تغذیه, عمومی

مضرات خوردن برگ‌های پاییزی توسط اسب‌ها

خوردن برگ‌های پاییزی توسط اسب

آیا خوردن برگ‌های پاییزی توسط اسب‌ ها ممکن است باعث ایجاد مشکل و یا مسمومیت آن‌ها شود؟ در ادامه این نوشته به این پرسش به طور دقیق پاسخ می‌دهیم.

درخت‌های افرا و پرونوس به طور معمول در اطراف چراگاه اسب‌ها یافت می‌شوند و برگ‌هایی دارند که خصوصا در زمانی که در حال پوسیدن هستند، برای اسب‌ها سمی هستند.

سوال: من اخیرا اسبم را به ساحل شرقی برده‌ام. در چراگاه جدیدش درخت‌های زیادی هست. آیا باید نگران خوردن برگ‌های پاییزی توسط اسب خود باشم؟

پاسخ: پاسخ سوال شما بستگی به نوع درختی دارد که برگ‌ها از آن می‌افتند، که به این معنی است که شما باید درخت‌ها را شناسایی کنید. ساده‌ترین راه برای انجام این کار استفاده از یک ابزار شناسایی آنلاین و یا یکی از کتاب‌های شناسایی خوب است. اگر نمی‌خواهید کتاب را بخرید، کتابخانه محلی شما باید منبع خوبی با کتاب‌هایی که درختان معمول منطقه شما را پوشش می‌دهند، باشد. زمانی که درخت‌ها را شناسایی کردید می‌توانید آن‌ها را در یک پایگاه داده آنلاین جستجو کنید و ببینید که آیا آن‌ها سمی هستند یا خیر. وب‌سایت انجمن آمریکایی جلوگیری از خشونت علیه حیوانات، لیستی از درخت‌ها و گیاهان سمی دارد.

خوردن برگ‌های پاییزی توسط اسب‌ها(برگ‌های درخت افرا)

برگ‌های افرای قرمز، زمانی که بر روی درخت هستند، مشکلی ندارند اما پس از افتادن و پژمردن می‌توانند در مقادیر نسبتا کم برای اسب‌ها کشنده باشند. خوردن برگ‌های پاییزی توسط اسب در مقادیر کم‌تر از ۱.۵ تا ۳ گرم در هر کیلوگرم وزن بدن ‏می‌تواند باعث بیماری همولیتیک(‏از بین رفتن گلبول‌های قرمز)‏ شود.

تصور می‌شود که برگ‌های پژمرده حاوی اسید گالیک هستند که می‌تواند منجر به از بین رفتن گلبول‌های قرمز خون و کم‌خونی همولیتیک شود(‏که در آن سیستم ایمنی بدن حمله می‌کند و گلبول‌های قرمز خودش را می‌کشد)‏. هرچند که برگ‌هایی که از درخت می‌افتند و پژمرده می‌شوند در تمام طول سال سمی هستند، به نظر می‌رسد برگ‌هایی که بعد از اواسط ماه سپتامبر می‌ریزند دارای بیش‌ترین غلظت اسید گالیک هستند. برگ‌های پژمرده برای چندین هفته سمی باقی می‌مانند.

خوردن برگ‌های پاییزی توسط اسب اغلب در عرض چند روز باعث مرگ اسب می‌شود. در ابتدا پس از خوردن برگ‌های پاییزی توسط اسب، اسب عموما افسردگی شدیدی نشان می‌دهد و به خاطر کاهش اکسیژن در بدن ضعیف می‌شود. ضربان قلب و تنفس در تلاش برای گردش اکسیژن افزایش می‌یابد، اغلب ادرار قرمز یا سیاه رنگ مشاهده می‌شود و غضای مخاطی آن‌ها(‏از جمله سفیدی اطراف چشم‌ها)‏ ممکن است کمی زرد به نظر برسد. در نهایت، این ناتوانی در حمل اکسیژن کافی از طریق خون منجر به مرگ می‌شود.

پیش آگهی بیماری معمولا ضعیف است. در یک مطالعه از ۳۲ مورد مسمومیت اسب ها با برگ افرا، ۱۹ عدد جان خود را از دست دادند. تعدادی از علائم بالینی شامل قولنج، تب و التهاب چشم هستند. هیچ درمانی وجود ندارد، بنابراین اسب‌هایی که برگ‌های افرا قرمز را خورده‌اند، به مراقبت‌هایی مانند خوردن مایعات نیاز دارند.

نه تنها افراهای قرمز سمی هستند بلکه برگ‌های گونه‌های دیگر از جمله افرای قندی نیز حاوی اسید گالیک هستند و باید از آن‌ها اجتناب شود. برای ایمنی، توصیه می‌کنم که از نگه‌داری از تمام درختان افرا در مناطقی که امکان خوردن برگ‌های پاییزی توسط اسب‌ها وجود دارد، خودداری کنید. درباره تغذیه اسب بیشتر بخوانید.

خوردن برگ‌های پاییزی توسط اسب‌ها(برگ‌های درخت پرونوس)

خانواده پرونوس که ۲۰۰ گونه از آن‌ها وجود دارد شامل درختان میوه هسته‌دار می‌شود مانند آلو، زردآلو، هلو و گیلاس. در حالی که برای اسب‌ها کم‌تر سمی هستند، میوه‌های هسته‌دار حاوی سیانید هستند و برگ‌ها به ویژه در زمان پژمردن سمی هستند. گیلاس وحشی آمریکایی و گیلاس سیاه خطرناک‌تری درختان شرقی محسوب می‌شوند.

علائم بالینی مسمومیت با سیانید شامل افزایش ضربان قلب و تنفس است که اسب‌ها به شدت از سوراخ‌های بینی گشاد شده نفس می‌کشند. گلیکوزیدهای سیانوژنیک باعث می‌شود غشاهای مخاطی قرمز روشن شوند، گشادی مردمک، تنگی نفس و تشنج نیز به همراه می‌آورد. در اوایل دوره بیماری می‌توان با استفاده از داروهایی که به سیانید متصل می‌شوند، امکان انتقال اکسیژن به سلول‌ها فراهم شود.

در پاییز، ارزش غذایی علفزارها، حتی علف‌هایی که سبز و مناسب به نظر می‌رسند، به طرز چشمگیری کاهش می‌یابد. برای نکات بیشتر درباره تغذیه اسب‌ها در فصل‌های پاییز و زمستان می‌توانید به این مطلب در وب‌سایت Horse&Rider مراجعه کنید. در نتیجه این موضوع، اسب شما ممکن است تمایل بیشتری به خوردن دیگر چیزها از جمله برگ‌های پاییزی داشته باشد که معمولا برای آن‌ها مناسب نیستند. می‌توانید با دادن علوفه با کیفیت مناسب، تمایل به خوردن برگ‌های پاییزی توسط اسب را کاهش دهید. درباره غذاهای فرآوری‌شده بیشتر بخوانید.

منبع:

Protecting Your Horse From Poisonous Fall Leaves – The Horse

11 دیدگاه در “مضرات خوردن برگ‌های پاییزی توسط اسب‌ها

  1. احسان عسگری گفت:

    مشاوره آنلاین از چه طریقی صورت می گیره؟

  2. شهرام سلیمانی گفت:

    مرسی

  3. میثم بخشی گفت:

    هزینه مشاورتون چنده؟

  4. هخامنش گفت:

    بیشتری بنویسین لطفا

  5. علی ابراهیمی گفت:

    هزینه مشاوره آنلاین و حضوری باهم متفاوته

  6. مسلم نامور گفت:

    چه سایت قشنگی دارین

  7. سیدحسین بیاتی گفت:

    حرف نداری

  8. حسن جنتی گفت:

    چه مطلب خوبی

  9. بهنام مجیدی گفت:

    خرید آنلاین هم دارید

  10. مسلم کاکاوند گفت:

    مثل همیشه عالی و کاربردی

  11. مسلم هاشمی گفت:

    هزینه تبلیغات توی سایت شما چنده؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *