عمومی

جمع آوری آغوز در مادیان تازه زا

جمع آوری آغوز

جمع آوری آغوز در مادیان تازه زا

جمع آوری آغوز به عنوان یکی از اصلی ترین عملکرد های یک پرورش دهنده اسب، بعد از زایمان مادیان به حساب می آید و بیشترین کاربرد آن در تغذیه کره اسب است. اما من یک سوال دارم، شما چگونه شیر اولیه را جمع آوری می کنید و برای استفاده های بعدی ذخیره می کنید؟ تا چه مدت می توانید از این آغوز استفاده کنید، بدون اینکه خراب شود؟

در این مقاله به تمام سوالات شما پاسخ خواهیم داد تا سلامتی اسب را تحت کنترل داشته باشید.

جمع آوری آغوز

جمع آوری آغوز

آغوز چیست؟

آغوز یا شیر اولیه شامل ترشحات غلیظ و زرد رنگ غده پستانی مادیان است که بلافاصله پس از تولد کره اسب تشکیل می شوند. شیر اولیه در طی یک تا چهار هفته آخر بارداری در پاسخ به تغییرات هورمونی در پستان اسب ماده تولید می شود و حاوی ایمونوگلوبولین های غلیظ (آنتی بادی) از سرم خون مادیان است.

آغوز و آنتی بادی های محافظتی تنها در اولین روز پس از زایمان در شیر مادیان وجود دارد که از کره اسب در برابر انواع بیماری های عفونی محافظت می کند. آغوز باکیفیت در هشت ساعت اول پس از زایمان تولید می شود و در ایده آل ترین حالت ممکن، کره اسب حدود 12 ساعت اول زندگی خود را حداقل دو پیمانه از این شیر اولیه دریافت می کند.

 

دلایل عدم دریافت آغوز توسط کره اسب

ممکن است کره اسب به دلیل برخی از دلایل، آغوز مورد نیاز را دریافت نکند و این دلایل عبارتند از:

  • کره اسب خیلی ضعیف است و شیر اولیه نمی تواند به راحتی به او برسد. در چنین شرایطی بهتر است شیر را از اسب ماده بدوشید و از طریق لوله، کره اسب را تغذیه کنید.
  • یک کره اسب می تواند به راحتی شیر را دریافت کند، اما شیر کافی به او نمی رسد. در چنین شرایطی که مادیان شیردهی زودرس داشته است باید قبل از تولد کره اسب، شیر اولیه را بدوشید؛ زیرا آغوز زودرس در زمان زایمان از بین می رود.
  • آزمایش شیر اولیه نشان دهنده محتوای ایمونوگلوبولین ناکافی است.

 

دلیل جمع آوری آغوز کدامند؟

اگر اسب ماده در معرض خطر مرگ باشد، باید شیر اولیه را جمع آوری کرد. شما می توانید این شیر اولیه جمع آوری شده را در یک بانک آغوز جمع آوری نمایید و این همان کاری است که بسیاری از مزارع بزرگ پرورش اسب انجام می دهند.

دلیل جمع آوری آغوز

دلیل جمع آوری آغوز

روش جمع آوری آغوز به چه شکل است؟

شما می توانید با دوشیدن ترشحات، آغوز را جمع آوری کنید. این روش آسان است و تنها به چند دقیقه نیاز دارد و توسط هر فردی قابل انجام است. پشتان را بین دو انگشت شست و اشاره بگیرید و به آرامی آن را فشار دهید تا شیر از نوک پستان به درون ظرف بریزد.

مراقب باشید که دست و ظرف مورد نظر تمیز باشد و بهتر است از ظروف پلاستیکی یا کیسه های پلاستیکی درب دار استفاده شود.

 

زمان نگهداری شیر اولیه اسب ماده به چه صورت است؟

پس از جمع آوری اولین شیر ماده می توانید آن را به مدت یک سال در فریزر (در دمای منفی 4 درجه تا منفی 20 درجه) نگه دارید. ایمونوگلوبین های منجمد برای مدت طولانی پایدار هستند، اما کیفیت کلی آنها با گذشت زمان کاهش می یابد. قبل از استفاده مجدد، آغوز را در دمای اتاق یا در آب گرم قرار دهید. از ماکروویو استفاده نکنید؛ زیرا آنتی بادی ها از بین می روند.

از آنجایی که شیر اولیه تنها در 12-24 ساعت اول بعد از زایمان در دسترس است، این بازه زمانی مهم محسوب می شود. پس آن، تولید شیر به همان روال طبیعی خود باز می گردد و میزان ایمونوگلوبین نیز رقیق تر می شود.

بهترین زمان برای جمع آوری آغوز همان ساعات اولیه پس از زایمان است؛ زیرا با گذشت زمان میزان غلظت ایمونوگلوبین ها با افزایش شیر، رقیق می شود. پس از زایمان، دسته کم یک پیمانه کامل شیر اولیه تولید میشود.

اگر از بانک آغوز برای نگهداری شیر اولیه استفاده می کنید باید توجه داشته باشید که قبل از یخ زدن، آزمایش های لازم برای بررسی وجود آنتی بادی های خاص برای انواع گلبول های قرمز اسب در گروه خونی Aa و Qa انجام دهید.

اینها رایج ترین گروه های خونی هستند که منجر به ناهنجاری متقاطع شیر اولیه می شوند که به عنوان ایزوئیریترولیز نوزادان شناخته می شوند. این آزمایش در سیاری از مراکز دامپزشکی انجام می شود.

https://thehorse.com/16462/collecting-colostrum/

17 دیدگاه در “جمع آوری آغوز در مادیان تازه زا

  1. علی اصغر دستغیب گفت:

    احسنت عالی بود

  2. قربانعلی بهرامی گفت:

    خیلی ممنون از توضیحاتون خوبتون

  3. حبیب الله فاطمی گفت:

    عاااااااااااالی

  4. غلام باقری گفت:

    مقالاتتون عالین واقعا!

  5. کاظم بهبهانی گفت:

    بیشتری بنویسین لطفا

  6. محسن بهاور گفت:

    هزینه تبلیغات توی سایت شما چنده؟

  7. بهمن مددی گفت:

    مشاوره آنلاین از چه طریقی صورت می گیره؟

  8. وحید رنجبر گفت:

    متشکرم

  9. اصغر اصغری گفت:

    لطفا آدرستون رو برای بنده ارسال کنین

  10. مهدی بابایی گفت:

    مشاورینتون قابل اعتمادن؟

  11. مسعود حسنی گفت:

    هزینه رپورتاژ آگهی توی سایت شما چنده؟

  12. راد گفت:

    salam vaght bekheir lotfan ba in shomare tamas begirid
    09136030930

  13. داوود بهبهانی گفت:

    هزینه مشاوره آنلاین و حضوری باهم متفاوته

  14. مجید افتخاری گفت:

    منابع این مطلب کجاست؟

  15. ابوالفضل شریفی گفت:

    خیلی زیبا بود مهندس

  16. جلال حقیقی گفت:

    یه سوال داشتم خرید حضوری هم دارید

  17. عبدالله انتظامی گفت:

    چقد خوبین شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *