دامپزشکی

همه چیز در رابطه با سندروم کوشینگ اسب

سندروم کوشینگ اسب

بیاموزید که دامپزشکان چگونه موقعیت های مختلف کوشینگ اسب را شناسایی و مدیریت می کنند. همه ما می دانیم که یک اسب مبتلا به سندروم کوشینگ چگونه به نظر می رسد. یک اسب مبتلا به سندروم کوشینگ اسب پیر و خسته با یال بلند و فر و پاهای بسیار لاغر است. گاهی اوقات یک اسب مبتلا به سندروم کوشینگ چاق است در صورتی که در موارد دیگر یک اسب کاملا لاغر است.

سندروم کوشینگ اسب به عنوان یک اختلال همراه با مشکلات موجود در پارامترهای غده هیپوفیز و یا ترشح هورمون آدرنال به میزان زیاد شناخته می شود. این سندروم ممکن است باعث تولید بیش از حد هورمون آدرنال کورتیکوتروپیک و کورتیزول شود. علائم کلاسیک سندروم کوشینگ اسب شامل موهای غیرطبیعی، تعریق غیرطبیعی، از دست دادن توده های عضلانی، ادرار زیاد و دیگر موارد می باشد.

هنگامی که سندروم کوشینگ اسب به مراحل پایانی خود می رسد ظاهر اسب شما کاملا ویژه و خاص به نظر خواهد رسید. دامپزشکان عنوان می کنند مانند بسیاری از دیگر بیماری ها هرچه دیرتر نسبت به درمان سندروم کوشینگ اسب اقدام نمایید درمان آن سخت تر خواهد بود.

سابین ویر دامپزشک اسب در ویکتوریا، استرالیا عنوان می کند که خبر خوب این است که عکس این قضیه نیز صادق است. به این معنا که اگر سندروم کوشینگ اسب به موقع شناسایی شود و به موقع برای درمان آن اقدام نمایید اسب شما بیشترین شانس را برای داشتن زندگی طبیعی خواهد داشت.

ملیسا متخصص بیماری های داخلی اسب در مرکز پزشکی براندون در فلوریدا با نظریه سابین ویر موافق است. وی همچنین عنوان می کند که صاحبان اسب برای درمان سندروم کوشینگ اسب باید نهایت تلاش خود را به کار گیرند. برخی از دامپزشکان قادر به تشخیص علائم جزئی این سندروم هستند به این معنا که می توانند سندروم کوشینگ اسب را قبل از این که به مشکلی بزرگ تبدیل شود درمان کنند.

مشاهده یک اسب بیحال با تغییرات در شکل بدن

اندی یک حیوان خانگی بسیار دوست داشتنی بود که برای اوقات فراغت و دوری از رانندگی مورد استفاده قرار می گرفت. او یک اسب با نمره وضعیت بسیار پایین بود. ور عنوان می کند که اندی روح آرام مزرعه با چشمانی مهربان و شخصیتی آرام در بین دیگر اسب های سرشار از انرژی بود.

صاحب اندی ابتدا لکه های سفید و عجیب با قطر حدود 2 اینچ را در سراسر بدن اسب خود مشاهده کرد. ور همچنین می افزاید که یال اندی کاملا کوتاه و براق بود و به طور کلی بسیار شبیه به اسب های سالم به نظر می رسید. ور همچنین افزود که در طول چندین ماه آینده اندی بسیار بیحال تر شد و در آخر شکم بزرگ و آویزان پیدا کرد. تقریبا در همان زمان بود که علائم تورم در پاهای اندی نیز مشاهده شد که این شرایط یکی از عوارض جانبی سندروم کوشینگ اسب می باشد که اسب را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد. در این موقعیت سطوح انسولین اسب بسیار بالا خواهد بود. ور همچنین افزود که اندی درد زیادی نداشت تنها ضربان قلب و تغییرات بسیار جزئی در او مشاهده می شود. به طور کلی می توان گفت تمامی علایم این اسب خفیف و مبهم بود.

تشخیص سندروم کوشینگ اسب

تشخیص سندروم کوشینگ اسب

ور می گوید در حقیقت این مورد گیج کننده در ابتدا سندروم کوشینگ اسب به نظر نمی رسید. از این رو ور به وجود بیماری ویروسی و یا سرکوب کننده سیستم ایمنی در اندی مشکوک شد و آزمایشات خود را بر این مبنی آغاز نمود. ور همچنین عملکرد تیروئید و مقاومت به انسولین را در اندی مورد آزمایش قرار داد. تنها برای کسب اطمینان آزمایش ACTH که برای سندروم کوشینگ اسب است را نیز انجام داد. آزمایشات نشان دادند مه اندی مبتلا به سندروم کوشینگ می باشد.

ور درمان اندی را دور بسیار کم مصرف روزانه داروی سندروم کوشینگ اسب که اغلب به صورت قرص طراحی می شود و به منظور کاهش تولید ACTH طراحی شده است آغاز نمود. ور و صاحب اندی همچنین این اسب را تحت رژیم غذایی محدود قرار دادند تا بتوانند IR اندی را کنترل کنند.

پس از گذشت یک سال اندی با ابتلا به لامینیت به طور کلی تغییر شکل داد. ور عنوان می کند که تمامی لکه های سفید موجود روی بدن اندی از بین رفت و شکمش به طور کامل جمع شد. لامینیت او به خوبی کنترل شد و سال او دوباره به حالت درخشان خود بازگشت.

در طول چهار سال آینده نیز داروها به اندی داده شد و این امر باعث شد تا اندی احساس فوق العاده ای داشته باشد. در نهایت اندی در سن 16 سالگی و به دلیل مصدومیت غیر مرتبط به سندروم کوشینگ اسب کشته شد.

بابی: اسبی که مقدار زیادی از وزن خود را در اثر ابتلا به سندروم کوشینگ اسب از دست داده بود

بابی در دوران بازنشستگی خود به سر می برد. او برای اسب سواری و اوقات فراغت مورد استفاده قرار می گرفت اما صاحبان او در طول دو سال چندان وقت زیادی نداشتند تا سوار او شوند. ور در مورد بابی عنوان می کند که این اسب پیر از لحاظ روحی در سلامت کامل به سر می برد. وی همچنین می افزاید که بابی خیلی پر شور و هیجان بود. همچنین اگر بخواهد شما را به بیرون می کشاند و سوارکاری خوبی به شما ارائه می دهد.

درمان سندروم کوشینگ اسب

درمان سندروم کوشینگ اسب

اما این اسب پیر در مدت زمان کوتاه تا حد قابل توجهی کاهش وزن داشت. ور می گوید بابی سالم و قوی به نظر می رسید اما از لحاظ وزن با مشکل مواجه شده بود.

صاحب بابی نگران بود که سرطان پوست این اسب باعث کاهش وزن عجیب او شده باشد از این رو اسب خود را برای معاینه نزد دامپزشک برد.

ور التهاب خارش پوست بسیار خفیفی را در پشت اسب مشاهده نمود اما روی سم او هیچ گونه حلقه و یا علائم لامینیت مشاهده نشد. یال او بسیار خوب بود و نسبت به سن بابی دارای دندان های خوب و سالم بود. یک آزمایش خون روی بابی انجام شد و چیز قابل توجهی مشاهده نشئ. کبد، کلیه ها و تمام اعضای داخلی بدن اسب در محدوده کاملا طبیعی خود قرار داشتند. ور در فصل تابستان و با توجه به سن بابی آزمایش سندروم کوشینگ اسب را روی بابی انجام داد. اما نتیجه یک فاجعه محسوب می شد. میزان ACTH بابی 110پیکوگرم در میلی لیتر بود در صورتی که در حالت طبیعی در این فصل از سال میزان طبیعی ACTH باید حداکثر 47 باشد.

پس از تشخیص سندروم کوشینگ اسب در بابی دارو با دوز روزانه 1 میلی گرم آغاز شد.

ور همچنین افزود که بابی را در چهار تا شش هفته پس از تشخیص سندروم کوشینگ اسب دوباره مورد ارزیابی قرار دادیم تا متوجه شویم سطح ACTH بابی چند است و متوجه شویم که آیا به حالت طبیعی خود بازگشته است. جالب است سرعت بهبودی در بابی بسیار بالا بود.

رزی یک اسب با مشکلات پوستی و چشمی

برخلاف سن رزی همچنان در مسابقات سه روزه شرکت می کرد. حتی وقتی علائم خفیف سندروم کوشینگ اسب رو به پیشرفت بودند رزی فعالیت ورزشی منظم خود را ادامه داد. صاحب رزی رژیم غذایی اسب همراه با علوفه و کنسانتره با کیفیت بالا را به او داد و BCS او را روی عدد 4 حفظ کرد.

علائم سندروم کوشینگ اسب

علائم سندروم کوشینگ اسب

صاحب رزی ابتدا متوجه شد که از چشم های او برای حدودا چند هفته اشک می آید. همزمان لکه های عجیب و غریب به رنگ خاکستری روی یال مشکی رزی ایجاد شد و اندازه آن ها از چند اینچ آغاز شد و به تدریج کل اعضای بدن رزی را پوشش داد. رزی آرام تر شد و در زمان ورزش بیش از حد معمول نفس می کشید. در نهایت خراش هایی با ضایعات درماتیت روی پاهای رزی ایجاد شد. در چشمان رزی نیز مشکل ایجاد شد و همگام با پیشرفت بیماری رزی بیحال تر می شد.

یال رزی دیگر رشد نکرد و خوشبختانه رزی به طور کامل دچار لامینیت نشد. هرچند حلقه های غیرطبیعی روی پاهای ور تشخیص داده شد. ور عنوان می کند از این رو او به ظاهر به بیماری لامینیت خفیف مبتلا شده بود اما این بیماری به قدری خفیف بود که به سختی قابل تشخیص بود.

ور ابتدا سعی کرد تا مجاری اشکی رزی را شستشو دهد. همچنین می افزاید که به نتایج مطلوب خود دست نیافت. همزمان بودن مشکلات یال، پوست و سن رزی باعث شد تا ور به سندروم کوشینگ اسب در او مشکوک شود. وی همچنین می افزاید ضعف عضلات رزی را نیز مشاهده کرده است. رزی با آن میزان سطح کار و کیفیت تغذیه تیپ بدنی مناسبی نداشت. زمانی که نتایج آزمایش بیانگر این موضوع بودند که رزی به سندروم کوشینگ اسب مبتلا شده است داروی او با دوز مناسب یک میلی گرم در روز آغاز شد و چهار هفته بعد سطح ACTH او دوباره مورد ارزیابی قرار گرفت. به این دلیل که سطح ACTH رزی هنوز از حد معمول بالاتر بود ور دوز داروی مصرفی رزی را به 2 میلی گرم در روز افزایش داد. وی همچنین می افزاید پس از افزایش دوز داروی مصرفی رزی نتایج فوق العاده چشمگیری به دست آمد.

لکه های خاکستری روی بدن رزی به تدریج ناپدید شدند و چشم ها و پوست او نیز پاک شدند. رزی همچین انرژی خود را باز یافت. ور عنوان می کند که مشاهده رفتار او در هنگام بررسی وضعیت بدن و چکاپ بسیار عالی بود.

چند ماه بعد رزی دوباره به اسب خوش فرم و ماهیچه ای تبدیل شد. او هنوز در حال رقابت است و همچنان رژیم غذایی خود را حفظ کرده است. رزی همچنین دارای احساس خوشایند و ظاهر فوق العاده ای است. ور همچنین می افزاید که تغییر در پرگولاید بود که این همه تفاوت را ایجاد کرد.

لوک اسبی با تکرر ادرار و از دست دادن کیفیت عملکرد

لوک یک اسب تفریحی دوست داشتنی در خلیج است که دوران بازنشستگی راحتی را سپری می کند. صاحبش او را در مسیرهای اسب سواری مورد استفاده قرار داده بود و مقدمات زیادی را در رابطه با اصول اسب سواری به وی آموزش داده بود.

سندروم کوشینگ اسب خفیف

سندروم کوشینگ اسب خفیف

رستیفو عنوان کرده است که او یک تازه کار واقعی است. بسیار آرام، کنجکاو و همیشه خود را در مسائل مختلف درگیر می سازد. وی همچنین می افزاید که صاحب لوک که با دقت از او محافظت می کرد برای نخستین بار متوجه شد که لوک ماهیچه های قدرتمند خود را از دست داده استو وی همچنین متوحه شد که لوک دارای یال بلند غیرمعمولی است و به تکرر ادرار مبتلا می باشد.

رستیفو همچنین به منظور انجام آزمایشات سالانه از لوک بازدید کرد. وقتی صاحب او نشانه هایی که مشاهده کرده بود را عنوان کرد رستیفو آزمایشاتی را انجام داد و مشخص شد که لوک به سندروم کوشینگ اسب مبتلا شده است. رستیفو داروی لوک را از روزانه یک میلی گرم آغاز نمود و صاحب او در محیط اسب خود تغییراتی را ایجاد نمود. این تغییرات شامل کاهش زمان حضور در چمنزار به منظور محدود ساختن مصرف قند بود. همانطور که می دانید مصرف زیاد قند می تواند مشکلات انسولین لوک را تشدید کند. رستیفو همچنین عنوان می کند که حدود دو تا سه ماه طول کشید تا در سال و وزن لوک نتایج خوبی مشاهده شود.

اختلال سندروم کوشینگ اسب

اختلال سندروم کوشینگ اسب

لوک تا سه سال بعد 1.5 میلی گرم پرگلید در روز مصرف می کردو نوشیدن و ادرار کردن او در حال حاضر معمولی است و یال او نیز کاملا سالم است. از آنجا که بیماری او بلافاصله تشخیص داده شد و در مراحل اولیه بیماری تحت درمان قرار گرفت لوک با عوارض این بیماری مواجه نشد. رستیفو همچنین می افزاید که تلاش صاحب این اسب تفاوت های مهم و خوبی را برای او ایجاد نموده است.

توصیه های مهم در رابطه با سندروم کوشینگ اسب

سندروم کوشینگ اسب در اشکال و صورت های مختلف ممکن است ظاهر شود. منابع عنوان می کنند که اسب های مبتلا به سندروم کوشینگ توسط صاحبان شان به خوبی مراقبت می شوند از این رو برای بازگشت به زندگی طبیعی خود شانس زیادی دارند. گاهی اوقات ایجاد تغییرات قابل توجه در اسب ها باعث می شوند تا صاحبان آن ها به ابتلا اسب خود به سندروم کوشینگ پی ببرند از این رو می توانند از دامپزشک ها بخواهند تا خفیف ترین علائم این بیماری را تشخیص دهند.

10 دیدگاه در “همه چیز در رابطه با سندروم کوشینگ اسب

  1. اسدالله طباطبائی گفت:

    یه سوال داشتم خرید حضوری هم دارید

  2. اسماعیل زارعی گفت:

    هزینه مشاورتون چنده؟

  3. رحیم وکیلی گفت:

    سایتتون محشرههههه

  4. یوسف باستانی گفت:

    شما همیشه امیدوارم کننده صحبت می کنید و این خیلی خوبه

  5. غلام فتحی گفت:

    مقالاتتون عالین واقعا!

  6. بهنام علیزاده گفت:

    حساب توییتری هم دارید؟

  7. حسین سعیدی گفت:

    چه مطلب خوبی

  8. میلاد اسماعیلی گفت:

    هزینه رپورتاژ آگهی توی سایت شما چنده؟

  9. یدالله زارعی گفت:

    این موضوع یکی از موضوعات موردعلاقه منه

  10. ابراهیم تقوی گفت:

    مثل همیشه عالی و کاربردی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *