تغذیه, دامپزشکی

تشخیص و مدیریت مشکلات دستگاه گوارشی اسب

بیماریهای دستگاه گوارشی اسببیماریهای دستگاه گوارشی اسب

گاهی دامپزشکان، اهمیت سلامت دستگاه گوارشی اسب‌ را دست کم گرفته و فراموش می‌کنند که توجه به سلامت روده برای سلامت کلی و عملکرد بهینه اسب ضروری است.

هنگامی که می‌خواهیم وضعیت سلامت دستگاه گوارشی اسب را در نظر بگیریم، ممکن است مراقبان و صاحبان فقط به معده توجه کنند، اما مهم است که روده عقبی نیز به عنوان بخشی از دستگاه گوارش فراموش نشود. توانایی اسب در هضم غذا و جذب مواد مغذی نیازمند عملکرد درست روده عقب است. همچنین روده عقب عامل بسیاری از بیماری‌های مهم دستگاه گوارشی اسب از جمله کولیک بوده و به معنای واقعی کلمه، خانه تریلیون‌ها باکتری و میکروب‌، میکروارگانیسم‌ها، می‌باشد که نقش بسیار مهمی در سلامت دستگاه گوارشی اسب دارد. ‌

از جمله علایم بالینی رایج اختلال عملکرد دستگاه گوارشی، می‌توان به اسهال متناوب، بی‌اشتهایی و یا دوره‌های کولیک یا دل درد اشاره کرد. با اوج گرفتن این علایم در اسب و به تاخیر انداختن تشخیص بیماری، گزینه‌های پیش رو برای درمان پرهزینه‌تر، پرخطرتر و احتمالا کمتر موثر خواهند بود. بنابراین نیاز است که مراقبان اسب هر چه زودتر مشکل و بیماری را شناسایی کنند.

چه تفاوتی بین بیماری‌های مرتبط با دستگاه‌ گوارشی اسب وجود دارد؟

تشخیص دقیق بیماری دستگاه گوارشی اسب به معنای تمایز بین شرایط روده جلو (پیش روده) و روده عقب (روده بزرگ) است. نتایج مطالعه پلگرینی محقق و استاد دانشگاه، در سال 2005 نشان داد که 63 درصد اسب‌های ورزشی ( استقامت، دوندگی …) بیماری زخم کولون یا زخم روده بزرگ را تجربه می‌کنند. تحقیقات همچنین نشان می‌دهند که روش درمانی مورد استفاده برای زخم معده، برای زخم روده یا سایر بیماری‌های روده عقبی کاربردی نداشته و رویکردهای درمانی این دو دسته از هم متمایز و متفاوت است. بنابراین تشخیص ریشه مشکل در دستگاه گوارشی اسب حیاتی است.

اهمیت تشخیص بین زخم معده و زخم روده در اسب‌ها

اهمیت تشخیص بین زخم معده و زخم روده در اسب‌ها

پلگرینی همچنین آزمایش خون مدفوع اسب را به عنوان ابزاری آسان، مقرون به صرفه و قابل اعتماد به عنوان روشی برای تشخیص بیماری‌های دستگاه گوارشی اسب‌ها و تمایز بین مشکلات پیش روده و روده بزرگ، معرفی کرد.

تمایز روش‌های درمانی در بیماری‌های گوارشی اسب

هنگامی که یک اسب، مبتلا به بیماری گوارشی تشخیص داده می‌شود، باید به سرعت روش درمان انتخاب شده و وارد عمل شد. برای زخم معده، درمان با امپرازول پیشنهاد می‌شود. اثر بخشی این دارو توسط محققانی مانند مک کلور در سال 2005 و اندروز و همکارانش در سال 1999 و مطالعات متعدد دیگری بررسی شده است. اما کلیه روش‌های درمانی به صاحب اسب و توانایی پرداخت مالی او بستگی دارد. علاوه بر این، تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که امپرازول در درمان زخم روده در مقایسه با زخم معده تاثیر کمتری دارد. داروهای مهارکننده پمپ پروتونی یا PPI و سایر کاهش دهنده‌های اسید معده نیز در درمان زخم روده موثر نیستند.

 

 

منبع مورد استفاده:

https://thehorse.com/1102206/diagnosing-and-managing-equine-gi-health-problems/

11 دیدگاه در “تشخیص و مدیریت مشکلات دستگاه گوارشی اسب

  1. حامد طالب زاده گفت:

    مشاورینتون قابل اعتمادن؟

  2. محمدرضا کریمی گفت:

    دفتر مرکزیتون کجا قرار داره

  3. محسن طباطبایی گفت:

    گل گفتید دست مریضاد

  4. عبدالرضا عظیمی گفت:

    چرا اینقد زیاد؟

  5. ناصر نیشابوری گفت:

    این موضوع یکی از موضوعات موردعلاقه منه

  6. قربانعلی قربانی گفت:

    بی نظیر هستید

  7. جواد صدر گفت:

    چطوری میتونیم از آخرین مطالبتون باخبر بشیم

  8. جمشید گودرزی گفت:

    بیشتری بنویسین لطفا

  9. محمود امیری گفت:

    هزینه رپورتاژ آگهی توی سایت شما چنده؟

  10. جواد شریعتی گفت:

    مرسی

  11. حسینعلی بزرگ نیا گفت:

    خیلی ممنون از توضیحاتون خوبتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *