تغذیه

ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز اسب ها

مواد معدنی مورد نیاز اسب

ویتامین ها و مواد معدنی تنها سهم کوچکی از رژیم غذایی اسب را بر حسب وزن او تشکیل می دهد اما اهمیت آن برای سلامت اسب از اهمیت قابل توجهی برخوردار می باشد. در ادامه قصد داریم ریزمعذی ها و مواد معدنی مورد نیاز اسب و همچنین زمانی که مصرف مکمل ها ضروری می باشد را مورد بررسی قرار دهیم.

 

اسب شما به چه ویتامین ها و مواد معدنی نیاز دارد؟

ریزمغذی ها در بسیاری از فعالیت های کلیدی بدن اسب ها از جمله عملکرد ماهیچه ها، سلامت استخوان، سیگنال دهی هورمون ها، عملکرد هضم غذا، متعادل سازی اسید و باز در بدن و بسیاری از دیگر فعالیت ها نقش دارند.

وندی پیرسون، دکتر و استادیار تغذیه و فیزیولوژی اسب در دانشگاه گوئلف، اونتاریو کانادا بیان کرده است که هر یک از این ریزمغذی ها در سلامتی اسب نقش مهمی را ایفا می کنند و هیچ یک از این ریزمغذی ها نسبت به دیگری از اهمیت بیشتری برخوردار نیست. مگر این که کمبود یکی از آن ها در رژیم غذایی مشخص باشد که در این صورت ریزمغذی مورد نظر اهمیت ویژه ای پیدا می کند.

در رژیم های غذایی مدرن اسب ها به طور معمول کمبود برخی از مواد معدنی و ویتامین ها مشهود است. در ادامه به بررسی بیشتر ریزمغذی ها و مواد معدنی مورد نیاز اسب خواهیم پرداخت و همچنین بررسی خواهیم کرد که چه زمانی به یک مکمل نیاز خواهیم داشت.

ریزمغذی ها و مواد معدنی مورد نیاز اسب شما

برخی از این ریزمغذی ها در روده اسب ها تجزیه و تحلیل می شوند. در حقیقت، اسب خود این مواد مغذی را تولید نمی کند. بلکه این ریزمغذی ها مستعمرات باکتریایی مختلف موجود در روده بزرگ اسب ها هستند. روابط همزیستی بین اسب و میکروب هاست که باعث ایجاد ریزمغذی های غیرضروری می شود. ریزمغذی های غیر ضروری در حقیقت آن دسته از مواد مغذی هستند که یک اسب سالم به طور معمول از رژیم غذایی خود به آن ها نیازی ندارد. از جمله این مواد مغذی می توان به ویتامین های گروهB، ویتامین K، بیوتین، فولات و کبالت هستند. به طور کلی می توان گفت آن دسته از اسب هایی که علوفه غذایی کافی نمی خورند و یا تحت استرس و فشار زیاد قرار دارند به مکمل های غذایی نیاز دارند.

ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز اسب

ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز اسب

ریزمغذی های ضروری نیز وجود دارند که بدن اسب باید آن ها را از طریق رژیم غذایی خود دریافت نماید. به طور کلی به ریزمغذی ها و مواد معدنی مورد نیاز اسب ریزمغذی های ضروری گفته می شود. این ریزمغذی ها و مواد معدنی مورد نیاز اسب به طور کافی گاهی اوقات از رژیم غذایی علوفه باکیفیت، متعادل شده جیره غنی شده و یا خوراک تجاری دریافت می شوند. اگرچه اسب های ما در برخی از موارد بر اساس حجم کاری خود، مدیریت و یا مرحله زندگی که در آن قرار دارند به ریزمغذی ها و مواد معدنی مورد نیاز متفاوت از ریزمغذی ها و مواد معدنی موجود در رژیم غذایی استاندارد نیاز دارند. در ادامه برخی از کمبود ویتامین ها و مواد معدنی رایج در رژیم های غذایی مدرن اسب را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

عملکرد کلسیم و فسفر

دو مورد از فراوان ترین مواد معدنی موجود در بدن اسب ها کلسیم و فسفر هستند که همکاری بسیار نزدیک با یکدیگر دارند. این مواد معدنی مورد نیاز اسب همچنین دو جزء مهم در تشکیل و نگهداری دندان ها و استخوان های سالم محسوب می شوند از این رو به عنوان عناصر حیاتی رژیم غذایی به ویژه برای اسب های در حال رشد شناخته می شوند.

اسب ها باید در مقادیر و نسبت مناسب کلسیم و فسفر را مصرف کنند. از آنجا که مصرف فسفر جذب کلسیم را تا حد قابل توجهی تنظیم می کند و رابطه نزدیک آن ها در بدن مصرف آن ها به یک نسبت مناسب از اهمیت قابل توجهی برخوردار می باشد. همچنین از آنجا که مصرف کلسیم کمتر در مقایسه با فسفر ممکن است مانع جذب فسفر به عنوان یکی از مواد معدنی مورد نیاز اسب شود از این رو متخصصان تغذیه اسب مصرف نسبت حداقل 1:1 کلسیم و فسفر را به شدت توصیه می کنند.

9 دیدگاه در “ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز اسب ها

  1. امیر ملکی گفت:

    مشاوره آنلاین از چه طریقی صورت می گیره؟

  2. مجید جعفری گفت:

    لطفا آدرستون رو برای بنده ارسال کنین

  3. جعفر خوش نیت گفت:

    عاااااااااااالی

  4. اسماعیل جنتی گفت:

    مثل همیشه عالی و کاربردی

  5. محمدجواد آقایی گفت:

    بی نظیر هستید

  6. سجاد بهشتی گفت:

    احسنت عالی بود

  7. محمدحسین کرمانی گفت:

    میتونیم توی سایت شما مطلب بنویسیم؟

  8. ابراهیم تهرانی گفت:

    چه سایت قشنگی دارین

  9. میثم شجاعی گفت:

    شماره تماستون برای خرید تلفنی چنده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *