مدیریت اصطبل

نکات کاربردی امنیت زیستی برای حفاظت از اسب‌هایتان

امنیت زیستی اسب

بایدها و نبایدها

از این استراتژی‌های پیش‌گیری از بیماری در مزرعه، در نمایش اسب و در جایگاه پرورش استفاده کنید.

تا به حال احتمالا با قوانین کلی امنیت زیستی اسب آشنا شده‌اید: گله خود را واکسینه کنید، اسب‌های بیمار را جدا کنید، زین و برگ و تجهیزات را بین مصارف، ضد عفونی کنید. اما همه روش‌های پیش‌گیری از بیماری یکسان نیستند. نحوه محافظت شما از مزرعه بازنشستگان و یا نریان تولید مثل کننده در برابر بیماری، متفاوت از کاری است که وقتی اسب سواری خود را به یک رویداد ترکیبی می‌برید، انجام می‌دهید. سه دامپزشک علاقه‌مند به جلوگیری از گسترش بیماری‌های عفونی در بین اسب‌ها بهترین پیشنهادهای امنیت زیستی خود را برای سه وضعیت مطرح کرده‌اند: در مزرعه، در نمایش اسب‌ها و در جایگاه پرورش. در هر مورد، ما به طور دقیق به شما نشان خواهیم داد که امنیت زیستی مناسب برای اسب‌ها چگونه است.

در مزرعه

دکتر استفانی برالت اخیرا به انجمن متخصصان اسب‌های آمریکا کمک کرده است تا دستورالعمل‌های امنیت زیستی خود را توسعه داده و مورد تجدید نظر قرار دهند. در اینجا توصیه‌های او برای امنیت زیستی روزانه در مزرعه آورده شده‌است.

دکتر استفانی برالت

دکترای تخصصی دامپزشکی، دیپلمای کالج آمریکایی درمان‌های جهانی دامپزشکی

 

دکتر استفانی برالت

دکتر برالت یک همکار پسا دکترا در اپیدمیولوژی دامپزشکی و پزشک جدید در کنترل عفونت و امنیت زیستی در بیمارستان آموزشی دامپزشکی دانشگاه ایالتی کلرادو، در فورت کالینز است.

برالت می‌گوید: اسب‌ها را در گروه‌های جداگانه نسبت به نوع استفاده یا مرحله زندگی یکسان نگه‌داری کنید. برای مثال، اسب‌هایی که به طور معمول به خارج از محوطه برای نمایش‌ها سفر می‌کنند، باید جدا از اسب‌های ساکنی که سفر نمی‌کنند و مادیان‌های جفت‌گیری نگه‌داشته شوند.

اجازه ندهید اسب‌ها در طویله یا از بالای پرچین‌ها بینی‌هایشان را به یکدیگر بمالند. برالت می‌گوید که با این حال، اگر اسب‌ها ساکن هستند، به گروه‌هایی بر اساس استفاده تفکیک شده‌اند و از محوطه خارج نشده‌اند، این گام معمولا ضروری نیست.

به اسب‌ها اجازه ندهید که منابع آب را به اشتراک بگذارند. تجهیزات نظافت، زین و برگ(‏مانند دهانه)‏ و تجهیزات را به اشتراک نگذارید.

برالت می‌گوید: اگر امکان داشت دست‌های خود را بین رسیدگی به دو اسب بشویید. باز هم، اگر گله شما خارج از محوطه نبوده است، ممکن است نیازی به این کار نباشد.

اطمینان حاصل کنید که اسب شما تمام واکسن‌های اساسی و خطرناک خود را دریافت کند.

 

دمای اصلی بدن اسب خود و نحوه اندازه‌گیری دمای بدن آن را بدانید. از تیمارگران، مربیان، دامپزشکان و بازدیدکنندگان بخواهید قبل از ورود به طویله دست‌های خود را بشویند. پارچه‌های زین و تسمه، حوله‌ها و پانسمان‌ها را بشویید و خشک کنید.

لوازم شستنی را بین هر استفاده بشویید.

از داروهای با دوز چندگانه(‏داروهای خوراکی، پماد چشمی، داروهای سطحی) برای چند اسب استفاده نکنید. روش‌های کنترل جوندگان، پرندگان و حشرات را مقرر کنید.

پرندگان و دیگر موجودات محوطه خود را به خوبی مدیریت کنید.

اطلاعات مفید تماس دامپزشکان وزارت کشاورزی، دامپزشکی مسئول در منطقه و دامپزشکان تمرینی منطقه را برای مواقع شیوع بیماری در اختیار داشته باشید.

به اسب‌ها اجازه ندهید که بدون گواهی سلامتی و برگه Coggins(که نوعی مجوز خروج و ورود اسب‌ها است و نشان‌دهنده سلامت آن‌ها است) به علاوه مدرک واکسن‌های مورد نیاز، وارد محوطه شوند. به گفته برالت، به مدت حداقل دو هفته، تازه واردها را از اسب‌های ساکن جدا کرده و آن‌ها را برای نشانه‌های بیماری تحت نظر بگیرید و دمای بدن آن‌ها را دو بار در روز کنترل کنید.

مدارک اسب‌های جدید را بررسی کنید.

اسب‌هایی را که از محوطه به خارج سفر کرده‌اند، برای نشانه‌های بیماری به مدت دو هفته پس از بازگشت دوباره به محوطه، تحت نظر بگیرید و درجه‌حرارت آن‌ها را دو بار در روز چک کنید. او می‌گوید: سعی کنید این اسب‌ها را در انتهای هر جلسه کار(‏بعد از اسب‌های ساکن که سفر نکرده‌اند)‏ در صورتی که بیمار شده‌اند، کنترل کنید و بعد از تماس با آن‌ها دستان خود را بشویید. اسب‌های بیمار یا اسب‌های دارای تب را فورا جدا کنید و به دامپزشک خبر بدهید.

در نمایش‌های اسب

دکتر کتی فلین کار گسترده‌ای در نظارت و کنترل در مورد شیوع بیماری‌های عفونی انجام داده است و به ایجاد ابزار امنیت زیستی برای رویدادهای اسب‌ها کمک کرده است. در اینجا توصیه‌های او برای پیش‌گیری از بیماری قبل، حین و بعد از رفتن به یک نمایش اسب آورده شده‌است.

کتی فلین

کارشناس داروهای دامپزشکی و جراحی، عضو کالج سلطنتی جراحان دامپزشک

 

دکتر فلین یکی از همکاران دامپزشک اسب‌ها با اداره غذا و کشاورزی کالیفرنیا در ساکرامنتو است.

با اسب‌های بیمار سفر نکنید؛ تنها اسب‌های سالم را برای نمایش‌ها یا رویدادها ببرید. فلین می‌گوید: این یعنی هیچ حیوانی که تب، ترشح از بینی و یا مدفوع غیر طبیعی داشته باشد، در تریلر قرار نگیرد.

پیش از آنکه راه بیافتید، با دامپزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که اسب شما تمام واکسن‌های خود را دریافت کرده‌اند. با تست Coggins منفی، گواهی سلامت و مدارک واکسن‌های مورد نیاز برای تمام اسب‌ها، سفر کنید. اگر ممکن است، آخورهای محل نمایش را به هنگام ورود به ساختمان و پیش از انتقال اسب خود به داخل، ضدعفونی کنید.

اجازه ندهید، اسب‌ها بینی‌های خود را به یکدیگر بمالند. منابع آب مشترک را به اشتراک نگذارید. هنگام پر کردن سطل‌ها مراقب باشید که شلنگ، سطوح سطل را لمس نکند.

مراقب تماس شلنگ با سطوح سطل باشید.

هنگام پر کردن سطل آب، شلنگ را درون آن فرو نکنید. وسایل نظافت و زین و برگ(‏مانند عنان) ‏را به اشتراک نگذارید مگر این که بین استفاده‌ها، تمیز و ضد عفونی شوند.

تجهیزات را پیش از استفاده تمیز و ضدعفونی کنید.

به ضدعفونی کردن تجهیزات(‏دهنه‌ها، زنجیرهای دهنه، عنان‌ها یا مهارها، افسارها، دماسنج‌ها، لوازم تمیز کردن و غیره) ‏بپردازید، اگر باید آن‌ها را بین اسب‌ها به اشتراک بگذارید.

تجهیزات تمیز کردن مانند چرخ‌دستی و ابزار جمع کردن تاپاله‌ها از اصطبل را به اشتراک نگذارید.

لوازم تمیز کردن اصطبل را به صورت مشترک استفاده نکنید.

پاارچه‌ها و حوله‌ها را به صورت مشترک استفاده نکنید.

از افراد بخواهید پیش از کنترل کردن اسب شما، دست خود را بشویند و یا از ضد عفونی‌کننده دست استفاده کنند. دستان خود را بشویید و یا از ضد عفونی‌کننده دست بین کنترل کردن و یا سوار شدن بر اسب‌های دیگران استفاده کنید. دو بار در روز، دمای اسب‌ها را اندازه‌گیری کنید و دمای اصلی بدن آن‌ها را بدانید.

دمای بدن اسب‌های خود را کنترل کنید.

سرنگ‌ها و سوزن‌ها را به اشتراک نگذارید و آن‌ها را به شکل صحیح در سطل زباله‌های دارویی دور بیندازید.

به صورت مناسب زباله‌های دارویی را دفع کنید.

در یک ظرف ضد حشره(‏برای بیرون نگه داشتن موش‌ها و غیره) ‏در نمایش برای تغذیه ایمن استفاده کنید. خوراک و یونجه را نه روی زمین و به دور از عناصر انبار کنید. استفاده از پشه بند در فصل پشه را انجام دهید. سگ‌ها را از منطقه اصطبل دور نگه دارید.

فلین می‌گوید: یونجه و کاه استفاده نشده را پس از پایان رویداد، از محل نمایش به خانه برنگردانید. میتواند پناهگاه موجودات ریز بیماری‌زا باشد.

پس از بازگشت از نمایش، اسب‌ها را از گله جدا کنید(‏به طور ایده‌آل برای دو هفته)‏. تمام تجهیزات و وسایل مورد استفاده در نمایش را تمیز و ضد عفونی کنید.

تجهیزات مورد استفاده خود در نمایش را ضدعفونی کنید.

تریلرهای اسب را بین مصارف تمیز کرده و ضدعفونی نمایید.

در جایگاه پرورش

دکتر رید هالیوک پروفسوری است که تحقیقات او در حوزه بیماری‌های عفونی اسب مانند ورم شریان‌های اصلی اسب انجام شده است. در اینجا توصیه‌های او برای جلوگیری از بیماری در جایگاه پرورش و تولید مثل آورده شده‌ است.

رید هالیوک

دکترای تخصصی دامپزشکی، دیپلمای ACT

 

دکتر هالیوک، پروفسور کرسی‌نشین در تولیدمثل اسب‌ها در بالوک و رئیس گروه علوم بالینی دامپزشکی در دانشگاه ایالتی اوکلاهاما در استیل واتر است.

برای تمام اسب‌های وارد شونده، نیاز به Coggins منفی اجباری است. آزمایش برای بیماری‌های مقاربتی مانند EVA و التهاب رحم مسری در اسب‌ها لازم است. هالیوک می‌گوید: برای تمام اسب‌هایی که می‌رسند، وضعیت واکسیناسیون فعلی در برابر تمام نگرانی‌های عمده بیماری‌زا را بخواهید.

اسب‌های جدید را حداقل به مدت ۷ روز اما به طور ایده‌آل برای ۱۴ روز جدا نگه‌داری کنید تا از تماس با اسب‌های ساکن(‏به خصوص مادیان‌های آبستن) جلوگیری کنید‏. اطمینان حاصل کنید که همه پرسنل معیارهای امنیت زیستی را درک کرده و از آن‌ها پیروی می‌کنند. از موانعی مانند دستکش‌های یک‌بار مصرف و لباس‌های محافظ بهره ببرید.

از لباس و دستکش برای حفاظت استفاده کنید.

هنگام باز کردن یک کانتینر حمل و نقل و جابجایی بسته‌های اسپرم حمل شده، دستکش‌های یک بار مصرف بپوشید.

به اسب‌ها اجازه ندهید بینی‌هایشان را به یکدیگر بمالند.

بعد از هر کار، بین رسیدگی به اسب‌ها و قبل از ترک جایگاه پرورش، دست‌های خود را بشویید. استفاده از تجهیزات استریل یک‌بار مصرف برای تلقیح و دور انداختن سریع و صحیح آن را انجام دهید.

ضد عفونی کردن تمام تجهیزات جمع‌آوری، فرآوری و تلقیح اسپرم بین اسب‌ها را در دستور کار قرار دهید. هالیوک می‌گوید: واژن مصنوعی و پوشش آن را پس از هر جمع‌آوری تمیز کنید به جای آنکه آن را در یک سینک یا قفسه قرار دهید.

واژن مصنوعی را پس از هر جمع‌آوری تمیز کنید.

از تجهیزات جداگانه و اختصاصی مانند افسار، طناب و پتو برای هر اسب استفاده کنید. یک رول تولید مثل را در طول اصلاح پوشش زنده با یک روکش پلاستیکی یک‌بار مصرف پوشش دهید و این روکش را بین اسب‌ها عوض کنید.

از روکش‌های یکبار مصرف استفاده کنید.

یک پوشش پلاستیکی یک‌بار مصرف را قبل از هر استفاده روی فانتوم تولید مثل بکشید و فانتوم را بین استفاده‌ها ضدعفونی کنید. هالیوک می‌گوید: از استفاده از مواد پوششی مانند پشم که ضدعفونی کردن آن‌ها مشکل است، اجتناب کنید.

فانتوم را با یک پوشش پلاستیکی یکبار مصرف بپوشانید.

اگر برای مهار کردن یک مادیان در طول یک پوشش زنده استفاده شده است، قبل از استفاده روی یک اسب دیگر، ابزار بستن بینی یا دهان اسب را ضد عفونی کنید. تمام امکانات مورد استفاده برای کنترل و لقاح مادیان بعد از هر جلسه تلقیح، تمیز و ضد عفونی کنید. همچنین اگر ممکن است خود اتاق و بخش را تمیز کنید.

اسب‌ها را سلامت نگه دارید.

نئوژن، به عنوان یک رهبر جهانی در راه‌حل‌های امنیت زیستی حیوانات، بر ارائه راه‌حل‌های ایمن و موثر برای پیش‌گیری از بیماری در حیوانات و افرادی که از آن‌ها مراقبت می‌کنند، تمرکز دارد.

به عنوان صاحب اسب، ارائه مراقبت ایمن و موثر از اسب برای شما مهم است. ما با هم می‌توانیم تلاش کنیم محیطی ایجاد کنیم که در آن بیماری به حداقل برسد و گسترش نیابد. با هم‌کاری یکدیگر می‌توانیم سلامت اسب، خانواده و دوستان شما را از طریق محدود کردن تاثیر عوامل عفونی محافظت کنیم.

هدف ما افزایش آگاهی در مورد اهمیت امنیت زیستی در محیط پرورش اسب و کمک به صاحبان اسب برای تدوین پروتکل‌های موثر امنیت زیستی است. امنیت زیستی برای موثر بودن نباید پر زحمت باشد، بلکه لازم است استوار باشد. ثبات از درک تاثیر تصمیمات ما و این که چگونه روال به ظاهر ناچیز می‌تواند به گسترش عوامل عفونی کمک کند ناشی می‌شود. ما معتقدیم که ارائه راه‌حل‌های امنیت زیستی با عرضه محصولات متوقف نمی‌شود.

نئوژن، از طریق تلاش‌های آموزشی مانند این برنامه طولانی‌مدت، همراه با صاحبان اسب و مربیان برای اطمینان از سلامت مستمر همه است، چه دو پا و چه چهار پا.

پیام مهم

خطر شیوع بیماری بین اسب‌ها بسته به این که کجا هستید و چه کار می‌کنید، متفاوت است. این تمایزات را مد نظر داشته باشید و همیشه امنیت زیستی هوشمند را، بدون توجه به وضعیت، تمرین کنید.

منبع:

https://thehorse.com/features/practical-biosecurity-tips-to-protect-your-horse/

13 دیدگاه در “نکات کاربردی امنیت زیستی برای حفاظت از اسب‌هایتان

  1. غلامعلی قنبری گفت:

    میتونیم توی سایت شما مطلب بنویسیم؟

  2. عیسی علیزاده گفت:

    دفتر مرکزیتون کجا قرار داره

  3. محسن بردبار گفت:

    احسنت عالی بود

  4. سیدمحمد ذولفقاری گفت:

    حساب توییتری هم دارید؟

  5. مرتضی مهرابی گفت:

    بیشتری بنویسین لطفا

  6. علیرضا بهشتی گفت:

    آدرس دفترتون کجاست

  7. یعقوب ذاکری گفت:

    خیلی ممنون از توضیحاتون خوبتون

  8. فرهاد سلیمی گفت:

    مهندس جان عالی بود

  9. جعفر زارعی گفت:

    شماره تماستون برای خرید تلفنی چنده

  10. اسماعیل رضا گفت:

    دمتون گرم

  11. خلیل جعفری گفت:

    کجا می تونم اطلاعات کاملتری درباره این موضوع پیدا کنم

  12. جواد آدینه گفت:

    کانال تلگرامی هم دارید ؟

  13. سیدحسین خانی گفت:

    این موضوع یکی از موضوعات موردعلاقه منه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *