دامپزشکی, جدیدترین مقالات, عمومی

دلایل و درمان سرماخوردگی اسب ها

درمان سرماخوردگی اسبها

اکثر صاحبان اسب ها نهایت تلاش خود را به کار می گیرند تا از اسب خود در برابر بیماری هایی از قبیل سرماخوردگی و آنفولانزا محافظت کنند. با این وجود گاهی اوقات صدای سرفه اسب های خود را می شنوند و یا شاهد خروجی های زرد از سوراخ بینی اسب های خود هستند که بیانگر سرماخوردگی اسب ها می باشد.

سرفه ها و سرماخوردگی های اسب ها بیشتر دلایل ویروسی دارند. از این رو باید از اسب خود در برابر راه های سرایت سرماخوردگی محافظت کرد. به منظور پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی همواره توصیه می‌شود محیط نگهداری اسب را بهینه سازید. برای درمان سرماخوردگی اسب ها بهترین روش استراحت خوب و مدیریت اصطبل ها به نحو مطلوب می باشد.  در ادامه قصد داریم روش های درمان سرماخوردگی در اسب ها را معرفی نماییم. دستورالعمل های زیر به منظور درمان سرماخوردگی اسب توسط دامپزشک توصیه شده اند .

علائم سرماخوردگی اسب ها

در حقیقت در طول مراحل اولیه عفونت بسیاری از اسب ها ممکن است علائم و نشانه های سرماخوردگی را داشته باشند. از جمله علائم رایج سرماخوردگی در اسب ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

از مهمترین علایم سرماخوردگی اسب ها می توان به تب اشاره کرد که اغلب با خستگی، بی اشتهایی و کم آبی بدن همراه می باشد. اما اکثر اسب ها ممکن است برای یک مدت زمان بسیار کوتاه تب داشته باشند به نحوی که شما متوجه آن نخواهید شد.

یک عامل خاموش بدون هیچ نشانه و علائم بیماری ممکن است عفونت را در سراسر اصطبل منتشر سازد. به عنوان مثال ۸۰٪ اسب ها به EHV نهفته مبتلا هستند که تنها در زمان استرس قابل تشخیص می باشد. این گونه است که یک بیماری عفونی دستگاه تنفسی در اصطبل های سر بسته منتشر می شود. ویروس ها همچنین ممکن است به حیوانات با سیستم ایمنی ضعیف همچون حیوانات حامله انتقال یابد.

نحوه تشخیص سرماخوردگی در اسب ها

انجام آزمایشات مختلف در تشخیص ابتلا اسب شما به سرماخوردگی و یا بیماری های عفونی تا حد قابل توجهی کمک خواهد کرد. در نهایت نتیجه آزمایشات اقدامات امنیتی لازم الاجرا در اصطبل شما را مشخص می سازند.

آزمایشات واکنش کمی زنجیره پلیمری یک روش پیشرفته تشخیص مولکولی می باشد که در بررسی رایج ترین اختلالات تنفسی به شما کمک خواهد کرد. در این آزمایشات شما طریق مخاط بینی اسب را مورد بررسی قرار خواهید داد. رایج ترین عفونت های ویروسی اسب شامل آنفولانزا، ورم غشا مخاط بینی، EHV، ، ویروس آرتریت و ویروس های دستگاه تنفسی می باشند. همچنین عفونت های باکتریایی شامل گلودرد در اسب های بالغ می باشد. دامپزشک ها همچنین از آزمایش های خون و مخاط بینی همچون سرم شناسی استفاده می کنند تا بیماری های خاص اسب شما را مورد بررسی قرار دهند.

سرماخوردگی اسبها

سرماخوردگی اسبها

لازم به ذکر است که با توجه به سطح عفونت و حجم ترشحات در اسب ها این آزمایشات محدودیت هایی دارند. به عنوان مثال دامپزشک ها به طور معمول ویروس های مخاطی را تنها می توانند در طول مراحل شدید عفونت تشخیص دهند.

درمان سرماخوردگی اسب ها

استراحت کافی و نوشیدن مایعات فراوان در درمان سرماخوردگی اسب ها نیز موثر واقع می‌شود. برای این که آب کافی به بدن اسب برسد، به مصرف مکمل بر پایه آب نیاز خواهید داشت. همچنین شما می توانید یک منبع آبی همراه با نمک یا الکترولیت را به اسب خود بدهید. یک قانون کلی بیانگر این موضوع است که برای درمان سرماخوردگی اسب بهتر است حداقل یک هفته در زمانی که تب دارد به اسب خود استراحت دهید و پس‌از این که عفونت رفع شد نیز بهتر است اسب شما برای ۲ تا ۳ هفته به طور مداوم استراحت کند. زیرا تقریبا ۲۱ روز طول می کشد تا مجرای تنفسی اسب بازسازی شود. یک اسب مبتلا به عفونت های ویروسی ممکن است همچنین تا سه هفته پس از آغاز عفونت در معرض ابتلا به اختلالاتی از قبیل سینه پهلو قرار داشته باشد. در صورتی که اسب پس از ابتلا به عفونت های ویروسی استراحت کافی نداشته باشد نیز ممکن است در معرض ابتلا به تورم مجرای تنفسی قرار گیرد.

9 دیدگاه در “دلایل و درمان سرماخوردگی اسب ها

  1. سیدعلی مرادخانی گفت:

    با اجازتون بازنشر شد

  2. قاسم داوودی گفت:

    مطلب خوبی بود همکار گرامی

  3. نادر تهرانی گفت:

    حساب توییتری هم دارید؟

  4. عبدالحسین مختاری گفت:

    خیلی عالی بود

  5. حسین موحد گفت:

    دست مریضاد استاد

  6. هادی کرمانی گفت:

    مطلبتون بسیار مفید بود

  7. یوسف طالقانی گفت:

    دستخوش

  8. علی محمد حسین زاده گفت:

    مهندس جان عالی بود

  9. رضا کرمانی گفت:

    واقعا ارزش وقت گذاشتن داشت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *