تغذیه

آیا رژیم غذایی اسب‌ها تاثیری بر رفتار آن‌ها دارد؟

آیا رژیم غذایی اسب ها تاثییری بر رفتار آنها دارد ؟

دکتر جنی بیونکو بیش از 20 سال بر داروهای رفتاری تحقیق کرده است، علاقه خاصی به رفتارهای اسب‌ها دارد. دکتر بیونکو به همراه کمی هلسکی که در دانشگاه کنتاکی مشاور امور مربوط به اسب‌ها است و به رفتارهای اسب‎ها علاقه دارد. این دو در این نوشته درباره اینکه چگونه رژیم غذایی اسب می‌تواند بر رفتار اسب‌ها تاثیر بگذارد یا نگذارد، صحبت می‌کنند.

در ادامه این نوشته به بررسی تاثیر رژیم غذایی اسب‌ها بر روی اضطراب آن‌ها می‌پردازیم. برخی می‌گویند که با دادن غذاهای شیرین به اسب‌ها، اسب‌های آن‌ها رفتارهای عجیبی نشان داده‌اند. بنابراین می‌خواهیم بررسی کنیم که رژیم غذایی اسب‌ها واقعا چه تاثیراتی بر رفتار آن‌ها می‌گذارد؟ و اینکه آیا عوامل دیگری نیز در این موضوع اثرگذار هستند؟

تاثیر رژیم غذایی اسب‌ها بر رفتار آن‌ها

بسیاری از تحقیقاتی که انجام شده است، به میزانی که انتظار می‌رود، ارتباط بین رژیم غذایی اسب‌ها با میزان اضطراب آن‌ها، سطح انرژی آن‌ها یا بیش فعالی در اسب‌ها را نشان نمی‌دهد. برخی اطلاعات و تحقیقات نشان می‌دهند که رژیم‌هایی با کربوهیدرات کمتر اثرات مثبتی داشته‌اند.

برخی از اسب‌ها پس از دریافت یک رژیم غذایی مشخص، کمی هیجان‌زده می‌شوند و انرژی بیشتری دارند. در برخی مواقع اسب‌هایی که از طریق علوفه و مقدار کمی جو تغذیه می‌شوند، آرام‌تر هستند اما اگر بخواهیم صادقانه بگوییم این اسب‌ها ممکن است از نظر شرایط بدنی و یا پوست روشن و خوبی که نشان‌دهنده سلامت آن‌ها باشد، به خوبی اسب‌هایی که رژیم غذایی متفاوتی دارند، نباشند. بنابراین کاری که باید انجام شود، مقایسه اسب‌هایی که از نظر بدنی و از نظر سلامت در شرایط یکسانی قرار دارند، است.

اسب‌هایی که از نظر جسمی در سلامت هستند، تمام مواد معدنی مورد نیاز را دریافت می‌کنند.

اسب‌هایی که از نظر بدنی در سلامت باشند، تمام موادی که نیاز دارند را در رژیم غذایی اسب دریافت می‌کنند. حال سوال این است که آیا واقعا تفاوتی بین اسبی که در یک علفزار مشخص تغذیه می‌کند با اسب دیگری که در یک علفزار دیگر تغذیه می‌کند، وجود دارد؟ شواهد تجربی بیشتری در این زمینه وجود دارد و تحقیقات چندانی این موضوع را پشتیبانی نمی‌کنند. برای اطلاعات بیشتر درباره مواد غذایی و تاثیراتی که بر رفتار اسب‌ها می‌گذارند، به این مقاله از thehorse.com نگاهی بیاندازید.

تاثیر نحوه تغذیه بر رفتار اسب‌ها

یکی از موضوعات جالب توجه در بررسی رابطه بین رژیم غذایی رفتار آن، توجه به گونه موجوداتی که مورد بررسی هستند، است. اگر اسبی دچار مشکلات اضطراب است، علاوه بر رژیم غذایی که برای اسب در نظر گرفته شده است. روش غذا دادن به آن نیز مهم است. برای مثال اسبی که باید به صورت دائمی تغذیه شود، تنها غذاهایی بر پایه علوفه را مصرف می‌کند و در بیشتر زمان روز یا در تمام طول روز در اصطبل اصطبل قرار دارد و دو ماده غذایی اصلی و مشخص به آن داده می‌شود. به این ترتیب رژیم غذایی اسب به شکلی است که باید تمام روز در محیط بسته قرار داشته باشد و امکان گشت و گذار در علفزار که محیط طبیعی برای آن به حساب می‌آید را از دست می‌دهد. در اینجا بخوانید: چگونه علوفه‌ی خوب و مناسب پیدا کنیم؟

تحقیقاتی که به طور مشخص علاوه بر اینکه چه رژیم غذایی برای اسب‌ها در نظر گرفته شده است، به نحوه تغذیه آن‌ها نیز بپردازد، انجام نشده است و دکتر هلسکی می‌گوید که فکر می‌کند زمانی که اسب‌ها را به علفزار برده و اجازه داده شود که به صورت عادی تغذیه کنند، از هر جهت برای اسب‌ها بهتر است. زمانی که این اقدام صورت نگیرد و روش زندگی اسب‌ها را تغییر دهیم و آن‌ها را در تمام طول روز در اصطبل نگه‌داری کنیم، به طور قطعی تغییراتی در رفتارهای اسب‌ها مشاهده خواهد شد که تغییرات مثبتی نیز نخواهند بود. برای اطلاعات بیشتر درباره نحوه غذا دادن به اسب‌های خود به این مطلب از وب‌سایت Animal & Food Sciences و مطلب نکات تغذیه اسب نگاهی بیاندازید.

اسب‌هایی که در علفزار تغذیه شوند، خلق بهتری دارند.

هر اسب با توجه به اینکه برای چه کارکردی مورد استفاده است، ممکن است رژیم غذایی متفاوتی داشته باشد و در صورت بروز تغییراتی در رفتار اسب‌ها اولین اقدام، تغییر رژیم غذایی است. اما این تغییر رژیم علاوه بر اثر گذاشتن بر وضعیت گوارشی آن‌ها، باعث ایجاد تغییراتی در اعصاب آن‌ها و در نتیجه تغییر رفتار آن‌ها خواهد شد.

بنابراین اگر تغییراتی در رفتارهای اسب خود مشاهده کرده‌اید، علاوه بر اینکه باید به رژیم غذایی اسب توجه کنید، لازم است به این موضوع نیز دقت کنید که چه چیزی برای اسب‌های شما طبیعی است و آن‌ها را در موقعیتی قرار می‌دهد که راحتی بیشتری داشته باشند.

منبع

Can Diet Make a Horse ‘Crazy’? – The Horse

11 دیدگاه در “آیا رژیم غذایی اسب‌ها تاثیری بر رفتار آن‌ها دارد؟

  1. هادی بخشی گفت:

    بیشتری بنویسین لطفا

  2. مسعود رجبی گفت:

    بسیار گویا و شفاف بیان کردید

  3. محمدعلی راستاد گفت:

    سلام عالی بود

  4. محسن رمضانی گفت:

    دستخوش

  5. علی رضا ناصری گفت:

    لطفا آدرستون رو برای بنده ارسال کنین

  6. امیر نوروزی گفت:

    afarin matlab khobi bood

  7. جمشید حسینی گفت:

    مطلبتون بسیار مفید بود

  8. محمدجواد نعمت زاده گفت:

    هزینه رپورتاژ آگهی توی سایت شما چنده؟

  9. نادر کرمی گفت:

    مهندس جان عالی بود

  10. احسان بیات گفت:

    Awli bood

  11. یدالله هدایت گفت:

    مشاورینتون قابل اعتمادن؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *