جدیدترین مقالات, دامپزشکی

چگونه سن اسب را تشخیص دهیم

 تشخیص سن اسب با نوع دندان

سن اسب را بر اساس دندان های ثنایا و به نوعی دندان های نیش یا کناری آن تشخیص می دهند. نریان ها از هر دو دندان های ذکر شده برخورداند؛ ولی مادیان ها یا هر دو نوع دندان را دارند و یا یکی از انواع آن را دارا می باشند. اسب ها دندان های آسیاب، دندان های پیش آسیاب و دندان های گرگی هم دارند. دندان اسب ها تا قبل از پنج سالگی دچار تغییرات می شوند.

در اسب 8 روزه،دندان ها از نوع دندان های ثنایای مرکزی است. دندان هایی از نوع ثنایای مرکزی، شامل دو دندان بالایی و دو دندان پایینی هستند. بعد از هشت هفته از تولد کره اسب، دندان های نوع ثنایایی شروع به رشد می کنند. دندان اسب در این مرحله شیری است. با مشاهده و بررسی ریشه دندان اسب ها، می توان به نوع دندان پی برد. دندان های شیری دارای ریشه کم عمق هستند، ولی دندان های دائمی اسب ها، از ریشه های عمیق تری برخوردارند.

دندان اسب چهارده روزه، از نوع دندان های پیش آسیاب است. این دندان ها به آسانی قابل دیدن و مشاهده نیستند؛ به همین دلیل برای تشخیص دادن سن اسب، روش مفیدی نخواهند بود. در بخش جلوی دندان های نوع پیش آسیاب، شاهد دندان های گرگی اسب خواهیم بود. این نوع دندان ها، هنگام غذا خوردن در خارج از دهان اسب قرار می گیرند تا مانعی برای تکه کردن غذا و جویدن نباشند. جهت تعیین سن اسب ها، باید فرم دندان های این حیوان نجیب و زیبا را بررسی کنیم.

سن اسب

بررسی ویژگی های دندان اسب در سن های گوناگون

در توضیح چگونگی تخمین سن اسب، گفته شد که بررسی شکل ظاهری دندان اسب ها، روش کاربردی برای تعیین سن اسب ها می باشد. شکل و فرم دندان یک اسب از نوع ثنایا، در اثر گذر زمان، تغییر پیدا کرده و سطح برشی روی آنها، ساییده خواهد شد. یک دامپزشک مجرب، می تواند با معاینه دندان ها، سن اسب را تخمین بزند. بدین منظور بایستی، دندان های شیری را از دندان های دائمی اسب تشخیص داد.

دندان های نوع ثنایای شیری، سفید رنگ بوده و در اندازه کوچک هستند. شکل این نوع دندان ها به طرف لثه اسب بوده و نوک تیز می باشند. شش دندان از نوع ثنایای شیری در دهان اسب وجود دارد. دندان ثنایای مرکزی شامل دو دندان در وسط دهان اسب می باشد. دندان ثنایای جانبی، دارای دو دندان در سمت مرکز دهان اسب است. در کنار هر یک از فک ها، دو دندان ثنایای گوشه ای وجود دارد. تشخیص سن اسب بالغ، راحت تر می باشد، زیرا همه دندان های دائمی آن رشد نموده است.

فرم دندان اسب با افزایش سن اسب، تغییر کرده و دارای زاویه خواهد شد. دندان اسب ها به شکل بیضی هستند که با گذشت زمان و سن، سطح و روی آنها به حالت مثلثی شکل در می آید. با مشاهده فرم و حالت دندان این حیوان دوست داشتنی، می توانید سن اسب را تقریبا تخمین بزنید. قسمت جودان اسب با بالا رفتن سن آن، کم عمق تر خواهد شد و بر اثر سایش تدریجی در دندان های اسب، حفره ای در ریشه آن به وجود می آید. عروق خونی و اعصاب در این حفره هستند. دندانِ ثانویه برای جلوگیری از درد، درون این حفره رشد می کند.جالب است بدانید که این حیوانات نجیب هم، دندان درد می گیرند.

دندان اسب ها

رابطه رشد دندان با سن اسب ها چیست؟

مراحل رشد دندان های اسب، برای تشخیص سن اسب مهم هستند. سن یک کره اسب، با بررسی شکل و حالت دندان ها، تخمین زده می شود.

با شکل گرفتن و ظاهر شدن دندان های ثنایای مرکزی در کره  اسب ها، می توان فهمید که سن اسب، چهار هفته است. اگر دندان های جانبی کره، رشد و نمو کرده باشند، سن اسب یک تا سه ماه است.

با تشکیل دندان های شیری سفید رنگ، می توان فهمید که سن اسب یک سال است. در سن یک سالگی، لبه دندان های نوع گوشه ای، دارای فاصله هستند. حداکثر عمر و سن اسب ها، بستگی به نحوه نگهداری و نژاد آن دارد. روش های دیگری برای شناسایی سن اسب وجود دارد. اسب ها بطور متوسط بین بیست و پنج تا سی سال عمر مفید می کنند. عمر اسب های پونی و شتلند بیشتر است و حتی تا بیش از سی سالگی، هنوز کارایی دارند.

اسب هایی که جثه بزرگتری دارند، از عمر بیشتری نسبت به اسب های کوچکتر برخوردارند. اسب هایی که بیش از پانزده سال سن دارند، به عنوان یک اسب مسن و سالخورده به حساب می آیند. برخی از اسب ها پس از بیست سالگی هم، همچنان شاداب و جوان هستند و در رقابت های اسب سواری شرکت می کنند. البته اهمیت استفاده از لوازم سوارکاری با کیفیت، نکته مهم دیگری در اسب سواری می باشد.

دندان اسب

اهمیت اطلاعات و جزئیات دامپزشکی

برای تشخیص سن اسب، روش های دیگری هم وجود دارد. جزئیاتی مانند زمان اصلاح نژاد، تولید مثل، زمان بدنیا آمدن و اطلاعات دامپزشکی، شناسایی سن اسب ها را راحت تر می کنند. اگر به این جزئیات دسترسی نداشته باشید، با تکنیک های مشاهدات فیزیکی مانند معاینه دندان های اسب، می توانید سن اسب را تخمین بزنید.

سایز، شکل، رنگ و زاویه دندان اسب، بیانگر سن اسب ها هستند. مدارک مربوط به اصلاح نژاد، پرورش و سوابق دامپزشکی اسب را چک کنید. هر اسبی با هر سنی، قطعا دارای تاریخ تولد است. در برخی شرایط، ممکن است یک اسبی را پیدا و یا خریداری نمایید که میکروچیپ روی گردن خود دارد.

بسیاری از مالکان اسب، میکروچیپ را روی گردن اسب و زیر پوست آن قرار می دهند. این کار را برای شناسایی اسب و برای مواقعی که اسب گم میشود، انجام می شود . در این میکروچیپ ها ، مشخصاتی مانند سال تولد، محل نگهداری، نژاد و سن اسب درج شده است.

سن اسب

روش های دیگر برای تشخیص جوان بودن یا پیر بودن اسب

نکته ی جالبی که هست اینه که ،اگر سن اسب بالا برود، دور پوزه و چشم هایش، موی خاکستری ظاهر می شود. با بالا رفتن سن اسب ها، پوست آنها شل می شود. طرز راه رفتن اسب سالمند، نامنظم است و عضله و مفاصل آن خیلی ضعیف می باشد. زخم های کوچک در اسب های سالمند، به کندی خوب می شوند. اشتهای اسب مسن، تغییر می کند و دور چشم اسب سالخورده، دارای گودی خواهد شد. با اسب های پیر مهربان تر باشید.

با مشاهده برخی از علائم و شواهد فیزیکی، می توانید سن اسب را تخمین بزنید.

اگر در قسمت لب بالایی اسب خالکوبی شده باشد، یعنی آن یک اسب اصیل بوده و قبلا در مسابقات سوارکاری شرکت می کرده است. در واقع این اسب در جوانی خالکوبی شده ولی الان یک اسب پیر محسوب می شود(در ایران مرسوم نیست ) . اسب هایی که موهای خاکستری داشته و قدرت عضلانی خود را از دست داده اند؛ یا لکه های فرورفته ای روی چشمان شان دارند، معمولا در سنین هجده یا بیست و چهار سالگی هستند.

احتمال تشخیص سن اسب بر اساس وزن یا قد اسب وجود دارد. بسیاری از اسب ها در هجده ماهگی به نود درصد از قد نهایی و هفتاد و پنج در صد از وزن نهایی خود می رسند. محاسبه و تشخیص واقعی سن اسب خیلی دقیق نخواهد بود؛ ولی با مشاهده و بررسی دندان و دهان آنها، می توان سن  اسب را تقریبی تخمین زد.

سن اسب

https://www.wikihow.com/Tell-the-Age-of-a-Horse

15 دیدگاه در “چگونه سن اسب را تشخیص دهیم

  1. داوود طالبی گفت:

    مطالب بیشتری بنویسین لطفا

  2. جمشید شریفیان گفت:

    چرا اینقد زیاد؟

  3. عزیز قهرمانی گفت:

    خیلی زیبا بود مهندس

  4. جمشید رضوی گفت:

    Awli bood

  5. کاظم محمدی گفت:

    محتوا خوبی بود

  6. مهدی رستمی گفت:

    شما همیشه امیدوارم کننده صحبت می کنید و این خیلی خوبه

  7. ناصر شجاعی گفت:

    شادکام و سلامت باشید

  8. امیر زاهدی گفت:

    متشکرم

  9. سجاد جلیلی گفت:

    احسنت عالی بود

  10. کریم تابش گفت:

    مطلب خوبی بود همکار گرامی

  11. مسعود رستمی گفت:

    مقالاتتون عالین واقعا!

  12. مسعود احمدیان گفت:

    عاااااااااااالی

  13. محمود جمالی گفت:

    ایول

  14. کیانی گفت:

    مثل همیشه عالی و کاربردی

  15. بابایی گفت:

    اگر ممکنه به صورت خلاصه‌تر هم توضیح دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *