دامپزشکی

کاهش استرس و پیشگیری از زخم معده اسب

چه عواملی باعث ایجاد استرس در اسب‌ها می‌شود؟

تمرکز بر شناسایی منشا استرس و کاهش آن دلیل رایج برای زخم معده اسب می تواند به صاحبان اسب کمک کند تا از بروز این بیماری دردناک در اسب‌های خود جلوگیری کنندچه عواملی باعث ایجاد استرس در اسب‌ها می‌شود؟

چه عواملی باعث ایجاد استرس در اسب‌ها می‌شود؟

زخم معده اسب به طور معمول در جمعیت زیادی از اسب‌ها مشاهده می‌شود. این زخم‌های دردناک سطحی معده در اسب‌های نمایشی رایج هستند، برای مثال، بروز زخم معده به طور معمول در طول دوره آموزش و رقابت، انتظار می‌رود. با این وجود، واقعیت این است که زخم معده نه طبیعی و نه محدود به اسب‌های نمایشی است.

سندرم زخم معده اسب می‌تواند در هر اسب و در هر زمانی مشاهده شود، به ویژه در حیواناتی که به طور ناگهانی در شرایط استرس‌زا قرار می‌گیرند یا تحت شرایطی با استرس دائمی زندگی می‌کنند. شرایط متداولی مانند حمل و نقل با تریلی یا افزودن یک اسب جدید به گله، می‌تواند در اسب‌های مستعد، باعث ایجاد زخم معده شود. درباره نحوه بروز استرس در اسب‌ها، بیشتر بخوانید.

زخم معده اسب می‌تواند تاثیرات منفی گسترده‌ای بر عملکرد، سلامتی، رفتار و کیفیت کلی زندگی اسب‌ها داشته باشد. با شناخت موقعیت‌های استرس‌زا و نشانه‌هایی که نشان می‌دهد اسب شما تحت استرس قرار دارد، اقدامات لازم را برای پیشگیری از مشکل، پیش از بروز زخم معده اسب انجام دهید.

شرایط سخت و زخم معده اسب

آموزش، سفر و رقابت مطمئنا باعث ایجاد استرس برای اسب می‌شود که ممکن است منجر به زخم معده اسب شود. بسیاری از مطالعات نشان می‌دهند که زخم معده در تعداد نگران‌کننده‌ای از اسب‌های ورزشی که در مسابقات اسب‌دوانی، استقامت و نمایشی شرکت می‌کنند، دیده می‌شود. نژادهایی که به طور معمول در چنین مسابقاتی شرکت می‌کنند و شیوع زخم معده اسب در آن‌ها بیشتر مشاهده می‌شود؛ شامل نژادهای تروبرد، استاندارد برد، کوارتر و وارم بلاد است.

اسب‌های تفریحی و نژادهای پونی نیز ممکن است به دلایلی مشابه، به زخم معده اسب مبتلا شوند. برای مثال، یک مطالعه نشان می‌دهد که شیوع بالایی از زخم معده در اسب‌های به ظاهر سالم که در مراحل مختلف آموزش سبک شرکت می‌کنند نیز وجود دارد. در این مطالعه ، 53% از 201 اسب و پونی که مورد بررسی دامپزشک قرار گرفتند، در تخمین زخم معده، عدد 2 از 5 را دریافت کردند(0 نشان‌دهنده عدم بیماری و 5 نشان‌دهنده وخیم‌ترین نوع).

فارغ از آموزش و رقابت فشرده که ممکن است بدون توجه به نژاد یا استفاده اسب می‌تواند به بروز زخم معده کمک کند، سایر شرایط عبارتند از:

  • بیماری‌های دیگر(برای مثال، بیماری التهاب روده)

  • اجزای رژیم غذایی(مواد تشکیل دهنده)، زمان یا دفعات وعده‌های غذایی، امتناع از غذا یا آب

  • محیط(برای مثال: محیط زندگی، پویایی گله)

  • حمل و نقل

  • زایمان در اصطبل

  • استفاده از تاکتیک‌های جدید آموزشی یا تغییر روال‌های تمرین و یا رقابت

  • تجویز برخی داروهای مشخص(برای مثال: داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی)

قرار دادن اسب‌ها در شرایط استرس‌زا

علاوه بر شرایطی که در بالا ذکر شد، عوامل ناشناخته دیگری ممکن است باعث استرس اسب شما شود که باید شناسایی شده و با کاهش استرس احتمال ایجاد زخم معده اسب کاهش یابد. برخی اوقات فشار روانی به وضوح قابل مشاهده است، مانند کره‌ای که به تازگی از شیر گرفته شده و مادرش را می‌خواهد. در مواقع دیگر، استرس ممکن است نامحسوس‌تر باشد، مانند اسبی که پس از پیاده شدن در یک مکان جدید به اطراف نگاه می‌کند. صاحبان آشنا با اسب‌های خود ممکن است استرس را به راحتی تشخیص دهند، اما حتی افراد بسیار آشنا با اسب امکان دارد علائم نامحسوس استرس را متوجه نشوند.

برخی از رایج‌ترین علائمی که در اسب‌های تحت فشار مشاهده می‌شود عبارتند از:

  • افزایش دفع مدفوع

  • افزایش تمایل به پرش، احساس سرما، یا ترسیدن برای فرار از یک وضعیت استرس‌زا

  • حرکت دادن سریع دم

  • تنش عضلانی

  • تغییرات در چهره مانند چین خوردن چشم، گشاد شدن چشم، کشیدگی پلک یا پلک زدن و حتی کاهش میزان بستن چشم‌ها

میزان پلک زدن اسب در اثر استرس افزایش می‌یابد.

میزان پلک زدن اسب در اثر استرس افزایش می‌یابد.

در نهایت، ممکن است ضربان قلب و میزان تنفس اسب شما در زمان استرس افزایش یابد(آیا میزان طبیعی را برای اسب خود می‌دانید؟). سلامتی اسب را کنترل کنید.

اسب خود را برای شرایط آماده کنید

زمانی که شرایط یا حوادثی که باعث استرس در اسب شما می‌شوند را تشخیص دادید، از خود بپرسید: “برای کاهش استرس جسمی و روحی اسب خود، چه کاری می‌توانم انجام دهم؟

با یافتن استرس و تغییر مدیریت اسب خود، ممکن است بتوانید از بروز زخم معده اسب جلوگیری کنید. توصیه‌های متخصصان برای پیشگیری و درمان زخم معده شامل موارد زیر است:

  • کاهش شدت تمرین به حدی که برای اسب قابل تحمل باشد و استرس ایجاد نکند

  • به حداقل رساندن تنهایی در اصطبل و در نظر گرفتن زمان بیشتر برای بودن مراتع و تعامل با اسب‌های دیگر

  • افزایش زمان چریدن برای مصرف معمول‌تر غذا(به جای اینکه دو بار در روز تغذیه شود) یا به جای آن، اسب را طی حداقل چهار تا شش وعده غذایی کوچک در طول روز تغذیه کنید

  • ارائه رژیم غذایی با میزان علوفه بالا: 5% وزن بدن در روز

  • به حداقل رساندن یا حذف غلات یا سایر کنسانتره‌ها از رژیم غذایی

  • اطمینان از اینکه که اسب شما همیشه به آب تازه دسترسی داشته باشد(درباره عوامل موثر بر میزان مصرف آب در اسب بیشتر بخوانید.)

با وجود اجرای این استراتژی‌ها، ممکن است موقعیت های استرس‌زای مشخصی مانند حمل و نقل همچنان ایجاد شود. استرس فیزیولوژیکی با افزایش ضربان قلب و افزایش سطح کورتیزول(که به نام هورمون استرس نیز شناخته می شود) قابل تشخیص است. در زمان حمل و نقل، تغییر روش تغذیه، کاهش مصرف آب و حتی تغییر در میکروب‌های روده(میکروارگانیسم‌های موجود در دستگاه گوارش که به حفظ سلامت محیط کمک می‌کنند) ممکن است به ایجاد زخم معده اسب منجر شود.

جدا کردن اسب از دیگر اسب‌ها می‌تواند منجر به افزایش استرس شود.

جدا کردن اسب از دیگر اسب‌ها می‌تواند منجر به افزایش استرس شود.

در صورت مواجه شدن با یک رویداد غیرقابل اجتناب در آینده مانند جا به جایی، دادن دارو برای جلوگیری از زخم معده به اسب می‌تواند مفید باشد. امپرازول دارویی است که توسط FDA برای زخم معده اسب تایید شده است و استفاده یک گرم در هر کیلوگرم برای هر اسب در روز تا 28 روز، توصیه می‌شود. امپرازول را می‌توان برای اسب‌هایی که حداقل 600 پوند وزن داشته باشند، مورد استفاده قرار داد. در این مقاله درباره این دارو بیشتر بخوانید.

با دامپزشک خود در تماس باشید

اگر فکر می‌کنید اسب شما از زخم معده فعال رنج می‌برد، برای تشخیص وضعیت تنها به مشاهدات خود اتکا نکنید. بی‌اشتهایی، کاهش وزن، دندان قروچه، ازدیاد ترشح بزاق و ناهنجاری‌های رفتاری(برای مثال، راه رفتن در اصطبل، لگد زدن، گاز گرفتن چوب) می‌توانند نشان دهند که اسب شما از زخم معده رنج می‌برد، اما بسیاری از اسب‌های دارای زخم معده علائم بالینی به این روشنی ندارند. رویت داخل معده(دامپزشک با استفاده از آندوسکوپ به داخل معده اسب نگاه می‌کند) تنها راه تشخیص قطعی بیماری است. اگر اسب شما مبتلا به زخم معده باشد، امپرازول تنها داروی مورد تایید FDA برای درمان زخم معده اسب است که با 4 میلی گرم در هر کیلوگرم با مصرف روزانه یکبار تجویز می‌شود و برای اسب‌ها و کره‌های با سن 4 هفته به بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

استفاده از امپرازول برای درمان زخم معده اسب، با تایید دامپزشک امکان‌پذیر است.

استفاده از امپرازول برای درمان زخم معده اسب، با تایید دامپزشک امکان‌پذیر است.

نکته ایمنی: امنیت امپرازول برای مادیانهای باردار یا شیرده تعیین نشده است. این دارو و همه داروهای دیگر را دور از دسترس کودکان نگه دارید. در صورت بلع با پزشک تماس بگیرید.

همیشه پیش از اجرای رژیم غذایی یا تغییر روش‌های مدیریت و یا شروع یک روش درمانی بدون تشخیص، نگرانی‌ها درباره سلامتی اسب خود را با دامپزشک در میان بگذارید.

لینک متن ترجمه شده

Stress Reduction and Equine Gastric Ulcer Prevention – The Horse

محصولات مرتبط

Gastrivet

Regular Price ۴,۵۰۰,۰۰۰ تومان incl.VAT

17 دیدگاه در “کاهش استرس و پیشگیری از زخم معده اسب

  1. غلامعلی طالب زاده گفت:

    خیلی زیبا بود مهندس

  2. عباس نوروزی گفت:

    مرسی

  3. علی رضا شکری گفت:

    چطوری می تونم باهاتون ارتباط بر قرار کنم

  4. حبیب ایرانی گفت:

    با اجازتون بازنشر شد

  5. امیر رمضانی گفت:

    ایول

  6. رضا تقوی گفت:

    متشکرم

  7. محمدحسین فاضلی گفت:

    نویسنده این متن کیه؟

  8. محمدرضا نصیری گفت:

    مطلب خوبی بود

  9. غلامحسین باقری گفت:

    میتونیم توی سایت شما مطلب بنویسیم؟

  10. مهدی شکیبا گفت:

    بیشتری بنویسین لطفا

  11. جعفر داوودی گفت:

    خیلی دنبال این موضوع بودم

  12. کریم عسکری گفت:

    شما کانال تلگرام هم دارین؟

  13. کریم سلیمانی گفت:

    کانال تلگرامی هم دارید ؟

  14. حسین فتاحی گفت:

    بسیار گویا و شفاف بیان کردید

  15. منصور طالبی گفت:

    سلام عالی بود

  16. اسدالله ایمانی گفت:

    مشاوره آنلاین از چه طریقی صورت می گیره؟

  17. حسین هدایت گفت:

    Awli bood

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *