دامپزشکی

کنترل کردن وزن و دیگر روش های پیشگیری و درمان لنگش اسب

درمان لنگش اسب

یکی از بهترین روش های پیشگیری از بیماری لنگش اسب که اغلب به عنوان یکی از بیماری های کشنده سم اسب نیز شناخته می شود و روش بسیار ساده ای است کنترل وزن اسب می باشد. صاحبان اسب باید اضافه وزن اسب خود را تشخیص داده و اقدامات لازم را انجام دهند. اندرو دانشیار تحقیقات اسکلتی عضلانی اسب در مرکز نیوبولتون دانشکده دامپزشکی دانشگاه پنسیلوانیا عنوان می کند که مبارزه با چاقی در اسب ها که دلیل اصلی ایجاد اختلال در تنظیم انسولین و ابتلا به لنگش اسب می باشد کلید اصلی پیشگیری از ابتلا به این اختلال در اسب ها می باشد. متاسفانه بسیاری از صاحبان اسب ها وزن اسب خود را نمی دانند.

اندرو در یازدهمین نشست سالانه انجمن شمال شرقی پزشکان اسب که از 25 تا 28 سپتامبر در ساراتوگا اسپرینگز نیویورک برگزار شد با گروهی از دامپزشکان و مربیان در رابطه با روش های پیشگیری و درمان لنگش اسب صحبت کرد. او علاوه بر مرور تکنیک های آزمایش شده و با پشتوانه تحقیق، روش های دیگر که ممکن است در آینده از ابتلا به لنگش اسب پیشگیری نمایند و یا در مدیریت این اختلال به صاحبان اسب کمک کند را مورد بررسی قرار داد.

در موارد لنگش اسب، لامینای بین بافتی که بافت هایی هستند که باعث معلق ماندن استخوان های موجود در سم اسب می شوند آسیب دیده و ملتهب می شوند. در موارد شدید این بافت ها از یکدیگر جدا می شوند و استخوان ها آزاد می شوند و به سمت پایین سمت حرکت می کنند. در بسیاری از موارد اسب های مبتلا به لنگش حاد یا مزمن که به دلیل آسیب این بیماری از درد بی امان آن رنج می برند باید کشته شوند. دامپزشکان انواع اختلال لنگش اسب را بر اساس علل زمینه ای آن ها مورد شناسایی قرار داده اند:

  • بیماری التهابی سیستمیک و یا عفونت خون که باعث ابتلا به لنگش حاد می شود.
  • هیپرگلیسمی که یک مشکل غدد درون ریز و یا مرتبط با هورمون می باشد.
  • تحمل وزن بیش از حد روی اندام( لنگش اندام حمایت کننده که باعث می شود اسب از شرکت در مسابقات باز بماند.)

اسب های سنگین وزن

در یک مطالعه محققان دریافتند که 40% از صاحبان اسب به طور قابل توجه وضعیت بدن اسب خود را دست کم گرفته اند. اندرو عنوان می کند این نوع اختلال باعث ایجاد مشکل در شکل ظاهری بدن می شود. ما باید تعریف خود را در رابطه با آنچه که وضعیت طبیعی بدن در اسب ها را تشکیل می دهد تغییر دهیم.

اختلال لنگش اسب

اختلال لنگش اسب

این بدان معناست که نباید اجازه دهیم اسب ها به مقیاس بالا وضعیت بدن خود دست یابند حتی اگر این مقیاس در مسابقات قابل قبول باشد.

اختلال در تنظیم انسولین اساسا ناتوانی بدن در واکنش عادی به ترشح انسولین می باشد که اغلب اسب های چاق به آن مبتلا می شوند. اندرو همچنین عنوان می کند که بهترین روش مدیریت لنگش اسب ها کنترل رژیم غذایی و کاهش چاقی می باشد. وی همچنین افزود برای برخی از اسب های بیمار انجام حرکات ورزشی دشوار است. این دشواری حرکات اسب به دلیل وجود عدم تناسب در اندام اسب و ابتلا او به لنگش اسب می باشد. لازم به ذکر است که ابتلا به لنگش اسب انجام حرکات ورزشی را برای اسب شما دردناک می سازد. آنچه که برای پیشگیری از ابتلا به لنگش از اهمیت قابل توجهی برخوردار می باشد تغییر رژیم غذایی اسب می باشد.

وی همچنین توصیه می کند که برای دستیابی به معیار دقیق بهتر است اسب خود را وزن کنید. سپس یونجه را به میزان 1.5% از وزن بدن اسب در طول روز به عنوان استراتژی کاهش وزن ایمن و ساده به او بخورانید.

وی همچنین می افزاید یونجه باید از لحاظ سطوح کربوهیدرات های غیر ساختاری مورد ارزیابی قرار گیرد و یا خیس شود. زیرا وجود قند در تغذیه اسب ممکن است شرایط او را تشدید کنند. همچنین پس از خیساندن یونجه باید آزمایش NSC را انجام دهید تا از رفع نیازهای اسب خود به ویتامین و مواد معدنی موجود در یونجه اطمینان کسب نمایید و یک رژیم غذایی متعادل را برای اسب خود در نظر بگیرید.

مدیریت لنگش اسب

مدیریت لنگش اسب

این نکته را به خاطر داشته باشید که تمام اسب های دارای علائم این بیماری چاق نیستند و ممکن است اضافه وزن نیز نداشته باشند و همچنین اسب هایی که دارای علائم این بیماری هستند ممکن است به اختلال لنگش اسب مبتلا نباشند. اندرو عنوان کرد که در یک مطالعه محققان شواهد رادیوگرافی از اختلال لنگش اسب را در 76% از اسب هایی که به اختلال کوشینگ مبتلا بودند یافتند. اما نیمی از این اسب هاعلائم پا درد را نداشتند و به لنگش اسب مبتلا نبودند. وجود اختلال در عملکرد غده هیپوفیز باعث تولید بیش از حد هورمون هایی مانند هورمون آدرنوکورتیکوتروپیک و کورتیزول می شود و اسب های آسیب دیده می توانند رسوبات چربی داشته باشند و در بین دیگر علائم به تحلیل عضلانی نیز مبتلا باشند اما به طور کلی نمی توان گفت تمام اسب هایی که به این اختلال مبتلا هستند چاق هستند.

وی همچنین افزود که در حال حاضر هدف ما درمان اختلال موجود در تنظیم انسولین می باشد. همواره توصیه می شود این اختلال را زود هنگام تشخیص دهید زیرا این نوع اختلال اغلب قبل از مشاهده علائم بالینی ظاهری به خوبی پیشرفت خواهد کرد.

اندرو ترجیح می دهد غلظت پلاسما ACTH را برای تشخیص ابتلا به اختلال لنگش اسب در حالت استراحت و یا پس از تحریک شدن هورمون های آزاد کننده تیروتروپین مورد ارزیابی قرار دهد. با این آزمایش دامپزشکان به دنبال تولید بیش از حد ACTH هستند که باعث بزرگ شدن و یا تحت تاثیر قرار گرفتن غده هیپوفیز می شود. به طور معمول در مقادیر نسبتا کم برای کنترل عملکرد غدد فوق کلیوی تولید می شوند. دامپزشکان هنگام ارزیابی نتایج باید محدوده فصلی را نیز در نظر بگیرند.

وی همچنین می افزاید پس از شروع درمان اختلال لنگش اسب باید یک ماه بعد و پس از آن حداقل یک بار در سال مورد ارزیابی قرار دهید تا متوجه شوید که آیا ACTH آنها تحت کنترل است زیرا در صورت وجود غدد درون ریز کنترل نشده می توانید اقدامات لازم را برای کنترل اختلال لنگش اسب در آن ها را مدیریت نمایید.

درمان لنگش اسب

درمان لنگش اسب

اندرو همچنین توصیه می کند برای بررسی سندروم متابولیک اسب که شکل دیگری از اختلال در تنظیم انسولین می باشد از آزمایش قند خوراکی استفاده نمایید. این آزمایش شامل جمع آوری یک نمونه خون و سپس مصرف شربت سبک ذرت به صورت خوراکی و دوباره جمع آوری نمونه خون دیگر حدود 60 تا 90 دقیقه بعد است. در مطالعه ای جدید گروه اندرو نشان دادند که آزمایش قند خوراکی را می توان بلافاصله پس از آزمایش تحریک TRH به عنوان یک پروتکل ترکیبی بدون تاثیر بر نتایج انجام داد و این بهترین روش برای آزمایش اختلال لنگش اسب و سندروم کوشینگ در یک بازدید می باشد.

او از دامپزشکان اسب استقبال می کند تا در صورت هر گونه سوال در رابطه با تفسیر نتایج با او تماس بگیرند. در حقیقت از لحاظ متابولیکی یک نوع اسب وجود دارد که مستعد ابتلا به اختلال لنگش می باشد اما این مورد همیشه صدق نخواهد کرد. با این وجود اندرو عنوان می کند محققان سخت در تلاش هستند تا عوامل پیش بینی کننده در ژن ها را شناسایی کنند.

وی همچنین می افزاید در آینده شانس خوبی وجود دارد که ما برخی از نشانگرهای ژنتیکی و برخی آزمایش های ژنتیکی را انجام دهید و به طور بالقوه اسب های مبتلا به این اختلال را درمان کرده و از کشتن آن ها جلوگیری کنیم.

از لحاظ درمان های پزشکی برای این نوع اختلال اندرو عنوان می کند که در حال حاضر گزینه هایی وجود دارند که ممکن است برای اسب های مختلف مناسب باشد و صاحبان آن ها همیشه باید با دامپزشک خود مشورت نمایند. وی همچنین می افزاید که لووتیروکسین ممکن است مکمل مفید برای کاهش وزن باشد و به بهبود اسب های مبتلا به این اختلال می تواند کمک کند. این مکمل ها حاوی پلی فنول همانند رزوراترول هستند که به بهبود این اختلال تا حد زیادی کمک می کنند. با این وجود شواهد بسیار محدودی در این مورد و در این مرحله از بهبود اسب های مبتلا به این اختلال وجود دارد.

پیشگیری لنگش اسب

پیشگیری لنگش اسب

وی همچنین می افزاید که داروی متفورمین می تواند در اسب ها برای کاهش پاسخ انسولین به تغذیه مفید باشد در صورتی که ب صورت هدفمند و کوتاه مدت قبل از غذا میزان کمی از این دارو مصرف شود. برای درمان این اختلال گزینه های دیگری نیز وجود دارند. در مقاله اخیر شواهد موفقیت آمیزی در رابطه با گروه دارویی که با افزایش ترشح گلوکز خون توسط کلیه ها وجود دارد که به کنترل انسولین کمک می کند به احتمال زیاد در سال های آینده شاهد تولید داروهای بیشتری برای اسب های مبتلا به این اختلال خواهیم بود.

روش های درمان لنگش اسب

در صورتی که اسب شما علائم اختلال لنگش اسب را داشته باشد بهتر است بلافاصله با دامپزشک تماس بگیرید و برنامه های درمانی را با دقت بالا دنبال کنید. در صورتی که درمان سریع این اختلال آغاز نشود ممکن است پاهای اسب شما آسیب ببیند و درد نیز در پاهای او شدید شود. همواره توصیه می شود که اسب را در اصطبل های کوچک، استراحتگاه ها و بسترهای تمیز حاوی شن و ماسه نگهداری نمایید در این جایگاه به یک قالب نیاز خواهید داشت تا از سم اسب شما به خوبی محافظت نماید.

روش های درمان لنگش اسب

روش های درمان لنگش اسب

حذف خوراکی های شیرین از جمله ملاس برای درمان این اختلال از اهمیت قابل توجهی برخوردار است اما همیشه باید مطمئن شوید که اسب شما به آب تمیز و تازه دسترسی دارد و اسب شما تغذیه کافی را دریافت می کند و به اندازه نیاز نیز فعالیت دارد. دامپزشک معالج باید برای درمان اختلال لنگش اسب رژیم غذایی مناسبی را توصیه نماید. در این اختلال یکی از مهمترین عوامل که باید به حداقل میزان خود برسد استرس می باشد از این رو لازم است تا اسب شما در محیطی پرورش یابد که در آن احساس راحتی داشته باشد.

صاحبان اسب نباید اسب هایی را که از بیماری لنگش در رنج هستند را برای سوارکاری و یا انجام فعالیت های جسمانی مورد استفاده قرار دهند و همچنین نباید سم های این اسب ها را با آب سرد بشویند. هرچند شستشوی سم اسب با آب سرد می تواند برای آن ها لذت بخش باشد اما سردی طولانی باعث خواهد شد شرایط بدتر شود. دامپزشک ممکن است از اشعه ایکس استفاده نماید تا میزان چرخش سم اسب را تحت نظر داشته باشد و چرخش سم اسب را اصلاح کند تا بیماری به طور کامل بهبود یابد.

پیشگیری و مدیریت لنگش حاد

صرف نظر از عوامل ایجاد کننده لنگش اسب در درمان این اختلال نباید تاخیر کرد. همواره باید پاهای اسب را خنک کرد و درد او را به خوبی تسکین داد. اندرو برای اقدامات خود به منظور پیشگیری و درمان لنگش اسب به شهرت و اعتبار جهانی دست یافته است. ایشان برای این منظور از کرایوتراپی استفاده کرده است. اندرو آنچه که باعث شدت یافتن اختلال لنگش اسب می شود را مورد بررسی قرار داده است. وی همچنین افزوده است که در صورتی که به موقع برای درمان اختلال لنگش اسب اقدامات لازم را انجام دهید می توانیم از شدت یافتن آن پیشگیری نماییم. حتی در شرایط بالینی نشان داده شده است که خنک کردن پا در اسب های مبتلا به این اختلال از شدت یافتن آن تا حد زیادی پیشگیری به عمل می آورد.

اندرو همچنین توضیح داده است که دلیل اصلی خنک کردن اندام اسب های مبتلا به لنگش اسب حاد این است که انقباض عروق خونی در گا باعث تحول عوامل محرک این اختلال از جمله اندوتوکسین یا باکتری ها و سایر ترکیبات داخلی می شود. او به تحقیقی اشاره کرد که در آن خنک کردن پوست سر در بیمارانی که شیمی درمانی می کنند از ریزش مو جلوگیری به عمل می آورد. تصور می شود که منقبض شدن عروق، تحول شیمیایی فولیکول و فعالیت فولیکول را محدود می سازد.

پیشگیری از لنگش اسب

پیشگیری از لنگش اسب

وی همچنین افزود که سرما بر محدود کردن فعالیت متابولیک و محدود کردن التهاب تاثیرات قابل توجهی دارد و همچنین به عنوان مسکن عمل می کند. اندرو عنوان کرد که در پزشکان همچنین در کودکان مبتلا به محرومیت از اکسیژن به مغز از خنک کننده ها استفاده می کنند. این روش ها برای کره اسب ها در زمان تولد نیز مورد استفاده قرار می گیرد تا از خفه شدن آن ها جلوگیری به عمل آید.

اندرو عنوان می کند که برخی از داروهای خنک کننده از ابتلا به لنگش اسب حاد و آسیب دیدن ریه در تحقیقات سندرم پاسخ التهابی سیستمیک در انسان جلوگیری به عمل می آورند. این بیماری در حیوانات جونده با کاهش گلبول های سفید خون و ریه موش همراه می باشد. این مشاهدات نشان می دهند که خنک شدن می تواند آسیب و پاسخ التهابی در اندام حیوانات سپتیک را تا حد قابل توجهی کاهش دهد.

در اسب های سپتیک که در معرض ابتلا به اختلال لنگش اسب قرار دارند از پروب های میکرودیالیز برای بررسی متابولیسم گلوکز در پای اسب استفاده می شود و شاخص های تداخل متابولیسم در اسب های سپتیک مشاهده می شود. وی همچنین عنوان می کند که خنک کنندگی بر کند شدن متابولیسم گلوکز در پا تاثیر عمیقی دارد و شواهدی وجود دارد که نمایانگر این موضوع است که خنک کنندگی می تواند از ایجاد اختلال لنگش اسب جلوگیری به عمل آورد.

15 دیدگاه در “کنترل کردن وزن و دیگر روش های پیشگیری و درمان لنگش اسب

  1. اسدالله هاشمیان گفت:

    کجا می تونم اطلاعات کاملتری درباره این موضوع پیدا کنم

  2. موسی سعادت گفت:

    چرا اینقد کم؟

  3. محمدتقی فرد گفت:

    حرف نداشت👌🏻

  4. اسماعیل طالبی گفت:

    متشکرم

  5. خلیل صدیق گفت:

    میتونم شماره شما رو داشته باشم؟

  6. امید ذاکری گفت:

    این مطلب حرف نداشت

  7. احمد هدایت گفت:

    مطالب بی نظیر بود

  8. سیدمحمد صدر گفت:

    چقد خوبین شما

  9. رمضان اخوان گفت:

    بسیار گویا و شفاف بیان کردید

  10. خلیل اسکندری گفت:

    مشاورینتون قابل اعتمادن؟

  11. بهمن تهرانی گفت:

    چرا اینقد زیاد؟

  12. حسن عظیمی گفت:

    هزینه تبلیغات توی سایت شما چنده؟

  13. میثم سلیمی گفت:

    هزینه مشاوره آنلاین و حضوری باهم متفاوته

  14. علی محمد رحمتی گفت:

    مطلب به درد بخوری بود

  15. جعفر خوش نیت گفت:

    خیلی زیبا بود مهندس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *