دامپزشکی

قبل از تولد کره اسب

100 روز قبل از تولد کره اسب

100 روز قبل از تولد کره اسب، تحولات و چالش های منحصر به فردی به همراه دارد. در این مقاله سعی کرده ایم با ارائه گام های اصلی برای مراقبت از انواع نشانه ها در سه ماهه آخر آبستنی مادیان به شما عزیزان ارائه دهیم.
هیچ چیز لذت بخش تر از به دنیا آمدن کره اسب وجود ندارد. در واقع بیشتر افراد بعد از ماه ها انتظار می توانند استقبال خوبی از این لحظه داشته باشند. اما کسانی که با صنعت تولید و مثل سروکار دارد می دانند که رسیدن به این مرحله مهم کار کمی نیست. تولد کره اسب نیازمند برنامه های همزمان سازی، آماده سازی دقیق و سرمایه گذاری مالی است.
فرقی نمی کند که شما یک پرورش دهنده آماتور یا حرفه ای باشید، قطعا دوست دارید که همه چیز به خوبی پیش برود. در ادامه مقاله شما را با مهمترین گام ها برای مراقبت از اسب در ماه های آخر آشنا خواهیم کرد.

100 روز قبل از تولد کره اسب

100 روز قبل از تولد کره اسب

تغییراتی که در سه ماه قبل از تولد کره اسب اتفاق می افتد

متوسط بازه زمانی آبستنی اسب، بسته به مادیان، حدود 320 الی 360 روز طول می کشد. ممکن است یک اسب هر چند سال یکبار آبستن شود و یا ممکن است این اتفاق هر ساله رخ دهد ! 100 روز قبل از تولد کره اسب می تواند چالش ها و تغییرات منحصر به فردی به همراه داشته باشد. در این مرحله جفت کاملا تکامل یافته و شروع به تولید پرژستین هایی از جمله هورمون پروژسترون می کند که به ادامه آبستنی کمک می کند.
جنین، که توسط آمنیون پوشانده شده است، به صورت نمایی رشد می کند. در حقیقت بیشترین رشد آن در سه ماه قبل از تولد است. وزن کره اسب در شش ماهگی به اندازه یک گربه خانگی (4 تا 7 کیلوگرم) است. اما وزن آن در هنگام تولد 10 برابر می شود.

تغییرات قبل از تولد کره اسب

تغییرات قبل از تولد کره اسب

 

سلامت عمومی مادیان بسیار مهم است

• تغذیه

سلامت کلی مادیان باردار، از نظر تغذیه، برای رشد فرزندان درون رحم بسیار مهم است. در 100 روز قبل از تولد کره اسب، مواد مغذی مادیان به طور کلی افزایش می یابد؛ زیرا بدن او بخش قابل توجهی از تغذیه را که مصرف می کند، ارائه می دهد.
جنین در حال رشد از طریق بند ناف تغذیه می کند و این بدان معناست که مادیان برای دو نفر غذا می خورد. این امر نه تنها به مصرف انرژی (کالری)، بلکه به اسید های آمینه (عناصر سازنده پروتئین)، چربی، ویتامین ها و مواد معدنی (به ویژه کلسیم) مورد نیاز برای رشد غضروف، استخوان، عضله و سایر بافت ها مربوط می شود.
مادیان همچنین در 100 روز قبل از تولد کره اسب برای “شیردهی” آماده می شوند. شیردهی سخت ترین زمان غذایی برای مادیان باردار است، بنابراین داشتن شرایط بدنی خوب در این دوران بسیار مهم است.
گفته می شود که نیاز های مادیان در هر نوع متفاوت است و شما باید مراقب مقدار تغذیه او باشید. تغذیه بیش از حد کربوهیدرات های غیر ساختاری (عمدتا نشاسته و شکر) به هر اسب می تواند سبب اختلالات متابولیکی، ناباروری، قولنج و لامینیت (بیماری سم) شود. علاوه براین، ممکن است مادیان چاق به دلیل عدم آمادگی جسمانی در پوست کندن مشکل داشته باشند. برای تهیه یک برنامه رژیم غذایی از یک متخصص یا دامپزشک کمک بخواهید.

سلامت عمومی مادیان

سلامت عمومی مادیان

• واکسن و ایمنی سازی

ایمن سازی به عنوان یکی دیگر از جنبه های اساسی سلامت عمومی اسب شناخته می شود. بر خلاف انسان ها و برخی گونه های دیگر، اطراف جفت اسب دارای لایه ضخیمی است که از نفوذ آنتی بادی های ضد بیماری و رسیدن آنها به جنین جلوگیری می کند. بنابراین این نوزاد تازه متولد شده برای دریافت این آنتی بادی ها ارزشمند به خوردن آغوز مرغوب (اولین شیر مادیان) به مدت 6 الی 8 ساعت اول زندگی متکی است.
واکسن ها مستقیما کره اسب را ایمن نمی کنند، بلکه از مادیان محافظت می کند و این اطمینان را می دهند تا آغوز حاوی تمام ایمونوگلوبولین های لازم (انواع آنتی بادی) برای محافظت از فرزند است. شما می توانید دستورالعمل های کامل واکسیناسیون را در وب سایت های مختلف مشاهده نمایید اما اصلی ترین آنها شامل: کزاز، هاری و انسفالومیلیت است. ممکن است دامپزشک به دلیل خطر های خاص واکسن هایی مانند ضد بوتولیسم، آنفولانزا، لپتوسپیروز، روتاویروس، تب اسب پوتوماک و خفگی را نیز تجویز کند.
عمل واکسیناسیون بسته به موقعیت جغرافیایی و جمعیت استبل دارد. واکسیناسیون علیه ویروس هرپس نیز از اهمیت زیادی برخوردار است؛ زیرا این ویروس به عنوان یکی از ویروس های سقط کننده (EHV-1) شناخته می شود که تهدیدی کاملا جدی برای کره اسب به شمار می رود.
دامپزشکان معمولا در پنج، هفت و نه ماه بارداری این واکسیناسیون را انجام می دهند. آنها به طور کلی واکسن های دیگر را چهار تا شش هفته قبل از تاریخ تولد کره اسب تجویز می کنند تا غلظت آنتی بادی آغوز را افزایش دهند و از نوزاد محافظت کنند.
امیدوارم در این مقاله نکات لازم قبل از تولد کره اسب را خدمت شما اراده داده باشم.
https://thehorse.com/195503/before-she-foals/

12 دیدگاه در “قبل از تولد کره اسب

  1. ناصر سهرابی گفت:

    چقد خوبین شما

  2. عبدالحسین نادری گفت:

    حرف نداشت👌🏻

  3. سیدعلی خسروی گفت:

    خیلی خوشحالم که هستین

  4. وحید مومنی گفت:

    شماره تماستون برای خرید تلفنی چنده

  5. رسول اخوان گفت:

    afarin matlab khobi bood

  6. محمدعلی شهبازی گفت:

    بیشتری بنویسین لطفا

  7. سیدحسین طهماسبی گفت:

    لطفا آدرستون رو برای بنده ارسال کنینم چجوری باهاتون ارتباط بر قرار کنم

  8. مهران سلطانی گفت:

    حساب توییتری هم دارید؟

  9. عزیز شیرازی گفت:

    مطالب بی نظیر بود

  10. محمد آخوندی گفت:

    قیمت مشاورتون چقدره؟

  11. کریم زارع گفت:

    چطوری می تونم باهاتون ارتباط بر قرار کنم

  12. محمود حبیبی گفت:

    محتوا خوبی بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *