دامپزشکی

علل تورم پاهای اسب چیست؟

علل تورم پاهای اسب
در این نوشته پنج دلیل تورم پاهای اسب‌ها، از مشکلات خوش‌خیم گرفته تا موضوعاتی که ممکن است باعث نگرانی باشند، بررسی می‌شوند.

۵ دلیل تورم پاهای اسب

آیا تورم در پاهای اسب باعث نگرانی است یا موضوع ساده‌ای است که می‌توان آن را حل کرد؟ بیایید نگاهی به علل مختلف تورم پاهای اسب بیندازیم.

مراحل اولیه ارزیابی

پیش از اینکه بدترین حالت را در نظر بگیرید، در نظر داشته باشید که در بسیاری از موارد تشخیص و درمان سریع می‌تواند تورم پاهای اسب را برطرف کند. قبل از تماس با دامپزشک اطلاعاتی به دست بیاورید تا با او در میان بگذارید. به مالکان توصیه می‌شود که نه تنها به پاهای اسب بلکه به رفتار اسب، اشتها، آب مصرفی و مدفوع توجه کنند. آیا اسب اخیرا علائمی از بیماری نشان داده است، یا چیزی در رژیم غذایی، داروها، پانسمان، یا خواب او تغییر کرده است؟ همچنین توصیه می‌شود صاحبان اسب دمای مقعد اسب را کنترل کنند. سلامتی اسب را کنترل کنید. برای بررسی تورم پاهای اسب خود، وقتی اسب ابتدا بی‌حرکت ایستاده است و سپس حرکت می‌کند به دقت به او نگاه کنید و از خود بپرسید:
  • آیا اسب راحت به نظر می‌رسد یا بدنش سفت است؟
  • آیا لنگ می‌زند؟ اگر بله، تا چه اندازه؟
  • آیا تنها یک پا ورم کرده است یا چندین پا ورم کرده‌اند؟
  • آیا هیچ گونه ترشح یا نشانه‌ای از سوراخ شدن توسط یک جسم تیز یا سایر زخم‌ها دیده می‌شود؟
به پای دچار مشکل دست بزنید و به هرگونه تفاوتی توجه کنید:
  • آیا گرما حس می‌کنید؟
  • آیا اسب به دنبال لمس ملایم و یا محکم منطقه متورم، به دلیل درد، پا را پس می‌کشد؟
  • آیا شما در پوست و یا مو، چیز غیرعادی مانند زخم و پوسته، ترشحات مرطوب و یا خون‌ریزی و یا برآمدگی غیر طبیعی می‌بینید؟
  • آیا ورم موضعی است(‏محدود به یک ناحیه خاص) ‏یا تورم گوده گذار است(‏تورم مایع بزرگتر از یک ناحیه است و بافت پس از فشردن انگشت روی تورم، گود می‌شود)‏؟
  • آیا تورم در مجاورت یا درون ساختارهای سینوویال مانند غلاف مفاصل و یا تاندون است؟
تب، لنگیدن و زخم‌های مربوط به ساختارهای سینوویال اهمیت بررسی تورم پاهای اسب را توسط دامپزشک افزایش می‌دهد. تورم محدود می‌تواند بی‌ضرر باشد یا نشان‌دهنده یک بیماری موضعی در یک یا چند پا باشد. پنج بیماری معمول که ممکن است باعث این مشکل شده باشد، در ادامه بررسی شده است.

۱. تجمع مایع

تجمع مایع، تورم بخش‌های پایینی پاها(‏زیر زانو)‏ اسب‌ها به دلیل تجمع مایع(‏تورم) ‏در بافت‌ها است. تجمع مایع معمولا زمانی برای اسب‌ها اتفاق می‌افتد که مدتی به صورت محدود حرکت کرده باشند مانند محصور شدن در اصطبل. تورم پای اسب تورم در اثر تجمع مایع سیستم لنفاوی اسب برای حرکت مایع، پروتئین‌ها و مواد مغذی در بدن کار می‌کند. در یک اسب عادی، مایع، پروتئین و مواد مغذی اغلب از رگ‌های خونی خارج می‌شوند تا سلول‌های بافت‌ها را با مواد مغذی مورد نیاز شستشو دهند. این مایع، همراه با بقایای سلولی، سلول‌های خونی مرده، باکتری‌ها و دیگر عوامل بیماری‌زا(‏ارگانیسم‌های عامل آسیب یا بیماری)‏، سموم و مولکول‌های پروتئینی از طریق رگ‌های لنفاوی از پا خارج می‌شوند، که ساختارهایی با دیواره نازک با قابلیت نگه‌داری حجم زیادی از مایع هستند. مایع لنفی از طریق غدد لنفاوی تصفیه می‌شود و سپس از طریق رگ‌ها به جریان خون باز می‌گردد. در سیستم لنفاوی هیچ پمپ فعالی ‏مانند قلب‏ وجود ندارد، بنابراین فشار و حرکت در بافت‌ها و اندام‌های اطراف رگ‌های لنفاوی بر جریان تاثیر می‌گذارد. در ساق پای اسب، حرکات بالشتک سم(‏بافت نرم زیر کف سم که حباب سم و پاشنه را از تاندون‌ها و استخوان‌های زیرین جدا می‌کند)‏، بخولق، مچ پا، رباط‌ها و تاندون‌ها نقش مهمی در کمک به پمپ کردن مایع لنفی در برابر نیروی جاذبه دارند. بهترین کار این است که اسب را به حرکت دربیاورید. ورزش‌هایی مانند پیاده‌روی یا سواری باید حداقل بخشی از تورم را برطرف کند. پانسمان نیز کمک می‌کند تورم به سرعت کاهش یابد.

۲. سلولیت و لنفانژیت

ورم شدید و خطرناک پاها اغلب به خاطر سلولیت و یا لنفانژیت است. سلولیت پاها معمولا به صورت حاد رخ می‌دهد، اسب خوب به نظر می‌رسد، سپس ناگهان لنگ می‌شود. سلولیت یک عفونت باکتریایی منتشر از پوست و بافت‌های زیرپوستی است که به سرعت و به طور گسترده از طریق صفحات بافتی منتشر می‌شود. باکتری‌هایی مانند گونه‌های استافیلوکوکی و یا استرپتوکوکی از طریق پوست وارد می‌شوند؛ گاهی اوقات شما زخم را می‌بینید و گاهی محل ورود عفونت مشخص نیست. تورم پاهای اسب باعث لنگیدن و تب شدید می‌شود و معمولا در یک پا است. پای مبتلا به طور خاص متورم، داغ و بسیار دردناک است. با این حال، تعداد کمی از اسب‌ها بدون ورم پا لنگ می‌زنند و شما تنها وقتی گرما و مایع را در پای لنگ احساس می‌کنید، به سلولیت شک می‌کنید. علاوه بر درد و تورم، سلولیت ممکن است باعث کاهش اشتها، بی‌حالی، افزایش ضربان قلب، تب و ترشح سرم از پوست پای ورم کرده شود. تشخیص و درمان زود هنگام سلولیت برای جلوگیری از عوارض جدی دیگر مانند التهاب پا‏، مردگی بافت پوست(‏که به صورت ریزش مو مشاهده می‌شود)‏ و لنگیدن مداوم، مهم هستند. هر یک از این مشکلات پیشرفته می‌تواند منجر به ناتوانی مزمن یا حتی نیاز به اتانازی شود.

۳. بیماری‌های عفونی

بیماری‌های عفونی چندین پا را درگیر می‌کند. اسب معمولا تب و درجات مختلفی از لنگیدن و تورم در پاها را دارد. به دنبال تورم پاهای اسب، تورم در بخش‌های دیگر بدن مانند زیر فک بگردید و به دنبال علائم بالینی دیگر باشید که نشان دهد اسب شما بیمار است  و نه مجروح. علائم بیماری شامل تب، بی‌حالی، کاهش اشتها، ترشح بینی، افزایش تعداد تنفس، کولیک(‏درد شکم)‏ و یا اسهال است.

۴. زخم

تورم در یک پا به طور معمول با مشکل در هر جایی از سطح پوست و یا بافت‌های زیرپوستی، تاندون‌ها، رباط‌ها، غلاف تاندون، مفاصل و یا استخوان‌ها مرتبط است. دلایل زیادی وجود دارد که ممکن است باعث تورم پاهای اسب شود از جمله:
  • آسیب تاندون یا رباط
  • تشکیل استخوان مرده(‏هنگامی که یک قطعه استخوان می‌میرد و از استخوان سالم جدا می‌شود)‏
  • درماتیت بخولق(‏پاشنه چرب، تب، خراش)
  • آبسه پا
  • عفونت مفصل یا تاندون
  • استخوان اضافی بخولق اسب
احتمالا یکی از مهم‌ترین دلایل تورم پاهای اسب به جراحت مربوط می‌شود به همین دلیل حداقل در ابتدا ورم در نزدیکی تاندون یا رباط متمرکز شده است. معمولا هیچ تبی وجود ندارد، اما لنگیدن بسته به جراحت و اسب به طور قابل‌توجهی تغییر می‌کند. برای ایجاد تفاوت بین آسیب‌های زیادی که یک اسب می‌تواند متحمل شود، دامپزشک شما یک معاینه فیزیکی کامل و سپس معاینه لنگیدن و تست‌های تشخیصی مناسب براساس یافته‌های بالینی انجام خواهد داد. این معاینات شامل رادیوگرافی(‏اشعه ایکس)‏، سونوگرافی، تصویربرداری تشخیصی پیشرفته(‏MRI، CT، جرقه‌نگاری هسته‌ای)‏، بیوپسی بافت، و کشت باکتری و حساسیت آنتی‌بیوتیکی است. windpuff و تورم پای اسب

۵. windpuff

تورم در  کلمه‌ای است که تورم در ساختارهای پنجه‌ای مانند غلاف تاندون، کیسه‌ی زلالی یا بافت فیبروزی را بیان می‌کند. بسیاری از اینها بی‌ضرر هستند و اغلب زیبا هستند، به خصوص اگر در هر دو پای جلو و عقب شبیه هم باشند. windpuff در نتیجه واکنش التهابی درون غلاف مفصلی یا تاندونی ایجاد می‌شوند. برای اطلاعات بیشتر درباره این بیماری این مقاله از وب‌سایت thehorse.com را بخوانید. اگر مشکل تنها در یک پا است یا اسب به لمس یا خم شدن مفاصل حساس است، انجام تست‌های تشخیصی بیشتر توصیه می‌شود. اگر این تورم پاهای اسب نامتقارن باشد(‏فقط در یک پا و یا در یک طرف پا) ‏و یا به طور ناگهانی ظاهر شوند، بزرگ شوند، در لمس، داغ و یا دردناک باشند یا با یک زخم همراه باشند و یا همراه لنگیدن باشند، ممکن است نشان‌دهنده یک آسیب حاد باشد.

سخن آخر

بسیاری از موارد تورم پاهای اسب نسبتا بی‌ضرر هستند اما می‌توانند یک مشکل اساسی مهم را پیش‌بینی کنند. برای اطلاعات بیشتر درباره مشکلاتی که می‌تواند منجر به این موضوع شود، اینجا کلیک کنید. همیشه از دامپزشک خود بخواهید که بررسی کند که آیا تورم پاهای اسب نیاز به رسیدگی دارد و اگر بله، چه نوع درمانی مورد نیاز است. منبع

محصولات مرتبط

12 دیدگاه در “علل تورم پاهای اسب چیست؟

  1. رامین نهاوندی گفت:

    میشه مطلب رو توی وبلاگ خودم بزارم؟

  2. عبدالله ناصری گفت:

    مشاورینتون قابل اعتمادن؟

  3. پرویز شریعتی گفت:

    aaaaliii bood

  4. اسماعیل بیگی گفت:

    سلام عالی بود

  5. حسین توکلی گفت:

    بیشتری بنویسین لطفا

  6. ابوالفضل نظری گفت:

    حرف نداری

  7. غلام اخوان گفت:

    شماره تماستون برای خرید تلفنی چنده

  8. امین جلالی گفت:

    دستخوش

  9. روح الله منصوری گفت:

    چه مطلب خوبی

  10. اسماعیل رشیدی گفت:

    دفتر مرکزیتون کجا قرار داره

  11. جعفر آزادی گفت:

    حرفتون خیلی عالیه

  12. اسماعیل فروتن گفت:

    لطفا آدرستون رو برای بنده ارسال کنین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *