دامپزشکی, جدیدترین مقالات, عمومی

در آوردن میخ از پای اسب با رعایت اصول استاندارد آن

سم یا پای اسب

اگر اسب سوار باشید؛ حتما پی به اهمیت بسیار بالای پای اسب خود برده اید. سم اسب در اثر دویدن زیاد در مکان های مختلف ممکن است دیر یا زود دچار مشکلات زیادی از جمله فرو رفتن میخ به آن شود که در این صورت نیاز به مراقبت های اولیه دارد. در صورتی که برای اسب شما نیز چنین اتفاقی افتاده است؛ با ما تا پایان همراه باشید تا شما را در این زمینه یاری نماییم و چگونگی درآوردن میخ از پای اسب را خدمت شما خیلی واضح توضیح و تبیین نماییم.

مراقبت از سم اسب به عنوان یکی از حیاتی ترین اندام های آن

سم یا پای اسب به عنوان یکی از حیاتی ترین بخش های بدن یک اسب به شمار می آید و می بایست حتما اصول مراقبتی را در خصوص آن ها در نظر داشت. چرا که در غیر این صورت ممکن است اسب در دویدن روی سم های خود با مشکل رو به رو شود و لنگان لنگان گام بردارد. به همین جهت بهتر است اصول اولیه را برای مراقبت از سم های اسبان در نظر گرفت تا آن ها بتوانند بدون هیچ مشکلی به دویدن های خود ادامه دهند. یکی از مشکلاتی که ممکن است برای پا یا سم اسب ها پیش آید؛ داخل شدن میخ درون آن هاست. چگونگی درآوردن میخ از پای اسب از همین رو اهمیت زیادی به خود گرفته است. در ادامه در این خصوص توضیحاتی اجمالی خواهد آمد.

 

نعل بندی و رعایت اصول آن

نعل بندی از جمله مسائل بسیار مهم به شمار می آید. چرا که هیچ چیزی برای اسب شما به اندازه داشتن سم های خوب و خوش بافت از درجه اهمیت بالایی برخوردار نیست. با توجه به اینکه پای اسب تحمل وزن اسب را به طور کلی متحمل می شود؛ هر 4 إلی 6 ماهی یک بار نیاز به نعل بندی اسب به خوبی حس می گردد. برای این منظور می بایست پای اسب یا سم های آن را به خوبی پاک و تمیز کرد و همیشه این حالت را مورد بررسی قرار داد تا در صورت فرو رفتن هر گونه میخ یا سنگ های تیز درون سم یا پای اسب؛ اقدام به درآوردن آن کرد. چرا که در غیر این صورت ممکن است هنگام قدم برداشتن و دویدن اسب شما دچار مشکل گردد و درد بسیار شدیدی را تحمل کند.

بنابراین ممکن است زخم پای اسب ناشی از عدم رسیدگی به آن در طول روز و تمیز نکردن آن به وجود آید و خطراتی را برای اسب شما از جمله لنگش در حین حرکت داشته باشد. در این صورت شما نیاز به یک دامپزشک دارید که با توجه به تجربه و تخصص خود بتواند میخ یا سنگ های تیز را از پای اسب شما با استفاده از ابزارآلات مورد نیاز خود درآورد و باری دیگری اسب شما بتواند روی پای خود گام بردارد و هیچ گونه دردی را تحمل نکند.

درآوردن میخ از پای اسب

درآوردن میخ از پای اسب

 

چگونگی درآوردن میخ از پای اسب

برای تمیز کردن و درآوردن میخ از پای اسب شما می بایست آموزش اولیه در خصوص بلند کردن پای اسب را دیده باشید تا به گونه ای پای آن را از زمین بردارید که هیچ گونه دردی را تحمل نکرده و مشکلی برای خود و اسب شما به وجود نیاید. یک مربی دامپزشک به خوبی این اصول را می داند. پس از بلند کردن پا یا سم اسب، شما می بایست پهلوی شانه و دست اسب خود بایستید به گونه ای که صورت و بدن شما به سمت دم اسب باشد. بعد از آن می بایست سم را کف دست خود بگیرید. در این صورت تسلط کامل روی آن دارید و می توانید ابتدا محتویات درون پای اسب را خالی کنید و به آن روغن بزنید و سپس با استفاده از ابزارآلات مختلف از جمله: پرچ بازکن نعلبندی و… به همین راحتی اقدام به درآوردن میخ از پای اسب کنید.

2 دیدگاه در “در آوردن میخ از پای اسب با رعایت اصول استاندارد آن

  1. عبدالرضا عباسی گفت:

    چه سایت قشنگی دارین

  2. روح الله آزاد گفت:

    مقالاتتون عالین واقعا!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *