مدیریت اصطبل

چگونه استرس کره اسب را در اصطبل کم کنیم؟

کره اسب های چابک و استبل تولید مثل

استرس کره اسب، مسئله ای است که همه افرادی که با پرورش اسب سروکار دارند، با آن روبرو می شوند. اما به نظر شما بهترین برنامه برای کاهش استرس کره اسب در اصطبل چیست؟

چگونه استرس کره اسب را در استبل تولید مثل کم کنیم؟

چگونه استرس کره اسب را در اصطبل کم کنیم؟

 

معمولا هر مزرعه ای برای رسیدگی به جریانات امنیت و زنده ماندن کره اسب، برنامه خاص خودشان را دارند. من در یک مزرعه با کره اسبی که در اصطبل در محیطی مثل قفس قرار داشت و راحت در گوشه اصطبل نگهداری می شد، کار کردم. این روش بسیار خوب بود؛ زیرا من میدانستم که این روش برای کره اسب بسیار امن خواهد بود.

اما مشکلی که در این روش بود و آن هم سروصدای زیاد کره اسب بود؛ حتی گاهی اوقات کره اسب قصد داشت که از قفس به بیرون بپرد. در این میان، یک کار کره اسب ها را به شدت عصبانی می کرد و آن هم زمانی بود که اسب های نر جهت کشش بر روی اسب های ماده سوار می شدند. در نهایت همه آنها ناراحت می شدند.

روش دیگر؛ نگه داشتن کره اسب در کنار اصطبل است. در ابتدا، انجام این کار سخت نبود، اما آروم کردن کره اسبی که از پریدن اسب نر روی اسب ماده عصبانی شده بود، سخت بود.

هر دو روش، استرس کره اسب را زیادتر می کند و این روش ها نمی تواند به مادیانی که نگران استرس کره اسب خود هستند، کمک کننده باشد. به همین علت، برخی از مزرعه داران بر این باورند که باید کره اسب ها را در جایی دور از اصطبل مادرشان نگهداری کرد و یا آنها را در همان اصطبل مادیان رها کرد.

اما آیا این روش به مادیان و کره اسب ضربه ای وارد نخواهد کرد؟

این سوال، یکی از از رایج ترین سوالات درباره تدارکات تولید مثل طبیعی و کاهش استرس کره اسب در اصطبل تولید مثل است که اهمیت زیادی دارد.

اول، گفتن اینکه کدام روش سطح استرس کره اسب، مادیان و کارکنان را زیاد تر می کند، سخت است. کره اسب ها با سن های متفاوت ممکن است با روش هایی که شما تعیین می کنید، عملکرد بهتر یا بدتری داشته باشند.

کره اسب های چابک و استبل تولید مثل

کره اسب های چابک

 

کره اسب های چابک و مزارع پرورش اسب 

یکی از مطرح ترین تجربه هایی که یک مزرعه دار می تواند داشته باشد، به جنب و جوش افتادن کره اسب هایی است که می خواهند ساکن باشند. این یک پدیده همیشگی است و جای تعجب ندارد. زمانی که سیلمی (اسب نر) بر روی مادیانک (اسب ماده) می پرد، کره اسب شروع به پریدن می کند که این امر کاملا طبیعی و غریزی است. این پدیده در کره اسب هایی رخ می دهد که در شرایط طبیعی اجتماعی پرورش پیدا می کنند.

کره اسب هایی که تحت شرایط طبیعی اجتماعی پروش پیدا می کنند، ذاتا حاضر و آزاد اند. از آنجایی که تولید مثل تحت شرایط طبیعی بسیار آرام و بی سروصدا انجام می شود، به نظر میرسد که بیشتر اوقات کره اسب ها به ندرت به خود کشش توجه می کنند.

کره اسب ها در یک محیط آشنا و در اطراف اسب نر زندگی می کنند. مادیان نیز تولید مثل را تا زمانی که به مرحله استروس(آمادگی برای آمیزش) برسند، انجام می دهند. پس این امر برای مادیان و کره اسب غیرطبیعی و غیر معمول نیست.

اما برای جلب توجه کره اسب باید همیشه هیجان خاصی ایجاد شود؛ زیرا کره اسب، مخصوصا کره اسب های جوان، همیشه در هنگام سوار شدن اسب ها تحت شرایط تولید مثل قرار دارد و در این موقعیت، آنها به سرعت حرکت می کنند تا جلوی سینه اسب ماده و به صورت عمودی می ایستند و این باعث استرس کره اسب می شود.

به نظر می رسد که ایستادن جلوی سینه اسب نر، امن باشد و برای کره اسب جوان به عنوان یکی از بهترین روش ها برای دوری از آزار و اذیت محسوب می شود. این روش می تواند به اسب ماده این اطمینان را بدهد که کره اسب در موقعیت خوبی قرار دارد.

این حرکات پیوسته کره اسب برای گرفتن اسب ماده تقریبا بازتاب دارد، این بازتاب همراه با شیهه جزئی از طرف اسب نر است که معمولا در ثانیه های آخر و درست قبل از برداشتن پاهای جلویی از روی زمین برای سوار شدن، اتفاق می افتد.

بعضی از اسب های ماده در همان لحظه با تولید صدا گویی به کره اسب خود می گویند: ” کجایی؟ از آنجا بیا بیرون”

طبق این رفتار طبیعی، من پیشنهاد می کنم که موقعیت محیط کشش را سازماندهی کنید تا این رفتار طبیعی به اندازه کافی به کاهش استرس کره اسب کمک کند و امنیت را برای آن به ارمغان بیاورد.

معمولا کار کردن در یک محیط بزرگ بهتر از محیط کوچک است. محیط های بزرگتر این اجازه را به کره اسب می دهد تا آزادانه در کنار اسب ماده و در اصطبل تولید مثل حرکت کند. برخی از کره اسب ها ترجیح می دهند که در کنار اسب ماده قدم بزنند، اما برخی دیگر با قدم زدن در محیط سعی می کنند که مکان های امن را کشف کنند.

زمانی که اسب نر وارد می شود، کره اسب ترجیح می دهد که به جستجو و بازی کردن در اصطبل ادامه دهد یا به اسب ماده نزدیک شود. برخی از آنها نیز خود را در نزدیکی پستان مادیان نگه میدارند. این کار، کره اسب و اسب ماده را مطمئن می کند.

نگهدارنده اسب باید از موقعیت قرارگیری کره اسب جلوی سینه اسب ماده آگاه و آماده باشد. زمانی که کره اسب در محیط تولید مثل آزاد باشد، منظم و تمیز نگهداشتن محیط ضروری است. کره اسب چابک ذاتا کنجکاو است و به هر وسیله ای جذب می شود.

زمانی که یک اسب نر ناآشنا به یک گله اسب (رمه) وارد می شود، کره اسب شروع به سر و صدا می کند. اگر امکان دارد، یک شخص را برای راهنمایی کردن و مراقبت از کره اسب در برابر هرگونه خطر تعیین کنید.

اگر اسب نر سروصدای زیادی تولید کند یا انرژی زیادی داشته باشد، استرس کره اسب زیادتر می شود و به سمت اسب ماده حرکت می کند که این کار هر دوی آنها را آرام می کند. کره اسب در آن موقعیت مانند یک نوزاد رفتار می کند و با دهانش برای اسب نر سرو صدایی تولید می کند.

نگه داشتن کره اسب در استبل تولید مثل

نگه داشتن کره اسب در اصطبل تولید مثل

آیا نگهداری در یک مکان کنترل شده یا در مکانی دیگر به استرس کره اسب کمک می کند؟

برخی از افراد بر این باورند که نگه داشتن کره اسب در اصطبل تولید مثل به طور آزادانه، دور از سنت های نگهداری از اسب برای کارکنان است و شاید برخی از آنها نگران امنیت کره اسب ها باشند. تعیین فردی که کره اسب را با امنیت کامل در نزدیک اسب ماده نگهدارد، یکی از بهترین راهکارهایی که به کاهش استرس کره اسب و اسب ماده کمک می کند.

در واقع نزدیک بودن کره اسب و اسب ماده بهتر از نگهداشتن آن در قفس است. اگر کره اسب سعی کرد که به اسب ماده نزدیکتر شود، آن فرد می تواند آن را بگیرد و از نزدیک شدنش جلوگیری کند.

 

Link

https://thehorse.com/16857/minimizing-foal-stress-levels-in-the-breeding-shed/

11 دیدگاه در “چگونه استرس کره اسب را در اصطبل کم کنیم؟

  1. محمدعلی امین گفت:

    قیمت مشاورتون چقدره؟

  2. جعفر حمیدی گفت:

    میتونیم توی سایت شما مطلب بنویسیم؟

  3. امیرحسین سعادت گفت:

    مطلب خوبی بود

  4. سیدحسین اخوان گفت:

    منابع این مطلب کجاست؟

  5. حسین محمد گفت:

    حرف نداری

  6. محمدرضا محمد گفت:

    این مطلب حرف نداشت

  7. اسماعیل دهقانی گفت:

    آدرس دفترتون کجاست

  8. علی اکبر بهمنی گفت:

    خیلی دنبال این موضوع بودم

  9. یوسف ساعی گفت:

    شما همیشه امیدوارم کننده صحبت می کنید و این خیلی خوبه

  10. محمدحسن باقری گفت:

    مطالب بیشتری بنویسین لطفا

  11. صالحی گفت:

    دفتر مرکزیتون کجا قرار داره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *