دامپزشکی

مشکلات دندانی اسب که ممکن است عملکرد او را مختل کند

مشکلات دندانی اسب

گاهی اوقات ممکن است دندان های اسب شما آسیب ببیند. مواقعی که احساس می کنید در نحوه غذا خوردن کره اسب شما تغییرات ناگهانی ایجاد شده است یا اسب شما هنگام خوردن غذا مقداری مقاومت از خود نشان می دهد باید از دامپزشک خود بخواهید تا دندان های او را مورد بررسی قرار دهد. در ادامه با مشکلات دندانی اسب که ممکن است عملکرد او را مختل کنند بیشتر آشنا خواهیم شد.

دندان های اسب نه تنها برای جویدن و تغذیه مناسب بلکه برای عملکرد مناسب نیز از اهمیت قابل توجهی برخوردار هستند. مشکلات دندانی ممکن است کاملا دردناک باشند و به نوبه خود در عملکرد اسب ها را مختل کند. اغلب مواقع این مشکلات بسیار جزئی هستند و یا گاهی اوقات به عنوان مشکلات مربوط به دهان نیز شناخته نمی شوند. از این رو در ادامه برخی از مشکلات دندانی اسب که به مراقبت نیاز دارند را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

مینای تیز دندان های اسب

مری دلوری دندانپزشک سیاتل واشنگتن عنوان می کند اکثر مشکلات دندانپزشکی که به عملکرد اسب مربوط می شوند باعث ایجاد درد می شوند. از شایع ترین مشکلات دندانی اسب می توان به آسیب بافت های نرم دهان اشاره نمود. وی همچنین عنوان می کند که ساییدگی معمولی دندان ها ممکن است باعث تیز شدن نوک مینای دندان ها شود که این مورد یکی از رایج ترین مشکلات دندانی اسب ها می باشد. از آنجا که فک پایین اسب 30% از فک بالا باریک تر است لبه های بیرونی دندان های بالایی و لبه های داخلی دندان های پایینی در زمان جویدن از بقیه سطوح سریع تر فرسوده خواهند شد و نقاط بسیار نیز مینای دندان باقی خواهند ماند.

اسب ها برای خرد کردن غذا به میزان مشخصی از مینای دندان نیاز دارند. به طور طبیعی مینای تیز دندان ها اغلب برای اسب ها مشکلی ایجاد نمی کند اما وقتی صورت اسب و دهان او را مورد بررسی قرار می دهیم همه چیز تغییر خواهد کرد.

نقاط تیز مینای دندان یکی از مشکلات دندانی اسب هاست که در اکثر موارد اسب هایی که در ماهیچه های فک خود هنگام سواری دادن و یا حتی ثابت ماندن مانند افرادی که به طور عادی فک خود را فشار می دهند را تحت تاثیر قرار داده و برای آن ها مشکل ایجاد می کند. از این رو دامپزشکان مراقبت های معمول دندانپزشکی اسب را با دو هدف حفظ سلامت دندان ها و ایجاد راحتی برای اسب ها انجام می دهند.

شایع ترین مشکلات دندانی اسب

شایع ترین مشکلات دندانی اسب

مراقبت های معمول دندان اسب شامل صاف کردن مینای تیز دندان ها می باشد. دندان های تیز بالا می توانند باعث ایجاد مشکل در بافت گونه شوند. دندان های تیز پایین نیز همچنین می توانند باعث ایجاد مشکل در زبان اسب شوند. زبان اسب بزرگ و بلند است و وقتی اسب دهان خود می بندد تقریبا حفره دهانی را پر می کند. اگر اسب دهان خود را محکم ببندد زبان روی نقاط تیز مینای دندان قرار خواهد گرفت.

مراقبت منظم از دندان ها برای حذف نقاط تیز مینای دندان به از بین بردن رفتارهای مقاومتی اسب از جمله باز نگاه داشتن دهان، حرکت فک و یا بیرون آوردن زبان هنگام سواری دادن کمک خواهد کرد.

مال اکلوژن از دیگر مشکلات دندانی اسب

اسبی که فک ها و دندان هایش در یک راستا قرار نگیرند و یا به یکدیگر نرسند نیز می تواند مشکلات عملکردی را تجربه کند. دلوری عنوان می کند شایع ترین مشکلات دندانی اسب دهان موجی می باشد. موج دهان ممکن است در اسب هایی که از دهان بند استفاده می کنند باعث ناراحتی شده و مشکلات زیادی را برای او ایجاد خواهد کرد.

12 دیدگاه در “مشکلات دندانی اسب که ممکن است عملکرد او را مختل کند

  1. احمد کرمانی گفت:

    شماره تماستون برای خرید تلفنی چنده

  2. بهمن رضوی گفت:

    خیلی زیبا بود مهندس

  3. بهزاد تقوی گفت:

    کجا می تونم اطلاعات کاملتری درباره این موضوع پیدا کنم

  4. امیرحسین توکلی گفت:

    چطوری می تونم باهاتون ارتباط بر قرار کنم

  5. قاسم مهدوی گفت:

    ایول

  6. غلامرضا ذاکری گفت:

    میتونم شماره شما رو داشته باشم؟

  7. داوود محمد گفت:

    مهندس جان عالی بود

  8. حبیب بهمنی گفت:

    مطالب بیشتری بنویسین لطفا

  9. امید گنجی گفت:

    کانال تلگرامی هم دارید ؟

  10. احسان شکیبا گفت:

    متشکرم

  11. بهرام افشاری گفت:

    بیشتری بنویسین لطفا

  12. حبیب آزادی گفت:

    عاااااااااااالی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *