنند. لیزا فولتز متخصص طب داخلی حیوانات بزرگ و علاقه مند به بیماری های تنفسی در فلوریدا عنوان می کند که یونجه به طور طبیعی حاوی اسپورهای قارچی میکروسکوپی همراه با عوامل باکتریایی و گرد و غبار است و اسب هنگام غذا خوردن آن ها را استنشاق می کند. همچنین در انبارها ممکن است گازهای مضر آمونیاکک موجود در ادرار را آزاد سازند. استنشاق این مواد ممکن است واکنش حساسیت های اسب را ایجاد نمایند و باعث تنگ شدن مجاری تنفسی، ترشح مخاط و سرفه شود.

خوشبختانه به حداقل رساندن آلرژن های رایج در محیط اسب شما می تواند راحتی و سلامت او را احیا کند و در درمان حساسیت های اسب موثر واقع شود. فولتز همچنین عنوان می کند که راهکار ساده برای کاهش گرد و غبار بیرون بردن اسب ها از اصطبل هنگام تمیز کردن راهروها و اصطبل می باشد.

همچنین همواره توصیه می شود از ذخیره کردن یونجه در انبار اسب ها خودداری نمایید زیرا ذرات و اسپورهای یونجه حتی اگر در هوا قابل مشاهده نباشند می  توانند برای اسب های شما مشکل آفرین باشند و حساسیت های اسب ها را به همراه داشته باشند. خیساندن یونجه ممکن است کاری زمان بر باشد اما برای کمک به اسب هایی که علائم حساسیت تنفسی دارند امری بسیار حیاتی و ضروری است.

"<yoastmark

وی همچنین عنوان می کند که تغذیه یونجه در سطح زمین با مزایای بسیار زیادی همراه است از این رو برای به حداکثر رساندن سلامت دستگاه تنفس اسب باید بخشی از روز را همانطور که طبیعت می طلبد در حالی که سرشان پایین است سپری کنند. این امر باعث می شود تا مواد محرک، آلرژن ها و باکتری ها از طریق راه های ورودی هوا به دستگاه تنفس به صورت طبیعی تخلیه شود.

حساسیت های دستگاه تنفس اسب و آسم

یک جمله رایج بین دامپزشکان اسب این است که هر یک از سرفه های اسب یک معنا و مفهوم خاص دارد. این نکته را به خاطر بسپارید که آسم ممکن است به دلیل حساسیت های دستگاه تنفس اسب ایجاد گردد. اخیرا محققان علل و پیامدهای آنچه که امروزه تحت عنوان آسم در اسب ها یاد می شود پرداخته اند.

وایت عنوان می کند که در اسب هایی که به شدت تحت تاثیر آلرژن ها قرار گرفته اند انتظار می رود که شاهد التهاب مجاری تنفسی و انسداد راه های هوایی باشیم که به صورت تلاش بیشتر برای تنفس، سرفه های مکرر، تجمع مخاط و عدم توانایی در انجام فعالیت های ورزشی مشاهده می شود. مواد خفیف تر آسم نیز با سرفه، التهاب مجاری تنفسی، تولید مخاط و عملکرد صعیف اسب همراه می باشد.

از آنجا که اکثر حساسیت های تنفسی در اسب از گرد و غبار موجود در یونجه و محل استراحت اسب ایجاد می شود دامپزشکان به طور کلی توصیه می کنند که زمان حضور اسب در هوای تازه را از طریق حضور در محیط های باز و مناسب افزایش دهید. با این وجود تعداد کمی از اسب های مبتلا به آسم وجود دارند که از آسم مرتبط با مراتع رنج می برند. این حیوانات برای درمان حساسیتهای اسب نیاز به رژیم معکوس دارند. گرده و دیگر آلرژی زاهای گیاهی مشکلات زیادی را برای اسب ها ایجاد می کنند.

یکی از روش های درمان آسم در اسب ها نگهداری آن ها در یک انبار با تهویه مناسب می باشد. ابتلای اسب ها به آسم مرتبط با مرتع در فصل تابستان و در جنوب شرقی ایالت متحده رایج است. البته این بیماری در سراسر جهان نیز گزارش شده است.

حساسیت های اسب نوع پوستی

بزرگترین اندام بدن پوست است که به صورت نخستین سد محافظ برای سیستم ایمنی عمل می کند. این امر باعث می شود تا پوست یک مکان مناسب برای بیان واکنش های حساسیتی بدن باشد. رایج ترین گزارش آلرژی پوستی کهیر می باشد. به طور کلی می توان گفت کهیرها هرچند بی ضرر هستند اما ناراحت کننده هستند و گاهی اوقات می توانند باعث ایجاد تورم زیر پوستی و یا پاره شدن رگ های خونی و نفوذ آن به داخل بدن شوند. هر دو این شرایط ممکن است بسیار جدی و آزاردهنده باشند.

همچنین حساسیت های پوستی ممکن است باعث خارش و ریزش موی بدن اسب ها شود. در صورتی که اقدامات به موقع برای درمان حساسیت های پوستی انجام نگیرد این شرایط نه تنها ممکن است برای اسب شما ناراحتی ایجاد کند بلکه ممکن است پوست ترک بردارد که این عامل باعث نفوذ باکتری ها و عفونت ها به پوست و داخل بدن خواهد شد. از این رو همواره توصیه می شود بلافاصله پس از مشاهده علایم حساسیتهای پوستی اسب با دامپزشک خود تماس بگیرید.

"<yoastmark

 

بسیاری از عوامل حساسیت زا ممکن است واکنش های پوستی را در اسب شما ایجاد نمایند. به طور معمول اسب ها به بزاق حشرات گزنده همچون پشه ها، مگس های سیاه و مگس های شاخدار واکنش نشان می دهند. این شرایط به عنوان حساسیت های اسب به نیش حشرات شناخته می شود. از آنجا که این حشرات در بیشتر سال در محیط اسب حضور دارند مدیریت کردن این بیماری و حساسیت کار سخت و دشواری است.

اقدامات مفیدی که برای این منظور می توان انجام داد شامل تهیه لباس مخصوص برای تمام بدن اسب به منظور محافظت از بدن در برابر نیش حشرات، استفاده از اسپری های حشره کش، اجتناب از حضور در محل هایی با گرد و خاک زیاد، استفاده از فن در اصطبل ها به منظور دور کردن حشرات هستند. پیشگیری از گزیده شدن اسب توسط این حشرات از اهمیت قابل توجهی برخوردار است. زیرا صدمه ناشی از خارش به فولیکول های مو و پوست چند ماه طول می کشد تا بهبود یابد.

مدیریت و درمان حساسیت ها

برای کمک به کنترل حساسیت های اسب داروهای بسیار زیادی در دسترس هستند و برخی از آنها که به عنوان بهترین داروهای پیشگیری کننده شناخته می شوند برای پیشگیری از ایجاد حساسیت در اسب ها مورد استفاده قرار می گیرند. این داروها ممکن است شامل آنتی هیستامین ها همچون ستیریزین ها باشند که می توانید آن ها را بدون نسخه از هر داروخانه ای خریداری نمایید. از دیگر داروهای پیشگیری کننده از حساسیتهای اسبها می توان به هیدروکسیزین اشاره کرد که تهیه آن به نسخه دامپزشک نیاز دارد.

همچنین دامپزشک شما ممکن است کروتیکواستروئیدهایی همانند دگزامتازون و یا پردنیزولون را برای اسب شما تجویز کند که به دلیل خاصیت سرکوب کنندگی سیستم ایمنی برای درمان بیماری های مرتبط با سیستم ایمنی بدن همچون حساسیت مورد استفاده قرار می گیرند. این داروها تسکین سریع و موثری را برای اسب شما به همراه دارند.

"انواع

این داروهای ضد التهابی قوی در حالی که برای استفاده در اکثر اسب ها نسبتا ایمن است با این وجود ممکن است در برخی از اسب ها عوارض جانبی بالقوه جدی را ایجاد نماید. عوارض جانبی این داروها می تواند شامل افزایش خطر ابتلا به بیماری لامینیت ناتوان کننده سم، اختلال در تنظیم انسولین و یا سندروم متابولیک اسب باشند. از این رو دامپزشکان همواره سعی می کنند تا کورتیکواستروئیدها را برای اسب های مبتلا به حساسیت های اسب با احتیاط تجویز کند. از این رو در بسیاری از این موارد دامپزشکان برای درمان حساسیت های اسب سعی می کنند تا استروئیدها را به میزان کمتری تجویز کنند. از این رو برای درمان حساسیت های اسب در اکثر موارد از داروهای غیر استروئیدی استفاده می شود.

داروی جدیدتر که اخیرا وارد بازار شده است و برای اسب های مبتلا به حساسیت های مخنلف مناسب است اکلاسیتینیب است که نیاز به تجویز دامپزشک دارد.

8 دیدگاه در “تسکین بخشیدن به حساسیت های اسب

  1. حسن کیان گفت:

    چجوری می تونیم با کارشناسانتون در ارتباط باشیم

  2. اکبر خمسه گفت:

    حرفتون خیلی عالیه

  3. مسعود صالحی گفت:

    من یکی از کاربران دائمی سایت شما هستم

  4. محمد کلباسی گفت:

    خرید آنلاین هم دارید

  5. حمید ناصری گفت:

    حرف نداشت👌🏻

  6. حبیب جمشیدی گفت:

    دمتون گرم

  7. آقایی گفت:

    دست مریضاد استاد

  8. عباس ایرانی گفت:

    منابع این مطلب کجاست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *