تغذیه

مواد معدنی یکسان اما متفاوت در خوراک اسب

جذب یک ماده معدنی در یک ترکیب آلی ساده‌تر است.

برخی ماده‌های معدنی در خوراک اسب وجود دارند که نام آن‌ها ممکن است به نظر یکسان بیاید، اما آرایش مولکولی آن‌ها متفاوت است. آیا اشکال آلی یا غیرآلی مواد معدنی برای اسب بهتر است؟

مواد معدنی موجود در خوراک اسب اشکال مختلفی دارند.

مواد معدنی موجود در خوراک اسب اشکال مختلفی دارند.

سوال: وقتی به مواد تشکیل‌دهنده خوراک‌های مختلف نگاه می‌کنم، به نظر می‌آید انواع مختلفی از یک ماده معدنی یکسان وجود دارد. برای مثال، من اکسید روی، پروتئینات روی، متیونین روی و ترکیب‌های اسید آمینه روی را دیده‌ام(درباره نقش روی در رژیم غذایی اسب بیشتر بخوانید). چه تفاوتی بین اینها وجود دارد و آیا استفاده از یکی از آن‌ها در خوراک اسب بهتر از بقیه است؟

پاسخ: یک ماده معدنی یکسان در اشکال مختلف وجود دارد. این نه تنها درباره روی، بلکه سایر مواد معدنی کمیاب مانند مس و منگنز نیز صادق است. نسخه‌های مختلفی از مواد معدنی بزرگ مانند کلسیم و منیزیم، به ندرت دیده می‌شود.

دسترسی زیستی مواد معدنی چیست؟

دسترسی زیستی مواد معدنی یا نسبت ماده معدنی که از رژیم غذایی به گردش خون جذب می‌شود، بر اساس عوامل مختلفی تغییر می‌کند که یکی از این عوامل، شکل شیمیایی آن‌ها است. مواد دارای پیوند با یک ترکیب غیرآلی(ترکیبی که کربن ندارد) با عنوان مواد معدنی غیرآلی شناخته می‌شوند. نمونه‌هایی از مواد معدنی غیرآلی شامل اکسیدها و سولفات‌ها می‌شود و تولید آن‌ها آسان و ارزان است. به طور کلی ، منابع غیر آلی ماده‌های معدنی پر نیاز(کلسیم، فسفر، منیزیم، سدیم، کلرید و پتاسیم) دسترسی زیستی نسبتا بالایی دارند. با این حال، مواد معدنی کمیاب غیرآلی کمتر در دسترس هستند. درباره ترکیبات مورد نیاز اسب خود بیشتر اطلاعات کسب کنید.

اشکال مختلف یک ماده معدنی

شکل دیگری از مواد معدنی که ذکر شد مانند پروتئین‌ها، ترکیب‌ اسیدهای آمینه و غیره به عنوان ماده معدنی آلی شناخته می‌شوند، زیرا این ماده معدنی با یک ترکیب آلی پیوند دارد. این مواد به این شکل تعریف می‌شوند:

پروتئینات فلز فرآورده حاصل از کیلاته شدن یک نمک محلول با اسیدهای آمینه و یا پروتئین تا حدی هیدرولیز شده است. این ماده باید به عنوان یک پروتئین خاص فلزی مانند پروتئینات منگنز ذکر شود. (توجه داشته باشید که کیلات، حاصل پیوند یک فلز به یک ماده آلی در ساختار حلقه است. این از فلز محافظت کرده و جذب را تسهیل می‌کند). درباره خوراک‌های کیلاته شده در این مقاله بیشتر بخوانید.

ترکیبات پلی ساکارید فلزی – حاصل از ترکیب نمک محلول با محلول پلی ساکارید است که به عنوان ماده‌ای از یک ترکیب فلزی مشخص شناخته می‌شود مانند ترکیب پلی ساکارید روی.

کیلات آمینو اسید فلزی فرآورده حاصل از واکنش یون فلزی یک نمک فلزی محلول با اسیدهای آمینه با نسبت مولی یک مول فلز به یک تا سه مول آمینو اسید برای تشکیل پیوندهای کووالانسی هم ‌پایه است و باید به عنوان یک کیلات آمینو اسید فلزی خاص مانند کیلات اسید آمینه مس اعلام شود.

ترکیبات اسیدهای آمینه فلزی نتیجه حاصل از ترکیب کردن یک نمک فلزی محلول با یک اسید آمینه است. این ماده باید به عنوان یک مجموعه آمینو اسید خاص مانند کمپلکس اسید آمینه روی ذکر شود.

ترکیبات فلزی (دارای آمینو اسید مشخص)حاصل از ترکیب کردن نمک فلز محلول با یک آمینو اسید خاص است و باید به عنوان ترکیب اسید آمینه مشخصی بیان شود، مانند: لیزین مس یا متیونین روی.

این تعاریف نشان می‌دهد که حتی در یک تعریف نیز امکان ایجاد تنوع بسیار زیاد در ترکیب شیمیایی محصول وجود دارد. بنابراین، کیلات آمینو اسید فلزی ساخته شده توسط یک شرکت و شرکتی دیگر حتی اگر هر دو کیلات اسید آمینه مس باشند، می‌توانند تفاوت قابل توجهی داشته باشند.

جذب یک ماده معدنی در یک ترکیب آلی ساده‌تر است.

جذب یک ماده معدنی در یک ترکیب آلی ساده‌تر است.

هدف این ترکیبات و کیلات‌ها، افزایش دسترسی زیستی مواد معدنی است. یکی از دلایلی که به نظر می‎ آید این روش کار می‌کند این است که اشکال آلی این ماده‌های معدنی در برابر فعل و انفعالات ناخواسته دستگاه گوارش محافظت می‌شوند که باعث کاهش جذب آن‌ها می‌شود. دلیل دیگر دسترسی زیستی بهتر این است که اشکال آلی ممکن است از طریق مسیرهای دیگری که برای فرم های غیرآلی در دسترس نیست، جذب شوند. برای مثال، مس موجود در لیزین مس ممکن است نه تنها از طریق مسیرهای معمول مس بلکه با لیزین از طریق مسیرهای جذب لیزین جذب شود(درباره اثر روی در رژیم غذایی اسب بیشتر بخوانید). این موضوع به خصوص اگر مسیر جذب معدنی معمول به دلایلی مسدود باشد(شاید توسط یک ماده معدنی رقیب دیگر) مفید است. برخی از شکل‌های آلی به طور بالقوه پایدارتر از بقیه هستند و ممکن است انتخاب‌های بهتری برای استفاده در شرایط خاص باشند.

سلامتی اسب شما به ماده‌های معدنی که دریافت می‌کند، وابسته است.

سلامتی اسب شما به ماده‌های معدنی که دریافت می‌کند، وابسته است.

اثر شکل‌های مختلف یک ماده معدنی در خوراک اسب

محققان به طور معمول دسترسی زیستی مواد معدنی مختلف را با مقایسه عملکرد حیوانات هنگام تغذیه نسخه معدنی و یکی از کلات‌ها یا ترکیباتی که در بالا معرفی شدند، مطالعه می‌کنند. بنابراین ، به عنوان مثال، آن‌ها ممکن است اثر سولفات روی و روی متیونین را بر روی سطح سرم روی یا تشکیل‌دهنده‌های عملکرد ایمنی ارزیابی کنند. مطالعات در مورد دسترسی زیستی انواع مختلف مواد معدنی و تاثیر آن‌ها بر سلامتی و عملکرد اسب‌ها در مقایسه با سایر گونه‌های دامی مانند مرغ و خوک نسبتا کم است. درباره نکات تغذیه اسب بیشتر اطلاعات کسب کنید.

برخی از تولیدکننده‌ها معتقد نیستند که این تحقیقات به اندازه کافی قدرتمند است و می‌تواند استفاده از این نوع مواد معدنی را در خوراک اسب تولید آن‌ها تایید کند و صرفا هزینه های غیرضروری برای مصرف کننده به همراه خواهد داشت. خوراک‌هایی که از اشکال آلی معدنی استفاده می‌کنند هزینه بیشتری برای مصرف کننده دارند اما ممکن است مزایای سلامتی بیشتری داشته باشند. بر اساس تحقیقات و نظرات مشتریانی که مشاهده شده است، استفاده از خوراک‌هایی که حاوی منابع آلی مواد معدنی هستند در صورت امکان توصیه می‌شود.

لینک متن ترجمه شده

Similar but Different Minerals in Horse Feeds – The Horse

10 دیدگاه در “مواد معدنی یکسان اما متفاوت در خوراک اسب

  1. بهرام بهرامی گفت:

    منابع این مطلب کجاست؟

  2. میثم اسماعیلی گفت:

    نویسنده این متن کیه؟

  3. جواد ناصری گفت:

    خیلی زیبا بود مهندس

  4. اسدالله مرتضوی گفت:

    حرفتون خیلی عالیه

  5. محمدتقی خوش نیت گفت:

    میشه مطلب رو توی وبلاگ خودم بزارم؟

  6. حبیب الله قشقایی گفت:

    چرا اینقد زیاد؟

  7. بهروز کشانی گفت:

    چطوری میتونیم از آخرین مطالبتون باخبر بشیم

  8. غلام افتخاری گفت:

    آدرس دفترتون کجاست

  9. امید جمشیدی گفت:

    بسیار گویا و شفاف بیان کردید

  10. یدالله ابراهیمی گفت:

    من زندگیمو مدیون شمام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *