تغذیه

عامل تعیین کننده احتمال بقای اسب‌‌هایی که دچار گرسنگی شدید

اسب هایی که از گرسنگی شدید رنج می برند

آخرین نتایج تحقیقات حاکی از آن است که افزایش هر یک نمره در وضعیت بدن اسب‌های دچار گرسنگی شدید، 1.5% شانس او را برای بقا و بهبودی کامل افزایش می‌دهد.

 

اسب‌هایی که دچار گرسنگی شدید شده‌اند گاهی دچار سندرم تغذیه مجدد می‌شوند. افزایش وزن آن‌ها باید با دقت و تحت نظر متخصص دامپزشک صورت گیرد.

 

وقتی صحبت از اسب‌هایی به میان می‌آید که با گرسنگی دست و پنجه نرم می‌کنند، وضعیت بدن اسب یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی است که باید در نظر گرفته شود. نتایج مطالعات نشان می‌دهد که برای هر امتیاز بالاتری که اسب در سیستم نمره ‌دهی وضعیت بدن هنک(مقیاس از 1 تا 9) دریافت کند، 15 برابر بیشتر احتمال دارد که زنده بماند.

دکتر جنی آیوی، استادیار و متخصص اسب دوانی در بخش علوم دامی موسسه کشاورزی دانشگاه تنسی واقع در ناکسویل، معتقد است که: « در حالی که وزن بدن، دمای مقعدی و شمارش گلبول‌های سفید می‌تواند سرنخ‌های بسیار مهمی برای تشخیص بیماری و وضعیت اسب باشند، اما نمره وضعیت بدن اسب  تنها عاملی است که می‌تواند با اطمینان پیش بینی کند که آیا اسب تا 100 روز اول پس از نجات زنده خواهد ماند یا خیر.»

این محقق دانشگاه در ادامه می‌گوید: « نمره وضعیت بدن، به عنوان بازتاب دهنده وضعیت کلی تغذیه اسب می‌تواند وضعیت اسب را وقتی که برای مدت طولانی بدون مواد مغذی با کیفیت باشد، به طور دقیق نشان دهد. بنابراین نمره وضعیت بدن به ما این اجازه را می‌دهد را تا به اسب‌های دچار گرسنگی شدید با ذره بین عینی‌تر و واقع بینانه‌تری نگاه کنیم.»

دکتر آیوی پس از شش سال تحقیق و مشاهده این موارد در مرکز دامپزشکی دانشگاه تصمیم گرفت تا با همکارانش شاخص‌هایی را بیابد که بتوانند پیش بینی کنند که کدام یک از اسب‌ها در صورت مواجه با بدرفتاری ( گرسنگی کشیدن به عنوان مثال) شانس بیشتری برای بقا یا بهبودی دارند.

 

آیا تغذیه اسب‌های دچار گرسنگی شدید خطراتی نیز به همراه دارد؟

معمولا اسب‌ها، الاغ و قاطرهایی که تحت گرسنگی شدید قرار گرفته باشند، در بهبودی از گرسنگی مشکل دارند. چرا که دیگر نمی‌توانند مقادیر مشخصی از کربوهیدرات پیچیده مورد نیاز بدنشان برای افزایش وزن را دریافت کنند. در نتیجه، ممکن است به سندرم تغذیه مجدد کشنده دچار شوند.

خطرات تغذیه مجدد اسب‌های دچار گرسنگی شدید

دکتر آیوی در ادامه بیان می‌کند: «در تغذیه مجدد این گونه اسب‌ها و چهارپایان با چالش‌ها و مشکلات خاصی مواجه هستیم. بنابراین بسیار مهم است که دلایل موجهی برای تلاش به منظور بهبودی، درمان طولانی مدت و نجات اسب دچار سوتغذیه شده داشته باشیم. در اینصورت می‌توانیم برای کمک به رفاه او خطر کنیم و اطمینان داشته باشیم که بهترین گزینه را انتخاب کرده‌ایم.»

محققان برای یافتن نشانه‌های اولیه بهبودی در اسب‌های دچار سوتغذیه، سوابق بیمارستانی 82 اسب که از گرسنگی رنج می‌بردند را در طی 11 سال جمع آوری، تجزیه و تحلیل کردند. با بررسی آمار نمره وضعیت بدن، گردش خون، علائم حیاتی، ضربان قلب، شمارش تنفس، دمای مقعدی، وزن بدن و میزان انگل‌های بدن اسب هنگام بستری و طی درمان چندین عامل را یافتند که می‌تواند به پیش‌بینی شانس بقای اسب‌های دچار سوتغذیه کمک کند.

 

نتایج تحقیقات بالینی و دانشگاهی بر روی اسب‌های دچار سوتغذیه چه بود؟

دکتر آیوی درباره نتیجه تحقیقات خود می‌گوید:« در بین اسب‌هایی که دچار گرسنگی شده و تحت درمان بودند، اسب‌هایی که تعداد گلبول سفید بیشتر و دمای بدن کمتری داشتند، زنده نماندند. با این حال این تفاوت‌ها به اندازه کافی قابل توجه نبود که نشان دهد آیا این اسب‌ها در 100 روز اول دوره درمانی خود زنده می‌مانند یا نه. »

بقای اسب‌های دچار سوتغذیه و گرسنگی

بقای اسب‌های دچار سوتغذیه و گرسنگی

«اما در این بین شاخصی که تمایز قابل توجهی ایجاد کرد، نمره وضعیت بدن اسب در زمان رسیدن به بیمارستان بود. به ازای هر افزایش نمره وضعیت بدن اسب، احتمال زنده ماندن نیز به میزان 14.6 برابر افزایش می‌یافت. ای کاش شاخص بهتری پیدا می‌کردیم که می‌توانست نقطه اتصالی باشد که همه به یافتن آن امیدوار هستند. اما در نهایت با توجه به نتایج خوب ارتباط بین نمره وضعیت بدن اسب به عنوان منعکس کننده وضعیت کلی اسب‌های دچار گرسنگی شدید، جای تعجب نیست که فقط به همین عامل رسیده‌ایم. »

 

لینک مورد استفاده:

https://thehorse.com/1104173/starved-horses-each-body-score-improves-survival-by-1500

9 دیدگاه در “عامل تعیین کننده احتمال بقای اسب‌‌هایی که دچار گرسنگی شدید

  1. امین امین گفت:

    اکانت اینستا هم دارید؟

  2. میثم ایزدی گفت:

    مطالب بی نظیر بود

  3. مسلم صدیق گفت:

    aaaaliii bood

  4. بهروز طالقانی گفت:

    چه مطلب خوبی

  5. اکبر سعیدی گفت:

    چه سایت قشنگی دارین

  6. ابوالقاسم فاضلی گفت:

    شما پیج اینستا هم دارین؟

  7. امین سلیمی گفت:

    مثل همیشه عالی و کاربردی

  8. احمد قربانی گفت:

    لطفا آدرستون رو برای بنده ارسال کنین بنده ارسال کنین

  9. حیدر منصوری گفت:

    دمتون گرم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *