جدیدترین مقالات, عمومی

مجموعه نکاتی که در مورد پرورش اسب باید بدانید

دلایل و روش های پرورش اسب کدامند؟

کشور ایران به عنوان یک کشور کهن و باستانی در زمینه پرورش اسب می باشد. سوارکاری و اسب سواری امروزه یک رشته ورزشی بوده که به دنبال آن پرورش اسب نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار شده است. در دهه های اخیر اهمیت پرورش و تربیت اسب به ویژه از لحاظ اقتصادی مورد توجه جهانیان قرار گرفته است و از طرفی هم به عنوان یک ورزش و سرگرمی محسوب می شود. در هر کشور و مرکز پرورش و نگهداری اسب، روش های متفاوت پرورشی وجود دارد. تربیت اسب به دلایل مختلفی مانند عشق و علاقه داشتن، بیزینس، انواع مسابقات، درساژ و یا سوارکاری انجام می شود.

اسب ها را برای سوارکاری، شرکت در مسابقات زیبایی، اسب دوانی، مسابقات پرش، چوگان و مسابقات یورتمه پرورش می دهند. برخی از اسب ها را هم برای استفاده از شیر و موی آنها، اصلاح نژاد، استفاده از پوست و چرم، استفاده از گوشت آنها و برداشت و تولید مواد دارویی از ادرار مادیان آبستن پرورش می دهند. بر اساس نوع هدف از نگهداری، نوع پرورش اسب نیز متفاوت است. پرورش دادن اسب کاری دقیق و پیچیده است که نیاز به تخصص و علم کافی دارد. درساژ یکی از روش های پرورشی و تربیتی اسب است که بسیار خاص و جذاب است؛ در این روش، اسب را برای شرکت در مسابقات المپیک آماده و تعلیم می دهند.

در روش درساژ، اسب ها گامی هایی موزون داشته و حرکاتی شبیه به رقصیدن انجام می دهند. بیشتر از 300 نوع گونه اسب در دنیا وجود دارد که هر کدام از آنها برای یک هدف خاص، پرورش داده می شوند. اسبی که با هدف جفتگیری نگهداری می شود، یک روش خاص تربیتی و پرورشی دارد که با روش نگهداری و پرورش اسب مسابقه ای متفاوت است. اسب های مسابقه ای، باید بعد از مسابقه و یا بعد از تمرین، مقدار کافی علوفه خشک بخورند. خوراک اسب یکی از مهمترین موضوعاتی است که در این رابطه مطرح است.

نکات مهمی را در کسب و کار پرورش اسب بدانیم و رعایت کنیم

تهیه زمین یکی از ضروریات اولیه برای تاسیس و ایجاد کسب و کار پرورش اسب است. با فراهم کردن یک زمین مناسب و نسبتا بزرگ می توانید کار پرورش اسب را راه اندازی نمایید، البته نیاز به ساخت انبار علوفه، مانژ و اصطبل هم دارید. مانژ همان محوطه مخصوص آموزش اسب و سوارکار است. زمینی که برای احداث پرورش اسب در نظر دارید، باید نسبت به زمین های مجاور خود، مرتفع تر و بلندتر باشد تا هنگام بارندگی، آب وارد محوطه و زمین نشود. در ساختمان این زمین هم باید قرنطینه و بیمارستان مخصوص اسب ها راه اندازی شود. در کنار آن لازم است که مطالعات کافی در این خصوص داشته باشید و از یک مشاور که تجربه این کار را دارد، کمک و راهنمایی بگیرید.

پرورش اسب به عنوان یک صنعت پردرآمد در دنیا شناخته شده که می تواند منجر به کارآفرینی و ایجاد شغل بشود. اخذ مجوزهای لازم برای تاسیس و راه اندازی این کسب و کار را هم مد نظر داشته باشید. مربی، دامپزشک، تکنسین دامپزشکی، دستیار مربی، نظافتچی و کارمندان اداری از نیروهای لازم برای پرورش دادن اسب و نگهداری آنها می باشند.

در کسب و کار پرورش اسب، باید محل های مناسبی را برای نگهداری و استراحت اسب ها تعیین کرد، هر اسب باید در یک اتاقک مخصوص خود قرار بگیرد. نام و اصطلاح فنی و حرفه ای این اتاقک ها، غرفه می باشد. سایز و اندازه این غرفه ها باید به حدی باشد که اسب ها در آن به راحتی قرار بگیرند و همچنین غرفه ها باید نوردهی کافی و مناسبی داشته باشند. طول و عرض آنها هم باید به گونه ای طراحی شود که اسب ها به راحتی به غرفه خودشان وارد و یا خارج شوند.

نگهداری و پرورش اسب مسابقه ای برای سوارکاری چگونه است؟

راه اندازی مزرعه پرورش، نگهداری و تربیت اسب کاری حساس است که نیاز به تخصص، تبحر و دانش کافی دارد. یکی از اهداف پرورش دادن اسب، انجام ورزش سوارکاری است. کف زمین مانژ سوارکاری، اهمیت بسیاری در سلامت اسب ها دارد. جهت پیشگیری از آسیب دیدن آنها، کف مانژ باید از ماسه دریا، ماسه معمولی و یا از خاک نرم باشد. امروزه متدهای مدرن برای کف زمین مانژ طراحی شده که از مواد انعطاف پذیر بوده و منجر به افزایش ایمنی و سلامت اسبها می شوند؛ در این صورت، موقع پرش، سر خوردن و یا زمین خوردن، صدمات کمتری به آنها وارد می شود.

پرورش اسب مسابقه ای با هدف شرکت در انواع مسابقات انجام می شود که نگهداری آنها هم روال خود را دارد. بطور مثال به مدت سه ساعت قبل از شروع مسابقه و یا زمان تمرین، نباید به اسب کنسانتره بدهید. اگر دیدید که اسب با ولع، سرعت و حرص زیاد آب می خورد، علامت این است که او به طور کامل آمادگی بدنی مناسبی ندارد؛ به همین دلیل نباید او را در مسابقه شرکت بدهید. اگر وزن اسب مسابقه ای، بیشتر از وزن استاندارد باشد، باید در رژیم و برنامه غذایی اش تغییراتی بدهید تا وزنش کاهش پیدا کند.

بعد از مسابقه و یا تمرین، به اسب علوفه خشک بدهید. چنانچه وقت غذا خوردنش به تاخیر بیافتد، مقدار جو کنسانتره یا ذرت را بیشتر کنید. اسبهای مسابقه ای باید انرژی کافی داشته باشند، بدین جهت مقدار و میزان روغن سویا، جو و ذرت آنها را افزایش داده تا قدرت بیشتری پیدا کنند. ویتامین E، سلنیوم و بیوتین از مکمل های غذایی مهم و مفید برای زمان قبل از تمرین هستند. سنجاق، مهمیز، شلاق، چکمه و نیم بوت از وسایل لازم برای رشته ورزشی سوارکاری می باشند.

بررسی انواع محیط های مناسب جهت پرورش و نگهداری

جایگاه و مرتع از انواع محیط های مناسب برای پرورش اسب می باشند. نگهداری این حیوان در جایگاه، مزیت های گوناگونی از جمله محافظت از نور خورشید، باد و باران دارد؛ ولی با این وجود اکثر اسب ها دوست دارند در مراتع و فضای باز باشند. محیط مرتع، به گونه ای است که سه طرف ساختمان آن محصور بوده و یک طرف آن فقط باز است. در مرتع یک بخش را به عنوان سایه بان و فضای مسقف طراحی می کنند که اسب بتواند هنگام استراحت و غذا خوردن در آنجا بماند. بخش غیر مسقف را گردشگاه می نامند، این گردشگاه برای چریدن و گردش آزاد اسب مناسب است.

پرورش اسب در جایگاه در باکس های انفرادی انجام می شود. کنترل بهتر بیماری ها و رعایت نکات بهداشتی از مهم ترین مزیت های پرورش و نگهداری اسب در جایگاه می باشد. خوراک دهی آنها نیز در باکس بهتر مدیریت می شود. اسب ها ممکن است در جایگاه، پرخاشگر و افسرده شوند و به علت عصبانیت لگد بزنند، برای رفع این مشکل، باید دو سه مرتبه در روز به محوطه مرتع بروند تا قدم زده و بدوند.

حصارکشی از نکات مهم در چگونگی نگهداری و پرورش اسب ها بخصوص در باشگاه های مخصوص سوارکاری مانژ می باشد. حصار کشی باید به گونه ای باشد که اسب، آسیب نبیند و علاوه بر آن امکان و فرصت فرار نداشته باشد. هر حصاری که درست نصب نشود، می تواند باعث صدمه به اسب شود. اسب با شکستن، فشار دادن حصار یا پریدن از آن می تواند فرار کند. حصارهایی که دارای پایه های عمودی با اتصالات افقی از جنس چوب هستند، از بهترین انواع حصارها برای نگهداری اسب ها می باشند.

با نکات کاربردی تغذیه اسب ها آشنا شویم

نوع و مقدار تغذیه در پرورش اسب نقش مهمی دارد. اسب ها بنا به میزان فعالیت بدنی شان، در روز تقریبا بین 18 تا 55 لیتر آب نیاز دارند. برای اینکه اسب همیشه آب تازه و تمیز داشته باشد، ترجیحا آبخوری های اتوماتیک را انتخاب و نصب کنید. شرایط شیردهی، آبستنی، چاقی یا لاغری اسب ها، عوامل تعیین کننده خوبی برای نوع و میزان تغذیه آنها هستند. اسب های شیرده و یا آبستن، به غذا و مکمل های بیشتری نیاز دارند و جیره غذایی شان باید به گونه ای باشد که تمام مواد مغذی لازم را دریافت کنند. جیره غذایی اسب، ترکیبی از علوفه و کنسانتره است.

در پرورش اسب تامین پروتئین لازم از اهمیت بالایی برخوردار است. در کنسانتره، دانه هایی موجود است که انرژی و پروتئین مورد نیاز بدن اسب ها را تامین می کنند. کاه و یونجه به عنوان کربوهیدرات های مهم ساختاری، باید در خوراک اصلی اسب ها قرار داده شوند. ذرت و جو نیز از کربوهیدرات های غیر ساختاری هستند که باید به مقدار کمی در خوراک روزانه باشند. درصد بالایی از پروتئین، ویتامین، مواد معدنی مورد نیاز اسب ها با خوردن کاه و یونجه تامین می گردد. برای رشد و سلامت اسب ها و تقویت سیستم ایمنی شان بهتر است که خوراک های مکمل و مقوی به جیره غذایی آنها اضافه شود.

پروتئین برای فعالیت بدنی، رشد و ترمیم بافت بدن اسب های معمولی و پرورش اسب های مسابقه ای موثر است. بسیاری از کارشناسان و متخصصان تغذیه اسب، معتقدند که دانه های شیرین مانند ذرت و جو باید در جیره غذایی اسب ها قرار بگیرد. پروتئین از اسید آمینه تشکیل شده که برخی از آنها بسیار ضروری هستند. برخی از این اسید آمینه ها در بدن اسب ساخته و تولید نمی شوند، لذا رساندن این اسید آمینه ها از طریق مکمل ها و فرمولاسیون های تغذیه ای به بدن اسب، بخصوص کره اسب بسیار حیاتی و مهم است.

12 دیدگاه در “مجموعه نکاتی که در مورد پرورش اسب باید بدانید

  1. مسلم افشاری گفت:

    شماره تماستون برای خرید تلفنی چنده

  2. غلامعلی ملک گفت:

    هزینه مشاوره آنلاین و حضوری باهم متفاوته

  3. وحید معصومی گفت:

    چرا اینقد کم؟

  4. غلام قاضی گفت:

    من یکی از کاربران دائمی سایت شما هستم

  5. شهرام فراهانی گفت:

    اکانت اینستا هم دارید؟

  6. اکبر جنتی گفت:

    خیلی زیبا بود مهندس

  7. سیدحسین عبدالهی گفت:

    مطالب بیشتری بنویسین لطفا

  8. حسین محمودی گفت:

    واقعا ارزش وقت گذاشتن داشت

  9. مهران احمدی گفت:

    لطفا آدرستون رو برای بنده ارسال کنین

  10. صادق محمدزاده گفت:

    خیلی دنبال این موضوع بودم

  11. جلال جمالی گفت:

    خیلی خوشحالم که هستین

  12. مصطفی یزدانی گفت:

    دست مریضاد استاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *