دامپزشکی, عمومی

آتش سوزی جنگل ها و تغذیه مناسب برای سلامت سیستم تنفسی اسب‌ها

سیستم تنفسی اسب ‌ها

وجود دود در هوا تنفس را دشوار می‌سازد و می‌تواند آسم اسب را تشدید کند. یاد بگیرید چگونه سلامت سیستم تنفسی اسب را از طریق تغذیه بهبود ببخشید.

سوال: من در منطقه‌ای زندگی می‌کنم که دچار آتش‌سوزی شده‌است. خوشبختانه، ما مستقیما تحت‌تاثیر قرار نگرفته‌ایم، اما کیفیت هوای بسیار پایینی را تجربه کرده‌ایم. من همیشه نگران سلامتی اسب‌هایم هستم، چون آن‌ها در آخورها هستند و هوای فیلتر نشده تنفس می‌کنند. من چه کاری می‌توانم برای سلامت آن‌ها بکنم؟

پاسخ: پس از سال‌ها زندگی در کالیفرنیای شمالی در طول آتش‌سوزی‌های بزرگ، نگرانی شما را درک می‌کنم. سیستم تنفسی اسب تعیین کننده اصلی عملکرد است.

با اینکه می‌توان عملکرد قلب و حجم ماهیچه و نیز قدرت و مهارت اجرایی را بهبود بخشید، دستگاه تنفسی را نمی‌توان با ورزش بهبود بخشید. توانایی انتقال اکسیژن از طریق غشاهای ریوی به جریان خون، حد بالا را بر میزان اکسیژنی که به بافت‌های ماهیچه‌ای می‌رسد تعیین می‌کند. ماهیچه‌ها برای سوزاندن ذخیره چربی‌ها و کربوهیدرات‌ها به اکسیژن نیاز دارند.

وقتی یک اسب سخت کار می‌کند و اکسیژن کافی در دسترس نیست، بدن، متابولیسم بی‌هوازی را به کار می‌گیرد که انرژی کلی کمتری فراهم می‌کند و تنها می‌تواند از کربوهیدرات استفاده کند. بنابراین، یک اسب با توانایی کم‌تر برای دریافت و انتقال اکسیژن ممکن است زودتر از یک اسب با توانایی بیشتر برای رساندن اکسیژن به بافت ماهیچه‌ای، به متابولیسم بی‌هوازی روی بیاورد. بنابراین، هر گونه آسیب بافت ریه، تاثیر منفی بر ظرفیت عملکرد آن اسب خواهد داشت.

هوای دارای دود منجر به تنفس ذرات ریز می‌شود. سیستم تنفسی اسب دارای مکانیزم‌هایی است که خطر رسیدن ذرات به بافت حساس ریه را کاهش می‌دهد، اما وجود دود ممکن است آن را از کار بیاندازد. علاوه بر این، ذرات دود اغلب کوچک‌تر از ۱ میکرون هستند که به این معنی است که می‌توانند به عمیق‌ترین بافت‌های ریه برسند. این ذرات کوچک می‌توانند باعث سرفه و خس‌خس و هم چنین افزایش تولید مخاط در مسیر تنفسی و در نتیجه ترشح بینی شوند؛ چون بدن سعی می‌کند ذرات خارجی را دفع کند.

وقتی که به طور واضح دود در هوا هست، مهم است که سواری نکنید و استرس اضافی بر سیستم تنفسی اسب قرار ندهید. از نقطه‌نظر تغذیه‌ای، مطمئن شوید که اسب‌های شما به آب تمیز و تازه دسترسی دارند تا آب کافی دریافت کنند که به نوبه خود مجاری هوایی آن‌ها را مرطوب نگه می‌دارد و بیشتر می‌تواند ذرات استنشاق شده را دفع کند. برای کاهش استنشاق ذرات گرد و غبار که ممکن است سیستم تنفسی اسب را بیشتر تحریک کنند، یونجه را خیس کنید.

محرک‌های محیطی می‌توانند باعث التهاب در بافت ریه شوند، بنابراین یک مکمل را در تغذیه اسب در نظر بگیرید که به پاسخ به التهاب کمک می‌کند. اساسی‌ترین آن‌ها می‌تواند یک منبع امگا ۳ باشد چون تحقیقات نشان می‌دهد که اسیدهای چرب امگا ۳ ممکن است برای اسب‌ها با مشکلات تنفسی مفید باشند.

برای اسب‌هایی که در حال حاضر دارای مشکلات تنفسی مانند آسم اسب هستند، قبل از فصل آتش‌سوزی با دامپزشک خود صحبت کنید تا ببینید آیا به چیزی مانند نبولایزر نیاز دارید یا خیر. اگر اسب شما به خاطر استنشاق دود شروع به نشان دادن علائم مشکلات تنفسی کرد، فورا با دامپزشک خود تماس بگیرید. تعداد تنفس نرمال اسب خود را بدانید و به طور منظم آن را بررسی کنید تا ببینید آیا میزان تنفس او در تلاش برای تامین اکسیژن بیشتر، افزایش‌یافته است یا خیر.

منبع

 

9 دیدگاه در “آتش سوزی جنگل ها و تغذیه مناسب برای سلامت سیستم تنفسی اسب‌ها

  1. اسدالله افتخاری گفت:

    هزینه مشاوره آنلاین و حضوری باهم متفاوته

  2. کمالی گفت:

    مرسی

  3. مرتضی بخشی گفت:

    کجا می تونم اطلاعات کاملتری درباره این موضوع پیدا کنم

  4. مسعود طهماسبی گفت:

    سلام عالی بود

  5. داوود مجد گفت:

    متشکرم

  6. احسان کشانی گفت:

    احسنت عالی بود

  7. جواد باقری گفت:

    شماره تماستون برای خرید تلفنی چنده

  8. ابوالفضل رجبی گفت:

    مشاورینتون قابل اعتمادن؟

  9. ناصر ملک گفت:

    لطفا آدرستون رو برای بنده ارسال کنین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *