دامپزشکی

مدیریت و درمان کمر درد اسب

درمان کمر درد اسب

 

به طور کلی برای درمان و مدیریت کمر درد اسب و سلامتی آنها باید دو هدف اصلی را در برنامه قرار داد که عبارتند از: توقف درد و افزایش قدرت، عملکرد و پایداری است. کمر درد اسب به عنوان یکی از رایج ترین و محدود کننده ترین مشکلات در عملکرد آنها شناخته می شود. دامپزشکان نیز دو هدف اصلی (توقف درد و تقویت آن) را در راس امور قرار می دهند.

ارین کانتینو، استادیار پزشکی ورزشی و توانبخشی اسب در دانشگاه کلرادو، با برگزاری همایش های پزشکی توانست استراتژی های درمانی و علمی برای انجمن پزشکان اسب ارائه دهد.

درمان کمر درد اسب

درمان کمر درد اسب

اهداف مدیریت کمر درد اسب کدامند؟

اولین هدف: توقف چرخه درد

دامپزشک دقیق علت کمر درد اسب را تشخیص می دهد و سپس با توجه به سابقه آن، معاینه فیزیکی و بالینی و تصویر برداری، می تواند روش ها و راهکارهای متنوعی را برای کنترل و درمان این درد انتخاب کند.

تزریق:

اصلی ترین تزریق دامپزشکان برای کمر درد اسب، کورتیکواستروئیدها است. کانتینو می گوید: “آنها ضد التهاب های قوی هستند و به نظر من آنها یکی از موثر ترین راه ها برای پیشرفت درمان کمر درد اسب هستند.”

این که کجا و چند بار می توانند آنها را تجویز کنند، به تشخیص پزشک بستگی دارد. به عنوان مثال کانتینو برای درمان دردهای ستون فقرات، کورتیکواستروئیدها را به صورت منطقه و بین نخاع های آسیب دیده تزریق می کند.

وی بر این باور است که این روش کاملا موثر است و تاثیر آن بر 34 اسب از 38 اسب موثر مواقع شد. کانتینو توضیح می دهد که در صورت داشتن درد خاص، مانند تزریقات مفصلی داخل، باید مکان های خاصی برای تزریق در نظر گرفت.

سیستماتیک پزشکی:

اگر اسب مشکوک به کمر درد نوروپاتیک (مربوط به اعصاب) باشد، به طور سیستمی با ضد التهاب های غیر استروئیدی (NSAIDs) معالجه می شود. با این حال، ممکن است این دارو برای درمان دردهای استخوان محور موثر واقع نشود.

او می گوید: “ممکن است که من از کورتیکواستروئیدهای سیستمیک استفاده کنم و هیچ واکنشی مشاهده نکنم و گمان کنم که اسب دارای گانگلیون ریشه پشتی (التهاب عصب نخاع) یا درد در اثر باد دادن باشد.”

این شخص معمولا اسب هایی که درد عضلات پشتی دارند را به طور سیستماتیک با متوکاربامول، یک شل کننده عضلات با عملکرد مرکزی که اسپاسم را کاهش می دهد، معالجه می کند.

بیس فسفونات:

در حالی که این داروی استخوانی فقط برای کنترل درد همراه با ناحیه ناویکولار پا مورد تایید است، اما یک مطالعه نشان می دهد که این ماده برای درمان آرتروز توراکولومبار اسب نیز موثر است. کانتینو می گوید که ممکن است این دارو برای اسب هایی که دچار کمر درد هستند، تا زمانی که آنها بیش از 4 سال نداشته باشند و همزمان با آنها NSAID تجویز نشوند، این موارد را نشان می دهد.

مزوتراپی:

وی توضیح می دهد که اگر اسب ها دارای درد عضلانی یا میوفاشیال باشند، ممکن است از مزوتراپی (یک سری تزریقات در لایه میانی پوست برای کمک به شل شدن عضلات) استفاده کنند.

مدیریت کمر درد اسب

مدیریت کمر درد اسب

امواج شوک دهنده:

کانتینو می گوید: “این روش درمانی می تواند در شکستن چرخه درد بسیار موثر باشد.” او بر این باور است که با هر بار موج شوک دهنده، کمر درد اسب کمتر می شود.

وی ادامه می دهد: “اگر اسب هایی دارید که نمی توانند تزریق کورتیکواستروئید انجام دهند (مثلا اسب متابولیک)، این روش بسیار عالی خواهد بود.” امواج شوک دهنده می تواند به کاهش درد در عضلات اپاکسیال توراکولومبار، ناحیه ساکروایلیاک و آسیب های رباط کمک کنند.”

لیزر:

کانتینو می گوید: “بسیاری از مشتریان به لیزر سطح پایین دسترسی دارد و این روش می تواند درمان کننده خوبی باشد.” وی طبق یک مطالعه توضیح می دهد که کمر درد اسب پس از لیزر درمانی سطح پایین می تواند کاهش درد اپاکسیال، سفتی تنه و هیپرتونیک عضله (کشش) را تجربه کنند.

طب سوزنی:

این روش درمانی مکمل درمان کمر درد اسب است. در یک مطالعه اسب هایی که دچار کمر درد مزمن بودند، پس از دریافت الکترو طب سوزنی، درد توراکولومبار آنها کاهش زیادی داشت و این اثر ضد درد تا هفته ها به طول انجامید.

کایرو پراکتیگ: وی گفت: “درمانی که غالبا همراه با طب سوزنی است، عمل کایروپراکتیگ است.” این روش روی 38 اسب بدون کمر درد انجام شد و گروهی که عمل کایروپراکتیک روی آنها انجام شده بود، بیشترین سطح افزایش را در آستانه درد مکانیکی داشتند و این نشان می دهد که باید کمر درد را کاهش دهد.

نوار کینزی:

در حالی که این روش درمانی دارای کاربرد های مختلفی است، کانتینو بر این باور است که این روش برای کاهش و از بین بردن تنش بسیار مناسب است.

عمل جراحی:

کانتینو می تواند بیشتر موارد کمر درد اسب ها را بدون عمل جراحی مدیریت کند. اما دسموتومی رباط بین استخوان ایستایی می تواند برای برآمدگی ستون فقرات اسب ها مفید باشد. در یک مطالعه، این روش حدود 95% موفقیت و نتیجه ای بلند مدت و بهتر از تزریق کورتیکواستروئید داشته باشد.

وی گفت: “من فکر می کنم که اگرچه عمل جراحی می تواند نتیجه بسیار خوبی به همراه داشته باشد، اما من همیشه یکبار روش های غیر تهاجمی را امتحان می کنم و در صورت موفقیت آمیز نبودن به سراغ عمل جراحی می روم.”

کانتیو تنها به یک روش اکتفا نمی کند، بلکه با ترکیب چند روش به نتایج مطلوبی می رسد.

برای درمان کمر درد اسب چه کنیم؟

برای درمان کمر درد اسب چه کنیم؟

افزایش قدرت، عملکرد و پایداری

زمانی که کمر درد اسب را کنترل و درمان کردید، باید به ایجاد قدرت و حفظ استقامت بپردازید. کانتینو نقل می کند: “این بچه ها را به ورزشگاه برسانید.”

تمرینات مفید تقویت کننده عبارتند از:

تمرینات پویا:

تمرینات اصلی مانند بالابرهای استخوان جناغی و حرکات لومبوساکرال می توانند به تقویت عضلات اصلی اسب و عضلات مولتی فیدوس (در امتداد ستون فقرات) کمک کند. کانتینو با استناد به تحقیقی که در آن محققان تمرینات حرکتی را پنج روز در هفته و در مدت سه ماه (5 تکرار از 10 تمرین) انجام دادند و این سبب افزایش مقطعی عضلات چند فیدوس و تقارن بهتر دو سمت (چپ و راست) شد.

کانتینو می گوید: ” فعالیت های ژیمناستیک مانند پشت پا زدن، دور زدن و راه رفتن روی تیر های بلند می توانند برنامه ورزشی را تقویت کند.”

باند های مقاومت الاستیک:

کانتینو گفت که او در هنگام توانبخشی اسب هایی که پشت درد دارند، مرتبا از این باند استفاده می کند. او بر این باور است که استفاده از این باند با زمان 30 دقیقه و به مدت سه بار در هفته (به مدت 4 هفته) سبب افزایش پایداری دینامیکی اسب می شود.

ارتعاش و حرکت کل بدن:

در حالی که ارتعاش درمانی به اندازه تمرینات اصلی و باند الاستیک مفید نیست، اما سبب افزایش قابل توجهی در تقارن عضله چند فیدوس و سطح مقطعی در اسب هایی که به مدت 30 دقیقه روی سکوی ارتعاشی عمودی ایستاده اند، می شود. (دو بار در روز، پنج روز در هفته و به مدت دو ماه)

 

 

https://thehorse.com/195616/how-to-manage-horses-with-back-pain/

 

 

9 دیدگاه در “مدیریت و درمان کمر درد اسب

  1. صادق حقیقی گفت:

    چجوری می تونیم با کارشناسانتون در ارتباط باشیم

  2. غلامرضا موسوی گفت:

    خیلی سایت خوبی دارین

  3. ایمانی گفت:

    حساب توییتری هم دارید؟

  4. جلال عرب گفت:

    لطفا آدرستون رو برای بنده ارسال کنین

  5. محمدحسن شهبازی گفت:

    هزینه رپورتاژ آگهی توی سایت شما چنده؟

  6. مسلم بهرامی گفت:

    بیشتری بنویسین لطفا

  7. مجید آقایی گفت:

    کجا می تونم اطلاعات کاملتری درباره این موضوع پیدا کنم

  8. حیدر منصوری گفت:

    خرید آنلاین هم دارید

  9. جمشید تقوی گفت:

    خیلی زیبا بود مهندس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *