دامپزشکی, جدیدترین مقالات

ورزش و سلامتی استخوان کره اسب

تاثیر ورزش بر سلامتی استخوان کره اسب

سلامتی استخوان کره اسب، نکته بسیار مهمی است که هر پرورش دهنده ای باید آن را مد نظر داشته باشد. تحقیقات نشان می دهد که ورزش زود هنگام می تواند از شکستگی استخوان در آینده جلوگیری کند. این حرف تا چه اندازه می تواند درست باشد؟

شکستگی استخوان کره اسب یکی از بزرگترین نگرانی هایی است که ممکن است برای اسب های مسابقه ای رخ دهد. ورزش زودهنگام روی اسب های در حال رشد، بیشتر اسب ها تا سن 4 سالگی به بلوغ کامل اسکلتی نمی رسند، می تواند از شکستگی استخوان جلوگیری کند.

تاثیر ورزش بر سلامتی استخوان کره اسب

تاثیر ورزش بر سلامتی استخوان کره اسب

 

سلامتی استخوان کره اسب و زندگی شاد

بیشترین شکستگی های استخوان کره اسب بین سن های 2 تا 10 سال رخ می دهد. آنت مک کوی، می گوید: “مطالعات به ما نشان می دهد که ورزش خفیف در اوایل زندگی با اثرات مثبت روی استخوان کره اسب همراه است، اما نحوه تحریک رشد استخوان در مناطق مستعد شکستگی هنوز ناشناخته است.”

او ادامه می دهد: “انجام ورزش در اوایل زندگی ممکن است استخوان های آنها را آماده تر کند تا با نیروهای مکانیکی در اواخر بلوغ و بزرگسالی بهتر مواجه شوند.”

مک کوی تمامی این اطلاعات را به مرحله اثبات رسانید و طبق این گفته، استخوان کره اسبی که ورزش می کند، در آینده و بزرگسالی کمتر از بقیه در معرض آسیب است و تغییرات استخوانی را پایدارتر پشت سر می گذارد.

در یک مزرعه اسب، یک آزمایش بر روی 12 کره اسب 8 هفته و با نژاد استاندارد انجام شد. محققان در ابتدا، یک معاینه مقدماتی توموگرافی رایانه ای (CT) را روی اندام های جلویی انجام دادند تا یک تصویر سه بعدی داشته باشند. این معاینه خصوصیات استخوان، از جمله تراکم و حجم را اندازه گیری کرد.

در مرحله بعد، کره اسب ها را به دو گروه مساوی تقسیم کرد. به نیمی از این کره اسب ها برنامه تمرینی به مدت 8 هفته داده شد و این برنامه شامل 1300 کیلومتر حرکت سریع در یک مزرعه (یک بار در روز، 5 روز در هفته) بود.

به 6 کره اسب دیگر تمرینی ندادند. زمانی که هر کره اسب به سن 16 هفتگی رسید، تیم CT، اسکن های دیگری انجام داد تا میزان رشد استخوان را در اسب ها مقایسه کند. زمانی که کره اسب به سن 1 سالگی رسید، تیم CT منتظر ماندند تا نتیجه را مشاهده کنند.

تمامی داده ها در یک مدل کامپیوتری به منظور کمک به پیش بینی تاثیر انواع مداخلات ورزشی بر خواص استخوان ترکیب شدند. مک کوی معتقد است که این مدل می تواند برای استفاده در اسب ها در هر شکل و اندازه ای اصلاح شود؛ زیرا بیشتر اسب ها در سال های اول زندگی خود به طور مشابه مدیریت می شوند.

جانت پترسون کین توضیح می دهد: “این مطالعه، دانش ما را در مورد تاثیر ورزش بر استخوان کره اسب در اوایل زندگی گسترش می دهد. هرچه اسب ها با تمرینات ورزشی درگیری بیشتری داشته باشند، ساختار مقاوم استخوان بر زندگی سالم و شاد آنها تاثیر بیشتری خواهد داشت.”

 

https://thehorse.com/1100513/can-moderate-exercise-build-better-bones-in-baby-horses/

11 دیدگاه در “ورزش و سلامتی استخوان کره اسب

  1. جلال هاشمی گفت:

    من زندگیمو مدیون شمام

  2. مهرداد نادری گفت:

    چجوری می تونیم با کارشناسانتون در ارتباط باشیم

  3. اسدالله انتظامی گفت:

    گل گفتید دست مریضاد

  4. عباس ایرانی گفت:

    بیشتری بنویسین لطفا

  5. مهران حسنی گفت:

    aaaaliii bood

  6. رمضان محمودی گفت:

    شادکام و سلامت باشید

  7. محمدحسین خمسه گفت:

    لطفا آدرستون رو برای بنده ارسال کنین

  8. یوسف نادری گفت:

    چرا اینقد زیاد؟

  9. محمدجواد سعیدی گفت:

    اکانت اینستا هم دارید؟

  10. غلام فلاح گفت:

    خیلی خوب بود

  11. علی اصغر رحمانی گفت:

    شما کانال تلگرام هم دارین؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *