عمومی

آیا کره اسب ها راه رفتن را از اسب ماده یاد می گیرند؟

" آیا کره اسب ها راه رفتن را از مادر خود می آموزند؟"

برخی از اسب هایی که ژن های یکسانی دارند با مسئله راه رفتن و قدم برداشتن مواجهه هستند. این مسئله نه تنها در میان اسب ها، بلکه در میان هر حیوان چهارپایی رواج دارد. اما من یک سوال از شما دارم :

” آیا کره اسب ها راه رفتن را از مادر خود می آموزند؟”

محققان به نتیجه جالبی دست پیدا کرده اند و آنها بر این باورند که لزوما یک کره اسب راه رفتن را از مادر خود نمی آموزد. در ادامه به بررسی بهتر این موضوع خواهیم پرداخت.

توانایی راه رفتن در برخی از اسب ها با مسئله “طرز حرکت پاهای اسب” به طور ژنتیکی ارتباط دارد. اما هموزیگوت بودن اسب ها (داشتن ژن های مشابه از نر و ماده) برای ژن طرز راه رفتن آنها کافی نیست؛ زیرا برخی از اسب ها با وجود تشابهاتی که دارند، باز هم مانند آنها راه نمی روند.

 

" آیا کره اسب ها راه رفتن را از مادر خود می آموزند؟"

” آیا کره اسب ها راه رفتن را از مادر خود می آموزند؟”

 

آیا این دلایل ژنتیکی کره اسب را قادر می سازد تا طرز راه رفتن را با نگاه کردن به قدم های مادر بیاموزد؟

توموکو آمانو ، پروفسور بخش آزمایشگاهی حیوانات ژنتیکی در دانشگاه کشاورزی، تغذیه و علوم طبیعی هوکایدو در ژاپن می گوید: ” اگرچه یک عقیده قدیمی می گوید که کره اسب های بومی هوکایدو راه رفتن را از مادر یا می گیرند، اما تاثیر راه رفتن مادیان بر کره اسب ها جایی در تحقیق ما ندارد.”

“اکنون ما فکر می کنیم که بسیاری از ژن های دیگر که تاثیر کمتری نسبت به DMRT3 دارند با DMRT3 بر روی صدمه زدن سروکار دارند.”

اسب هوکایدو، یک اسب 4 نژاده بومی منطقه هوکایدو ژاپن است. در زمان های گذشته که دسترسی به وسایل نقلیه چرخدار ممکن نبود، مردم برای حمل و نقل کالاها در مناطق کوهستانی از این اسب ها استفاده می کردند. طبق گفته های آمانو، آنها راه رفتن را به یورتمه رفتن ترجیح می دهند؛ زیرا راه رفتن، آرام تر است و صدمه کمتری به کالا وارد می کند. امروزه اسب های هوکایدو بیشتر برای مسابقه های رقابتی مانند تیراندازی با کمان استفاده می شوند.

آمانو و همکارانش طی یک تحقیق توانستند آزمایش راه رفتن و دویدن 130 اسب هوکایدو را آنالیز کنند تا درباره مناطق کروموزومی که ممکن است بر گام برداشتن آنها مربوط باشد، تحقیق کنند.

طبق انتظارات، آنها یافتند که همه رونده ها برای DRMT3 هموزیگوت هستند. با این حال؛ 14% از اسب های هموزیگوت راه نرفتند. آنها آزمایش های دیگری اضافه کردند که 23 SPN (مناطق علامت گذاری شده ژنتیکی) روی 6 کروموزومی که ممکن است به راه رفتن اسب مربوط باشد، شناسایی کردند.

در حالی که آنها یک ژن خاصی برای اثبات و تقویت راه رفتن به عنوان یک مکمل برای DMRT3 پیدا نکردند، به یک نتیجه مهم دست پیدا کردند: به نظر میرسد که راه رفتن در اسب های هموزیگوت DMRT3 ربطی به راه رفتن اسب ماده ندارد.

آمانو می گوید: “ما فرض می کنیم که کره اسب راه رفتن را از اسب ماده یاد می گیرد –اگر آنها به طور ژنتیکی این توانایی را داشته باشند- اما قضیه این نیست.”

معمولا اسب ماده نسبت به اسب نر تاثیر بیشتری بر محیط کره اسب دارد و زمان بیشتری باهم سپری می کنند، این در حالی است که کره اسب ها زمان کمتری را با اسب نر سپری می کنند. هرچند در این تحقیق، کره اسب ها حدود 19 ماه از عمرشان را با مادیان گذراندند و زمان زیادی برای یادگیری داشتند و می توانستند راه رفتن را نیز از آنها یاد بگیرند. اما چنین اتفاقی نیفتاد و نتایج حاکی از مشاهدات جدیدی است.

او می گوید: “ما به جای توضیحات زیست محیطی به یک توضیح ژنتیکی مشکوک هستیم.”

آمانو توضیح داد که اگر چه دیگر از نژاد هویکادو برای حمل و نقل استفاده نمی شود، اما هنوز هم وجود دارند افرادی که به راه رفتن آنها علاقه داشته باشند. به همین علت؛ این نژاد در معرض خطر ژنتیکی قرار دارند، زیرا مربیان اسب برای انتخاب آنها تلاش زیادی می کنند.

تحقیق در جریان آمانو می تواند به حفظ این ویژگی راه رفتن آنها کمک کند، در حالی که از افزایش پرورش هموزیگوتی جلوگیری می کند.

تحقیق ” نقشه برداری از ارتباط ژنومی و بررسی اثر احتمالی مادر بر راه رفتن کره اسب” در “Animal Genetics” منتشر شد.

 

https://thehorse.com/175109/foals-dont-learn-to-pace-from-their-dams/

12 دیدگاه در “آیا کره اسب ها راه رفتن را از اسب ماده یاد می گیرند؟

  1. حسینعلی گودرزی گفت:

    میتونیم توی سایت شما مطلب بنویسیم؟

  2. امیرحسین اسلامی گفت:

    شماره تماستون برای خرید تلفنی چنده

  3. عبدالحسین باهنر گفت:

    هزینه مشاوره آنلاین و حضوری باهم متفاوته

  4. حبیب موحد گفت:

    لطفا آدرستون رو برای بنده ارسال کنین بنده ارسال کنین

  5. مهدی رفیعی گفت:

    لطفا آدرستون رو برای بنده ارسال کنین

  6. امید هاشمیان گفت:

    خیلی سایت خوبی دارین

  7. غلامعلی مجیدی گفت:

    من یکی از کاربران دائمی سایت شما هستم

  8. امید ذولفقاری گفت:

    با اجازتون بازنشر شد

  9. رحیم طباطبایی گفت:

    ایول

  10. عبدالرضا عسکری گفت:

    بسیار گویا و شفاف بیان کردید

  11. عیسی نوروزی گفت:

    چجوری می تونیم با کارشناسانتون در ارتباط باشیم

  12. ایمانی گفت:

    حرف نداشت👌🏻

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *