جدیدترین مقالات, عمومی

مجموعه نکات جالب خوابیدن اسب ها

خوابیدن اسب ها چگونه است؟

خوابیدن اسب ها معمولا در حالت ایستاده است. اسبها وقتی ایستاده اند، می توانند چرت بزنند. یک اسب بطور معمول باید دو تا سه ساعت به خواب عمیق شبانه برود. خوابیدن اسب ها در حالت عمیق، اغلب به حالت دراز کش و روی زمین است. خواب عمیق باعث می شود که سیستم عصبی اسب حفظ شود. خواب کافی باعث می شود توانایی یادگیری اسب، افزایش پیدا کند. اسب ها هم مانند بقیه پستانداران به خواب عمیق می روند.

خوابیدن اسب ها در شب بین دو و نیم ساعت تا سه ساعت است. اسب هایی که بدون وقفه بین دو تا سه ساعت می خوابند، استعداد و آمادگی بیشتری برای آموختن مهارت های گوناگون خواهند داشت. اسب ها برخلاف انسان ها، به خواب زیاد و مداوم احتیاجی ندارند، زیرا در طول روز، اغلب در حال چرت زدن هستند. اما اگر خواب اسب کافی نباشد، دچار بی حالی خواهد شد، همچنین اسب از نداشتن خواب کافی عصبی می شود.

خواب اسب باید در محیطی آرام، راحت و امن باشد، خوابیدن اسب ها در این شرایط، منجر به سلامتی آنها می شو. اسب های جوان، خواب بیشتری نسبت به اسب های سالمند دارند. الگوی خواب اسب ها رابطه مستقیمی با شرایط و محیط زندگی آنها دارد، اگر اسب در محیط ساکت و آرام باشد بیشتر می خوابد. پانزده درصد خوابیدن اسب ها، خواب عمیق است ولی هشتاد و پنج درصد آن، به صورت ایستاده و چرت زدن می باشد.

خوابیدن اسب ها

چرا اسب ها ایستاده می خوابند؟

خوابیدن اسب ها در حالت ایستاده دلایلی دارد. وقتی اسب در حالت ایستاده می خوابد، می تواند در مقابل حملات احتمالی و ناگهانی دشمن از خود محافظت نماید. برای دویدن، اسب ها باید ایستاده باشند، اگر روی زمین بخوابند، مدتی طول می کشد تا برای فرار و دویدن آماده شوند. بدین منظور ابتدا باید از زمین بلند شده و بدوند. اسب هنگام چرت زدن، سرش را به طرف مسیر و راه فرار، متمایل می کند.

در این حالت اسب می تواند با اولین نگاه، خطر احتمالی را ببیند. اسب ها یک سیستم ویژه ای از تاندون و رباط دارند. این سیستم باعث می شود که در حالت ایستاده بخوابند. ما انسان ها برای زانو زدن، نیاز داریم که زانوهای خود را خم کنیم. ولی اسب ها می توانند ماهیچه های خود را بدون اینکه زانو بزنند، شل و خم کنند. وزن اسب در این وضعیت بین سه عضو بدنش تقسیم شود. یکی از پاهای خود را در این شرایط تکیه گاه قرار می دهد. اسب ها بیشتر تمایل دارند به پاهای عقبی خود استراحت بدهند. سم پای عقبی اسب در حالت استراحت کردن، روی پنجه پایش قرار می گیرد.

سر اسب در خوابیدن ایستاده، به حالت افتاده در می آید. خوابیدن اسب ها به این شکل، اجازه می دهد که هنگام فرار، آنها کارایی بیشتری داشته باشند. اسب ها به پشت خود نمی خوابند، بجز مواردی که می خواهند پشت خود را خارش دهند. اگر اسب ها روی زمین غلت بخورند، روده هایشان پیچ می خورد، در کل اسب ها در حالت ایستاده راحت تر هستند. اسب ها از راه دهان نفس نمی کشند، بلکه از طریق بینی تنفس می کنند. دقت کنید در هیچ شرایطی، راه تنفس بینی آنها را نبندید.

خوابیدن اسب

درباره علل بی خواب شدن اسب ها

همانطور که خوابیدن اسب ها در حالت ایستاده دلیل دارد، بی خوابی اسب ها هم بی دلیل نیست. پرخاشگری یکی از دلایل بی خواب شدن آنها است، حتی یک اسب وحشی و تهاجمگر، هنگام پرخاشگر بودن، نمی تواند به اندازه کافی بخوابد. کابوس دیدن اسب هنگام خواب، باعث می شود که به سختی بخوابد. اگر اسب احساس ناامنی و ترس کند، دچار اختلال در خواب خواهد شد.

آسیب های بدنی و دردهای جسمی از دلایل بی خوابی اسب ها هستند. خستگی مفرط و قرار گرفتن در یک مکان برای مدت طولانی، باعث نخوابیدن آن می شود. اگر اسب در بدن خود احساس التهاب و درد کند، نمی تواند خواب خوبی داشته باشد. برای رفع التهاب، به رژیم غذایی آن، اسیدهای چرب و امگا 3 اضافه کنید. اسب ها هنگام خوابیدن، انرژی بیشتری را مصرف می کنند تا زمانی که ایستاده اند!

اگر اسب شما یک اسب پرشی است و مدام تمایل دارد که حرکات پرشی و جهشی انجام دهد، یک انبار ساکت و آرام برایش اختصاص دهید؛ سپس مکمل هایی به او بدهید که آرام و ساکت شود(مکمل هایی که در ان از اسیدامینه تریپتوفان استفاده شده باشد). فعالیت سیستم عصبی اسب با آرام بخش ها مدیریت می شود. با آرام گرفتن فعالیت های عصبی، اسب می تواند خواب بهتری داشته باشد. با دقت و توجه کافی، علت بی نظمی را در خوابیدن اسب پیدا کنید. استفاده از لوازم سوارکاری بی کیفیت و نامناسب، فشار آوردن به اسب و خسته کردن آن، نظم خواب اسب را برهم می زند.

خواب اسب

زمان خواب اسب چقدر است؟

خوابیدن اسب در حالت ایستاده بین پانزده تا بیست دقیقه در هر نوبت است. در طول روز، یک اسب بین پنج تا هفت ساعت می خوابد، ولی نمی تواند پشت سر هم بخواهد، خوابیدن اسب ها در طول روز به شکل چرت زدن است. برای چرت های کوتاه مدت، اسب در حالت ایستاده قرار دارد و در همین فاصله چشم های خود را سریع می بندد و باز می کند. در خواب های عمیق، اسب باید در حالت درازکش باشد. خوابیدن اسب ها از نوع Rem بدین شکل است که در طول زمان خواب، مغز فعال بنظر می رسد.

بیشترین رویاهای خواب، در این نوع خواب به سراغ اسب می آید. اما چشم های آن در طول این مرحله، حرکات سریعی دارند. اسب ها حیوانات سازگاری با طبیعت هستند. بهتر است که محیط مناسبی برای خوابیدن اسب ها مهیا کنیم. اسب اگر احساس راحتی داشته باشد، به خواب Rem می رود. اسب ها می توانند به مدت هفت تا چهارده روز خوابRem  نداشته باشند، ولی بدون این نوع خواب، اعصاب اسب، دچار اختلال می شود. اختصاص یک اصطبل مناسب، برای حفظ آرامش و خوابیدن اسب الزامی است.

اسب های بالغ کمتر می خوابند. کره اسب هایی که در کنار مادرشان دراز می کشند، بیشتر می خوابند. کره اسب ها معمولا به طرف پهلوی خود می خوابند. اسب های بالغ بخاطر مشکلات تنفسی، قادر به درازکشیدن روی زمین نیستند و خیلی نمی توانند در این حالت بخوابند.گردش خون در ریه آنها در حالت درازکش، برای پانزده دقیقه، درست انجام می شود، بعد از این مدت، اسب مجبور است که بلند شود ولی این شرایط خاص برای کره ها نیست، به همین دلیل کره اسب ها در حالت درازکش و روی زمین، برای مدت بیشتری به خواب می روند.

بی خوابی اسب ها

نکاتی درباره مکانیزم خوابیدن اسب ها

اسب های جوانتر بیشتر می خوابند. در خواب های عمیق و پلک زدن های متحرک، مغز اسب دارای مکانیزم خاصی است. به پهلو خوابیدن اسب های جوانتر، نشان دهنده این است که گردش خون این اسب ها بهتر است. البته مدت زمان خوابیدن اسب ها، در هر اسبی متفاوت است، ولی یک اسب مشخص، همیشه یک جور می خوابد. خوابیدن و سریع پلک زدن، برای اسب ها مهم است. در این شرایط هورمونی در خون آنها، بنام سروتونین ترشح می شود.

خوابیدن اسب ها از نوع Rem اگر کافی نباشد، نهایتا اسب نمی تواند در یادگیری بعضی از حرکات آموزشی موفق باشد. اسب ها دو نوع خواب دارند، یکی خواب بریده و سطحی با پلک زدن متحرک و دومی خواب عمیق. اسب ها برای عمیق خوابیدن باید بیشتر در محدوده اختصاصی خودشان قرار بگیرند. برای عمیق خوابیدن اسب ها باید ایمنی بیشتری وجود داشته باشد. البته می توانیم با تزریق مولد سروتونین که اسیدامینه تریپتوفان نام دارد، اسب را در طول روز، وادار به خواب بکنیم!

در نظر داشته باشید که وقتی اسب برای اولین شب، به اصطبل جدید انتقال داده می شود، نمی تواند اصلا خوب بخوابد. اگر اسب در اصطبل می خوابد، باید فضای کافی برای آن وجود داشته باشد تا بتواند به راحتی تنفس کند. عوامل دیگری در سلامت خوابیدن اسب ها تاثیر دارد از جمله رژیم غذایی، کیفیت لوازم سوارکاری و رفتار مربی و مهمتر از همه برخورد کارگر یا مهتر است. اسب ها در طبیعت به صورت دسته جمعی می خوابند.

خوابِ حرکتِ چشمِ تند (Rapid Eye Movement Sleep) یا خواب REM، یکی از مراحل خواب در پستانداران است که در آن بدن در حالت خواب عمیق به‌ سر می‌برد ولی واکنش مغز در حالت بیداری است

لوازم سوارکاری

 

https://www.wikihow.com/How-Do-Horses-Sleep

7 دیدگاه در “مجموعه نکات جالب خوابیدن اسب ها

  1. حیدر شیرازی گفت:

    احسنت عالی بود

  2. قربانعلی سلیمانی گفت:

    بسیار گویا و شفاف بیان کردید

  3. رمضان فلاح گفت:

    مشاوره آنلاین از چه طریقی صورت می گیره؟

  4. محمدحسن نعمت زاده گفت:

    چقد خوبین شما

  5. مهران گودرزی گفت:

    خیلی سایت خوبی دارین

  6. منصور کیان گفت:

    afarin matlab khobi bood

  7. سیدعلی گنجی گفت:

    دمتون گرم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *