دامپزشکی

روش های تشخیص درد اسب

درد اسب

دامپزشک ها و صاحبان اسب ها می توانند از روش های مختلف برای تشخیص درد اسب استفاده کنند. زمانی که شما درب اصطبل را باز می کنید انتظار خواهید داشت تا اسب برای صرف صبحانه به سمت بیرون بدود اما متوجه خواهید شد که او در بخش انتهایی اصطبل ایستاده است و سر خود را به پایین انداخته است. ممکن است به محض ورود شما سر خود را بالا آورد اما سر جای خود باقی خواهد ماند. بدون شک رفتار عادی اسب شما به این صورت نخواهد بود. اگر اسب شما می توانست سخن بگوید بدون شک فریاد می زد و می گفت ببین من درد دارم. هرچند در حقیقت اسب شما با استفاده از زبان بدن خود با صدای بلند فریاد می زند و منظور خود را به شما می فهماند. او به شما خواهد گفت که تمام طول دیشب را درد داشته است در ادامه روش های تشخیص درد اسب را مورد ارزیابی قرار خواهیم داد.

اسبها می توانند در نحوه برقراری ارتباط با انسانها نمایانگر باشند – آنها محبت خود را از دست می دهند و هنگام ایستادگی یا پذیرش تعامل یا رویداد ، حالت های خاصی از بدن را نشان می دهند. در بین گونه های دیگر در قلمرو حیوانات تا حدودی منحصر به فرد هستند ، آنها می توانند حالات چشم و صورت خود را ایجاد کنند که در صورت درک آنچه می بینید حجم زیادی را نشان می دهد. در این مقاله ما بررسی می کنیم که چگونه می توانید از این عبارات و زبان بدن برای تشخیص شرایط دردناک اسب خود استفاده کنید.

اسب ها می توانند به صورت نمایشی با انسان ها رابطه برقرار نمایند به عنوان مثال اسب ها می توانند برای جلب توجه پوزه خود را به خاک بمالند و آن ها می توانند زمانی که با رویدادها و واکنش های مختلف مواجه می شوند حرکات بدنی خاصی را از خود به نمایش در آورند. اسب ها به نوعی در بین حیوانات منحصربه فرد هستند و آن ها می توانند با استفاده از عبارات چشم و صورت مفهوم پیام خود را به دیگران انتقال دهند در صورتی که درک کنید که اسب در حال نگاه کردن به چه چیزی می باشد. در ادامه بررسی خواهیم کرد که چطور شما می توانید از این عبارات و زبان بدن برای درک شرایط دردناک اسب استفاده نمایید.

علائم رفتاری درد اسب

در صورتی که به مطب یک پزشک رفته باشید ممکن است یک نمودار دیواری با چهره های مختلف را مشاهده کرده باشید که لبخندهای بزرگ، اخم زیاد، اشک و همه چیز را بین آن ها نمایش می دهد. پزشکان معمولا از این مقیاس بصری استفاده می نمایند تا در افرادی که می توانند احساسات خود را به صورت شفاهی بیان نمایند درد را نشان دهند. از آنجا که ما نمی توانیم از اسب انتظار داشته باشیم تا احساس خود را بیان نمایند از دیگر مشاهدات برای تعیین این درد اسب شما می توانیم استفاده کنیم.

تشخیص درد اسب

تشخیص درد اسب

از لحاظ تاریخی ابزار اصلی برای تشخیص درد اسب ها علائم رفتاری بوده است. اسبی که بیرون می آید ممکن است بی دلیل و یا با دلیل نامرتبط با درد اسب همانند عوامل اجتماعی این کار را انجام دهد. همچنین علائم رفتاری اسب ممکن است نمایانگر ناراحتی واقعی باشد. شاخص هایی که ممکن است بیانگر درد اسب باشد می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • کاهش وزن قابل توجه در عضله ای که درد دارد.
  • نگاه کردن به پهلو، پنجه کشیدن و غلت زدن
  • بی قراری
  • افسردگی
  • کاهش فعالیت
  • بی علاقگی به محیط اطراف
  • نشستن در بخش انتهایی اصطبل
  • ایستادن در صورتی که سر آن ها به پایین باشد.
  • کاهش اشتها
  • کاهش تعاملات اجتماعی
  • خودزنی همانند گاز گرفتن پایی که درد می کند.
  • تغییر در نگرش و یا عملکرد
  • پرش هنگام سوار شدن
  • پرخاشگری

علائم فیزیولوژیکی درد اسب

دیگر شاخص های درد اسب می توانند شامل افزایش ضربان قلب و افزایش سطوح کورتیزول خون و یا اندورفین باشند. افزایش سطح اکسی توسین نیز می تواند بیانگر کاهش رفاه در اسب باشد.

درمان اسب

درمان اسب

لیا لانساد، دکترای ارشد و همکارانش در موسسه فرانسوی اسب سواری و سوارکاری و موسسه ملی تحقیقات کشاورزی در حال مطالعه اکسی توسین در اسب ها هستند.

وی همچنین می افزاید سطح پایین اکسی توسین می تواند نمایانگر رفاه بیشتر در زمینه اجتماعی باشد. به عنوان مثال سطوح پایه اولیه اکسی توسین در پلاسما در گلهای دشتی در انزوا و کره اسب هایی که بدون مادر پرورش می یابند و در انسان هایی که در روابط خود با اختلالات رابطه ای بیشتری مبتلا هستند مشاهده می شود. همچنین مشخص است که اکسی توسین سطح استرس و اضطراب را تحت تاثیر قرار می دهد و در دوره های پریشانی سطح اکسی توسین افزایش خواهد یافت. این امر در مورد اسب نیز ممکن است صادق باشد اما برای تایید این نتیجه و درک مکانیسم های اساسی مورد نیاز به تحقیقات بیشتری نیاز خواهیم داشت.

مطالعات بعدی در رابطه با میزان پلک زدن چشم نیز ممکن است اطلاعات بیشتری به شما ارائه دهد زیرا میزان پلک زدن با سطوح دوپامین که یک انتقال دهنده عصبی است و با درد اسب افزایش می یابد مرتبط است.

ارزیابی درد اسب ها

صاحبان و دامپزشکان می توانند برای تشخیص درد اسب ها از روش های مختلف استفاده کنند. یکی از این روش ها سنجش پاسخ اسب به داروهای مسکن همانند داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی و یا داروهای شبیه به افیون می باشد. دامپزشکان و صاحبان اسب همچنین می توانند ساختار اندام را مورد ارزیابی قرار دهند تا متوجه شوند آیا اسب نسبت به لمس عضله ای که درد دارد واکنش نشان می دهد. دستگاهی به نام آلگومتر فشار نیز به دامپزشکان اجازه می دهد تا نقاطی از کمر را که درد دارد از طریق تقویت فشار روی عضله آسیب دیده مورد ارزیابی قرار دهند تا واکنش اسب را به خوبی تشخیص دهند.

اگرچه تمامی این روش ها وقت گیر هستند و همیشه با درد اسب ارتباط ندارند. زیرا محرک های دیگر ممکن است تغییرات رفتاری مشابه و یا افزایش ضربان قلب را ایجاد نمایند.

مقیاس گریماس اسب

محققان در حال حاضر از مجموعه ای شاخصه های مختلف برای ارزیابی درد اسب و ناراحتی در اسب ها استفاده می کنند. گوش و چشم اسب همانند لب ها و سوراخ های بینی بسیار تحریک پذیر هستند. محققان بر اساس سیستمی به نام مقیاس گریماس اسب مجموعه ای از حالات صورت را شناسایی نموده اند که به خوبی با میزان درد اسب در ارتباط است. امانولا دالا کوستا و همکارانش از گروه دامپزشکی در میلان ایتالیا مقیاس گریماس را مورد ارزیابی قرار دادند.

این روش برای ارزیابی درد اسب نه تنها در انسان ها بلکه در گونه های جانوری مختلف از غریزه طبیعی انسان در صورتی که روی حرکات سر و صورت تمرکز دارد استفاده می کند. دالا کوستا می گوید یک جلسه آموزشی با مدت زمان کم و با استفاده از یک دفترچه راهنما با تصاویر و توضیحات دقیق واحدهای عمل صورت به صاحبان اسب کمک می کند تا با مقیاس گریماس آشنا شوند و از آن برای ارزیابی درد در حیوانات خود استفاده نمایند. این مقیاس قابل اطمینان است.

وی همچنین می افزاید هرچند استفاده از مقیاس گریماس آسان به نظر می رسد اما ارزیابی برخی از FAU ها در مقایسه با دیگران دشوار است. از این رو مالکان اسب و دامپزشکان قبل از استفاده از این مقیاس برای ارزیابی درد اسب باید آموزش های لازم را دریافت کنند.

دالا کوستا عنوان می کند که استفاده از مقیاس گریماس اسب برای ارزیابی درد اسب نسبت به تجزیه و تحلیل رفتار دارای مزایای متمایزی می باشد اما از آنجا که رفتارهایی که باید ارزیابی شوند زیاد هستند استفاده از این مقیاس پیچیده است. ارزیابی های مبنی بر رفتار بیشتر زمان بر هستند و اسب برای مدت زمان بیشتری باید تحت مراقبت قرار گیرد به ویژه در شرایطی که تنها درد خفیف احساس می کند. علاوه بر این ارزیابی برخی از علائم رفتاری درد اسب که شامل لمس ناحیه دردناک است می تواند برای دامپزشک و اسب خطرناک به نظر برسد.

علائم رفتاری درد اسب

علائم رفتاری درد اسب

وی همچنین عنوان می کند که در مقابل تغییرات در حالات صورت اسب ها بدون نیاز به نزدیک شدن به آن ها قابل تشخیص است. مقیاس گریماس به راحتی در کارهای معمول روزانه در اسب ها مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین دالا کوستا عنوان می کند که اکثر دامپزشکان به راحتی حالات صورت را به راحتی تشخیص می دهند.

  • گوش های نامتقارن و پایین، گوشهایی که به صورت محکم در عقب نگاه داشته شده اند.
  • انقباض و کشش عضلات بالای ناحیه چشم
  • نگاه خیره و بدون تمرکز
  • سوراخ های بینی کشیده
  • تنش مژه و یا لب های چروکیده با چانه برجسته هلالی شکل
  • تنش ماهیچه های صورت

لانسد عنوان می کند که این شاخصه ها را در تحقیقی که در طول آن اسب ها به طور استاندارد تحت کنترل قرار داشتند مورد ارزیابی قرار داد و حتی زمانی که اسب ها نسبت به برخی از اقدامات واکنش منفی نشان دادند ادامه داد. در صورتی که اسب ناراحتی خود را بیان می کرد کنترل کننده متوقف می شد و اگر اسب به صورت واضح لذت می برد ادامه می یافت.

وی همچنین می افزاید اسب هایی که در طول این ارزیابی احساس ناراحتی می کنند اغلب گردن آن ها افراشته است و چشمان آن ها به صورت سفید و یا باز مشاهده می شوند لب های آن ها سفت است و گوش های آن ها نیز کاملا نامتقارن هستند.

در مقابل یک اسب شاد دارای گردن در موقعیت آرام است و چشم های او نیمه بسته هستند، لب فوقانی اغلب اوقات به صورت کشیده است و بی حرکت است در موارد نادر لب ها تکان می خورد و گوش ها نیز به طور کامل در عقب قرار دارند.

علائم فیزیولوژیکی درد اسب

علائم فیزیولوژیکی درد اسب

لانسد همچنین عنوان می کند که درد و ناراحتی در طول این آزمایش باعث ایجاد حالات احساسی متمایز در اسب می شود که با حالت های مختلف صورت بیان می شود. اسب ها دارای ماهیچه های پیچیده صورت هستند و با توجه به حالات احساسی آن ها این ماهیچه ها احساس می شوند و طیف وسیعی از حرکات صورت را بیان می کنند.

اتوگرام درد اسب در هنگام اسب سواری

در مرکز تحقیقات اسب در نیومارکت انگلستان، رئیس سابق ارتوپدی بالینی سودیسون و تیمش لیستی از رفتارهای قابل مشاهده برای اسب ها را تهیه نمودند و مقیاس گریماس نیز یک گام از این جدول جلوتر بود زیرا شامل رفتارها و حالات صورت، بدن و نوع راه رفتن می باشد.

دیسون عنوان می کند که تمام اسب هایی که درد اسکلتی عضلانی را تجربه نموده اند در حالات چهره خود تغییراتی نشان نمی دهند. اسب های مختلف به درد واکنش های متفاوت نشان می دهند از این رو اتوگرافی اسب سوار به طور بالقوه از اتوگرافی بیان صورت حساس تر است که ما به طور خاص برای اسب سوار ایجاد نموده ایم. با این وجود ما نشان داده این که بسیاری از اسب هایی که درد دارند را از دیگر اسب ها می توانیم از طریق تغییر در حالت چهره به طور کامل متمایز نماییم.

اتوگرافی اسب سواری حالات صورت شامل گوش ها، چشم ها، بینی، پوزه، دهان و موقعیت سر در زمان سوار شدن را فهرست بندی نموده است. این اتوگرافی شامل نشانگرهای بدن برای وضعیت سر، موقعیت دم و حرکت سر و دم می باشد. نشانگرهای راه رفتن شامل سرعت و منظم بودن ریتم، پاسخگویی، ضربه زدن، پرورش و توقف ناگهانی می باشد.

روش های تشخیص درد اسب

روش های تشخیص درد اسب

چندین نشانگر رفتاری مواردی هستند که دایسون در مطالعات خود آن ها را بیشتر در اسب هایی که درد را تجربه می کنند مشاهده کرده است. او می گوید اسب هایی که هشت یا چند مورد بیشتر از این رفتارها را در مدت زمان 5 دقیقه پس از سوارکاری نشان می دهند به احتمال زیاد تا حدودی دردهای اسکلتی عضلانی را تجربه می کنند.

  • بالا و پایین آوردن موقعیت سر به صورت مکرر
  • کج کردن سر به صورت مکرر
  • خم کردن سر به جلو در حالت عمودی حداقل برای 10 ثانیه
  • خم کردن سر به عقب در حالت عمودی برای حداقل 10 ثانیه
  • تغییر دادن موقعیت سر به صورت منظم و پرتاب کردن آن به اطراف به صورت مداوم که این رفتار باید اصلاح شود.
  • پلک ها به مدت دو تا پنج ثانیه بسته یا نیمه بسته می شوتد.
  • گوش ها به طور عمودی یا صاف حداقل برای 5 ثانیه به عقب می چرخند.
  • خیره شدن به صورت عمیق برای 5 ثانیه
  • باز و بسته شدن دهان به صورت مکرر حداقل برای 10 ثانیه
  • زبان بیرون آمده و یا حرکت زبان به داخل و خارج دهان
  • دم به یک طرف بسته شده باشد.
  • حرکت دم به سمت بالا و پایین و یا به صورت دایره ای به صورت مکرر
  • راه رفتن به صورت شتابزده، ریتم نامنظم و یا تپق زدن و یا تغییرات مکرر در سرعت
  • خیلی آهسته راه رفتن و یا به نحوی راه برود که هر قدم را یک ثانیه در هوا نگاه دارد.
  • اندام های پشتی مسیر پای جلویی را دنبال نکنند بلکه به چپ یا راست منحرف شوند.
  • تغییرات مکرر پا همانند ضربه زدن به پای دیگر، تغییر یک پا در جلو و یا عقب، جدا شدن از یکدیگر
  • تغییر در راه رفتن به صورت خود به خود
  • لغزش و یا کشیدن مکرر انگشتان پا
  • تغییر جهت ناگهانی بر خلاف جهت سوارکار و یا در زمان وحشت زدگی
  • عدم تمایل به حرکت رو به جلو یا توقف خود به خودی
  • پرش در زمان سوار شدن
درد و ناراحتی اسب

درد و ناراحتی اسب

دیسون عنوان می کند که: تشخیص این مسئله که برخی از اسب هایی که درد را تجربه می کنند نمره زیر 8 را دریافت نموده اند همانند اسب هایی که در کارهای آسان معمولی رفتار می کنند اما هنگام انجام حرکات بیومکانیکی علائم درد اسب را بیشتر نمایش می دهند از اهمیت ویژه ای برخوردار است. اسب های مختلف از خود رفتارهای متفاوت نشان می دهند از این رو نمی توان اتوگرافی رفتارها را ساده نمود. برخی از اسب ها ممکن است در حالی که نمره زیر 8 را دریافت نموده اند راحت به نظر برسند اما اگر نمره بیشتر از 8 دریافت نمایند درد اسب بیشتر خواهد بود.

13 دیدگاه در “روش های تشخیص درد اسب

  1. مرتضی انصاری گفت:

    کانال تلگرامی هم دارید ؟

  2. محمدتقی ذاکری گفت:

    بازم درمورد این موضع مطلب بزارین

  3. فرهاد ملک گفت:

    مطلبتون بسیار مفید بود

  4. میلاد باقری گفت:

    چجوری می تونیم با کارشناسانتون در ارتباط باشیم

  5. روح الله آقایی گفت:

    کجا می تونم اطلاعات کاملتری درباره این موضوع پیدا کنم

  6. بهزاد مرادخانی گفت:

    چرا اینقد کم؟

  7. یدالله کاظمی گفت:

    خیلی خوب بود

  8. نادر سعادت گفت:

    خیلی خوشحالم که هستین

  9. اسدالله نعمت زاده گفت:

    شماره تماستون برای خرید تلفنی چنده

  10. سیدحسین بهشتی گفت:

    مشاورینتون قابل اعتمادن؟

  11. مهران کیان گفت:

    واقعا ارزش وقت گذاشتن داشت

  12. صادق بیاتی گفت:

    شما همیشه امیدوارم کننده صحبت می کنید و این خیلی خوبه

  13. محمد مقدم گفت:

    ایول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *