جدیدترین مقالات, عمومی

مجموعه نکات مهم در مورد مراقبت از اسب

دانش لازم برای نگهداری و مراقبت از اسب

اگر رفتارهای طبیعی اسب ها را بشناسیم، بهتر می توانیم مراقبت از اسب را انجام دهیم. اسب ها نیز دچار بیماری می شوند که با تشخیص به موقع، می توانیم اقدام به درمان آن کنیم. غذا و نظافت از نکات مهم در مراقبت از اسب می باشند. استفاده از مکمل های غذایی برای رشد اسب کاربرد دارد. برای اینکه بدانیم چگونه از اسب نگهداری کنیم، باید نژاد و خصوصیات آن را بشناسیم. هر کدام از نژادها، مراقبت خاص خود را لازم دارند.

قد اسب بر اساس نژاد آن فرق دارد. آشنایی با وزن، رنگ، سن بلوغ، بیماری، زمان تولید مثل، تغذیه و مراحل رشد، به کیفیت مراقبت از اسب کمک می کنند. مراقبت های اولیه، تقریبا برای تمامی نژادهای اسب مشابه هستند مانند تهیه آب و خوراک، سرپناه، ورزش، واکسیناسیون و مراقبت های دامپزشکی. آشنایی با خلق و خوی اسب ها نیز تاثیر مهمی در نگهداری و مراقبت از اسب دارد.

محل نگهداری و مراقبت از اسب باید حرارت ثابت و یکنواخت داشته باشد. اصطبل ها را با دقت تمیز کنید زیرا محیط مناسبی برای رشد انواع میکروب های مضر هستند. این حیوان اصیل و زیبا، بسیار اجتماعی است و به توجه و محبت شما نیاز دارد. افسردگی و خستگی اسب با فعالیت های روزمره برطرف می شود و او را سرحال نگه می دارد؛ به همین علت زمانی را صرف بازی با آن کنید.

مراقبت از اسب کرد چگونه باید باشد؟

مراقبت از اسب کرد اهمیت ویژه ای دارد زیرا از استقامت و قدرت عضلانی بالایی برخوردار است. اسب کرد برای طی کردن مسافت های کوهستانی مناسب می باشد. از این اسب برای چوگان و مسابقات پرش استفاده می شود. عرض پیشانی اسب کرد زیاد است و برجستگی دارد. اتصال گردن اسب کرد به تنه اش، حجیم و قوی است. یال آن ضخیم و پرپشت است و سینه ای عریض دارد. اندازه دست و پای آن کوتاه، ولی قوی می باشد، لذا در مراقبت از اسب کرد، توجه داشته باشید که دست و پایش دچار شکستگی نشود.

مراقبت از اسب کرد و نگهداری و پرورش آن با توجه به اصالتش، اهمیت فوق العاده ای دارد. به منظور حفظ سلامت این اسب با ارزش، باید دانش کافی در مورد آناتومی، فیزیک، خون و ژنتیک آن داشته باشید. اسب کرد از کاه و یونجه تغذیه می کند و نیاز غذایی و قدرت بدنی اش را از این طریق تامین می نماید. مواد معدنی و ویتامین ها نیز برای رشد اسب کرد لازم هستند.

در پرورش و مراقبت از اسب کرد در نظر داشته باشیم که مصرف فسفر و کلسیم، می تواند استحکام دندان ها را به دنبال داشته باشد. سلامت ماهیچه، استخوان و هورمون های اسب کرد تا حد زیادی به نوع، کیفیت و میزان مصرف ریزمغذی ها دارد. اسب نژاد کرد دارای تیره های سفید و سیاه است. مراقبت از اسب باید اصولی و علمی باشد. در دنیای زیبای اسب ها و موضوع مراقبت از اسب با ما همراه بمانید.

نکات مفید درباره نگهداری از اسب نژاد عرب

برای مراقبت از اسب عرب نیز باید وقت کافی صرف کنیم. با صرف زمان و توجه، رابطه عاطفی بین اسب به وجود می آید، آنها نیز نیاز به محبت دارند. غذای اسب عرب باید مطابق با نوع فعالیت، وزن و سن او باشد. مرتب سم اسب را کنترل کنید تا سنگریزه ای در شیار سم، باقی نمانده باشد. رژیم غذایی مناسب برای اسب عرب، غلات، علف مرتعی و یونجه است. در مراقبت از اسب اگر نیاز غذایی از طریق علوفه تامین نشود، بهتر است که کنسانتره ها را در کنار علوفه استفاده کنید.

 

در مراقبت از اسب عرب در نظر داشته باشید که علف باغ و یا تکه های چمن را نخورد، زیرا این مواد غذایی دارای سم هستند و سیستم گوارشی او را مختل می کنند. اسب عرب نسبت به دیگر نژادها، غذای کمتری میخورد، بدین جهت بیشتر به برنامه غذایی آن اهمیت دهید. مکمل ها را به مقدار لازم به او بدهید. بهترین راهکار برای تنظیم رژیم غذایی باکیفیت، مشاوره با یک متخصص تغذیه اسب یا دامپزشک است. از سبوس گندم و یا سبوس برنج برای تغذیه اش، به میزان کم استفاده کنید، زیرا توازن مواد معدنی در بدن اسب به هم می ریزد.

برای پرورش، نگهداری و مراقبت از اسب عرب در نظر داشته باشید که اگر در یک منطقه کوچک محصور شود، خیلی زود خسته می شود. این نوع اسب می تواند ساعت های طولانی در مرتع چرا کند. غذای روزانه اسب عرب، بستگی به حجم کار و فعالیت و سن او دارد. اسب عرب علاقه زیادی به انواع خوردنی ها مانند تکه های هویج و سیب دارد، بخصوص که پای جایزه هم در کار باشد.

مراقبت از اسب کاسپین چگونه است؟

در مراقبت از اسب کاسپین بد نیست که با خصوصیات ظاهری این اسب آشنا شویم. اسب کاسپین بسیار خونگرم است و چشم های درشت و گوش های کوچکی دارد. گردن آن باریک و قوس دار است. دم و یالش بسیار زیبا و پرپشت می باشد و دارای سم بسیار محکمی است. اسب کاسپین به رنگ های خاکستری، سیاه و سفید است و قد آن حداکثر 120 سانتیمتر می باشد. گردن نرم و بلندی دارد و کتف آن شیب دار است.

پهنای سینه اسب کاسپین با پهنای بدنش تناسب دارد و بسیار نرم حرکت می کند، به همین علت یورتمه و گام را به خوبی اجرا می کند. این اسب وزن سبکی داشته و به راحتی حرکات پرشی را انجام می دهد. کاسپین برای سوارکاری کودکان بسیار مناسب است و در رده اسب های اصیل ایرانی قرار دارد. با شناسایی ویژگی ها و خصوصیات اسب می توانید برای تغذیه و خوراک آن نیز اقدام کنید.

در مراقبت از اسب به بهداشت و سلامت بینی آنها توجه کافی داشته باشید. اسب ها نمی توانند از طریق دهان نفس بکشند و تنها راه تنفسی آنها، از طریق بینی است. اسب کاسپین تنوع بالای ژنتیکی دارد که در اصلاح نژاد استفاده می شود. حس لامسه قوی دارد به طوری که اگر یک پشه روی هر نقطه از بدنش بنشیند، متوجه خواهد شد. این حس در اطراف گوش، بینی و چشم هایش قوی تر است. لب های اسب کاسپین قادرند که دانه های خیلی کوچک را از یکدیگر جدا نمایند. مراقبت از اسب کاسپین راهکارهای ساده ای دارد.

 

اقدامات و ملزومات اولیه مراقبت از اسب

وقتی اسبی را خریداری می کنید و یا هدیه می گیرید، مهم است بدانید که چقدر باید برای مراقبت از اسب تلاش کنید. یک سری مراقبت ها، اولیه هستند مانند دادن آب تازه، علوفه، غلات، یونجه و مکمل ها. تهیه سرپناه نیز از دیگر الزامات مراقبت از اسب می باشد. هر اسبی ویژگی های منحصر بفرد دارد که با شناخت و رعایت آنها، می توانید سلامت اسب تان را تضمین نمایید. اگر قصدتان از نگهداری اسب، سوارکاری است، بهتر است که تمرین کافی با او انجام دهید.

برای محافظت از خود و مراقبت از اسب، وسایلی مانند مهمیز، چکمه و شلاق نیاز خواهید داشت. کلاه و دستکش از دیگر وسایل لازم برای سوارکاری هستند. روش های مراقبت از اسب برای تمامی نژادها عبارتند از اصلاح سم، پاک کردن دندان ها، واکسیناسیون و گندزدایی. اسب باید آب کافی و سالم بنوشد، در غیر اینصورت بدنش دچار کم آبی می شود. کم آبی مشکلات جدی برای اسب ایجاد می کند.

یکی از بیماری هایی که ناشی از کم آبی بدن اسب می باشد، کولیک است. این بیماری معده و سیستم گوارش اسب را تحت تاثیر قرار می دهد. گردش خون بدن اسب، با حرکت، راه رفتن و دویدن بهتر می شود، به همین دلیل ساعاتی را به دستگردان کردن و لنژ دادن آنها اختصاص دهید. برای نگهداری بهتر و مراقبت از اسب، معاینات مستمر می تواند در تشخیص زودهنگام بیماری ها مفید باشد. هرچند  وقت یکبار کل بدن اسب خود را معاینه و چک کنید.

مراقبت های بهداشتی برای سلامت اسب کدامند؟

موضوع مهم دیگر در رابطه با مراقبت از اسب کوتاه کردن سم یا نعلبندی و قیار می باشد. سم اسب مدام در حال رشد است و اگر بیش از حد بلند شود، تعادل اسب به هم میخورد. کوتاه کردن و تمیز کردن سم، تاثیر بسیاری در بهداشت و سلامت اسب دارد بخصوص در فصل تابستان. ممکن است حشرات و پشه ها در فصل گرم تابستان به سم اسب بچسبند. یک سم باکیفیت می تواند مانع از صدمه، آسیب در اسب شود.

در رابطه با روش های مراقبت از اسب، باید گفت حداقل سالی یکبار، دندان های اسب خود را کنترل کرده و آنها را صاف کنید. دندان اسب بطور دائم در حال تغییر و رشد است. فک اسب موقعی که غذا می جود، به این طرف و آن طرف حرکت می کند. این عمل ممکن است دندان هایش را دچار ساییدگی نموده و لبه بیرونی دندان را تیزتر کند. لبه تیز دندان می تواند در زبان اسب فرو برود و باعث التهاب در دهان اسب شود.

کوتاه کردن و ساییدن و سوهان زدن دندان اسب، تاثیر بسزایی در سلامتی و مراقبت از اسب دارد. اسب ها از هر نژادی که باشند، باید حداقل دو بار در سال کرم زدایی و انگل زدایی شوند. اگر انگل به سیستم گوارش و بدن اسب وارد شود، خطرات جدی برای سلامتی اش به وجود می آید. از دست دادن وزن و اشتها، از اثرات ورود انگل و کرم به بدن اسب می باشد. در فصل سرما و زمستان، با انداختن جل روی اسب، مانع از سرماخوردگی و در پی آن کولیک در آن شوید.

 

 

مرجع خارجی  https://equinehelper.com/how-to-care-for-a-horse/

 

15 دیدگاه در “مجموعه نکات مهم در مورد مراقبت از اسب

  1. عبدالله اشکان گفت:

    چطوری می تونم باهاتون ارتباط بر قرار کنم

  2. هادی شریفیان گفت:

    با اجازتون بازنشر شد

  3. امیر فرجی گفت:

    گل گفتید دست مریضاد

  4. مسلم مستوفی گفت:

    شما کانال تلگرام هم دارین؟

  5. موسی کیانی گفت:

    مطلب خوبی بود

  6. جمشید ایزدی گفت:

    دمتون گرم

  7. منصور کریمی گفت:

    شما پیج اینستا هم دارین؟

  8. عیسی رضوانی گفت:

    هزینه رپورتاژ آگهی توی سایت شما چنده؟

  9. حمیدرضا حسین زاده گفت:

    Awli bood

  10. اصغر سلیمانی گفت:

    ایول

  11. فرهاد فتحی گفت:

    چطوری میتونیم از آخرین مطالبتون باخبر بشیم

  12. بهمن بابایی گفت:

    دست مریضاد استاد

  13. ابراهیم زمانی گفت:

    afarin matlab khobi bood

  14. یعقوب شریفیان گفت:

    بیشتری بنویسین لطفا

  15. میثم رضوانی گفت:

    چه سایت قشنگی دارین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *