تغذیه

تغذیه سالم مفصل های قوی به دنبال دارد

مفصل های قوی، تغذیه سالم اسب را به دنبال دارد

تغذیه سالم اسب باید به گونه ای باشد که مفصل ها را تقویت کند و این همان چیزی است که شما به عنوان یک پرورش دهنده اسب یا مربی باید مد نظر بگیرید و با استفاده از جیره غذایی اسب، یک رویکردی عالی به پیش ببرید.
شک ندارم که برخی از شما در هنگام دیدن عنوان مقاله، نام انواع مکمل های مفصلی به ذهن مبارکتان خطور کرده است، اما این مقاله بر خلاف این ماجراهاست. ما اینجاییم تا از سلامت اسب حمایت کنیم و آن را توسعه دهیم.

مفصل های قوی، تغذیه سالم اسب را به دنبال دارد

مفصل های قوی، تغذیه سالم اسب را به دنبال دارد

به نظر شما مفصل سالم از چه چیزی تشکیل شده و تغذیه سالم اسب چه تاثیری روی تقویت مفصل دارد؟

معمولا هر مفصل در انتهای دو استخوان پدیدار می شود که توسط غضروف پوشانده شده است و درون ساختاری نازک و شبیه یک کیسه قرار گرفته است. لایه داخلی آن، سینوویال نام دارد که مایعی ترشح می کند و این مایع از اصطکاک بین ساختارهای مفصلی جلوگیری می کند.
لایه خارجی، فیبری است و همراه با رباط به پایداری مفصل کمک می کند. غضروف مفصلی حاوی ماتریسی از کلاژن، پروتئوگلیکان ها (مولکول هایی که به سازماندهی بافت همبند کمک می کند تا به آن حالت ارتجاعی دهد و در عین حال قوی شامل زنجیره هایی (که از گلیکوزآمینوگلیکان تشکیل شده است) و آب است.
همه این مواد نوعی کربوهیدرات هستند که به پروتئینی متصل اند و ساختار سفتی به غضروف ها می دهند. مایع سینوویال حاوی دو ماده اصلی است که به آن کیفیت روانکاری می بخشد: اسید هیالورونیک و نوع دیگر گلیکوزآمینوگلیکان است که در غضروف نیز وجود دارد و پروتئین آن به لوبریسین معروف است.
تغذیه سالم اسب به معنای واقعی کلمه باید سبب سلامت مفصل شود. اگرچه رژیم غذایی کره اسب با رشد بیشتر روی سلامتی اسکلت تاثیر می گذارد، اما تغذیه آن در کل بزرگسالی نیز تاثیر گذار است. هنگامی که صحبت از یکپارچگی استخوان می شود، معمولا به مواد معدنی مانند کلسیم و فسفر فکر می کنیم، اما ویتامین ها، اسیدهای آمینه (مواد سازنده پروتئین) و انرژی نیز هنگام تغذیه سالم اسب برای تقویت مفصل جای خود را دارند.
بیایید و برویم به عمق بحث درباره سلامتی و تقویت مفصل اسب ها و اینکه هر اسب در هر دوره از زندگی اش چگونه باید تغذیه سالم داشته باشد.

• اسب های جوان و در حال رشد

آیا اسبی درشت استخوان دارید که مانند یک علف در حال رشد است؟
پس به این مطلب خوب توجه کنید.
رشد پس از زایمان پنجره اصلی ما برای بهینه سازی بالقوه سلامت اسکلت اسب برای مدت طولانی است. اسب های درحال رشد در معرض ابتلا به بیماری های ارتوپدی رشدی (DODs) قرار دارند. این موارد شامل تمام اختلالات رشد در کره اسب، از جمله استئوکندروز ،OC، (باعث ضایعات غضروف و استخوان مفاصل اسب جوان می شود)، استئوکندریت دیسکان، ضایعات کیستیک زیر کندر، تغییر شکل اندام زاویه ای، فیزییت (التهاب سطح رشد)، ناهنجاری های خمشی، ناهنجاری های استخوان مکعبی و آرتروز اسب های جوان !

عواملی که سبب بروز DODs در اسب های جوان می شود، شامل ضربه استخوان، سرعت رشد، ژنتیک و عدم تعادل هورمونی است که همه این ها از تغذیه سالم و ناسالم نشات می گیرد. بررسی ها نشان می دهد که OC نیز می تواند در همه نژاد ها پدیدار شود و تاثیرگذار باشد و میزان بروز آن در اسب های کمتر از 2 سال ممکن است تا 50% باشد. رژیم غذایی باید از قبل و از طول دوره شیردهی شروع شود تا مفصل ها تقویت شوند. OC زمانی رخ می دهد که مفصل به طرز غیر قابل طبیعی رشد کرده باشد.

تغذیه سالم اسب باید کاملا مناسب با سن اسب باشد و اگر رژیم غذایی بیشتر از سن تعیین شود، عواقب خطرناکی به همراه دارد؛ زیرا تغذیه سالمی که انرژی اضافی داشته باشد، منجر به افزایش وزن و رشد بیشتر می شود و این بر رشد اسکلتی او، به ویژه اگر نیازهای تغذیه سالم اسب مانند پروتئین برآورده نشود، تاثیر منفی می گذارد.
محققان می گویند که انرژی ناشی از کنسانتره را به عنوان یکی از دلایل اصلی ایجاد ضایعات OC، به دلیل ایجاد ارتباط بین برخی هورمون ها و رشد غضروف، در نظر گرفته اند. هورمون انسولین بر رشد غضروف مفصلی نیز تاثیر گذار است و افزایش قند خون بعد از غذا و سطح انسولین نیز ممکن است رشد غضروف را تغییر دهند.

در سال 1996 یک آزمایش انجام شد که در آن رژیم غذایی حاوی 50% خوراک شیرین تجاری و 50% علف یونجه تشکیل شده بود. این تغذیه را به 8 کره اسب شیرخوار، کره اسب 4 ساله و سه کره اسب 2 ساله دادند. 4 مورد آنها دارای ضایعات OC بودند. دانشمندان تغییرات بالاتر بعد از غذا خوردن در گلوکز خون و سطح انسولین را در جوانان مبتلا به ضایعات OC مشاهده کرده اند که این امر نشان دهنده ارتباط مستقیم بین متابولیسم و رشد مفصل بود.
برخلاف تصور عمومی، تغذیه با مقادیر زیاد یا پایین پروتئین بر سرعت رشد کره اسب تاثیر می گذارد، اما رشد DOD را تحت تاثیر فرار نمی دهد. در خوک ها، تغذیه با مقادیر زیاد اسید آمینه خاص، شدت و تعداد ضایعات OC را کاهش می دهد.
کلسیم و فسفر بیشترین کمک را به استخوان و مفاصل اسب می کنند. مواد ریز معدنی مس و روی به بدن اسب کمک می کند تا کلاژن را تولید و ترمیم کند. به عنوان مثال؛ در مطالعه از مادیان اصیل که در مراتع با مس رژیم غذایی کم دارند، مکمل مس به طرز قابل توجهی از بروز ورم در کره اسب جلوگیری می کند.

تغذیه سالم اسب چه تاثیری روی تقویت مفصل دارد؟

تغذیه سالم اسب چه تاثیری روی تقویت مفصل دارد؟

ویتامین A بیش از حد نیز دلیل نقض مادرزادی در اسب ها است که می تواند درصورت استفاده مادیان باردار از مکمل های متعدد و غلات غنی شده، رخ دهد. بنابراین برای بهینه سازی سلامت مفاصل اسب های جوان و در حال رشد چه کار کنیم؟
نویسندگان NRC بر این باورند که ضایعات OC به خودی خود (در سن 5، 8 تا 12 ماهگی) برطرف می شود. سارا رالستون می گوید: “هدف باید تامین انرژی کافی، پروتئین و مواد معدنی برای تامین نرخ رشد ثابت در طول سال اول زندگی برای جلوگیری از DODs باشد.”
دو حدود دو یا سه ماهگی، ممکن است سطح کلسیم و فسفر شیر مادیان دیگر نیازهای رشد کره اسب را فراهم نکند. در این مرحله، صاحبان غالبا رژیم غذایی اسب را با خوراک های سبک و مواد معدنی طراحی شده برای رشد، به ویژه اگر علوفه توانایی برآورده نکردن نیازهای آنها را نداشته باشد، تکمیل می کنند.
رالستون پیشنهاد می کند که بعد از شیر خوردن، بهتر است تغذیه ای سالم مانند علوفه که پروتئین و مواد معدنی باکیفیتی تولید می کند، برای اسب تهیه شود. بهتر است روزانه به اندازه 2% از وزن بدن اسب را با مواد خشک علوفه ای تغذیه کنید.
اگر غلظت مواد معدنی برای ایجاد تعادل در مواد معدنی مورد نیاز است، رالستون توصیه می کند که از محصولاتی که مخصوص اسب های جوان و رو به رشد است، استفاده نمایید. در صورت تغذیه با محصول دانه ای، بیش از 0.25% تا 0.4% وزن بدن در هر وعده غذایی تغذیه نکنید و از 1% وزن بدن در روز بیشتر نکنید.
در هنگام استفاده از مکمل بسیار غلیظ مانند متعادل کننده جیره، که برای تغذیه در مقادیر بسیار محدود طراحی شده است، حتما توصیه های مربوط به تغذیه را روی برچسب و بروشور دنبال کنید.

تقویت مفصل در اسب های جوان

• اسب های ماده

تغذیه سالم برای رشد بسیار اهمیت دارد. در دوران بارداری، نیازهای روزانه تغذیه مادیان برای حفظ شرایط خود و نگه داری از جنین در حال رشد از اهمیت زیادی برخوردار است. بیشترین مرحله رشد جنین، در سه ماه سوم اتفاق می افتد و نیازهای تغذیه ای اسب باید به طور کامل برآورده شود.
شروع به استفاده از این مواد معدنی، میزان کلسیم و فسفر مادیان در ماه هفتم بارداری توسط جنین افزایش می یابد. در حالی که اسب ماده شیرده است نیز نیاز او به کلسیم و فسفر افزایش می یابد. مادیان در این مدت کلسیم را از استخوان های استخراج می کنند. اما تراکم مواد معدنی استخوانی در زمانی که دیگر شیر تولید نمی شود، به حالت اولیه و طبیعی خود باز می گردد.
کمبود کلسیم و فسفر می تواند عواقبی مانند بزرگ شدن مفاصل و تضعیف ساختار مواد معدنی در استخوان در کره اسب ها شود. تحقیقی نشان می دهد که کره اسب هایی که در رژیم تغذیه ای آنها کلسیم کافی وجود نداشته باشد، استخوان آنها ضعیف تر است. از آنجایی که شیر مادیان حاوی مس بسیار کمی است و کره اسب در ماه های اول توانایی جذب مس را ندارد، مصرف مس توسط مادر نیز بر کبد کره اسب تاثیر گذار است.
به نظر میرسد که افزایش سطح مس در کبد، در هنگام تولد، به ترمیم ضایعات غضروف کمک می کند. مصرف ناکافی مس توسط مادیان سبب می شود که ضایعات OC در کره اسب ایجاد شود. با این حال، مطالعات دیگر نشان می دهد که مصرف مس توسط مادیان هیچ ارتباطی با تولید ضایعات OC ندارد.
ترکیب کلی رژیم تغذیه ای اسب های ماده بر یکپارچگی اسکلتی دراز مدت کره اسب تاثیر گذار است. اسب های تغذیه شده با کنسانتره در دوران بارداری بیشتر از مادیانی که از جیره غذایی کامل استفاده کرده اند، کره اسب به دنیا می آورند.
سود تغذیه مادیان و مادیانی که تنها علوفه مصرف می کنند سبب می شود که کره اسب های آنها با استخوان های باریک متولد شوند. زمانی که کره اسب ها 20-24 ماهه بودند، محققان 140% از کل مواد مغذی مورد نیاز روزانه آنها را تغذیه کردند. آنها دریافتند که کره مادیانی که از رژیم تغذیه ای جو مصرف می کنند، دارای اختلالات متابولیکی اند و این نشان می دهد که رژیم تغذیه ای مادیان در دوران بارداری تاثیر زیادی بر جنین دارد.

تقویت مفصل در اسب های ماده

تقویت مفصل در اسب های ماده

• اسب بالغ

ضربه مفصلی به عنوان بخشی از فرسودگی طبیعی است که عملکرد را تحت تاثیر قرار می دهد و در نهایت منجر به التهاب غشای سینوویال می شود. این اختلال سبب می شود که تولید مایع مفصلی به نام افیوژن می شود که باعث درد و کاهش عملکرد می شود.
با گذشت زمان، ماتریس غضروف مفصلی ممکن است شروع به تخریب کند و در نهایت منجر به بیماری مانند آرتروز شود. آنت مک کوی می گوید: “آرتروز یکی از مهمترین دلایل لنگش و عملکرد ضعیف در اسب است.”
وی توضیح می دهد که ضربه مفصلی، ساختار ضعیف و پوشش نادرست از عوامل اصلی ایجاد آرتروز محسوب می شوند. مک کوی می گوید: “در این حالت، تروما ممکن است منعکس کننده نیروهای فوق فیزیولوژیک (غیر طبیعی) بر روی بافت طبیعی یا نیروهای فیزیولوژیک (طبیعی) بر روی بافت غیر طبیعی باشد و لازم نیست که مستقیما بر روی غضروف مفصل تاثیر بگذارد.”
مفصل در حقیقت اندامی است که از بافت های زیادی تشکیل شده است و آسیب دیدن هر یک از آنها منجر به آرتروز می شود. به عنوان مثال؛ مک کوی شواهد خوبی ارائه می دهد که نشان می دهد التهاب از سینوویوم به طور کلی می تواند کاتابولیک را شروع کند و در نهایت منجر به تخریب غضروف شود، حتی اگر صدمه ساختاری اولیه به غضروف نباشد.
او می گوید: “یک چالش اساسی در مدیریت آرتروز این است که علائم بالینی (به عنوان مثال لنگش)، آسیب غضروف غیر قابل برگشت از قبل اتفاق افتاده است.”
برای بهبود سلامت مفصل اسب از طریق رژیم غذایی سالم می توان کارهای زیاد کرد. مکمل ها و تزریقات خوراکی ممکن است مشکلات مفصلی را به تاخیر بیندازد و یا از آنها جلوگیری کند. اما برای جلوگیری از این مشکلات، تنها رژیم تغذیه ای کارساز نیست و شما باید اقدامات دیگری نیز انجام دهید.

تقویت مفصل در اسب های بالغ

تقویت مفصل در اسب های بالغ

کلام آخر

یک مطالعه بر روی اسب های انگلیس انجام شد که نشان داد مواد معدنی مصرفی، به ویژه کلسیم و فسفر، به طور قابل توجهی بیشتر از مقدار توصیه شده روزانه است. به همین ترتیب، در یک نظر سنجی در ایالات متحده از رژیم های غذایی دریافتند که اسب ها فسفر ناکافی مصرف می کنند، اما تقریبا دو برابر مقدار کلسیم لازم برای تامین نیاز دریافت می کنند.
تغذیه مخلوط شده تجاری حاوی غلات و انواع مکمل ها به راحتی منجر به یک رژیم غذایی نامتعادل می شود. مطمئن شوید که رژیم غذایی کامل اسب را مورد ارزیابی قرار می دهید. اگر اسب جوانی دارید، سلامت اسکلت و رشد را برای داشتن مفاصل سالم برای یک عمر به حداکثر برسانید.
در این مقاله به بررسی تغذیه اسب برای داشتن مفاصل قوی و سالم پرداختیم. در این مقاله درباره رژیم غذایی سالم برای انواع اسب در بازه های سنی متفاوت، کره، اسب ماده و بالغ، مطلبی ارائه دادیم که امیدوارم از آنها لذت برده باشید.
https://thehorse.com/110283/feeding-horses-for-joint-health/

8 دیدگاه در “تغذیه سالم مفصل های قوی به دنبال دارد

  1. حبیب الله مرادی گفت:

    شما همیشه امیدوارم کننده صحبت می کنید و این خیلی خوبه

  2. احمد فاضلی گفت:

    شماره تماستون برای خرید تلفنی چنده

  3. سیدحسین رحمتی گفت:

    گروه واتساپی هم دارید؟

  4. قاسم عبدی گفت:

    آدرس دفترتون کجاست

  5. رحیم عبدالهی گفت:

    هزینه مشاوره آنلاین و حضوری باهم متفاوته

  6. میلاد جلالی گفت:

    هزینه رپورتاژ آگهی توی سایت شما چنده؟

  7. امین محمدزاده گفت:

    مرسی

  8. حمید شفیعی گفت:

    محتوا خوبی بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *