دامپزشکی, جدیدترین مقالات

فحلی اسب و دستکاری آن

فحلی اسب و دستکاری آن

تغییر الگوهای چرخه استروس مادیان می تواند برنامه های تولید مثل و عملکرد را تسهیل بخشد. اگر قصد کسب اطلاعات درباره کنترل چرخه فحلی مادیان را دارید، خواندن این مقاله را از دست ندهید. معمولا اسب های ماده برای تولید مثل مجهز به سیگنال ها و ساختارهای لازم اند. اما گاهی طبیعت بر وفق مراد نیست !

مثل آن زمانی که تمام اسپرم های منتقل شده منتظر تخمک گذاری بودند.

 

همه چیز درباره فحلی اسب

کریستین اوریچ، رئیس موسسه علوم اسب در آلمان می گوید: “مادیان طی پنج تا هفت روز قبل از تخمک گذاری دچار فحلی می شوند. در این مدت، رحم در حال آماده شدن برای پذیرش بارداری است و از آنجایی که مایع منی می تواند چندین روز در داخل دستگاه تولید مثل مادیان زندگی کند، اسب ماده از نظر فیزیولوژیکی و رفتاری آماده دریافت اسب نر است.”

اوریش ادامه می دهد: “مراکز تولید مثل باید فحلی را به طور دقیق برای جفت گیری به موقع یا دقیق پیش بینی کنند. با کمک القای فحلی و تخمک گذاری فرایند تولید مثل بسیار راحت تر است و به طور کلی، باروری بهبود می یابد.”

مارکو آنتونیو آلوارنگا، دکترای گروه حیوانات تولید مثل و رادیولوژی دامپزشکی برزیل، می گوید: “به همین ترتیب، موفقیت روش های کمک باروری مانند تزریق اسپرم داخل سیتوپلاسمی و انتقال جنین نیاز به کنترل دقیق چرخه فحلی دارد تا عارضه یافتن مادیان گیرنده در مرحله مناسب فحلی را از بین ببرد.”

روبین الربروک توضیح می دهد: “در عملکرد مادیان ممکن است ترجیح بر تاخیر زمان فحلی باشد تا از جنبه های رفتاری نامطلوب جلوگیری شود. دستکاری مادیانی که کار با آنها در زمان گرما دشوار است، امری ضروری محسوب می شود.”

همه چیز درباره فحلی اسب

 

 

تغییر در تعادل هورمون

منابع می گوید: دستکاری فحلی اساسا یک حیله در جهت تغییر تعادل هورمونی برای فریب سیستم تولید مثل مادیان است که در فاز غیر استرس طولانی تر می ماند یا زمان فحلی را سریعتر و کندتر می کند.”

اوریش توضیح می دهد: “تعادل ظریف پروژسترون و استروژن در مراحل مختلف چرخه فحلی مادیان را القا می کند. استروژن هورمون غالبا در زمان فحلی رخ می دهد. پروژسترون در دیتروس (دوره بین چرخه های فحلی) حرف اول را می زند. این هورمون حاملگی است. به این معنی که با تشویق رحم به پذیرش و نگه داشتن جنین باعث بارداری می شود. اساسا، فحلی مادیان را از نظر جنسی هیجان زده می کند و این در حالی است که پروژسترون مادیان را آرام نگه می دارد.”

دانشمندان با استفاده از هورمون های اسب، هورمون های موجود در گونه های دیگر و تغییرات مصنوعی این هورمون ها، داروهایی را برای دستکاری فحلی تولید کرده اند. آنها باعث تغییر در تعادل هورمونی می شوند و چرخه فحلی را تغییر می دهند.

منابع حاکی از آن است که سیستم تولید مثل می تواند نقش یک ترغیب کننده را بازی کند تا تعادل بدون دارو را تغییر دهد. با تغییر جنبه هایی از محیط مادیان (از جمله محیط رحم) در نقاط مختلف چرخه فحلی باید نسبت های متفاوتی از هورمون ها را آزاد کرد.

تغییر در تعادل هورمون اسب

تغییر در تعادل هورمون اسب

 

 

آلترنوژست، استاندارد طلایی برای عملکرد اسب

الربروک می گوید: “آلترنوژست دهانی (Regu-Mate) امروزه به عنوان استاندارد طلایی در دستکاری فحلی برای اسب ها در سراسر جهان شناخته می شود. این گزینه به عنوان یکی از امن ترین و موثرترین گزینه ها برای مادیان است که نتایج قابل پیش بینی برجای می گذارد.”

وی اضافه می کند: “این تنها محصل مورد تایید سازمان غذا و دارو برای سرکوب فحلی است.”

کالوم گ.دونلی، عضو گروه بهداشت و تولید مثل جمعیت حیوانات، می گوید: “آلترنوژست یک هورمون مصنوعی است که با کمک گیرنده های پروژسترون مادیان می تواند تعادل هورمون را تغییر دهد و به یک پروژسترون تبدیل شود.”

احتمال رخ دادن تولید مثل در طول سال بسیار زیاد است، اما آلترنوژست جلوی فحلی را می گیرد.

البربروک می گوید: “یک فرم تزریقی می تواند خطر آلودگی را برای آزمایش های دارویی کاهش دهد، اما خطرات واکنش های پوستی را افزایش می دهد.”

در کنار آلترنوژست، یک گزینه وجود دارد که هنوز به تایید سازمان غذا و دارو نرسیده است. این گزینه، تزریق طولانی مدت اکسی توسین است. وی توضیح می دهد: “این گزینه ارزان است و در صورت جذب می تواند به سیستم تولید مثل مادیان نفوذ کند. این تزریق از طریق پوست و به مدت یک هفته (روزانه) انجام می شود. این تزریق می تواند سبب گرفتگی شود و معمولا در تمامی مادیان موثر نیست.” دونلی می گوید: “زمانی که این تزریق انجام شود، می تواند هضم را تا 60 روز طولانی کند.”

درمان های غیر دارویی برای فحلی اسب

درمان های غیر دارویی برای فحلی اسب

 

 

واکسن ضد GnRH

یکی از راه های کنترل فحلی این است که برخی از هورمون های مادیان را بی اثر و خنثی کنید. شما می توانید این کار را با واکسن ضد GnRH انجام دهید. اوریش می گوید: “هیپوتالاموس مغز با آزاد شدن GnRH، سیستم تولید مثل مادیان را به چرخه نشان می دهد. این واکسن، آنتی بادی های مادیان را به بیش فعالی تحریک کرده و عملکرد آن را از بین می برد. هیپوتالاموس هنوز GnRH را ارسال می کند، اما اندام های تولید مثل دیگر پاسخ نمی دهند و در نهایت فحلی رخ نمی دهد.”

دونلی نقل می کند: “این امر بسیار موثر است، اما این کار یک ضرر بزرگ دارد که مادیان دیگر وارد این چرخه نخواهند شد.”

و شاید این امر دلیل عدم تایید سازمان غذا و دارو باشد.

 

درمان های غیر دارویی

یکی از قدیمی ترین تلاش ها برای دستکاری فحلی شامل روشن نگه داشتن نور اصطبل در شب برای تحریک فحلی در اوایل فصل تولید مثل است. سلول های شبکیه تخصصی چشم به مغز پیام می دهند تا پیام هایی درباره زمان و فصل تولید مثل به بقیه ارسال کند و در نهایت بر تولید هورمون تاثیر بگذارد.

با گذشت زمان، مغز مادیان درگیر فریب رخ دادن فحلی می شود. محققان به این نتیجه رسیده اند که نور آبی از نور های فلورسنت یا رشته ای معمولی موثر ترند. باربارا مورفی، استادیار دانشگاه کشاورزی، توضیح می دهد: “ماسک هایی با نور آبی طراحی شده اند که فحلی را به طور موثرتر کنترل می کنند و این درحالی است که مادیان به راحتی از اصطبل بیرون می آیند و در مراتع پرسه می زنند.”

دستگاه های داخل رحمی (IUD) وجود دارد که دامپزشکان برای دهه های طولانی مدت به عنوان تکنیک استفاده کرده اند. آنها به وسیله این دستگاه یک سنگ مرمر شیشه ای را برای تقلید از بارداری وارد رحم می کنند. این راهکار تا حدی کار می کند، اما سنگ مرمر می تواند به اندام های تولید مثل آسیب وارد کند.

کارلوس گرادیل، استاد گروه دامپزشکی و دانشیار کمکی در دانشکده دامپزشکی، یک IUD مغناطیسی طراحی کرده است. سه مهره نشکن پس از قرار گرفتن در رحم، خود را به صورت حلقه در می آورند. تحقیقات اولیه نشان می دهد دیاستروس به طور متوسط 74 روز تمدید می شود و برای دوره 18 ماهه بدون عوارض در جای خود باقی می ماند.

آیا روغن های گیاهی برای فحلی اسب موثرند؟

آیا روغن های گیاهی برای فحلی اسب موثرند؟

 

 

آیا روغن های گیاهی موثرند؟

البربروک می گوید: “تزریق روغن های گیاهی به رحم در فحلی نیز موثر است. یک تحقیق در سال 2011 انجام شد که نشان می دهد تزریق روغن گیاهی داخل رحم (روغن نارگیل یا بادام زمینی) می تواند تا 90% اثر بخش باشد. اما در حال حاضر از مکانیسم های عملکرد، عوارض جانبی کوتاه مدت یا اثرات طولانی مدت بر باروری نمی دانیم.”

دونلی می گوید: “این کار شبیه همان سنگ مرمر است. موثر، اما با عوارض جانبی ناشناخته !”

اوریش می گوید: “اخیرا در مطالعه ای که در سال 2016 انجام شد، نشان داد که این روش ها کاملا موثر نیستند. وی می گوید: “شواهد کافی که نشان دهد سنگ مرمر یا انواع روغنی که بتواند فحلی و رفتار فحلی را کنترل کند، وجود ندارد.”

 

خطرات: کیست و غیره

منابع می گویند که دستکاری فحلی نسبتا ایمن است، اما بدون خطر نیست. محل های تزریق هورمون ممکن است متورم شوند و باعث ناراحتی و کیست شوند. دونلی می گوید: “هورمون های استروئیدی باید در روغن معلق شوند و بدن برخی مادیان به آن واکنش می دهد.”

آلترنوژست برای اسب های مسابقه ای تایید می شود. دونلی توضیح می دهد: “این خطر نیز وجود دارد که هر روش درمانی می تواند رفتار فحلی مادیان را بدتر کند.” وی می گوید: “بدن هر اسب ماده ای با مادیان دیگر متفاوت است و هر اندام می تواند واکنش های متفاوتی داشته باشد.”

برداشتن تخمدان مثال خوبی است که تولید استروژن را متوقف می کند. دونل نیز می گوید: “برخی از روش های سرکوب کننده استروس ممکن است طولانی مدت یا دائمی بر باروری در آینده تاثیر داشته باشند.”

 

https://thehorse.com/188638/whats-new-in-equine-estrous-manipulation

17 دیدگاه در “فحلی اسب و دستکاری آن

  1. علیرضا توکلی گفت:

    حرفتون خیلی عالیه

  2. ایمان نهاوندی گفت:

    میشه مطلب رو توی وبلاگ خودم بزارم؟

  3. سجاد صالحی گفت:

    بازم درمورد این موضع مطلب بزارین

  4. محمد طالقانی گفت:

    خیلی زیبا بود مهندس

  5. اسدالله نوری گفت:

    هزینه مشاورتون چنده؟

  6. امیر احمدیان گفت:

    لطفا آدرستون رو برای بنده ارسال کنین بنده ارسال کنین

  7. فرهاد ایمانی گفت:

    اکانت اینستا هم دارید؟

  8. حبیب رشیدی گفت:

    چطوری می تونم باهاتون ارتباط بر قرار کنم

  9. شهرام خوئینی ها گفت:

    مطلب خوبی بود همکار گرامی

  10. مرتضی اکبری گفت:

    مطالب بی نظیر بود

  11. علیرضا احمدی گفت:

    مشاوره آنلاین از چه طریقی صورت می گیره؟

  12. رضا عسکری گفت:

    احسنت عالی بود

  13. صادق فاظلی گفت:

    خیلی سایت خوبی دارین

  14. حسینعلی اسلامی گفت:

    دفتر مرکزیتون کجا قرار داره

  15. علی گفت:

    با سلام و عرض ادب لطفا با همکارم تماس بگیرید
    اقای مهندس مسعودیان 09136030930

  16. یداله سلگی گفت:

    با سلام ی اسب مادیون نژاد کرد با سن 20سال به بالا دارم فحل نمیشه چه مراحلی لازم هستش واسه بارداری ممنون میشم کمکم کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *