دامپزشکی, تغذیه

ارتباط بین گاز گرفتن چوب توسط اسب و کولیک چیست؟

ارتباط بین گاز گرفتن چوب توسط اسب و کولیک

پس از سال‌ها، ارتباط بین گاز گرفتن چوب توسط اسب و کولیک، توسط تحقیقاتی که صورت گرفته، تایید شده است. در ادامه این مقاله به بررسی ارتباط بین کولیک و گاز گرفتن چوب اسب‌ها می‌پردازیم.

محققان تخمین می‌زنند گاز گرفتن چوب توسط اسب‌ها در ۲ تا ۱۰% از تمام اسب‌ها اتفاق می‌افتد. این رفتار(‏که به صورت الگویی تغییر ناپذیر و تکراری و بدون هدف یا کارکرد مشخص) گرفتن یک شی با دندان‌های پیش است که باعث منقبض شدن عضلات گردن و کشیدن هوا به درون مری می‎شود که معمولا با خرخر کردن از بینی همراه است.

اگرچه برخی از جنبه‌های نامطلوب گاز گرفتن چوب توسط اسب‌ها ‏مشخص هستند، اما اثرات دیگر ممکن است کم‌تر مشخص باشند. برای مثال، این رفتار ممکن است خطر ابتلا به انواع خاصی از کولیک را افزایش دهد.

چرا گاز گرفتن چوب توسط اسب‌ها صورت می‌گیرد؟

برخی تحقیقات گاز گرفتن چوب توسط اسب‌ها را یک نوع مکانیزم سازشی می‌دانند. این فرضیه بیان می‌کند که این رفتارها به عنوان راهی برای مقابله با استرس، مانند شرایط زندگی کمتر از حد مطلوب مانند محصور شدن و مشکلاتی در رژیم غذایی و تغذیه، انجام می‌شود.

بر اساس این نظریه، اسب‌هایی که چوب را گاز می‌گیرند باید بعد از این کار سطح کورتیزول(‏هورمون استرس)‏کمتری نسبت به اسب‌هایی که در همان محیط زندگی می‌کنند و چنین رفتاری ندارند، داشته باشند. در واقع، تحقیقات درست پیش از گاز گرفتن، افزایش کورتیزول را نشان می‌دهند و به محض این که گاز گرفتن چوب توسط اسب‌ها، از سر گرفته می‌شود کاهش ناگهانی مشاهده می‌شود.

نظریه دیگری در زمینه گاز گرفتن چوب توسط اسب، استرس اکسیداتیو، نام دارد. استرس اکسیداتیو زمانی رخ می‌دهد که آنتی‌اکسیدان‌های بدن که به رادیکال‌های آزاد آسیب می‌رسانند، ‏کاهش می‌یابند. عناصری مانند سلنیوم نقش مهمی در سیستم‌های آنزیمی دارند و به مراقبت بدن در برابر استرس اکسیداتیو کمک می‌کنند. بنابراین، کاهش سطح سلنیوم ممکن است به صورت بیولوژیک در گاز گرفتن چوب در اسب‌ها اثرگذار باشد.

تحقیق دیگری دلیل این رفتار را اختلالات مغزی گزارش کرده‌اند و در تحقیقات خود برخی مهارت‌های یادگیری اسب‌هایی که مشکل گاز گرفتن را داشتند با اسب‌های بدون این مشکل مقایسه کرده‌اند. دلیل این موضوع این است که اسب‌هایی که این رفتار را بروز می‌دهند، به دلیل حساس شدن عقده‌های قاعده‌ای که بخشی از مغز است که به یادگیری مرتبط است، نسبت به نظارت‌های سالم، انعطاف‌پذیری کمتری دارد.

پیامدهای گاز گرفتن چوب

گاز گرفتن چوب، ممکن است اسب دارای استرس را تسکین دهد اما این تسکین عواقبی نیز دارد. برخی نگرانی‌ها عبارتند از: مشکلات دندان، زخم‌های گوارشی(درباره زخم‌های گوارشی در این مقاله از thehorse.com بیشتر بخوانید)، کاهش وزن و عملکرد ضعیف. کولیک نیز از دیگر نگرانی‌های عمده در اسب‌هایی است که چوب را گاز می‌گیرند.

پس از سال‌ها محققان در نهایت داده‌هایی به دست آورده‌اند که ارتباط بین گاز گرفتن چوب توسط اسب‌ها و کولیک را تایید می‌کند. به عنوان مثال، در تحقیقی که در سال ۲۰۱۴ انجام شده است، از ۳۶۵ اسب مورد آزمایش، ۱۳۰ اسب(‏۳۵%)‏ کولیک را تجربه کرده و ۱۳ اسب نیازمند جراحی بوده‌اند.

تحقیقات بیشتر نشان می‌دهد که دو نوع کولیک در اسب‌هایی که چوب را گاز می‌گیرند، رخ می‌دهد: انسداد روده بزرگ و بسته شدن سوراخ چادرینه‌ای(‏EPE)‏. گاز گرفتن چوب توسط اسب‌ها، به همراه تغییر رژیم غذایی و مشکلات دندان، از جدی‌ترین خطرات بروز کولیک هستند.

صرف‌نظر از این ارتباط، گاز گرفتن چوب می‌تواند برای سلامتی اسب مضر باشد. صاحبان اسب باید آسیب‌های دندان و سطح ناشی از گرفتن اشیا با دندان‌های پیش را به همراه هزینه‌های دامپزشک، اگر اسب دچار کولیک شود، متحمل شوند. در این مقاله درباره مشکلات دندان رایج در بین اسب‌ها بیشتر بخوانید.

جلوگیری از گاز گرفتن چوب

دامپزشکان و تولیدکنندگان چندین راه درمانی برای جلوگیری از گاز گرفتن چوب توسط اسب‌ها ابداع کرده‌اند. تمرکز بر روی جلوگیری از گاز گرفتن با دندان‌های پیش است و شامل برق‌دار کردن سطوح، استفاده از محصولات با مزه ناخوشایند بر روی سطوح، استفاده از پوزه‌بند، قرار دادن حلقه در حفره دهان و استفاده از داروهایی که برای درمان اختلالات اضطرابی در انسان به کار می‌روند.

آیا باید از گاز گرفتن چوب جلوگیری کنیم؟

تحقیقات انجام شده نشان می‌دهند که این قبیل رفتارها به عنوان ابزاری برای مقابله با استرس انجام می‌شوند. در چنین مواردی، جلوگیری از این رفتار می‌تواند به عنوان یک مشکل آسایش تبدیل شود. تلاش برای مهار این رفتار از طریق استفاده از لوازم فیزیکی ممکن است با کاهش توانایی اسب در مقابله با استرس اثر قابل‌توجهی بر رفاه اسب داشته باشد.

تمایل به گاز گرفتن سطوح در برخی از اسب‌ها به قدری شدید است که به سختی زمانی که به دنبال غذا می‌گردند، تلاش می‌کنند تا سطحی پیدا کنند و آن را گاز بگیرند. داده‌های دیگر این یافته را تایید می‌کنند و نشان می‌دهند که اسب‌ها به شدت برای انجام این رفتار تلاش می‌کنند و تقریبا ۱۵ درصد از روز خود را با گاز گرفتن سطوح می‌گذرانند.

اگر گاز گرفتن چوب توسط اسب‌ها یک مکانیزم سازشی باشد، بهتر است که از این رفتار آن‌ها جلوگیری نشود بلکه به جای آن، رفاه آن‌ها بهبود داده شود. به طور بالقوه می‌توان گفت که استرس بالاتر نیز یکی از دلایل بروز کولیک است و بهبود رفاه می‌تواند استرس را کاهش داده و به طور غیرمستقیم خطر کولیک را نیز کاهش دهد. افراد در هنگام تصمیم‌گیری در مورد این که آیا باید این رفتار را کنترل کرد یا نه، باید به دقت تمام جوانب مساله را مورد بررسی قرار دهند و اگر چنین تصمیمی گرفته شد، بررسی کنند که کدام راه برای اسب مورد نظر مناسب‌تر است.

سخن آخر

عوامل محرک پشت این رفتارها و ارتباط بین این رفتارها و کولیک همچنان کاملا روشن نیست. این ارتباط هر چه که باشد، گاز گرفتن چوب توسط اسب‌ها نه تنها باعث آسیب به اموال صاحب اسب می‌شود، بلکه پیامدهای سلامتی نیز دارد، از جمله افزایش خطر ابتلا به کولیک. اگر چه گزینه‌هایی برای جلوگیری از این رفتار وجود دارد، نگرانی‌های رفاهی مساله را پیچیده می‌کنند، که می‌تواند توصیه انجام آن‌ها را برای دام‌پزشکان و محققان دشوار کند.

نتیجه این است که حذف منابع کج‌خلقی مزمن اسب که منجر به این رفتار می‌شود، ممکن است مفیدتر از این باشد که برای جلوگیری از این کار تلاش شود. این کار را می توان با بهبود محیط نگه‌داری اسب، طبیعی کردن محیط اسب، افزایش زمان تغذیه یا دادن نوعی کنترل به اسب‌ها بر محیط اطراف انجام داد. بیشتر درباره مزایای آهسته خوراک خوردن بخوانید. این کار باید برای همه اسب‌ها انجام شود تا از بروز این رفتارها جلوگیری شود و یا این رفتارها را درمان کند، همچنین برای بهبود رفاه اسب‌هایی که مشکل گاز گرفتن اشیا را ندارند اما در محیطی مشابه با آن‌هایی که این مشکل را دارند، قرار دارند.

منبع

 

16 دیدگاه در “ارتباط بین گاز گرفتن چوب توسط اسب و کولیک چیست؟

  1. محمدرضا تقی زاده گفت:

    این موضوع یکی از موضوعات موردعلاقه منه

  2. رمضان افتخاری گفت:

    حرف نداری

  3. حیدر سلطانی گفت:

    چرا اینقد زیاد؟

  4. حبیب حسینی گفت:

    لطفا آدرستون رو برای بنده ارسال کنین بنده ارسال کنین

  5. داوود کشاورز گفت:

    دفتر مرکزیتون کجا قرار داره

  6. ابوالقاسم اسدی گفت:

    هزینه رپورتاژ آگهی توی سایت شما چنده؟

  7. امین ذاکری گفت:

    خیلی سایت خوبی دارین

  8. جمشید روحانی گفت:

    خیلی خوب بود

  9. محمدرضا بیگی گفت:

    مطالب بی نظیر بود

  10. امین سلطانی گفت:

    خیلی خوشحالم که هستین

  11. غلام قهرمانی گفت:

    منابع این مطلب کجاست؟

  12. بهنام قاضی گفت:

    خیلی ممنون از توضیحاتون خوبتون

  13. جعفر هاشمیان گفت:

    لطفا آدرستون رو برای بنده ارسال کنین

  14. ایمان نقدی گفت:

    مشاورینتون قابل اعتمادن؟

  15. مسعود فرجی گفت:

    حرفتون خیلی عالیه

  16. جواد نادری گفت:

    قیمت مشاورتون چقدره؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *