جدیدترین مقالات, عمومی

اسب های خونگرم اسب های خونسرد

خصوصیات اسب های خونگرم چیست؟

اسب های خونگرم تلفیقی از نژاد اسب های عرب هستند. اسب های عرب یا خون داغ سرعت بالایی دارند و برای ورزش اسب سواری مناسب می باشند.این اسب ها معمولا از قامت بلندی برخوردارند و بدنی عضلانی دارند، به همین علت حرکات قدرتی خوبی را از خود نشان می دهند. این نوع اسب ها از هوش خوبی برخوردار بوده و پر انرژی هستند. همچنین توانایی بالایی در رقابت های رشته های ورزش سوارکاری دارند و معمولا برای سوارکاری آماتورها و افراد مبتدی استفاده می شوند.

اسب های خونگرم مورد توجه مربیان سوارکاری از سراسر دنیا هستند، زیرا برای دسته ای از رشته های اسب سواری مناسب می باشند. بطور مثال اسب از گونه خونگرم سوئدی، به دلیل خلق و خوی آرام در بسیاری از رشته های سوارکاری شناخته شده است. اسب خونگرم از نژاد معروف وستفالین از آلمان برای رشته های سوارکاری درساژ، پرش و حرکات نمایشی مناسب است. اسب های خونگرم از نژاد بلژیکی نیز برای رشته پرش با اسب مناسب هستند. یک اسب خونگرم خیلی زود با سوارکار خود دوست می شود.

اسب های نژاد هانوورین(از گونه اسب های خونگرم) به خاطر سرعت بالا، بیشتر در میادین نمایشی حضور دارد. هانوورین یکی از اصیل ترین اسب ها برای رقابت های پرشی است که بسیار خونگرم و زیبا می باشند و از قامت بلندی برخوردار هستند. به دلیل انرژی زیاد و قد بلند، به خوراک بیشتری هم نیاز دارد. اسب های هانوورین از گردن درازی برخوردار هستند و شانه های عضلانی و شیب داری داشته و  کپل آن صاف است همچنین این اسب به رنگ های خرمایی، قهوه ای، مشکی و کهر موجود هستند. اسب هانوورین گام های خیلی نرمی بر می دارد و یورتمه این اسب به حالت شناوری بسیار ملایم و جذاب است. حرکات آن سریع و دارای ریتم است و به همین دلیل برای درساژ مناسب می باشد.

ویژگی های اسب خونگرم و تفاوت آن با خونسردها

اسب ها دارای نژاد خاص هستند و به همین دلیل خصوصیات و ویژگی های آنها متفاوت است. اسب های خونگرم پر انرژی تر بوده و جثه بزرگتری دارند و قدشان نیز بلند تر است. غذای اسب هایی که خلق و خوی خونگرم دارند، بیشتر از غذای بقیه گونه ها می باشد. در روش نگهداری از این نوع اسب، توجه کافی به حجم غذای آن داشته باشید. اسب های گونه خونگرم به راحتی می توانند با انسان ارتباط برقرار نموده و با سوارکار خود زندگی کنند.

این نوع اسب ها از رفتارهای مناسب و دوستانه ای برخوردارند. علت اصلی تفاوت خونگرم ها با بقیه گونه ها در همین نکته است. در نظر داشته باشید که سوارکاری با هر نوع نژاد از اسب، نیازمند لوازم سوارکاری با کیفیت می باشد. هوش بالا یکی از خصوصیات اسب های خونگرم می باشد و به همین دلیل ضریب یادگیری شان، در حد بسیار بالایی است. اسب های خونگرم به بیش از سه وعده غذایی در روز نیاز دارند. اگر هم دچار آسیب هایی مانند شکستگی و یا در رفتگی شوند، باید تقریبا یک ماه تا دو ماه استراحت کنند.

در مقایسه اسب های خونگرم با اسب هایی با خلق و خوی سرد، باید گفت که در مجموع خونگرم ها سریع تر از خونسرد ها می باشند. ولی اسب هایی که خونسرد هستند، قوی تر بنظر می رسند. چابکی و برخورداری از هوش بالا یکی از ویژگی هام مهم در گونه خونگرم می باشد. اسب های خونگرم پیشینه خوبی در برگزاری مسابقات و رقابت های اسب سواری دارند.

رفتار اسب هایی که خلق و خوی سرد دارند

اسب های خونسرد بیشتر برای مسابقات ارابه رانی و رقابت های استقامتی مناسب هستند. این گونه اسب ها، طاقت تحمل گرما، وزن و تمرینات خیلی سخت را دارند. اسب هایی که خلق و خوی سرد دارند می توانند در زمان های بیشتری وزن سوارکار خود را تحمل کنند. در مسابقه چوگان، شاهد توانایی بدنی این نوع اسب ها هستیم. البته در مسابقات چوگان از اسب های پونی هم استفاده می شود. پونی ها دارای قد کوتاهی هستند. اسب های نژاد عرب  خونسرد هستند و برای مسابقات استقامتی مناسب می باشند.

پرورش دهندگان اسب ها در مرحله تولید مثل، گونه اسب های خونگرم را با گونه های خونسرد پیوند می دادند؛ اینکار با هدف داشتن یک اسب آرام و پر استقامت انجام می شد. در کل یک اسب خونسرد می تواند چندین مسافر، بارهای سنگین، کالسکه و ارابه را حمل کند. این گونه اسب ها، به اسب کاری شناخته شده اند و بسیار صبور هستند. در کشاورزی سنتی، یک جفت اسب خونسرد می توانست گاوآهن های بسیار سنگینی را در مزارع با خود بکشاند. امروزه هنوز از اسب خونسرد در مزارع کوچک برای کشاورزی و حمل چوب استفاده می شود، زیرا کم هزینه تر از ماشین هستند.

اسب های نژاد شایر و سافولک خونسرد هستند. هم اسب های خونگرم و هم خونسرد، به شنیدن صدای موزیک علاقمند هستند. موقع زایمان اسب ها، نباید دور و برشان شلوغ باشد زیرا زمان زایمان به تعویق خواهد افتاد. چنانچه غرایز و رفتار اسب های خونگرم یا اسب های خونسرد را بشناسید، بهتر می توانید با آنها ارتباط برقرار کنید. باید به اسب بفهمانید که قصد محافظت از او را دارید، تا رفتار ناشی از ترس از خود نشان ندهد.

اسب های خونسرد

ارتباط برقرار کردن با همه گونه های اسب

هنگامی که اسب سرش را به سمت پایین می آورد و به شدت تکان می دهد، یعنی او بد اخلاق شده است. اگر گوش هایش را به سمت جلو متمایل نموده و سرش را خم کند، یعنی به سوارکارش اعتماد پیدا کرده است. این بهترین و زیباترین عکس العمل اسب، نسبت به سوارکار خود می باشد. در نظر داشته باشید که، هم اسب های خونگرم و هم اسب های خون داغ داریم. اسب خون داغ یعنی اسبی که خلق و خوی داغ و آتشین دارد.خونگرم ها حال و هوای ملایم تری نسب به اسب های خون داغ دارند.اسب های گونه خونگرم برای بارکشی آفریده نشده اند. در نگهداری همه گونه های اسب، از لوازم سوارکاری مناسب استفاده کنید.

 

https://www.wikihow.com/Warmblood-vs-Coldblood#Warmblood-vs.-Coldblood-Horses

7 دیدگاه در “اسب های خونگرم اسب های خونسرد

  1. قاسم واعظی گفت:

    لطفا آدرستون رو برای بنده ارسال کنینم چجوری باهاتون ارتباط بر قرار کنم

  2. سیدحسین موحد گفت:

    خیلی عالی بود

  3. مجید واعظی گفت:

    چجوری می تونیم با کارشناسانتون در ارتباط باشیم

  4. موسی میری گفت:

    سایتتون محشرههههه

  5. غلامرضا بهبهانی گفت:

    بیشتری بنویسین لطفا

  6. عبدالحسین زمانی گفت:

    با اجازتون بازنشر شد

  7. سیا گفت:

    عاااااااااااالیییییی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *