عمومی

مجموعه نکاتی که باید در مورد تولید مثل و جفتگیری اسب بدانید

جفتگیری اسب چگونه است؟

جفتگیری اسب مقدمات و مراحل خاصی دارد. اسبها هم مانند دیگر پستانداران تولید مثل می کنند. برای جفتگیری اسب لازم است که مادیان در روزهای باروری خود یعنی فحل باشد. روزهای باروری مادیان بین 5 تا 7 روز در شروع چرخه فولیکولی آن می باشد. در این چرخه، مادیان علائمی از خود بروز می دهد که نشانگر میل جنسی اش است. سیلمی برای جفتگیری، سوار مادیان می شود. مادیان هنگام آمادگی برای جفتگیری، ترشح فرج دارد. اگر اسب نر( سیلمی) در اطرافش باشد، در مقابلش ادرار می کند. از ادرار مادیان، فرومون هایی آزاد می شود که نشانگر آمادگی جنسی او است.

جفتگیری اسب در زمان بلوغ جنسی شان انجام می شود. زمانیکه مادیان توجه نریان را به خود جلب می کند، دم خود را بلند کرده و به نریان نشان می دهد که برای جفت گیری آماده است. مادیان، نریان را به راحتی می پذیرد. نریان هم با بو کردن مادیان، حس می کند که مادیان پذیرای آن است. نریان وقتی آمادگی مادیان را می بیند، واکنش نشان می دهد.

سرش را به عقب بلند کرده و حتی لب بالایی خود را خم می کند. نریان در اطراف مادیان خودنمایی می کند و با حرکاتش، نوعی رقص انجام می دهد. سم هایش را از روی زمین بلند کرده و به حالت مدور می چرخاند و محکم به زمین می کوبد. سپس، نریان به مادیان نزدیک می شود. آن را گاز می گیرد و یا سر خود را به سر مادیان می کوبد.

جفتگیری اسب

مراحل بعد از جفت گیری اسب

جفتگیری اسب باعث خستگی اش می شود. مادیان بعد از جفتگیری به پهلو می افتد. همچنین برای بهبودی نیاز دارد که استراحت کند. در این مرحله هورمون های مادیان فعال می شوند. هورمون ها در دوران باروری به اوج خود می رسند. این هورمون ها باعث باردار شدن مادیان می شوند. وقتی نریان روی مادیان می افتد، آسیبی مادیان را تهدید نمی کند. هنگامی که نریان از مادیان پیاده می شود، تعادل خود را از دست می دهد.

به همین خاطر برای بازیابی تعادل دراز می کشد. ولی با استراحت کافی می توانند ضربان قلب خود را به سطح طبیعی بازگردانند. نریان هنگام جفتگیری پرخاشگر و بیش فعال می شود. وقتی مادیان با اسب نری که سراسر هیجان است روبرو شود، بدن و ذهنش دچار استرس می شود. جفتگیری اسب برای مادیان بیشتر تنش و استرس دارد.

جفتگیری اسب چرخه فصلی دارد که برای اولین بار در بهار شروع می شود. پایان این چرخه در اواخر تابستان است. مادیان در این چرخه، هر 21 روز تحریک می شود و طی 5 تا 7 روز از چرخه خود، آماده بارور شدن است. اولین چرخه سال، معمولا نامنظم است. توقف چرخه معمولا بین 15 تا 20 سالگی است. متوسط زمان بارداری مادیان 11 ماه است. نور کافی و گرمای مناسب، باعث تقویت هورمون های جنسی مادیان می شود.

اهمیت سلامت مادیان برای تولید مثل

جفتگیری اسب به منظور باروری، بیشتر بر عهده مادیان است. به همین دلیل سلامت مادیان از اهمیت بسیاری برخوردار می باشد. در دامپزشکی باید سلامت مادیان بررسی شده و در صورت نیاز واکسیناسیون انجام شود. کنترل تخمک گذاری مادیان مهم است. معاینه دندان های مادیان نیز از اقدامات لازم می باشد. اختلال در عملکرد هیپوفیز و انسولین، می تواند باعث ایجاد چربی و ناهنجاری در مادیان شود. همچنین التهاب دیواره رحم مادیان می تواند منجر به سقط جنین شود.

جفتگیری اسب ممکن است به روش مصنوعی انجام شود. اگر مادیان طبیعی باردار نشود، آزمایش سونوگرافی روی آن انجام می شود. بررسی تخمدان ها باعث پیشگیری از التهاب رحم می شود. برخی اوقات لازم است که نمونه برداری از رحم صورت گیرد. با آندومتر، رگ ها ارزیابی می شوند. با آندومتر می توان احتمال باردار شدن و وضعیت بارداری مادیان را تا بدنیا آمدن کره اسب پیش بینی کرد. سلامت رحم مادیان برای جفتگیری اسب لازم است.

جفتگیری اسب ممکن است با مشکلاتی همراه باشد. بطور مثال مادیان علائمی را از خود نشان دهد که آمادگی پذیرش نریان را ندارد. بستن دم، ضربه زدن به نر و پرخاشگری، نشانگر بی علاقه بودن مادیان به نریان است. مادیان هایی که به طور طبیعی باردار نمی شوند، با استفاده از تابش نور مصنوعی و هورمون درمانی، تقویت می شوند. وجود فولیکول و استروژن کافی در بدن مادیان کمک بسیاری برای بارور شدن است. با تعیین زمان تخمک گذاری و اقدامات دامپزشکی، می توان لقاح مصنوعی انجام داد.

تولید مثل سیلمی ها و رفتار آنها

جفتگیری اسب و تولید مثل در اسبهای سیلمی چگونه است؟ سیلمی یک نوع اسب نر اخته نشده است. سیلمی دارای فرم نژادی خاص خود می باشد. هورمون تستوسترون در نریان سیلمی، باعث شده که گردن کلفت تری داشته باشد. همچنین نسبت به مادیان، جسمی عضلانی تر دارد. رفتار و خلق و خوی سیلمی ها، به موارد ژنتیکی و نوع پرورش شان بستگی دارد. ولی به طور طبیعی رفتارهای پرخاشگرانه دارند. سیلمی ها در برابر نژادهای خود ناسازگار هستند.

برای تقویت جفتگیری اسب سیلمی، دانش صحیح لازم است. با آموزش، اسبهای سیلمی را برای مسابقات اسب سواری استفاده می کنند. اسب سیلمی خصوصیات برتری دارد که می تواند به کره های خود انتقال دهد. این نوع اسب توانایی تولید مثل دارد. اما باید در انتخاب آن دقت کنید. اگر مشکلاتی در اندام های حرکتی داشته باشد، به نسلهای بعدی منتقل می کند. همچنین از یک سیلمی بداخلاق استفاده نکنید. زیرا خلق و خوی بد خود را به دیگر نسلها انتقال می دهد. برای تولید مثل و جفتگیری اسب توجه به شجره آن راهکار مناسبی است.

شجره نشان دهنده رفتار خانوادگی اسب است. جهت آماده سازی نریان برای تولید مثل، نور و دمای بالا نیاز است. نریان ها باید در شرایط مساعد جسمی، وارد فصل تولید مثل شوند. جفتگیری اسب و تولید مثل نریان با نمره بدنی 5 یا 6 انجام می شود. هنگام درد، نریان رفتارهای نامطلوبی از خود بروز می دهد.که در این صورت باید با مدیریت رفتار، درد را برطرف نمود. محیط اصطبل از جمله مواردی است که بر رفتار نریان تاثیر می گذارد.

گیرایی اسپرم در سیلمی و جفتگیری اسب

گیرایی اسپرم برای جفتگیری اسب چگونه تقویت می شود؟ نریان های سیلمی (stallion) برای حفاظت از خودشان، از اسب های دیگر جدا می شوند. تا در اصطبل های جداگانه بمانند. این کار باعث کاهش میل جنسی آنها می شود. نریان ها به صورت گله ای به هم میپیوندند. در این صورت احتمال پیوستنشان، به مادیان ها کمتر می شود. این فرآیند موجب کاهش میل جنسی در آنها می شود. قرار دادن نریان ها در کنار مادیان، باعث می شود اسب های بی میل برای جفت گیری، تحریک شوند.

در جفتگیری اسب سیلمی، به محیط تولید مثل باید توجه داشته باشید. بعضی از مادیان ها با صدا یا حرکت اضافی آشفته می شوند. به همین خاطر از نفرات محدود، جهت مدیریت آنها استفاده کنید. علائم و رفتارهای جنسی در اسب ها، می تواند مربیان تازه کار را آزار دهد. ایجاد صدا و گاز گرفتن از رفتارهای جنسی در نریان ها می باشد. در این صورت پرورش دهندگان باید خونسرد باشند و با خشم و تنبیه، اسبها را تضعیف نکنند. که با این روش جفت گیری اسب را مختل می کنند.

اسب اگر بالغ و یا کم سن باشد، نیاز به مراقبت و نگهداری دارد. اصطبل باید استاندارد بوده و بر اساس یک نقشه خوب ساخته شده باشد. یک اصطبل خوب دارای تهویه مناسبی است. هر اسب در اصطبل باید دارای یک اتاقک باشد که مساحت آن بر اساس سن و جنس اسب ساخته می شود. مساحت اتاقک برای مادیان های آبستن بهتر است که 20 متر مربع باشد. ولی مساحت اتاقک برای اسب های سواری، 10 متر کافی است. توجه به جزئیات اصطبل بسیار مهم است.

تغذیه مناسب برای جفتگیری اسب

جفتگیری اسب و کیفیت آن رابطه مستقیمی با نوع تغذیه دارد. بهتر است که اسبها بطور مستمر تغذیه شوند. یونجه به عنوان معمول ترین غذای اسب است. یونجه دارای پروتئین و انرژی زیادی است و برای افزایش وزن اسبها مفید می باشد. جو و ذرت به علت داشتن نشاسته زیاد، غذای خوبی برای اسب است. غلات با کیفیت، انرژی روزانه بدن اسبها را تامین می کند. البته غلات فرآوری شده در تغذیه اسبها تاثیر بیشتری دارند. جفتگیری اسب با تغذیه مناسب، منجر به تولید مثل بهتر می شود.

65 درصد از وزن بدن اسب، از آب تشکیل شده است. بدن اسب وابستگی بسیاری به آب بدن خود دارد. اگر فقط 9 درصد از آب بدن خود را از دست بدهد، به حالت خطرناکی می رسد. روزانه تقریبا 42 لیتر آب  مصرف می کند. لذا آب مصرفی، بای دارای املاح معدنی تازه باشد. مادیان آبستن باید از غذای مناسب و آب کافی استفاده کند.

جهت سلامت تولید مثل و بهبود باروری مادیان ها، استفاده از مکمل های غذایی مطرح می شود. مکمل های غذایی، مجموعه ای از آنتی اکسیدانها و ویتامین ها هستند که باعث حفاظت از ماهیچه می شوند. همچنین از تشکیل رادیکال های آزاد که از فعالیت اسب ناشی می شود، جلوگیری می کند. همچنین میل جنسی در نریان را افزایش می دهد. افزایش آبستنی، رشد کره اسبها، از خواص مکمل های غذایی هستند. جهت تقویت جفتگیری اسب، علاوه بر تغذیه مناسب، از محصولات تقویتی هم استفاده کنید.

10 دیدگاه در “مجموعه نکاتی که باید در مورد تولید مثل و جفتگیری اسب بدانید

  1. مسعود توسلی گفت:

    چطوری میتونیم از آخرین مطالبتون باخبر بشیم

  2. مهرداد هاشمیان گفت:

    شما پیج اینستا هم دارین؟

  3. ابوالقاسم رضوی گفت:

    حساب توییتری هم دارید؟

  4. رحیم مرتضوی گفت:

    afarin matlab khobi bood

  5. کاظم افتخاری گفت:

    نویسنده این متن کیه؟

  6. غلامرضا عظیمی گفت:

    واقعا ارزش وقت گذاشتن داشت

  7. شهرام کرمی گفت:

    اکانت اینستا هم دارید؟

  8. بهرام اشرفی گفت:

    مشاوره آنلاین از چه طریقی صورت می گیره؟

  9. حبیب الله بردبار گفت:

    قیمت مشاورتون چقدره؟

  10. محمدتقی دهقان گفت:

    شماره تماستون برای خرید تلفنی چنده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *