نعلبندی

چگونه عفونت های قارچی سم اسب را از بین ببریم؟

عوامل ایجاد عفونت های قارچی سم اسب

چگونه عفونت های قارچی سم اسب را از بین ببریم؟

یک مرد مسافر بینش و نگرش خود را درباره اینکه چگونه عفونت های قارچی سم اسب می تواند سلامت سم را به خطر بیندازد، مطالبی به اشتراک گذاشته است. اگر شما هم دوست دارید که درباره نحوه از بین بردن عفونت قارچی بیشتر بدانید و مراقبت از سم اسب را بیشتر در نظر داشته باشید، با ما همراه باشید.

از بین بردن عفونت های قارچی سم اسب

از بین بردن عفونت های قارچی سم اسب

دانشمندان وجود میلیون ها قارچ در جهان را تخمین زده اند که برخی از آنها منجر به بروز بیماری هایی در انسان و حتی حیوانات می شود. اسب ها در معرض عفونت های قارچی در پوست و سیستم تنفسی قرار دارند. اما آیا می دانستید که قارچ ها می توانند سم اسب را تحت تاثیر قرار دهند؟
مایک ویلدنشتین، مسافر پیمایی که دو دهه در دانشگاه کورنل اقامت داشت، در مورد عفونت های قارچی صحبت کرده است. او می گوید: “اولین علامت عفونت قارچی سم اسب، جدایی بین کف و دیواره سم است. که از سطح خورشیدی (solar surface) یا پایین سم دیده می شود. ممکن است علائمی مانند پوکی، نقاط سیاه یا خطوط زرهی در کف آن مشاهده شود. اگر عفونت قارچی کف پا را فرسوده کرده باشد، ممکن است سبب لنگ شدن اسب شود.”
برخی از عفونت های قارچی سم اسب سطحی هستند و تنها دیواره ساق خارجی یا لایه خارجی را تحت تاثیر قرار می دهند. ویلدنشتین می گوید: “عفونت های قارچی سم اسب به راحتی با محصولات موضعی حاوی روغن درخت چای، روغن اکالیپتوس، قطران کاج یا سقز ونیز قابل درمان هستند. وی به نعلبندان توصیه می کند که حتما پس از سم چینی از پوشش های سم استفاده کنند؛ زیرا حفره های سم، محلی معمول برای عفونت های قارچی است.”
تشخیص و درمان عفونت های قارچی ساختار داخلی سم اسب (لایه های داخلی) می تواند دشوار باشد. این نوع عفونت های قارچی سبب لنگش می شود و ممکن است دامپزشک برای تعیین میزان جدایی دیواره سم اسب به رادیوگرافی نیاز داشته باشد.

عوامل ایجاد عفونت های قارچی سم اسب

عوامل ایجاد عفونت های قارچی سم اسب

عوامل عفونت های قارچی کدامند؟
ویلدنشتین پس از سال ها تحقیق درباره عفونت های قارچی سم اسب به این نتیجه رسیده است که تنها دو مورد در میان حیوانات مبتلا مشترک بوده است که شامل عوامل محیطی و عوامل ایجاد کننده است. در سراسر جهان، قارچ ها در آب و هوای گرمسیری گرم و مرطوب رشد می کنند. وایلدنشتاین، که در نیویورک زندگی می کند، متوجه شد اسب هایی که که زمستان را در فلوریدا سپری می کنند بیشتر از اسب هایی که هرگز نیویورک را ترک نمی کنند، در معرض عفونت های قارچی هستند.
بعد از الگوهای شدید هوا مانند طوفان ها نیز همین اتفاق صدق می کرد. ویلدنشتین گفت: “زمانی که طوفان به ساحل می آید، ابتدا به فلوریدا برخورد می کند. این جریان های بادی، قارچ ها و حتی حشرات کوچک در سراسر نیوانگلند را با خود حمل می کند.” “پس از یک طوفان، اگر هوا برای مدتی گرم و مرطوب باشد، این قارچ ها به سرعت رشد می کنند و شما شاهد بسیاری از آنها در سم اسب ها خواهید بود. بنابراین چیزهایی که در جهان به آن دچار می شویم، ممکن است برای این قسمتی از جهانی که ما در آن زندگی می کنیم طبیعی نباشد. مگر در یک الگوی هواشناسی بسیار خاص”
وی ادامه می دهد: “در سال 2020 طوفان های خلیج مکزیک، قارچ های زیادی به غرب میانه منتقل کرده است. گرمای بالاتر از حد متوسط در غرب میانه نیز محیط مناسبی برای رشد و نمو قارچ های گرمسیری فراهم کرده است.”
وی همچنین متوجه شد که بسیاری از اسب های مبتلا به عفونت های قارچی، در ابتدا از دیگر مشکلات سم مانند لامینیت، آبسه یا آسیب دیدگی رنج می بردند.
ویلدنشتین نقل می کند: “بیماری دیگری وجود دارد که می تواند مشکلاتی در خارج از سم ایجاد کند که لزوما مربوط به قارچ نیست، گرچه ممکن است سبب عفونت های قارچی ثانویه باشند.” “ابتدا عامل ایجاد کننده را پیدا کنید و بعد از خودتان بپرسید که آیا ضایعه ای وجود دارد؟ آیا اتفاقی برای پا افتاده است؟ آیا مسیر آبسه وجود داشت؟”
سم ها شکسته و ترک خورده نیز مستعد ابتلا به عفونت های قارچی هستند.

چگونه از عفونت های قارچی سم اسب جلوگیری کنیم؟
برای کاهش خطر ابتلا به عفونت های قارچی سم اسب می توانید اقداماتی انجام دهید، گرچه آب و هوا را نمی توانید تغییر دهید. ویلدنشتین می گوید: “افرادی که خاک اره را مستقیما از آسیاب می گرفتند یا خشک نبوند، بیشتر در رشد عفونت های قارچی سم اسب نقش داشتند.” “افرادی که از نی استفاده می کنند و آن را مرتبا عوض نمی کنند، بیشتر مستعد عفونت هستند.”
ویلدنشتین توصیه می کند که محیط اسب را تمیز و خشک نگه دارید و گاهی اوقات سم را با اسکراب رقیق بشویید. بهترین و ساده ترین روش برای جلوگیری از عفونت های قارچی سم اسب، حفظ بهداشت است.
https://thehorse.com/193738/demystifying-fungal-infections-of-the-equine-hoof/

8 دیدگاه در “چگونه عفونت های قارچی سم اسب را از بین ببریم؟

  1. غلامرضا محمودی گفت:

    چقد خوبین شما

  2. محمود حاتمی گفت:

    سایتتون محشرههههه

  3. علی فرجی گفت:

    حرف نداشت👌🏻

  4. میثم تقی زاده گفت:

    مشاورینتون قابل اعتمادن؟

  5. محمدرضا دستغیب گفت:

    کانال تلگرامی هم دارید ؟

  6. حسینعلی نامور گفت:

    سلام عالی بود

  7. سیدمحمد ناصری گفت:

    حرف نداری

  8. محمد سهرابی گفت:

    دستخوش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *