تغذیه

غذاهای تشویقی برای اسب‌های سالخورده بدون دندان

آیا زمانی که دندان‌های اسب سالخورده شما می‌افتد، دیگر نمی‌تواند غذاهای تشویقی بخورد؟! نه، لزوما اینطور نیست! صاحبان اسب باید برای این اسب‌ها غذاهای تشویقی نرمی انتخاب کنند که بتوانند به سادگی مصرف کنند.

اسب‌های سالخورده با مشکلات دندان

از زمانی که خانواده من مدت‌ها پیش اولین اسب‌مان را خریدند، تقریبا همیشه در جیب لباس مادرم، غذاهای تشویقی برای دادن به اسب‌ها پیدا می‌شود. درست است، مادر من یک هیولای شکلات است! خب اگر بخواهم عدالت را رعایت کنم، باید بگویم من و پدرم نیز همین عادت را داریم و دوست داریم که به اسب‌ها غذای تشویقی بدهیم.

خوشبختانه، همه اسب‌های ما دریافت غذاهای تشویقی را دوست دارند(‏هرچند من اسب‌های بسیار کمی را دیده‌ام که از غذای تشویقی خوششان نیاید!) و هیچ کدام از اسب‌های ما مشکلات رفتاری در اثر مصرف آن‌ها پیدا نکرده‌اند. موضوع دیگری که درباره آن شانس داشته‌ایم، این است که تمام اسب‌های سالخورده ما دندان‌های خوبی دارند. برندی، اسب کوچک ما که در سال ۲۰۱۳ در سن ۲۴ سالگی مرد، تنها اسبی بود که مشکل دندان داشت و مشکل او با کشیدن چند دندان حل شده بود. او به سرعت یاد گرفت که چگونه با یک شکاف در دهانش، غذا را بجود و مطمئنا به خاطر مشکل دندان‌هایش وزنی کم نکرد!

 

چند روز پیش که داشتم به دورادو هویج می‌دادم، به این فکر افتادم که آیا اسب‌های سالخورده با دندان‌های ضعیف و یا بدون دندان، به غذای تشویقی متفاوتی از غذاهای تردی که اغلب مورد علاقه اسب‌ها هستند، نیاز دارند یا نه. بنابراین من به سراغ متخصص تغذیه اسب و نویسنده آزاد وبسایت TheHorse.com کریستن جانی رفتم و او شک مرا تایید کرد: صاحبان اسب باید در انتخاب غذای تشویقی برای اسب‌های سالخورده با مشکلات دندانی احتیاط کنند.

کریستن می‌گوید غذاهای تشویقی دارای بافت سفت مانند هویج، سیب و آبنبات نعنایی که نیاز به جویدن زیادی دارند، مناسب نیستند. اما نگران نباشید: او می‌گوید گزینه‌های جایگزینی برای چنین اسب‌هایی وجود دارد. میوه‌های نرمی که نیاز به جویدن ندارند مانند موز و انگور، گزینه‌های خوبی برای اسب‌ها با مشکلات دندانی هستند.

علاوه بر این، برخی از شرکت‌ها محصولاتی تولید می‌کنند که اکسترود می‌شوند، یا با فرایند پخت دانه‌ها با فشار و حرارت مرطوب و سپس قرار گرفتن در معرض هوای خنک‌تر تولید می‌شوند. کریستن می‌گوید که این غذاهای تشویقی نیاز به جویدن زیاد از سمت اسب ندارند، بنابراین برای اسب‌های سالمند که دندان ندارند، عالی هستند. توجه کنید که تمام تولید کنندگان غذای تشویقی روی بسته‌بندی ذکر نمی‌کنند که در فرایند تهیه آن غذا از این روش‌ها استفاده شده است یا خیر. شاید لازم باشد با شرکت سازنده تماس بگیرید تا مطمئن شوید که غذای تولید شده توسط آن‌ها اکسترود شده‌است.

در نهایت، کریستن می‌گوید، فراموش نکنید که از غذاهای مخصوص اسب‌های سالمند به عنوان غذای تشویقی برای اسب‌هایی با مشکلات دندانی استفاده کنید. این غذا‌ها به طور خاص برای اسب‌های پیر ما تولید شده‌اند و هضم و جویدن آن‌ها آسان است.

مثل همیشه، اگر سوالی در مورد بهترین غذای تشویقی برای اسب‌های سالخورده خود دارید، با دامپزشک یا متخصص تغذیه اسب خود برای مشاوره تماس بگیرید.

منبع

 

14 دیدگاه در “غذاهای تشویقی برای اسب‌های سالخورده بدون دندان

  1. موسی حبیبی گفت:

    حرف نداشت👌🏻

  2. مهدی رحیمی گفت:

    قیمت مشاورتون چقدره؟

  3. ابراهیم امیدی گفت:

    میشه مطلب رو توی وبلاگ خودم بزارم؟

  4. رامین خوش نیت گفت:

    حرف نداری

  5. اسماعیل افشار گفت:

    میتونیم توی سایت شما مطلب بنویسیم؟

  6. قربانعلی کلانتری گفت:

    میتونم شماره شما رو داشته باشم؟

  7. بهنام ناصری گفت:

    مطالب بیشتری بنویسین لطفا

  8. کاظم امینی گفت:

    خیلی خوشحالم که هستین

  9. وحید رسولی گفت:

    متشکرم

  10. حسینعلی رمضانی گفت:

    مهندس جان عالی بود

  11. بهروز رضوانی گفت:

    اکانت اینستا هم دارید؟

  12. ایمان رحمتی گفت:

    بیشتری بنویسین لطفا

  13. وحید فلاح گفت:

    دمتون گرم

  14. احسان فاضلی گفت:

    چقد خوبین شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *