تغذیه, دامپزشکی, عمومی

تصورات نادرست درباره وزن اسب

اسب چاق

فهرست بی پایانی از مشکلات مرتبط با چاقی در اسب‌ها وجود دارد. داشتن یک اسب چاق نسبت به یک اسب لاغر بسیار خطرناک‌تر است و مشکلات ناشی از آن دوام بسیار بیشتری دارند.

هیچ شکی نیست که در جهان توسعه‌یافته، ما با چاقی در جمعیت انسانی خود مشکل داریم و به نظر نمی‌رسد که در اصلاح آن پیشرفت زیادی کرده باشیم. به نظر می‌رسد بحث‌های زیادی در مورد علت آن وجود دارد، از کربوهیدرات‌ها و چربی گرفته تا قندهای ساده و کمبود ورزش، اما هیچ راه‌حل روشنی وجود ندارد.

من به عنوان یک متخصص تغذیه اسب در مدت فعالیت خود، متوجه یک مشکل گسترده مشابه در جمعیت اسب‌ها شدم. با بزرگ شدن در باشگاه پونی ما درباره تغذیه اسب‌ها برای افزایش وزن و رشد و حتی اینکه چطور کاری کنیم یک اسب لاغر افزایش وزن پیدا کند، یاد گرفتیم، اما تاکید کمی بر تغذیه اسب چاق وجود داشت.

برخی افراد می‌گویند این کار ساده است: فقط به آن‌ها کم‌تر غذا بدهید و بیشتر از آن‌ها سواری بگیرید. اما اگر اینقدر ساده است، چرا جواب نمی‌دهد؟ چند سال پیش، من گزارشی درباره مدیریت وزن اسب‌ها ارائه کردم و در آن به این پرداختم که چرا فکر می‌کنم بخش‌هایی از جمعیت اسب‌ها به طور فزاینده‌ای چاق هستند. من ارائه را با برخی حقایق درباره انسان‌ها شروع کردم، و پیش از نمایش دادن یک اسلاید با کلمات “اشتباهات تغذیه” از حضار خواستم تا به من بگویند وزن اسب در عکس اسلاید بعدی چقدر است. همانطور که پیش‌بینی کرده بودم، آن‌هایی که پاسخ دادند، گفتند: “یک اسب بسیار لاغر” و بله، این همان چیزی است که بیشتر مردم به عنوان تغذیه اشتباه می‌شناسند. با این حال، در اسلاید بعدی من تصویری از یک اسب واقعا چاق داشتم و از حضار پرسیدم، “این اسب چطوره؟” من دیدم که برخی افراد به نشانه موافقت سر تکان دادند، اما این قطعا پاسخ واضحی برای برخی افراد نبود.

در اینجا، موضوع تصورات اشتباه مطرح است. من فکر می‌کنم بسیاری از مردم اعتقاد ندارند که یک اسب چاق دارند یا اضافه‌وزن دارد و متاسفانه در برخی از زمینه‌ها، مردم به خاطر داشتن یک اسب چاق پاداش می‌گیرند. من به طویله‌هایی رفته‌ام که به معنای واقعی کلمه در راهروی طویله، تابلوهایی آویزان بود که می‌گفتند: “چاقی بهترین رنگ است” بنابراین شروع به جستجوی آماری در مورد وزن اسب کردم.

در سال ۱۹۹۸، اداره کشاورزی ایالات‌متحده تحقیقی انجام داد که در آن ۴.۵ درصد از اسب‌ها توسط صاحبانشان، دارای اضافه وزن گزارش شده بودند. یک مطالعه بعدی که توسط دامپزشکان در کالج پزشکی دامپزشکی ویرجینیا، مریلند در سال ۲۰۰۷ انجام شد، گزارش داد که ۵۱ % از تمام اسب‌ها در این بررسی دارای اضافه‌وزن و ۱۹ % چاق بودند.

یک مطالعه اسکاتلندی در سال ۲۰۰۸ یافته‌های مشابهی را درباره وزن اسب‌ها تایید کرد و گزارش داد که بیش از ۶۰ % از اسب‌های تفریحی اضافه‌وزن دارند. در نهایت، یک مطالعه انگلیسی در سال ۲۰۱۱ به این نتیجه رسید که ۶۲ درصد از اسب‌های در حال رقابت در نمایش‌ها، اضافه‌وزن دارند و چاق یا فربه هستند. این اختلاف در ارقام به وضوح به من نشان داد که وقتی مالکان شرایط بدنی اسب‌هایشان را گزارش می‌کنند، تمایل دارند آن را به طور قابل‌توجهی دست‌کم بگیرند.

هر چه وزن اسب بیشتر باشد، الگوهای هورمونی او بیشتر تغییر می‌کند، به جز تاثیری که بر سیستم عضلات و استخوان او دارد.

من اغلب در سمینارهایم از حضار می‌پرسم که آیا آن‌ها با سیستم امتیازدهی ارزیابی بدن آشنا هستند یا خیر و بیش‌ترشان هستند، اما مطمئن نیستم که مالکان وزن اسب‌های خود را منصفانه اعلام کنند. من همچنین فکر می‌کنم که افراد سطح فعالیت را بیش از حد تخمین می‌زنند و برخی مطمئن نیستند که اسب‌هایشان چقدر غذا می‌خورند. اسب‌هایی که به مدت ۲۴ ساعت در روز در چراگاه هستند ممکن است در حدود ۸ تا ۱۰ مایل راه بروند، در حالی که اسب‌هایی که 7 ساعت بیرون هستند ممکن است به طور قابل‌توجهی کم‌تر، شاید ۲ تا ۳ مایل راه بروند. این را با اسب‌هایی که بیشتر درون اصطبل هستند و هیچ پیاده‌روی نمی‌کنند، مقایسه کنید.

اگر اکنون فکر می‌کنید که اسبتان ممکن است اضافه‌وزن زیادی داشته باشد، یک برنامه زمانی واقع‌گرایانه برای کاهش وزن چیست؟ من هرگز انتظار بیش از ۱ % کاهش وزن بدن در هفته را ندارم و به طور واقع گرایانه‌تری ۰.۵ % کاهش وزن بدن در هفته را در نظر می‌گیرم. این میزان برای یک اسب 1100 پوندی در یک دوره ۸ هفته‌ای حدود ۴۵ پوند خواهد بود.

بنابراین ناامید نشوید، ما می‌توانیم این مشکل را با درس گرفتن از اشتباهات سلامت انسان، حل کنیم. با یک متخصص تغذیه اسب و یا دامپزشک کار کنید تا به صورت واقعی وضعیت بدنی اسب خود را مشخص کنید و برنامه‌ای برای افزایش و یا کاهش وزن او تهیه کنید.

منبع

6 دیدگاه در “تصورات نادرست درباره وزن اسب

  1. جواد خلیلی گفت:

    مثل همیشه عالی و کاربردی

  2. علی فاظلی گفت:

    آدرس دفترتون کجاست

  3. حسینعلی کشاورز گفت:

    ایول

  4. امید عرب گفت:

    چطوری می تونم باهاتون ارتباط بر قرار کنم

  5. عبدالله فلاح گفت:

    چه مطلب خوبی

  6. بهرام حبیبی گفت:

    Awli bood

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *