تغذیه

غذا نخوردن اسب با بدن او چه می‌کند؟

غذا نخوردن اسب با بدن او چه می‌کند؟

وقتی اسب‌ها حداقل 10 ساعت چیزی نخورده باشند، تعداد باکتری و میکروارگانیسم‌های دستگاه گوارش آن‌ها به میزان قابل توجهی افت می‌کند. اما آیا این میزان افت می‌تواند نگران کننده باشد؟

در ادامه به مطالعه‌ای خواهیم پرداخت که به کارشناسان دامپزشکی و صاحبان برای تفسیر بهتر نتایج آزمایش میکروارگانیسم‌ها و مراقب بهتر از اسب به هنگام بیماری کمک شایانی خواهد کرد.

خوشبختانه، اسب‌های سالم می‌توانند این مقدار از دست رفته را ظرف یک روز تغذیه معمولی دوباره بدست آورند. لوئیز ساوتوود، دامپزشک و استاد پزشکی اورژانس و مراقبت‌های ویژه دانشکده دامپزشکی دانشگاه پنسیلوانیا، معتقد است: « مالکین اسب، دامپزشکان و محققان همگی باید از انواع تغییرات در روده اسب‌ها در طول دوره‌ غذا نخوردن اسب آگاه باشند. امتناع از خوردن غذا برای یک روز قطعا میزان میکروارگانیسم‌های دستگاه گوارشی اسب را دستخوش تغییر می‌کند اما باید به خاطر داشت که این میزان به راحتی در عرض 24 ساعت می‌تواند به حالت عادی بازگردد.»

اما ساوتوود در ادامه درباره اینکه آیا غذا نخوردن اسب برای میکروارگانیسم‌های اسب مفید است یا خیر اظهار نظری نکرده است. چرا که هدف اصلی تحقیقات او کمک به دانشمندان برای تفسیر بهتر نتایج آزمایش میکروارگانیسم‌های اسب‌هایی است که دچار دل درد یا اصطلاحا کولیک شده اند.

این تحقیقات از این نظر دارای اهمیت هستند که دامپزشکان معمولا در رابطه با اسب‌هایی که دچار کولیک شده اند (به عنوان مثال زمانی که غذا در دستگاه گوارش به دام افتاده باشد) توصیه می‌کنند تا مدتی از غذا خوردن خودداری شود. اما از آنجا که اسب‌های دچار کولیک، میزان میکروارگانیسم متفاوتی با اسب‌های سالم دارند. تیم تحقیقاتی ساوتوود به دنبال پاسخ به این سوال بود که چقدر از این تغییرات در سطح میکروارگانیسم ممکن است به خاطر غذا نخوردن اسب باشد.

تحقیق و بررسی میکروارگانیسم‌های بدن اسب

تحقیق و بررسی میکروارگانیسم‌های بدن اسب

 

تحقیق و بررسی میکروارگانیسم‌های بدن اسب

ساوتوود و همکارانش در تحقیقات خود در زمینه غذا نخوردن اسب‌ها ابتدا هشت مادیان سالم 14 تا 23 ساله از نژادهای مختلف را با یونجه تازه و بدون خوراک مکمل دیگری تغذیه کرده و سپس آن‌ها ‌را 24 ساعت دهنه می‌زدند و این باعث می‌شد تا نتوانند در این مدت چیزی بخوردند و فقط می‌توانستند آب بنوشند. تنها به خاطر حفظ حقوق حیوانات و رفتار انسانی هر شش ساعت یکبار به همه اسب‌ها به اندازه یک مشت غذا می‌دادند. نمونه‌های مدفوع آنان را در فواصل زمانی مختلف و همچنین قبل و بعد از این مدت غذا نخوردن را جمع آوری و آزمایش کردند و در نهایت توانستند تغییرات میکروارگانیسم‌های هر اسب را جداگانه بررسی کنند.

آن‌ها نتایج تحقیقات خود را در مجله بین المللی دامپزشکی BMC چنین گزارش کردند: «تعداد کل و تنوع گونه‌های باکتری‌های موجود در بدن، پس از ده ساعت غذا نخوردن اسب به شدت کاهش می‌یابد، اما پس از اینکه اسب‌ها تغذیه خود را از سر گرفتند این میزان افت در تعداد و گونه در فاصله 18 تا 24 ساعت بازسازی شد. اسب‌هایی که دچار کولیک می‌شوند و حداقل 10 ساعت غذا نمی‌خورند نیز همین میزان افت میکروارگانیسم را تجربه می‌کنند. به همین دلیل ضروری است که در اولین فرصت بعد از بین رفتن شرایط بحرانی کولیک و غذا نخوردن اسب، تغذیه با مقادیر کم آغاز شود. »

 

 میکروارگانیسم‌ها و کولیک‌های مکرر اسب

دکتر ساوتوود و همکارانش امیدوار هستند که در نهایت بتوانند سرنخ‌هایی بیابند که بتوانند توسط شمارش میکروارگانیسم‌ بتوانند حملات مکرر کولیک در بعضی اسب‌ها را توضیح دهند.

تغذیه مجدد اسب و ارتباط آن با میکروارگانیسم‌های روده

تغذیه مجدد اسب و ارتباط آن با میکروارگانیسم‌های روده

 

دکتر ساوتوود می‌گوید: «این مطالعه قدم بزرگی در جهت بدست آوردن اطلاعاتی درباره نقش میکروارگانیسم‌های روده و کولیک اسب‌ها به خصوص کولیک عود کننده محسوب می‌شود. از جمله اهداف بلند مدت تیم ما یافتن ارتباط بین میکروارگانیسم‌ها و بیماری‌های التهابی روده است. شاید ما بتوانیم به راهکارهایی برای دستکاری میکروارگانیسم‌ها و در نهایت بهبودی اسب‌هایی که دچار کولیک مکرر می‌شوند، ارائه دهیم. امیدواریم نتیجه این تحقیقات و رمز گشایی از یکی از معماهای بیماری‌های گوارشی، بتواند آرامش مختصری برای صاحبان و مراقبین اسب فراهم کرده باشد. چرا که ما می‌دانیم این مراقبت و نگرانی برای غذا نخوردن اسب چقدر برای آن‌ها سخت و خسته کننده است. »

 

لینک مورد استفاده

https://thehorse.com/199405/fasting-horses-reduces-gut-microbiota-number-diversity/

8 دیدگاه در “غذا نخوردن اسب با بدن او چه می‌کند؟

  1. جمشید کیانی گفت:

    ایول

  2. کریم فرد گفت:

    بیشتری بنویسین لطفا

  3. بهنام دهقان گفت:

    شما همیشه امیدوارم کننده صحبت می کنید و این خیلی خوبه

  4. وحید زنگنه گفت:

    شادکام و سلامت باشید

  5. محمدجواد سالاری گفت:

    متشکرم

  6. امید شکری گفت:

    میتونیم توی سایت شما مطلب بنویسیم؟

  7. شهرام مومنی گفت:

    هزینه مشاوره آنلاین و حضوری باهم متفاوته

  8. محسن سعادت گفت:

    مطالب بی نظیر بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *