عمومی

سلامتی اسب را کنترل کنید

سلامتی اسب را کنترل کنید

برنامه کنترل سلامتی شامل رفتار، محیط، خوردن، آشامیدن و هر مورد قابل قبول توجه دیگر است. از برنامه کنترل سلامتی 5 نقطه ای استفاده کنید تا تخمین اولیه مناسبی از سلامتی اولیه اسب خود در هر روز داشته باشید.آیا امروز اسب سالم و قادر به کار کردن با شما می باشد؟ جواب دادن به این سوال به زودی جزئی از برنامه روزانه شما خواهد شد.

هر چه زئدتر موارد غیر طبیعی را تشخیص دهید، شانس شما در رسیدن به نتایج مثبت افزایش می یابد. عکس العمل شما در مقابل این موارد میتواند بسیار متفاوت باشد: لنژ کردن به جای سواری، افزایش طول زمان گرم کردن، تعدیل تمرینات آموزشی، درخواست بررسی از شخص دیگر، با دامپزشک و …

رفتار

اسب چگونه می ایستد و چه کاری انجام می دهد؟ شرایط روحی اسب را هم ارزیابی کنید. بین دوگوش و در مغز آن چه می گذرد؟  وضع ایستادن تغییر یافته اغلب به دلیل درد تغییر می یابد. سعی کنید محل درد و دلیل آن را تعیین کنید اسب مبتلا به کولیک (درد شکم) مرتب شکم و پهلوی خود را نگاه می کند. اگر حیوان در پا و یا سم احساس درد بکند از انداختن وزن خود روی آن قسمت اجتناب می کند ولی عکس العمل به درد و شرایط محیطی در اسب های متفاوت، مختلف است. تفاوت های زیادی بین نژادها و داخل نژادها بین اسب های مختلف وجود دارد.

محیط

آیا زمین خشک است؟ آیا مسطح است یا جای پاهای عمیق حاصل از حرکت سریع اسب ها وجود دارد؟ آیا اسب کاه زیاد می خورد؟ مدفوع را از لحاظ رطوبت ، قوام و هر چیزی که با آن مخلوط شده بررسی کنید.

خوردن

اسب شما چه موقغ ، چه چیزی خورده است؟ آیا تمام خوراکش را خورده است؟ به آخور نگاهی بیاندازید. یک اسب باید همه کنستانتره خوراک خود را در عرض نیم ساعت بخورد. اگر پس از نیم ساعت هنوز خوراک در آخور وجود دارد ، مواردی قابل ارزیابی هستند. گاهی اوقات کاه و یا مقداری علوفه مرطوب و یا هیلاژ را در داخل و یا اطراف آن را مشاهده می کنید. اینها بخشی از خوراک هستند که حین جویدن احتمالا به دلیل مشکلات دندان از دهان اسب بیرون ریخته اند.

آشامیدن

بررسی کنید که آیا آبشخور خوب کار می کند، اسب به آن دسترسی دارد و مدفوع با آب مخلوط نشده باشد. آیا اطمینان ندارید که آبشخور مناسب باشد؟ پس مقداری آب در اختیار اسب قرار دهید و ارزیابی کنید که آن تشنه است یا خیر.

12 دیدگاه در “سلامتی اسب را کنترل کنید

  1. امید کمالی گفت:

    دفتر مرکزیتون کجا قرار داره

  2. حسن بردبار گفت:

    مرسی

  3. اسماعیل سهرابی گفت:

    میشه مطلب رو توی وبلاگ خودم بزارم؟

  4. عبدالرضا ایمانی گفت:

    میتونم شماره شما رو داشته باشم؟

  5. خلیل سبحانی گفت:

    چطوری میتونیم از آخرین مطالبتون باخبر بشیم

  6. مجید شهبازی گفت:

    محتوا خوبی بود

  7. جمشید عسگری گفت:

    لطفا آدرستون رو برای بنده ارسال کنین

  8. امیر رفیعی گفت:

    مطلب به درد بخوری بود

  9. امیر مهدوی گفت:

    مطلب خوبی بود

  10. علی اصغر شریعتی گفت:

    مطلبتون بسیار مفید بود

  11. مسلم یوسفی گفت:

    اینا فوق العادن

  12. جمشید توکلی گفت:

    احسنت عالی بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *