نعلبندی

مکمل‌های سم چقدر مفید هستند؟

نقش مکمل‌ها در سلامت و بهبود عملکرد سم اسب

مکمل‌های سم می‌توانند به افزایش کیفیت سم اسب شما کمک کنند، اما شاید رژیم غذایی اسب بیش از آن مکمل‌ها بتوانند موثر واقع شود…

پاسخ به یک سوال رایج درباره سم اسب‌ها

کیفیت سم اسب من، پایین است آیا می‌توانم برای او از مکمل‌های سم به صورت روزانه استفاده کنم؟ اگر چنین است، از چه مکمل‌هایی باید استفاده کنم کهً به اسب من کمک کند؟

پاسخ: اگر به مکمل‌های سم در فروشگاه‌های محلی خود نگاه ‌کنید یا مکمل‌های موجود در فروشگاه‌های آنلاین را با هم مقایسه کنید، متوجه می‌شوید که آن‌ها حاوی روی (zinc)، مس (copper)، متیونین (methionine)، لیزین (lysine)، بیوتین (biotin) و اسیدهای چرب هستند. دلیل اینکه معمولاً در مکمل‌های سُم گنجانده می‌شوند این است که هر یک به سهم خود در سلامت سم اسب نقش موثری دارند.

لیزین و متیونین هر دو آمینو اسیدهای ضروری (بلوک‌های سازنده پروتئین) هستند. لیزین معمولاً اسید آمینه محدود در رژیم غذایی اسب است. از آنجایی که بافت سم از تعدادی ساختار کراتینه شده تشکیل می‌شود و کراتین یک پروتئین است. اگر رژیم غذایی، لیزین کافی را تامین نکند، ممکن است بر روی تولید کراتین تاثیر منفی داشته باشد.

نقش مکمل‌ها در سلامت و بهبود عملکرد سم اسب

نقش مکمل‌ها در سلامت و بهبود عملکرد سم اسب

 

مکمل‌ تقویت کننده سم اسب حاوی چیست؟

  • متیونین methionine

پروتئین های مرتبط با کراتین سم حاوی تعداد زیادی اسید آمینه از جمله گوگرد (sulfur) است. اگر سم اسب کمبود گوگرد داشته باشد، عملکرد و استحکام آن به خطر می‌افتد. متیونین یک اسید آمینه ضروری حاوی گوگرد است و می‌توان از آن برای ایجاد یک اسید آمینه دیگر به نام سیستئین (cysteine) استفاده کرد.

  • روی zinc

روی، یک ماده معدنی کلیدی در تضمین سلامت سلول‌های دیواره سم اسب می‌باشد. علاوه بر این، روی در تعمیر و نگهداری سم‌ اسب بسیار پرکاربرد است. روی برای سنتز پروتئین کراتین و همچنین تشکیل لیپوپروتئین‌هایی که سلول‌های سم را به هم متصل می‌کنند، حیاتی است. وجود مس برای تشکیل پیوندهای دی سولفیدی در کراتین‌ها ضروری است و در نهایت این پیوندها بر استحکام دیواره سم خارجی تأثیر می گذارد.

  • بیوتین Biotin

بیوتین یا ویتامین B، به چسبیدن سلول‌های سم به هم کمک می‌کند. در واقع، بیوتین در تسریع بخشیدن رشد سم اسب و افزایش سختی آن بسیار موثر واقع است.

  • اسید‌های چرب

مکمل‌های سم اسب معمولا حاوی چربی نیز هستند. به طور کلی دلیل اضافه کردن چربی به مکمل‌های سم این است که اگر سم اسب بیش از حد سفت شود، خطر ترک خوردن آن‌‌ها تشدید می‌شود. به نظر می‌رسد که چربی، میزانی از انعطاف‌پذیری را به سم اضافه می‌کند تا در هنگام تحمل وزن بدون ترک خوردن، منبسط شود.

لسیتین نیز که در گیاهان وجود دارد منبع غنی کولین، عامل حفظ انعطاف پذیری سلول، است. آن‌ها یک ترکیب رایج در مکمل‌های سم به شمار می‌روند. گاهی اوقات یک منبع اسید حاوی چرب امگا 3 نیز به مکمل‌های سم اضافه می شود.

همه این مواد نقش مهمی در سایر عملکردهای بدن اسب نیز دارند. به عنوان مثال، مس برای تشکیل کلاژن، ضروری است و روی در عملکرد سیستم ایمنی نقش دارد. بیوتین ممکن است ویژگی‌های موی اسب را بهبود بخشد.

 

مکمل‌های سم اسب کدامند؟

مکمل‌های سم اسب کدامند؟

 

 

از بین مکمل‌های سم کدام یک مناسب اسب من است؟

اگر همه مکمل‌های سم شبیه به هم هستند، پس چگونه مکمل مناسب را انتخاب کنیم؟ توصیه می‌کنم قبل از خرید به یک نکته توجه کنید. اگر سم اسب شما دچار مشکل شده است، پس ارزش آن را دارد که به عقب برگردید و کل رژیم غذایی اسب را ارزیابی کنید، زیرا خرید مکمل‌های سم ممکن است بهترین راه حل نباشد. یک سم آسیب دیده می‌تواند نشان‌دهنده این باشد که رژیم غذایی کلی اسب دارای کمبود یا نامتعادل است. مکمل سم مطمئناً کمک زیادی خواهد کرد، اما ممکن است راه حل بهینه نباشد.

به عنوان مثال، اضافه کردن مکمل با سطوح بالای آمینو اسید ممکن است بر تعادل کلی اسید آمینه رژیم غذایی اسب تأثیر گذاشته و باعث بروز مشکلات دیگری شود. بنابراین، بهبود سطح کلی پروتئین در رژیم غذایی اسب ممکن است مزایای بیشتری داشته باشد. اسب‌هایی که عمدتاً از رژیم غذایی مبتنی بر علوفه استفاده می‌کنند ممکن است به مکمل مس و روی نیاز داشته باشند بنابراین این اسب‌ها به مکملی نیاز دارد که از روی و مس غنی‌تر باشد.

اغلب، وقتی رژیم غذایی اسب‌هایی را که مشکل سم دارند بررسی می‌کنیم، سطح ویتامین E آنها نیز پایین است. اسیدهای چرب امگا 3 بیشتری نیاز دارند و نسبت کلسیم به فسفر آنها کمتر از حد ایده‌آل است. این اسب‌ها به جای نیاز به مکمل سم، بهتر از کنسانتره متعادل کننده  تغذیه استفاده کنند که نه تنها منبعی از پروتئین متعادل با کیفیت و سطوح تضمینی اسیدهای آمینه را فراهم می‌کند، بلکه با مواد معدنی کمیاب و منبع اسیدهای چرب امگا 3 نیز بسیار غنی شده است.

اهمیت پیروی از دستورالعمل‌های تغذیه

غالباً صاحبان اسب از خوراک‌های قدیمی در سطوحی کمتر از میزان مصرف روزانه توصیه شده استفاده و سپس از مکمل‌های سم اضافی تغذیه می‌کنند. زیرا اسبشان از کیفیت پایین سم رنج می‌برد که در نوع خود یکی از بزرگ‌ترین استفاده نادرست از خوراک تجاری است.

مکمل‌های سم، هنگامی که به درستی استفاده شوند، تمام ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز خارج از علوفه را برای اسب شما فراهم می‌کنند. با این حال، تغذیه کمتر از سطوح توصیه شده می‌تواند اسب شما را دچار کمبودهای جدی کند که ممکن است به عنوان مشکلات کیفیت سم خود را نشان دهد. به جای اینکه برای مشکل سم اسب از چندین محصول مکمل یا رژیم‌های غذایی متشکل از چندین خوراک و مکمل استفاده کنید، می‌توانید از کنسانتره متعادل‌کننده جیره به‌جای خوراک استفاده کرده و همه این مشکلات را یکجا برطرف کنید.

البته این بدان معنا نیست که مکمل‌های سم مفید نیستند. برخی از اسب‌ها به سطح بالایی از این مکمل‌های مغذی نیاز دارند. اما ابتدا باید از صحت رژیم غذایی متعادل اسب اطمینان حاصل کرد و اگر بعد از مدتی، هنوز به نتیجه نرسیدید، یک مکمل سم را با مشاوره دامپزشک متخصص اضافه کنید.

همچنین توجه کنید که برخی از اسب‌ها به صورت ژنتیکی سم های ضعیفی دارند. برای این اسب‌ها، حتی بهترین رژیم غذایی ممکن است به اندازه دیگر اسب‌ها، موثر نباشد. با این حال، می‌توانید با تغذیه صحیح و دنبال کردن یک رژیم غذایی متعادل اطمینان حاصل کنید که اسب شما نیازهای لازم او، برای داشتن بهترین سم‌هایی است که از نظر ژنتیکی قادر به داشتن آن است برطرف می‌شود.

فواید مکمل‌های سم اسب

فواید مکمل‌های سم اسب

سخن پایانی

اگر سم اسب شما دچار مشکلاتی است، ابتدا مطمئن شوید که رژیم غذایی اسب شما متعادل است و نیازهای او را برآورده می‌کند، یک متخصص تغذیه اسب واجد شرایط می‌تواند با ارزیابی رژیم فعلی و شناسایی کمبودها در اصلاح رژیم خوراکی به شما راهنمایی‌های لازم را داشته باشد و مکمل‌های سم لازم را تجویز کند.

8 دیدگاه در “مکمل‌های سم چقدر مفید هستند؟

  1. رمضان حقیقی گفت:

    چه سایت قشنگی دارین

  2. جلال بهبهانی گفت:

    حرفتون خیلی عالیه

  3. محمدعلی نظری گفت:

    مطلب خوبی بود

  4. ناصر شکیبا گفت:

    حرف نداری

  5. مصطفی شیرازی گفت:

    لطفا آدرستون رو برای بنده ارسال کنینم چجوری باهاتون ارتباط بر قرار کنم

  6. حیدر محسنی گفت:

    خیلی سایت خوبی دارین

  7. قاسم طباطبائی گفت:

    خیلی زیبا بود مهندس

  8. وحید حسین زاده گفت:

    مشاوره آنلاین از چه طریقی صورت می گیره؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *