دامپزشکی

مدیریت اسب دچار کولیک در مزرعه

مدیریت اسب دچار کولیک

یک متخصص گوارشی اسب درباره اسب دچار کولیک در مزرعه صحبت می کند و او در بین صحبت هایش به زمان انتقال اسب به بیمارستان نیز پرداخته است. زمانی که اسب دچار کولیک می شود، زمان با شما همراه نخواهد بود و هر دقیقه برای تصمیم گیری بسیار اهمیت دارد. تصمیم گیری توسط دامپزشک برای معالجه و تصمیم گیری توسط مالک برای ریسک مالی و روش های درمانی !

مدیریت اسب دچار کولیک

مدیریت اسب دچار کولیک

کولیک اسب چیست؟

قبل از بررسی راهکارهای مدیریتی و درمانی کولیک اسب، بهتر است به سراغ این بیماری برویم. کولیک اسب معمولا بر اثر عدم رسیدگی درست به اسب ایجاد می شود. این بیماری سبب زخم معده، پارگی معده، مسدود شدن روده، پیچ خوردگی و انباشتگی در روده می شود.
این بیماری ناگهانی رخ می دهد و بهتر است پس از تشخیص علائم آن، به سراغ راهکارهای درمانی بروید. مهمترین علائم کولیک عبارتند از: سم کوبیدن مداوم، برگرداندن سر به سمت پهلو، غلت زدن، حالت دراز کشیدن بیش از حد معمول، لگد زدن به شکم، سوء تغذیه، اسهال، عرق کردن و رفتار غیر عادی !
انتقال اسب دچار کولیک به بیمارستان می تواند شانس بهبودی را چند برابر کند، اما شاید برای همه به این شکل نباشد. آنتونی بلیک اسلاگر، رئیس بخش علوم بالینی و استاد جراحی اسب و گوارش در کالج دامپزشکی دانشگاهی در آمریکا، طی یک کنفرانس توانست راهکارهای خود را برای مدیریت اسب دچار کولیک به اشتراک بگذارد.
بلیک اسلاگر گفت: “من می خواهم در مورد اسب هایی که به مراقبت بیشتری نیاز دارند، فکر کنید و آنها را هرچه زودتر به آغوش صاحبان برگردانید. بنابراین، در صورت نیاز باید از تکنیک های پیشرفته تری مانند عمل جراحی استفاده کنید.”

کولیک اسب چیست؟

به مشتریان کمک کنید تا برای شرایط اضطراری کولیک آماده شوند

بسیاری از اسب ها تحت نظر مربیان و پرورش دهندگان زندگی می کنند و برای آنها مهم است که مربیان نامه مراقبت و اقدامات ضروری برای مراقبت را امضا کنند. بلیک اسلاگر گفت: “مدارک بیمه اسب باید مرتب باشد تا فرایند آماده سازی را تسریع ببخشد و به محض مشاهده نشانه های کولیک باید تصمیم بگیرند.”

مراقبت از کولیک با یک آزمون کارآمد شروع می شود

بلیک اسلاگر نقل می کند: “مدیریت کولیک باید در مراکزی که در تشخیص زود هنگام علائم بالینی و درمان درد تخصص دارند، انجام شود. وی توصیه می کند که معاینه سریع کولیک حدود 20-30 دقیقه یا کمتر طول بکشد.”
اولین معاینه برای کولیک شامل اتساع شکم و ارزیابی ضربان قلب (افزایش نبض، مهمترین نشانه شدن درد است)، رنگ لثه (صورتی طبیعی است، اما رنگ پریده یا غیر طبیعی نشان دهنده شوک است)، زمان پر کردن مویرگ، گوش دادن به سینه و گرفتن میزان تنفس اسب است. توصیه می شود که پس از انجام این معاینات به سراغ گوش دادن به صدای روده شکم بروید تا از فعال بودن آنها مطمئن شوید.
توصیه دیگر بر این است که درجه حرارت اسب را در نظر بگیرید و ممکن است که تب نشانگر تشخیص افتراقی، مانند عفونت انتروکولیت، باشد. مدت زمان ایستادن پوست روی گردن پس از نیشگون گرفتن (طبیعی: 3-2 ثانیه) نیز می تواند نشان دهنده کمبود آب بدن باشد و این امر در اسب های مسن تر می تواند گمراه کننده تر باشد.
هرچه درد اسب بیشتر باشد، این آزمایش باید سریعتر انجام شود. برای بررسی محتوای معده و ریفلاکس از یک لوله بینی که از معده عبور می کند (NG) استفاده کنید. وی گفت: “اگر مایعاتی کمتر از 2 لیتر از لوله معده خارج شوند، طبیعی است.” PH مایعات و میزان گاز خارج شده از معده به اندازه مایعات بیان شده در بالا مهم نیست.
بعد از انجام آزمایش می توان به رژیم غذایی و انگل زدایی فکر کرد.

مراقبت از کولیک اسب

مراقبت از کولیک اسب

مدیریت درد اسب مهم است

اسب هایی که از کولیک رنج می برند، درد شدیدی دارند و به بیمارستان تحویل داده می شوند می توانند از شانس زنده ماندن و درمان بیشتری برخوردار شوند. در پاره ای از تحقیقات که منجر به مقیاس گریماس اسب شده است، درک بهتری از علائم درد اسب ارائه شده است. این موارد شامل شامل سفت شدن مدار چشم، کشش بالای چشم، سفت و برگشتن گوش است.
دامپزشکان برای کنترل و درمان کولیک از انواع داروهای ضد درد، مانند flunixin meglumine (Banamine) استفاده می کنند که ممکن است در برخی مزارع وجود داشته باشند. به همین علت بیک اسلاگر تاکید کرده است که دامپزشک حتما باید بداند که اسب از قبل این دارو را دریافت کرده است یا خیر. و اگر بله، چه زمانی و چه مقدار دریافت کرده است !
به عنوان مثال؛ یک مربی به یک اسب مقداری از داروی فلونیکسین یا فیروکوکسیب داده است، اما اسب هنوز هم احساس درد زیادی می کند. این نشان می دهد که کولیک شدیدتر از آن است که فکرش را کنید. علاوه بر این، دوز بیش از حد می تواند منجر به مشکلات دیگری مانند نارسایی کلیوی شود.
شما می توانید از مسکن ها نیز استفاده کنید و مزیت استفاده از این داروها این است که تنها 30 تا 40 دقیقه طول می کشد. یکی از مهمترین مواردی که شما به دنبال آن خواهید بود این است که چگونه درد را کاهش دهید و در این زمان شما به انجام یک معاینه، گرفتن شرح حال و درمان نیاز دارید.
اسب هایی که دردهای شدیدتر دارند، ممکن است به دتومیدین که مسکنی قوی با اثر طولانی تر است، نیاز داشته باشد. وی گفت: “این قوی ترین ضد دردی است که شما می توانید استفاده کنید.”

ادامه درمان ها و معاینات

گزینه های درمانی کولیک و آزمایش های آن فراتر از معاینه اولیه و مدیریت درد است. در ادامه مقاله شما را با روش های درمانی کولیک آشنا خواهیم کرد:
تجویز ملین از طریق لوله NG: ملین هایی که معمولا مورد استفاده قرار می گیرند شامل روغن معدنی، دی اکتیل سدیم سولفوسوکسینات (در صورت مصرف بیش از حد منجر به مرگ می شود) یا نمک های Epsom مخلوط با آب (دوزهای بالاتر می تواند باعث هیپومنیزیمی یا منیزیم اضافی در جریان خون شود) است.
مواد بالا از طریق لوله معده وارد دستگاه گوارش می شوند و دفع آنها از مقعد حدود 18 ساعت طول می کشد. بلیک اسلاگر خاطر نشان کرد که رفلکس گاستروکولیک (پاسخ فیزیولوژیک به پر کردن معده که روده را تحریک می کند) ممکن است اثر در مصرف هر یک از این ملین ها باشد.

معاینه با دست رکتوم:

این روش به عنوان مفیدترین روش تشخیصی برای محلی سازی ضایعات است و دامپزشکان باید از اطلاعات کافی در این زمینه داشته باشند تا بتوانند هرگونه ناهنجاری یا تاثیر را شناسایی کنند.

سونوگرافی:

در مواردی که مربیان بلاتکلیف مانده اند و احساس می کنید در مورد آنچه که اتفاق افتاده است به شواهد بیشتری نیاز دارید، می توانید از سونوگرافی استفاده کنید.

ابدومینوسنتز:

در این روش، دامپزشک شکم را با استفاده از یک سوزن سوراخ می کند، مایعات را خارج می کند، رنگ آنها را بررسی می کند (رنگ زرد طبیعی است)، پروتئین کل و مقدار لاکتات را بررسی می کند.

مایع درمانی:

استفاده از مایعات داخل وریدی در این زمینه امکان پذیر است. با این حال، بیشتر دامپزشکان برای انجام این درمان حیوان را به کلینیک ارجاع می دهند.

درمان کولیک اسب

درمان کولیک اسب

 

تصمیمات ادامه دارد …

برای آن دسته از اسب های که به بیمارستان و کلینیک ارجاع داده می شوند، تصمیمات مراقبت ادامه دارد. به عنوان مثال بعضی از آنها ممکن است به مراقبت های پزشکی  نیاز داشته باشند و برخی دیگر به جراحی نیاز داشته باشند.
بلیک اسلاگر گفت: “به عنوان مثال، در دانشگاه ما فقط حدود 50% از اسب‌ها نیاز به عمل جراحی دارند. اما ما همیشه از پذیرش همه موارد ارجاع خوشحال هستیم. زیرا می دانیم که هرچه تعداد اسب های ارجاعی بیشتر باشد، اسب های کمتری خواهیم داشت که نیاز به جراحی های پیشرفته داشته باشند.”

4 دلیل که به شما می گوید باید اسب دچار کولیک به بیمارستان ارجاع داده شود

1. درد بی وقفه
2. عدم پاسخ به درمان
3. علائم سپسیس، مانند افزایش ضربان قلب، افزایش مدت زمان پر شدن مجدد مویرگ، رنگ غیر طبیعی لثه و …
4. علائمی که با کولیک ساده سازگار نیستند، مانند اتلاف یا جابجایی در معاینه دستی روده راست، یافته های سونوگرافی غیر طبیعی و رفلاکس بینی-معده

کلام آخر

برای دامپزشکان، برقراری ارتباط با مالکان و مربیان، درمان کولیک و نجات زندگی اسب ها بسیار مهم است. دامپزشکان باید یک معاینه کارآمد در زمینه کولیک انجام دهند تا راه های درمانی را به سرعت طی کنند. مدیریت درد اسب دچار کولیک در مزرعه نیز بسیار مهم است و از مربیان خواسته می شود که برای معالجه به دامپزشکان مراجعه نمایند تا تصمیم گیری های لازم انجام شود.

https://thehorse.com/195578/vet-practice-managing-horses-with-colic-in-the-field/

15 دیدگاه در “مدیریت اسب دچار کولیک در مزرعه

  1. قربانعلی رحمتی گفت:

    دمتون گرم

  2. حیدر افشاری گفت:

    چرا اینقد کم؟

  3. غلام غلامی گفت:

    احسنت عالی بود

  4. ابوالفضل آزادی گفت:

    هزینه تبلیغات توی سایت شما چنده؟

  5. میثم علیپور گفت:

    چرا اینقد زیاد؟

  6. محمدرضا فرجی گفت:

    قیمت مشاورتون چقدره؟

  7. علی محمد مددی گفت:

    چقد خوبین شما

  8. احسان هخامنش گفت:

    شادکام و سلامت باشید

  9. احمد باستانی گفت:

    این موضوع یکی از موضوعات موردعلاقه منه

  10. یدالله فراهانی گفت:

    کجا می تونم اطلاعات کاملتری درباره این موضوع پیدا کنم

  11. علی اصغر سالاری گفت:

    خیلی خوب بود

  12. ابوالفضل انتظامی گفت:

    آدرس دفترتون کجاست

  13. محمدجواد حاتمی گفت:

    عاااااااااااالی

  14. احمد باهنر گفت:

    محتوا خوبی بود

  15. بهزاد حجتی گفت:

    لطفا آدرستون رو برای بنده ارسال کنین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *