دامپزشکی

بررسی آناتومی چشم اسب

بررسی آناتومی چشم اسب

بررسی آناتومی چشم اسب

اگر شما اطلاعات کافی درباره آناتومی چشم اسب بدانید، به راحتی می توانید تشخیص دهید که آسیب دیدگی در هر قسمت از چشم چقدر می تواند سبب درد شود و بینایی را تحت تاثیر قرار دهد. ما در این مقاله، آناتومی چشم اسب را مورد بررسی قرار داده ایم و به شما کمک می کنیم تا انواع آسیب دیدگی ها را تشخیص دهید و سلامت اسب را تضمین کنید.

بررسی آناتومی چشم اسب

بررسی آناتومی چشم اسب

آن دویر، پزشکی در کلینیک اسب نیویورک که علاقه خاصی به چشم پزشکی دارد می گوید: “چشم اسب در میان بزرگترین چشم های پستانداران روی خشکی است. عمق آن حدود 4 سانتی متر (1.5 اینچ) است. پشت چشم اسب، بخشی از مغز وجود دارد که شامل عصب بینایی (که اطلاعات بصری را به قسمت های پردازش مغز می فرستد) است. این عصب شبیه ماه کامل است و در زیر یک لایه بازتابنده مثلثی به نام تپتوم (Tapetum) قرار گرفته است.”
او ادامه می دهد: “این عصب قدرت دید در شب را افزایش می دهد و زمانی که شما از یک نور روشن برای جستجو در کره چشم استفاده می کنید، این عصب مسئول پلک زدن است. کره چشم شامل ماده ژلاتینی چسبناک روشن به نام زجاجیه و یک مایع شفاف به نام آکوئوس (aqueous) است. چشم اسب حدود 26 سی سی زجاجیه و 3 سی سی آکوئوس در خود نگه می دارد.”
نزدیک مرکز چشم و دقیقا پشت عنبیه، عدسی شفاف (قسمت رنگی که مردمک را احاطه کرده است) قرار دارد و در جلوی آن نیز قرنیه چشم جای گرفته است. قرنیه قسمت مهمی از چشم است که عملکرد داخلی آن با عملکرد خارجی آن تفاوت زیادی دارد.
دویر می گوید: “قرنیه (فقط در 1 میلی متر از ضخامت خود) یک آناتومی متفاوت و تشکیل شده از لایه های متعدد دارد.” قسمت بیرونی قرنیه شامل نواری از سلول های اپیتلیال مسطح است که مانند یک پازل در کنار هم قرار می گیرند.
همانطور که به قسمت داخلی پیش میرویم، به لایه ای می رسیم که بافت نمدی نام دارد. این بافت از مجموعه بافت های متصل که شبیه کاشی های مربعی شیشه ای است تشکیل شده است. محل قرار گیری این بافت ها به طور متناوب در زوایای مختلف 90 درجه است.
همه این لایه ها روی لایه ای از قرنیه به نام اندوتلیوم قرار دارند. این لایه از یک سلول ساخته شده است که مانند یخ زدای چشم عمل می کند و لایه های خارجی را نسبتا کم آب نگه می دارد. دویر می گوید: “اگر قرنیه کدر شود، اندوتلیوم به درستی کار نخواهد کرد و این لحظه درست مانند زمانی است که یک فرد روی شیشه های عینک شما کره مالیده است.”
زمانی که جراحت روی آناتومی چشم اسب ها تاثیر بگذارد، درد شدید و تاری دید در آنها به وجود خواهد آمد.
https://thehorse.com/195550/basic-equine-eye-anatomy/

13 دیدگاه در “بررسی آناتومی چشم اسب

  1. امیر بیات گفت:

    خیلی ممنون از توضیحاتون خوبتون

  2. داوود آذری گفت:

    دمتون گرم

  3. غلامحسین ملک گفت:

    مطالب بی نظیر بود

  4. حمید سلطانی گفت:

    شماره تماستون برای خرید تلفنی چنده

  5. علی محمد جلیلی گفت:

    حرف نداشت👌🏻

  6. ابراهیم دهقان گفت:

    چطوری میتونیم از آخرین مطالبتون باخبر بشیم

  7. صادق واعظی گفت:

    مرسی

  8. قاسم بیاتی گفت:

    خیلی عالی بود

  9. صادق انتظامی گفت:

    من یکی از کاربران دائمی سایت شما هستم

  10. اصغر باستانی گفت:

    بی نظیر هستید

  11. بهروز افشار گفت:

    بیشتری بنویسین لطفا

  12. علی اصغر فتاحی گفت:

    میتونم شماره شما رو داشته باشم؟

  13. شهرام عبدی گفت:

    میشه مطلب رو توی وبلاگ خودم بزارم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *