دامپزشکی

مراقبت های حین و پس از زایمان اسب

زایمان اسب

همه چیز در طول زایمان اسب سریع اتفاق می افتد و تمام دقیقه ها، ساعات و روزهای پس از زایمان برای کسب اطمینان از سلامت کره اسب از اهمیت قابل توجهی برخوردار می باشد. برای راهنمایی پرورش دهندگان اسب در طول این فرآیند دو استادیار و متخصص اسب دانشگاه تگزاس در یک وبینار آنچه که در طول این فرآیند انتظار می رود، مراحل آن و و مراقبت های پس از آن را به طور کلی توضیح دادند.

مراحل زایمان اسب

به طور کلی زایمان اسب در سه مرحله انجام می گیرد که هر یک از این مراحل در بازه زمانی مشخصی انجام می گیرد. در صورتی که بازه زمانی هر یک از مراحل زایمان اسب بیش از حد معمول طول بکشد بلافاصله باید با دامپزشک خود تماس بگیرید. مراحل زایمان اسب شامل موارد زیر می باشد:

آغاز انقباضات

زمانی که یک اسب ماده زایمان می کند ممکن است عصبی، بی قرار باشد و عرق کند. این دوره به طور معمول بین یک تا چهار ساعت طول می کشد. زمانی که کیسه آب پاره شود و حدود 2 تا 3 گالن مایع از بدن اسب ماده خارج شود این مرحله زایمان اسب به پایان می رسد.

کره اسب متولد می شود

این مرحله از زایمان اسب با پاره شدن کیسه آب آغاز می شود و با تولد کره اسب به پایان می رسد که به طور معمول بین 5 تا 20 دقیقه طول می کشد. در طول این فرآیند ممکن است شاهد خروج کیسه سفید رنگ از فرج مادیان باشید. زولر توضیح داد که این کیسه سفید رنگ همان غشای جفتی یا آمنیون است که کره اسب را در بر می گیرد. پای بیرون کره اسب را مشاهده خواهید کرد. در مراحل بعد بینی، مفاصل زانو، سر و بدن کره اسب مشاهده خواهند شد. طبیعی است که اسب ماده در طول این مرحله فشار بیاورد تا بتواند این مرحله از زایمان را پشت سر بگذارد.

مراحل زایمان اسب

مراحل زایمان اسب

خروج جفت از بدن اسب ماده

وقتی کره اسب بایستد و پرستاری از وی آغاز گردد سیل هورمون های اکسی توسین باعث می شود اسب احساس راحتی داشته باشد و جفت از بدن خارج شود. جفت باید در طول یک تا سه ساعت از بدن اسب ماده خارج شود. زولر عنوان کرد به هر قیمتی برای بیرون کشیدن جفت از بدن اسب مقاومت نمایید زیرا در صورتی که بخشی از جفت جدا شود و باقی در داخل بدن اسب ماده باقی بماند با عفونت جدی همراه خواهد بود. در صورت نیاز توصیه می شود جفت را به بالا ببندید تا از گذاشته شدن پای اسب روی آن جلوگیری کنید.

در صورتی که برای به بالا بستن جفت اسب وارد آخور می شوید بهتر است اسب ماده را به طور دقیق و کامل زیر نظر داشته باشید. زیرا پس از زایمان اسب ممکن است اسب ماده اندکی تهاجمی شود. همچنین در برابر تمایل اسب ماده به پاکسازی کره اسب خود مقاومت نشان دهید زیرا اسب ماده این فرآیند را باید به عنوان مرحله ای از زایمان اسب خود انجام دهد. زولر می گوید تا زمانی که هیچ گونه مشکلی پیش نیامده است بهتر است در این مرحله از فرآیند زایمان اسب مداخله نکنید و تنها یک ناظر آرام باشید.

مراقبت های پس از زایمان اسب

هوسمن گفت هنگام ارزیابی یک کره اسب تازه متولد شده باید قاعده سه مرحله ای را در نظر بگیرید: یک کره اسب سالم باید:

  • در یک ساعت باید بایستد.
  • در دو ساعت باید پرستاری شود.
  • در سه ساعت باید مکونیوم را دفع کند.

این نکته را در نظر بگیرید که عبور مکونیوم مرحله ای بسیار مهم است. به نخستین اجابت مزاج کره اسب که به طور معمول به رنگ قهوه ای مایل به سبز و یا سیاه می باشد و از لحاظ قوام سخت و خمیری می باشد مکونیوم گفته می شود. در صورتی که این مرحله در طول سه ساعت اولیه تولد کره اسب اتفاق نیفتد ممکن است بیانگر علایم ناراحتی همانند قولنج ظاهر گردند. در صورتی که دفع مکونیوم حتی با یک یا دو تجویز تنقیه صورت نگیرد بهتر است با دامپزشک خود تماس بگیرید.

مراقبت های پس از زایمان اسب

مراقبت های پس از زایمان اسب

مراحل مهم مراقبت از کره اسب پس از تولد

از دیگر مراحل مهم که در طول 24 ساعت اولبه زندگی کره اسب باید اتفاق بیفتد مصرف آغوز است. به نخستین شیر غنی از آنتی بادی اسب های ماده که کره اسب بلافاصله پس از تولد باید از آن مصرف کند آغوز گفته می شود. کره اسب باید آغوز را در سطوح بالا مصرف کند تا از بدن او در برابر بیماری های عفونی محافظت به عمل آید.

هوسمن می گوید مطمئن شوید که اسب شما در 12 ساعت اولیه پس از زایمان خود به خوبی شیر می دهد. ایشان همچنین افزودند که در حالت مطلوب کره اسب در طول این بازه زمانی باید حدود 1 تا 2 لیتر آغوز مصرف کند. به طور کلی در طول 12 تا 24 ساعت اولیه پس از زایمان اسب آغوز کمتری تولید می شود که در طول این مدت زمان سطح آنتی بادی تا حد قابل توجهی کاهش می یابد.

در برخی مواقع ممکن است با مشکلاتی از قبیل تولد کره اسب ضعیف و یا مقاومت اسب ماده در طول ساعت های پرستاری خود از کره اسب و یا عدم خوردن اغوز توسط کره اسب مواجه شوید. هوسمن می گوید در این شرایط خبر خوب این است که با شیر دادن به اسب ماده می توان تولید اغوز را تقویت کرد. هر گونه شیر چکیده شده از اسب ماده را از قبل زایمان نگهداری نمایید زیرا این میزان بسیار محدود و کم است.

وقتی آغوز را از اسب های ماده جمع آوری کردید می توانید با استفاده از یک بطری و یا سطل متصل به نوک سینه این آغوز را به کره اسب بدهید. همچنین عنوان شده است که در بدترین حالت دامپزشک می تواند آغوز را به شکم کره اسب به طور مستقیم وارد نماید.

همچنین اگر اسب ماده شما آغوز بی کیفیتی داشته باشد احتمالا با مشکلاتی مواجه خواهید شد حتی اگر کره اسب به خوبی شیر بخورد. از این رو هوسمن عنوان کرده است یکی از مراحل مهم پس از زایمان اسب آزمایش آغوز اسب مادر است. این کار شما را از کیفیت آغوز به منظور ایجاد ایمنی مطممئن خواهد ساخت. همچنین شما می توانید آغوز اسب ماده را آزمایش کرده و با گروه خونی کره اسب به منظور ایزوئریترولیز مقایسه نمایید. ایزوئریترولیز وضعیتی جدی است که در آن آنتی بادی های اسب ماده به گلبول های قرمز کره اسب حمله می کنند.

در صورتی که نگران این موضوع هستید که کره اسب شما آنتی بادی کافی را از آغوز مادر خود دریافت نکند دامپزشک می تواند از آزمایش SNAP در مزرعه استفاده کرده و ایمنی کافی برای کره اسب را مورد ارزیابی قرار دهد.

8 دیدگاه در “مراقبت های حین و پس از زایمان اسب

  1. جواد اکبری گفت:

    مثل همیشه عالی و کاربردی

  2. حسین نعمتی گفت:

    واقعا ارزش وقت گذاشتن داشت

  3. بهروز تقی زاده گفت:

    بیشتری بنویسین لطفا

  4. داوود همدانی گفت:

    چه سایت قشنگی دارین

  5. محمدحسن فاضلی گفت:

    خیلی دنبال این موضوع بودم

  6. اصغر قهرمانی گفت:

    چرا اینقد زیاد؟

  7. بهزاد مرتضوی گفت:

    حرف نداری

  8. حبیب الله جلیلی گفت:

    میتونم شماره شما رو داشته باشم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *